Page 8 - 16-02-1404-1961 Sazandegi
P. 8

‫بررسی رخدادهای تاریخیحافظه‬                                                                                                                                          ‫سال هشتم شماره ‪1961‬‬                    ‫‪08‬‬
                                                                                                                                                                                                                            ‫سهشنبه ‪ 16‬اردیبهشت ‪1404‬‬

‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‪61933000 :‬‬                    ‫سازندگی‪ :‬روزنام ‌هسیاسیواجتماعی صاحبامتیاز‪:‬حزبکارگزارانسازندگیایران مدیرمسئول‪:‬امیراقتناعی سردبیر‪:‬اکبرمنتجبی‬                                                              ‫عکس‪ :‬رضا معطریان‬  ‫مدیرهنری‪ :‬رضا دول ‌تزاده‬
                                                    ‫زیرنظرشورایسیاستگذاری‪:‬سیدحسینمرعشی(رئیس)‪ ،‬محمدعطریانفر‪،‬محمدقوچانی‪،‬علیهاشمی‪،‬سیدعلیرضاسیاس ‌یراد‪،‬امیراقتناعی‬
                                 ‫ویراستار‪ :‬سعیده آرینفر حروفچین‪ :‬مجتبی دیدگر نشانی‪ :‬تهران‪ ،‬پاسداران‪ ،‬نگارستان پنجم‪ ،‬پلاک ‪ ، 8‬تلفن‪ 22841262 :‬چاپ‪ :‬امید نشر ایرانیان‪88537168 -9 :‬‬

                                                                                                                            ‫تقویم‪ :‬روانکاو و کلکسیونر قالی ایرانی‬                                                                             ‫کارنامه‪ :‬خاطرات هاشمی ‪1380‬‬

                                                             ‫فرش ایرانی خانه زیگموند فروید‬                                  ‫زیگموند فروید را ب ‌هعنوان بنیانگذار علم روانکاوی و کاشف‬                                                               ‫افراط در اختلاف ‪258‬‬
                                                                                                                            ‫روان ناآ گاه یا ناخودآ گاه م ‌یشناســند‪ .‬او با کاوش در حوزههای‬
                                                                                                                            ‫ناشــناخته ذهن به مفاهیمی نو رســید و یافتههایــش ن ‌هتنها بر‬                                                        ‫ادامه یكشنبه ‪ 7‬بهمن‬
                                                                                                                            ‫تفکرات قرن نوزدهم که در اندیشه عصر حاضر هم تاثیری عمیق‬                                                        ‫تمجید جك استراو از اسلام‬
                                                                                                                            ‫گذاشت‪ .‬ششــمین روز مه ‪ ۱۸۵۶‬در چک امروزی به دنیا آمد و‬                                           ‫جك اســتراو‪ ،‬وزیر امورخارجه انگلیس در اجلاس‬
                                                                                                                            ‫با اینکه کودک ‌یاش در فقر گذشــت اما توانست به مدارج بالای‬                                      ‫مســلمانان در لنــدن‪ ،‬از اسلام تمجید كــرده و گفته‪25‬‬
                                                                                                                            ‫علمی در پزشــکی‪ ،‬فلسفه و روانشناسی دست پیدا کند‪ .‬یکی از‬                                         ‫درصد مردم حوزه انتخابی ‌هاش‪ -‬بلكبرن‪ -‬مســلما ‌ناند و‬
                                                                                                                            ‫نکات جالب زندگی فروید‪ ،‬علاقه به آثار باســتانی ب ‌ه ویژه فرش‬                                    ‫از امتیازات ‌ی كه مسلمانان در انگلیس‪ ،‬بیش از كشورهای‬
