Page 2 - 01-02-1404-1949 Sazandegi
P. 2
بررسی رویدادهای سیاسیمیهن سال هشتم شماره 1949 02
دوشنبه اول اردیبهشت 1404
یکبار برای همیشه گزارش :گزارش روز
آیا لوایح دوقلوی «پالرمو» و«»CFT؛ در مجمع تشخیص تصویب میشوند؟ میان خوشبینی
تردید و سنگاندازی
دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا در رم
واکنشهای متضادی داشت
گروه سیاســی :دور دوم مذاکرات میان ایــران و آمریکا در رم
برگزار شــد؛ نشســتی که به گفته مقامات دو طرف ،نتایجی
امیدوارکننده به همراه داشــته اســت .برخی ناظران حتی پا را
هدا احمدی نفرشاتانرهاگذیا کشتههموعامزوًواًرلوبدهمعنذاواکنرامقتبدهممهابایحبراثفیندیستسیاخبنی بگهفتتهواانفد؛ق
گروه سیاسی
در یکی از پیچیدهترین فصلهای تصمیمگیری اقتصادی- درنظرگرفتهمیشود.امادرفضایسیاسیورسان هایکشور،
سیاســی در ایران ،مجمع تشخیص مصلحت نظام در آستانه واکنشها به این دور از مذاکرات ،همچون گذشــته ،دوگانه و
تصمیمگیری نهایی بر ســر دو لایحه حســاس «پالرمو» و پرمناقشه اســت .گرچه کفه ترازو بهوضوح به سوی موافقان
« »CFTقرار دارد .این لوایح که ب ه عنوان بخشــی از الزامات ســنگینی میکند اما مخالفان نیز ســاکت ننشســت هاند و از
گروه ویژه اقدام مالی ( )FATFمطرح شــدهاند ،سالهاست ظرفیتهایسیاسیوتریبونهایرسمی-ب هویژهدرمجلس-
که زمینهساز جدلهای عمیق در میان تصمیمگیران ،نخبگان برای ایجاد التهاب و القای بدبینی اســتفاده میکنند .احمد
و حتــی مردم ایران بوده اســت .اما چرا ایــن موضوع اینقدر زیدآبادی ،تحلیلگر سیاســی و روزنامهنگار ،یکی از کسانی
حســاس اســت و چرا تصویب یا رد آن میتواند ،پیامدهای اســت که نســبت به روند مذاکرات ابراز تردید کرده است .او
در یادداشتی در کانال تلگرام یاش با اشاره به اظهارات مثبت
مهمی برای ایران داشته باشد؟ مقامات ایرانــی و آمریکایی درباره روند گف توگوها نوشــته
گروه ویژه اقدام مالی ( )FATFیک نهاد بی نالمللی است که است :کمی عجیب نیست؟ سطح پیشرفت مذاکرات در فقط
هدف آن مقابله با پولشــویی و تامین مالی تروریسم است .این دو دور ،آن هم با این ســابقه از تضــاد مواضع به نظر عجیب
بهبود روابط بانکی ایــران با جهان کمک کند .هادی خانی، عدم تحقق مزایای اقتصادی این لوایح در شرایط فعلی است. نهاد ،مجموع های از قوانین و اســتانداردها را برای کشورهای م یرسد.مگرمیشودبدونچالش،اینچنینسریعبهمباحث
دبیر شــورای عالی پیشــگیری و مقابله با جرائم پولشویی و مصطفی میرسلیم ،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عضو تعیین کرده و وضعیت پیشــرفت آنهــا را در اجرای این
تامین مالی تروریسم ،این لوایح را فرصتی برای «عادیسازی در واکنــش به نامه نمایندگان مجلس ،تاکید کرد که بررســی الزامات ارزیابی میکند .کشــورهایی که این الزامات را رعایت فنی رســید؟» زیدآبادی همچنین در یادداشت دیگری تاخیر
تعاملات ایران با سایر کشورها» و افزایش «هزینههای آمریکا نکنند ،در لیست سیاه یا خاکستری قرار میگیرند و با مشکلات مقامات آمریکایی در اعلام رسمی مواضع پس از پایان دور دوم
مجدد این لوایح «حسب درخواست رئیسجمهور و موافقت مذاکرات را «مشکوک» توصیف کرده و افزوده است« :با این
برای اجرای تحریمها» م یداند. مقام معظم رهبری» انجام شده و متوقف نخواهد شد .از سوی جدی در معاملات بانکی و اقتصادی مواجه میشوند.