                                                                                                                            ‫ایرانی بود که باعث شهرت او تحت عنوان کلکسیونر قالی ایرانی‬                                       ‫دیگر غربی دارند‪ ،‬سخن گفته و تمدن اسلامی را مقدم بر‬
                                                                                                                            ‫شــد‪.‬درسال‪ 1938‬کهازوینبهلندننقلمکانکرد‪،‬مجموعه‬
                                                                                                                            ‫عظیمی از فرشهایی که از سراسر جهان و ایران جمع کرده بود را‬                                                             ‫تمدن غرب دانسته است‪.‬‬
                                                                                                                            ‫با خود برد‪ .‬علاقه فروید به این فرشها فراتر از جمعآوری بود و‬                                     ‫آقای [محمدحســین] رضایی‪ ،‬رئیس ســازمان حج‬
                                                                                                                            ‫آنها را در اتاق کار خود به نمایش گذاشــته بود‪ .‬قالیچه قشقایی‪،‬‬                                   ‫[و زیارت] آمد و گفت‪ ،‬تا دو ســال دیگر‪،‬كسی در نوبت‬
                                                                                                                            ‫فرشبکشاییوفرشقبیل ‌هایترکمنبرخیازنمونههایشاخص‬                                                   ‫ععقموبم‌ا‌فیتكادرهد‌هایحمجفنقخطوا‪0‬ه‪5‬یمهزداارشنـفـر ات؛ســچموننوباشتای‌هنانكدهودُُععومرته‬
                                                                                                                            ‫فر ‌ش ایرانی است که همچنان در بین وسایل اتاقش وجود دارد‪.‬‬                                        ‫هم در سال آینده به روز میشود و با اجازه فقها‪ ،‬اكثریت‬
                                                                                                                                                                                                                            ‫نزدیك به تمام حجاج‪ ،‬قربانیهایشــان را به مركز رسمی‬
                                                                                                                              ‫ر وابط سرد‬                                                                                    ‫عربســتان میبرند ولی وزارت بهداشت برای برگرداندن‬
                                                                                                                                                                                                                            ‫گوشــت قربانی برای فقرا در ایران‪ ،‬سختگیری می‌كند و‬
                                                             ‫نگاهی مختصر به مناسبات ایران و فرانسه‬                                                                                                                          ‫امسال ‪ 30‬هزار نفر از حجاج را با هواپیماهای عربستان‬

‫فروش تسلیحات پیشرفته به عراق ازجمله جنگندههای میراژ‬          ‫رشتههایی بود که در این دوران با حضور متخصصان فرانسوی‬                                                                 ‫نیره خادمی‬                                                                  ‫میبرند‪.‬‬
‫وموش ‌کهایسوپراتاندرحسننیتیکهازیکقرنپیشمیان‬                  ‫در ایران نقش قوام یافت‪ .‬دانشجویان ایرانی به فرانسه فرستاده‬                                                                                                     ‫آقــای [مهــدی] هادویتهرانــی همــراه جمعــی‬
‫دو کشور به وجود آمده بود را به سوءظن تبدیل کرد‪ ،‬آن هم در‬     ‫شــدند و نقش زیــادی در اصلاحات سیاســی‪ ،‬اجتماعی و‬                                                                                                 ‫گروه تاریخ‬  ‫از همكارانــش آمــد‪ .‬روحانی بااســتعدادی اســت؛‬
‫شــرایطی که در دوران پیش از انقلاب‪ ،‬امام خمینی سالهای‬                                                                                                                                                                       ‫فار ‌غالتحصیل [مهندســی برق و الکترونیک] دانشگاه‬
‫تبعید خود را در این کشــور گذرانده بود‪ .‬ترور مخالفان ایرانی‬             ‫فرهنگی کشور در سالهای بعد از آن داشتند‪.‬‬             ‫فرانســه از نخســتین کشــورهای اروپایی بود که روابط‬                                             ‫شریف است كه ســال ‪ 1359‬به حوزه [علمیه] قم رفته‪.‬‬
‫در رســتورانی در برلین و متهم شدن مقامات ایرانی در دادگاه‬                                                                   ‫دیپلماتیک رســمی با ایــران برقرار کرد؛روابطی کــه از دوره‬                                      ‫تعدادی از تألیفاتش را آورد و توضیحاتی درباره موسسه‬
‫آلمان در دهه ‪ 90‬میلادی به پرونده میکونوس برگ دیگری از‬                                                  ‫دوره پهلوی‬           ‫صفویه آغاز شد‪ ،‬در دوران قاجار گسترش یافت و نهتنها در آن‬                                         ‫«رواق حكمت» داد و گفت‪ ،‬طرح تأســیس دانشــگاه‬
‫ســردی روابط را رقم زد‪ .‬آغاز قرن بیس ‌تویکم اما به واسطه‬                                                                    ‫دوران که در دوره پهلوی نیز نقش زیادی در مدرنیزاسیون ایران‬                                       ‫مجــازی در اینترنت دارد و با شــنیدن پیشــنهاد طرح‬
‫مذاکرات هســته ایران و گــروه ‪ 5+1‬یخ روابط شکســت و‬          ‫با انقراض سلســله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی‬             ‫داشــت‪ .‬این نقش در دوران پــس از انقلاب هم تداوم یافت به‌‬                                       ‫دانشــگاه جامع در قم كه من مطر ‌ح كردم‪ ،‬درخواســت‬
‫فرانســه نقش فعالی در این مذاکرات داشت‪ .‬توافق برجام در‬       ‫روابط دو کشور به ســطح دیگری ارتقا یافت‪ .‬رضاشاه تحت‬            ‫ویژهدرمذاکراتهست ‌هایمیانایرانوگروه‪ 5+1‬ب ‌هعنوانیکی‬
‫ســال ‪ ۲۰۱۵‬منجر به امضای قرارداد میان ایران و شرکتهای‬        ‫تاثیر آتاتورک به دنبال مدرنسازی و اصلاحات در ایران بود و‬       ‫از اعضای موثر در رونــد گف ‌توگوها حتی وزیر خارجه وقت‬                                                    ‫داش ‌ت كه ریاست هیأ ‌تامنای آن را بپذیرم‪.‬‬
‫بزرگ فرانسوی مانند توتال‪ ،‬پژو و ایرباس شد و حتی «لوران‬       ‫در این راه فرانسه‪ ،‬یکی از کشورهایی بود که از آن الگوبرداری‬     ‫فرانسه در سال ‪ ۱۳۹۴‬به ایران سفر کرد‪ ،‬اگرچه روابط به دنبال‬                                       ‫آقای [حســین] علایی‪[ ،‬مدیرعامــل مصلای امام‬
‫فابیوس» وزیر خارجه وقت فرانســه هم به ایران سفر کرد‪ .‬او‬      ‫کرد‪ .‬نظام حقوقی فرانسه بسیاری از قوانین مدنی‪ ،‬حقوقی و‬          ‫خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها دوباره سرد شد و‬                                           ‫خمینی و مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع]‬
‫ایران را قدرت بسیار مهمی دانست که دارای فرهنگ و تمدن‬                                                                        ‫با ورود به دوره ابراهیم رئیســی و حتی حالا مسعود پزشکیان‬                                        ‫آمد‪ .‬گزارش پیشــرفت ســاخت مصلا را داد‪ 5 .‬میلیارد‬
‫است‪ .‬ماه عسل ایران و فرانسه هم خیلی زود با خروج آمریکا‬       ‫اداری ایــران را تحت تاثیر قرار داد و همزمان دانشــگاه تهران‬   ‫هم روابط در ســطح پرتنشی ادامه یافته اســت‪ .‬سازندگی به‬                                          ‫تومان بودجه امسال بوده كه ‪ 70‬درصد اختصاص داد‌هاند‬