دیگر هادی طحاننظیف ،سخنگوی شورای نگهبان ،گفت که ایران از سال 1386در لیست سیاه FATFقرار داشت اما در حال صرف توافق برای برگزاری دور سوم ،میتواند نشان های از
نقاط عطف در مسیر تصمیمگیری سال 94پس از توافق هست های (برجام) به لیست خاکستری وجود امید برای ادامه مسیر باشد» .در سوی دیگر ،چهرههایی
در این فرآیند ،اخذ نظر مشــورتی شــورای نگهبان پیشبینی منتقل شد .با این حال پس از خروج آمریکا از برجام در سال مانند عباس آخوندی ،وزیر پیشین راه و شهرسازی ،با دیدی
مســیر تصویب ایــن لوایح پر از پی چوخم بوده اســت .در نشده اســت اما نمایندگانی از مجلس و شــورای نگهبان در 96و تحریمهای مجدد ،ایران تحت فشار قرار گرفت تا به تمام
ســال 1396دولت وقت این لوایح را به مجلس ارســال کرد جلسات مجمع حضور خواهند داشت. الزامات FATFپاسخ دهد .این الزامات شامل دو کنوانسیون مثبتبهاینگف توگوهانگاهمیکنند.اودریادداشتیدرکانال
اما با مخالفت شــدید نمایندگان مواجه شد .سپس در سال بی نالمللی «پالرمو» مبارزه با سازمانهای جرمورز و «»CFT تلگرامی خود اینطور مینویسد« :تا اینجا خبرهای رم مثبت
98مجمع تشــخیص مصلحت نظام تصمیم گرفت ،بررسی مصطفی هاشــمیطبا هم در ای ن باره به سازندگی گفته بود است .تشکیل جلسات کارشناسی نشــان های روشن از اراده
این لوایــح را متوقف کند .اما اکنون بــا موافقت مقام معظم که نکته مهم دیگر ،نوع نگاه برخی از مخالفان اســت .گویی مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز میشود.
رهبری و درخواســت رئیسجمهور ،ایــن موضوع دوباره در هنوز تصور میکنند ،میتوان با روشهای ســنتی ،بســته و طرفینبرایپیشرفتدرمذاکراتاست.درتجرب هامبابوئینگ
دستور کار مجمع قرار گرفته است ۲۷ .فروردی ن ماه ،پنجمین مخالفان و طرفداران :دو دیدگاه متضاد دیدم که وقتــی آمریکای یها به جمعبندی م یرســند ،مذاکره
جلسه کمیسیون مشــترک مجمع تشخیص مصلحت نظام غیرشفاف ،روابط مالی کشور را اداره کرد .این درحالی است یما نیرموادس.تحا.لباگهذامراییرمافنعبًاایًلد تخوصمشیبیمهنابایشبیزمر».گ بسیار روان پیش
برگزار شــد و بررســی بندهای این دو لایحه به پایان رسید. که کشــورهای دیگر درحال طراحی ابزارهای نوین نظارتی، اما موضوع تصویب این لوایح از سال 95به بعد زمینهساز بگیرد؛ زمان به ز
گزارش کمیســیون مشــترک حاوی پذیرش مشــروط این دیجیتالســازی فرآیندهــای مالی و حتی اســتفاده از هوش اختلافــات عمیقــی بین دولت و مخالفانش شــده اســت.
کنوانسیونهاســت .این گزارش اکنون بهعنوان دســتور کار مصنوعی در پیگیری پولشــویی هســتند .عقب ماندن از این طرفــداران تصویب این لوایح معتقدند کــه این اقدام میتواند محسن رهامی ،نماینده پیشین مجلس نیز از موضعی اصولی به
در صحن علنی مجمع مطرح خواهد شــد تا اعضای مجمع به «عادیســازی تعاملات بی نالمللی ایــران» کمک کند و حمایتازگف توگوهاپرداختهوگفتهاست«:مذاکرهنهتسلیم
روند ،یعنی عق ب ماندن از جهان. هزینههــای اجرای تحریمهای ظالمانه آمریکا را بالا ببرد .از است و نه عقبنشینی بلکه ابزاری عقلانی برای تامین منافع
تصمیم نهایی را اتخاذ کنند. در نهایت ،این تصمیم بر عهده نهادهای بالادستی است. ســوی دیگر ،مخالفان این لوایح را ابزاری برای اعمال فشار
تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تصو یب یا رد امیــد م یرود که نهادهایی مانند مجمع تشــخیص مصلحت بیشتر بر ایران م یدانند و معتقدند که تصویب آنها به منافع ملی ملیدرچارچوبعزتومصلحتاست».جلالجلال یزاده،
لوایح «پالرمو» و « »CFTم یتواند ،تاثیرات عمیقی بر اقتصاد فعال سیاســی اصلاحطلب ،تاثیر رسانههای مخالف بر روند
و روابط بی نالمللی ایران داشــته باشد .اگر این لوایح تصویب نظام با در نظر گرفتن منافع ملی و واقعی تهای بی نالمللی راه ضربه خواهد زد. مذاکرات را ک ماثر دانسته و گفته است« :اگر اراده جدی برای
شوند ،ایران میتواند امیدوار باشد که با برخی از موانع بانکی و را برای تصویب این لوایح هموار کننــد .چراکه اقتصاد ایران حتی هفت های که گذشــت ۱۵۰نماینده مجلس در نام های
اقتصادی خود را تسهیل کند .اما اگر رد شوند ،ایران همچنان برای توســعه نیازمند پیوستن به ساختارهای جهانی ،کاهش خطاب به رئیس مجمع تشــخیص مصلحت نظام ،تصویب حل اختلافات وجود داشته باشد ،فشــار رسان های خللی در
در لیســت خاکستری FATFباقی خواهد ماند و با مشکلات نایامنهلهوایشـحـرادار«دخادطنادیکهراهFبTــAرFدعیمً»ا ًتلودرصیجهف کترادنهددا .آنفهتاحدرریامیین مسیرگف توگوهاایجادنمیکند».