‫از برجام در سال ‪ ۲۰۱۸‬و در نتیجه بازگشت تحریمها و خروج‬        ‫ب ‌ه عنــوان یکی از مهمترین مراکز علمی ایران طبق الگوی این‬     ‫مناسبت همزمانی امضای عهدنامه دفاعی فینکنشتاین بین دو‬                                            ‫و ‪ 50‬میلیون تومان هم سالانه رهبری م ‌یدهند‪ .‬گفت به‬
‫شــرکتهای فرانسوی از بازار ایران تمام شد‪ .‬با وجود این‬        ‫کشور با حضور تعدادی از اساتید و مشاوران فرانسوی شکل‬                                                                                                            ‫زودی اولین هواپیمای ساخت مشــترك ایران و اوكراین‬
‫امانوئل ماکرون‪ ،‬رئیسجمهوری وقت فرانســه در پی‬                ‫گرفت‪ .‬اعزام دانشــجویان ایرانی به فرانسه در آن دوران‪ ،‬زبان‬       ‫کشور در سیزدهمین روز اردیبهشت سال ‪ 1186‬و سالروز‬                                               ‫پرواز میكند اما دولت اوكراین برای ادامه كار نمیتواند به‬
‫کاهش تنش میان تهران و واشنگتن بود‪ .‬مهر سال ‪98‬‬                ‫فرانســه را تبدیل به زبان دوم نخبگان ایــران کرده بود‪ .‬پس از‬       ‫درگذشــت ناپلئون بناپارت در پانزدهمین روز سال ‪1200‬‬
‫مکرون همراه بوریس جانسون نخس ‌توزیر انگلیس‬                   ‫تبعید رضاشــاه و به سلطنت رســیدن محمدرضاشاه هم این‬                   ‫به روابط دو کشور از آن زمان تاکنون پرداخته است‪.‬‬                                                  ‫تعهداتش عم ‌ل كند چون زمینه فروش ندارد‪.‬‬
‫با حسن روحانی رئیسجمهوری ایران دیدار کردند‪.‬‬                  ‫رویه ادامه یافت‪ .‬افزایش درآمدهای نفتی در دهه ‪ ۱۹۶۰‬و ‪۷۰‬‬                                                                                                         ‫عصر‪ ،‬مســئولان مراســم دهه فجــر آمدند‪ .‬ضمن‬
‫بنیامین نتانیاهو در خاطراتش گفته اســت؛ مکرون‬                ‫میلادی‪ ،‬ایران را به یکی از مهمترین شرکای تجاری فرانسه در‬                                    ‫پایههای شکلگیریروابط‬                                               ‫ســخنرانی‪ ،‬دســتاوردهای مهم انقلاب را گفتم‪ .‬شــب‬
‫و مرکل وقتی فهمیدند ترامــپ میخواهد از برجام‬                 ‫خاورمیانه تبدیل کرد و به دنبال آن شرکتهای بزرگ فرانسوی‬                                                                                                         ‫هیأ ‌ترئیســه فراكســیون دو‌م خــرداد مجلــس آمدند‪.‬‬
‫خارج شــود‪ ،‬خواستند به کاخ ســفید بروند و او را‬              ‫ازجمله پژو‪ ،‬رنو‪ ،‬توتال و آلستوم در ایران سرمای ‌هگذاری کردند‪.‬‬        ‫اواســط قرن ‪ ۱۷‬مــیلادی همزمان با ســلطنت‬                                                 ‫آقایان [سیدعل ‌یاکبر] محتشــمی‪ ،‬بهزاد نبوی‪[ ،‬علی]‬
‫راضی کنند که خارج نشود‪ .‬حسن روحانی هم اسفند‬                  ‫همــکاری نظامی دو کشــور با فروش سلاحهــا و تجهیزات‬                  ‫شــاهعباس دوم‪ ،‬حضور یک هیــات دیپلماتیک به‬                                                ‫شكور ‌یراد‪ ،‬خانم [الهه] كولایی و [عل ‌یاصغر رحمانی]‬
‫سال گذشته بخشــی از تلاشهای مکرون را بازگو کرد‪:‬‬              ‫نظامی و مشــارکت فرانســویها در آموزش نظامیان ایرانی‬                 ‫ریاســت «ژان شــاردن» تاجر و جهانگرد فرانسوی‬                                              ‫خلیلــی صحبت كردند‪ .‬از حواشــی پرونده [شــهرام]‬
‫ســر یک ماه آقای مکرون دومرتبه به مــن زنگ زد‪ ،‬گفت‬                                                                               ‫در دربار صفوی‪ ،‬نخســتین ارتباطات میان دو کشور را‬                                           ‫جزایری و اســم بردن از افراد مهم دوم خرداد مثل [آقای‬
‫خارج نشــوید یک مهلت دیگر به ما بدهیــد‪ .‬فکر کرده بود‬                                           ‫افزایش یافت‪.‬‬                   ‫پایهگذاری کرد‪ .‬او در ســفر به ایران گزارشهای دقیقی‬                                           ‫سیدمحمد خاتمی] رئیسجمهور‪[ ،‬آقای مهدی کروبی]‬
‫چون یک ماه شــده ما خارج میشویم‪ .‬گفتم خب چند هفته‬                                                                            ‫از دربــار صفوی‪ ،‬ســاختار حکومتی‪ ،‬فرهنــگ‪ ،‬اقتصاد و‬                                            ‫رئیس مجلــس و آقای هــادی خامن ‌های و‪ ...‬بســیار‬
‫مهلــت میخواهید؟ گفت یک ماه لااقل به ما مهلت بدهید‪.‬‬                            ‫پس از انقلاب اسلامی؛ جنگ و برجام‬             ‫آدا ‌بورســوم ایرانیان تهیه کرد و سفرنام ‌ههایی که در آن دوران‬                                  ‫ناراض ‌یانــد؛ تحلیلهــای متعددی دربــاره عوامل این‬
‫گفتم حالا یک ماه که مهلت نم ‌یدهم ولی یکی دو هفته مهلت‬                                                                      ‫نوشــته شــد‪ ،‬نقش موثری در شناخت فرانســویها از ایران‬                                           ‫موضوع دارند كه واقعی و منطقی نیســت‪ .‬برای حل این‬
‫م ‌یدهمف ببینم شما چه کار میکنید‪ .‬در نهایت اما آن تلاشها‬     ‫روابط ایران و فرانســه پس از انقلاب دچار دگرگونیهای‬            ‫داشــت‪ .‬به تدریج مبادلات دوســوی ‌های نیز در حوزه پارچه‪،‬‬
‫هم بینتیجه بود تا دوران ریاستجمهوری ابراهیم رئیسی که‬         ‫زیادی شد اما نقطه آغاز تنشها به دوران جنگ ایران و عراق‬         ‫شیشــه و فلزات همچنین ابریشــم و ادویههای شرقی شکل‬                                                                     ‫مشكل استمداد كردند‪.‬‬
‫همزمانباپروندههست ‌هایماجرایجنگاوکراینشبههکمک‬                ‫بازمیگردد؛ زمانی که فرانســه از صدامحسین حمایت کرد‪.‬‬            ‫گرفت‪ .‬روابط دو کشــور با آغاز ســلطنت قاجاریان در اوایل‬                                         ‫گفتم‪ ،‬این یك مورد از جر یاناتكلیتر برای اداره كشور‬
‫ایران به روسیه و ارسال پهپاد را پررنگ کرد‪ .‬امانوئل ماکرون‬                                                                   ‫قرن نوزدهم میلادی‪ ،‬شکل فعالتری یافت و ب ‌ه عنوان نیروی‬                                          ‫است و باید فكری برای ح ‌ل كلی منازعات و كجرویها‬
‫این بار در پرونده هســت ‌های‪ ،‬نقش ســختگیرانهتری داشت و‬                                                                     ‫متعادلکننده در سیاست خارجی ایران مطرح شد‪ .‬فرانسه در‬                                             ‫كرد‪ .‬مســأله تحركات معلمان هم نمونه دیگری استكه‬
‫البته با حمایت فرانســه از اعتراضات ســال ‪ ،1401‬بازداشت‬                                                                     ‫آن دوران ب ‌ه عنوان یکــی از قدرتهای بزرگ اروپا مطرح بود‬                                        ‫هــر یك از دو جناح راســت و چپ همدیگر را مســئول‬
‫شهروندان فرانســوی در ایران و تحریم متقابل‪ ،‬دوباره سطح‬                                                                      ‫و تلاش داشــت‪ ،‬نقش پررنگی در عرصه دیپلماسی و تجارت‬                                              ‫تحریك م ‌یدانند‪ .‬پذیرفتند كه فردی از مشــاركتیها در‬
‫مناســبات دیپلماتیک کاهش یافت‪ .‬تغییــر دولت و حضور‬                                                                          ‫خاورمیانه داشــته باشــد؛ موضوعی که با توجه بــه نیاز ایران‬                                     ‫شــروع تحركات مؤثر بوده و دعوت بــه اعتصا ‌ب كرده‬
‫مسعود پزشــکیان در صدر آن هم نتوانست به کاهش تنشها‬                                                                          ‫برای مقابله با تهدیدهای روسیه و بریتانیا جذاب بود‪ .‬امضای‬                                        ‫اما میگویند به منظوركنترل جریان در حال شــروع وارد‬