هزینههــای مبادلات و ایجــاد امنیت برای ســرمای هگذاران آمریــکا عمل میکنــد و پذیرش توصیههــای آن میتواند به
جدی در معاملات بی نالمللی مواجه خواهد شد. داخلی و خارجی است .پیوســتن به FATFو تصویب لوایح مسدود شدن مسیرهای تجاری و مالی ایران منجر شود .حتی
حالا نگاهها به جلسه علنی آتی مجمع تشخیص مصلحت پالرمو و CFTن ه تنها به معنای تسلیم شدن در برابر قدرتهای مالک شریعتی ،نماینده نزدیک به زاکانی ،شهردار تهران ،در بازی خطرناک با آینده کشور
نظام دوخته شــده اســت .آیا ایران پس از ســا لها بحث و جهانی نیســت بلکه گامی در راستای حفاظت از منافع ملی تذکری در صحن علنی مجلس ،شــرطی بــرای تصویب این
بررســی ،گامی نهایی در جهت پیوستن (ولو مشرو ط) به این و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشــور است .اکنون بیش از هر لوایح گذاشت .او گفت« :لوایح پالرمو و CFTتنها در صورت در اردوگاه مخالفان ،تکرار تجربه به گفته آنها تلخ برجام،
کنوانسیونهایبی نالمللیبرخواهدداشت؟تصمیمیکهنهتنها زمان دیگری نیاز است که با نگاهی واقعبینانه ،فارغ از توهم خارج شدن ایران از لیست ســیاه و لغو تحریمها ،تصویب و دلیلیاصلیبرایب یاعتمادیاست.علیکشوری،سخنگوی
آینده روابط بانکی و اقتصادی ایران بلکه اعتبار سیاسی کشور و ســوءظن ،تصمیماتی در جهت بهبــود وضعیت اقتصادی اجرایی شــوند» .این شرط ،نشا ندهنده نگرانیهای عمیق از کمیســیون اصل ۹۰مجلس ،معتقد است« :نباید کشور را به
و اعتبار بی نالمللی ایران اتخاذ شــود .تداوم وضع موجود جز مذاکرات گره زد .برجام نشان داد ،نمیتوان به نتیجه مذاکرات
را نیز رقم خواهد زد. تقسرویدبًًایتمدـرـپامیتنحخلیوالهگدرادان اشقتت.صــادی انزوای بیشتر، چندان دل بست» .علیرضا عباسی ،نماینده نزدیک به جبهه
از برخی و در مقابــل پایداری نیز از «شرطیســازی اقتصاد» انتقــاد کرده و گفته
مقامــات دولتی معتقدنــد که تصویب این لوایــح میتواند به اســت« :مســائل کشــور نباید در گرو نتیجه مذاکرات باقی
بماند» .در عین حال اســماعیل سیاوشــی ،دیگــر نماینده
اصولگرا بــا وجود نگاه بدبینانه به طــرف غربی ،مذاکرات را
منع نمیکنــد و میگوید« :به مذاکرهکننــدگان اجازه مذاکره
م یدهیم اما به غرب خوشبین نیستیم» .اما رفتار و گفتههای
مخالفان صریحترین انتقاد از سوی حشم تالله فلاحتپیشه،
رئیس پیشــین کمیسیون امنیت ملی مجلس را در پی داشت و
باعث شــد تا او در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد« :حتی
اگر مذاکرات امروز شکست بخورد ،طرف مقابل برای حمله به
ایران به مشروعیت جهانی نیاز دارد .پیشنهاد خروج از NPT
که برخی مطرح میکنند ،هم زمینه شکســت مذاکرات رم را
فراهم میکند و هم توجیهی برای جنگ میســازد .چرا باید
آینده این ملت بازیچه افراطگرایی شود؟» در نهایت ،آنچه بیش
از هر چیز اهمیت دارد ،ارزیابی درست و واقعبینانه از شرایط،
پرهیــزازهیجا نزدگی -چهدر موافقت و چهدر مخالفت -و
تلاش برای حفظ منافع ملی با رویکردی عقلانی است.