‫کمک کند‪ .‬رئیسجمهور فرانســه پاییز سال گذشته در دیدار‬                                                                        ‫عهدنامه فینکنشتاین میان ایران تحت سلطنت فتحعلیشاه و‬                                             ‫شده و شخصی هم از جناح راست‪ ،‬وضعی مثل او دارد‪.‬‬
‫با پزشکیان در نیویورک آزادی فوری سه شهروند فرانسوی را‬                                                                       ‫امپراتوری ناپلئون بناپارت‪ ،‬نخستین نقطه عطف مهم در روابط‬                                         ‫اجتماع و تظاهرات معلمان در بســیاری از شــهرهای‬
‫ب ‌ه عنوان شرط بهبود روابط دوجانبه مطرح کرد‪ .‬اسفند سال‬                                                                      ‫دو کشور بود‪ .‬براســاس این عهدنامه؛ فرانسه تعهد داشت از‬                                          ‫كشــور‪ ،‬امروز هم جریان داشــته و رســانههای بیگانه‪،‬‬
‫گذشــته یکی از این افراد آزاد شد اما همچنان دو نفر دیگر در‬                                                                  ‫تمامیت ارضی ایران در برابر تجاوزات روســیه حمایت و ایران‬
‫ایران ب ‌ه عنوان جاســوس زندانی هستند‪ .‬درحال حاضر هم با‬                                                                     ‫رابطــ ‌هاش را با بریتانیا قطع کند‪ ،‬اگرچه تغییر سیاســتهای‬                                                              ‫تحریك وسیعی دارند‪.‬‬
‫ســخنان تازه ژان نوئل بارو‪ ،‬وزیر امور خارجه فرانسه درباره‬                                                                   ‫ناپلئــون و نزدیکی دوباره او به روســیه‪ ،‬پیمان را ب ‌یاثر کرد‪ .‬با‬                               ‫پرســیدم‪ ،‬چــرا روزنامه نــوروز خواســتار اعلام نام‬
‫روند مذاکرات میان آمریکا و ایــران طرح منابع امنیتی اروپا‬                                                                   ‫وجود شکســت نخســتین تلاشها در دوره قاجار اما روابط‬                                             ‫متهمان اخذ رشوه یا كمك از جزایری شده است؛ جوابی‬
‫و استفاده از اســنپبک هم به نظر م ‌یرسد‪ ،‬همچنان سردی‬                                                                        ‫همچنان ادامه یافت و دارالفنون با کمک و مشــارکت استادان‬                                         ‫نداشــتند‪ .‬گفتند‪ ،‬اقدام شــخصی بوده‪ .‬آقایكروبی هم‬
                                                                                                                            ‫فرانسوی تاسیس شد و نظامیان ایرانی در فرانسه تحت آموزش‬                                           ‫گفته اســت‪ ،‬همه را بگویند و گزینشــی عمل نكنند اما‬
                ‫روابط میان دو کشور ادامه داشته باشد‪.‬‬                                                                        ‫قرار گرفتند و به نوعی مدل ارتش فرانســه در ساختار نظامی‬                                         ‫حالا كه گفته شــده‪ ،‬ناراحت است‪ .‬آقای محتشمی در‬
                                                                                                                            ‫ایران پیاده شد‪ .‬معماری‪ ،‬پزشکی‪ ،‬نقشهبرداری و حقوق سایر‬                                           ‫مورد هدف آقای هاشمیشاهرودی‪[ ،‬رئیس قوه قضاییه]‬
                                                                                                                                                                                                                            ‫هماظهاربدبین ‌یكرد‪.‬منگفتم‪،‬ایننحوهمبارزهبامفاسد‬
                                                                                                                                                                                                                            ‫بااقتآنصچاهدنهیایوتًتًاببلیهغداست فتراموایآیندو‪،‬تهسامزگت‌ارز ندینسهاتو‪.‬جوسازیها‬
   3   4   5   6   7   8