رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : رایزنی در تهران

رایزنی در تهران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعدازظهر روز دوشنبه به منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران و البته دیدار با برخی از مقامات کشورمان وارد تهران شد. وی در بدو ورود مورد استقبال بهروزکمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در تهران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. گروسی همچنین در مذاکراتی جداگانه با علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
همچنین نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان با حضور و سخنرانی محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در افتتاحیه این کنفرانس اظهار کرد که ایران نیز همانند سایر اعضای دیگر آژانس مصمم به این است که فناوری هسته‌ای را توسعه دهد، امروز اراده جمعی کشورها برای صفر کردن کربن تا سال ۲۰۵۰ به یک میثاق تبدیل شده و آنها سه برابر کردن نیروگاه‌های هسته‌ای را هدف‌گذاری کردند. ما نیز با سرعت بیشتری در راستای دستیابی به صنعت هسته‌ای برای انرژی اتمی تلاش می‌کنیم. اسلامی تصریح کرد: ایران اراده رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق را تا سال ۱۴۲۰ در برنامه خود داشته و این طرح‌ها را در سواحل شمالی و جنوبی کشور در دست اجرا دارد. از همین‌جا دعوت می‌کنم از کشورهایی که آمادگی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را دارند در این برنامه‌ها مشارکت داشته باشند.
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در گسترش فعالیت‌های هسته‌ای، توسعه منابع انسانی را هم داریم و تا دو ماه آینده اولین مرکز آموزش بین‌المللی هسته‌ای را در اصفهان افتتاح می‌کنیم و آن را به قطبی تاثیرگذار برای تامین منابع انسانی حال و آینده سازمان انرژی اتمی تبدیل می‌کنیم. اسلامی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی در این سال‌ها دبیرستان‌هایی که سرآمد هستند در پرورش استعدادها را پشتیبانی کرد و ما این فرآیند جذب و آموزش نیرو را گسترش خواهیم داد. وی ادامه داد: اولین نیروگاه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که دهمین سال کار خودش را پشت سر گذاشت بیش از ۶۳ میلیارد کیلو وات ساعت برق به شبکه تزریق کرده و این انرژی تولید شده معادل ۶۰ تن آلاینده حذف شده و این تولید انرژی موجب عدم استفاده از ۱۰۳ میلیون شبکه نفت شده است. اسلامی افزود: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب ان‌پی‌تی در سرفصل راهبردهای سازمان انرژی اتمی قرار دارد و طبق گزارش‌های آژانس ۲۲ ‌درصد بازرسی‌های کل جهان را داریم. این حجم بازرسی از هیچ کشوری در طول تاریخ صورت نگرفته است. رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: امیدواریم آژانس بتواند نقش خود را به صورت مستقل و به دور از نفوذها و فشارهای سیاسی ایفا کند؛ به‌گونه‌ای که همه کشورها از علوم و فنون هسته‌ای بهره‌مند شوند. وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این کنفرانس را دو سالانه ادامه دهیم و در پرتو این همکاری‌ها، علوم و فنون هسته‌ای بدون نفوذ قدرت‌ها در اختیار همه کشورها قرار گیرد.
جواد کریمی‌ثابت، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس انجمن هسته‌ای ایران هم در مورد نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای گفت که این کنفرانس در ۱۶ پنل و ۱۳ محور کار خود را آغاز کرده و واقعیت این است که با ارائه مقالات و مطالبی که عرضه می‌شود، می‌توانیم این نکته را اذعان کنیم که فناوری هسته‌ای در کشور ما به یک بلوغ رسیده است. وی همچنین گفت که چالش‌هایی مانند محیط زیست، تغییرات اقلیمی و بحث اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها و سایر ابرچالش‌ها و موضوعاتی مانند امنیت انرژی و امنیت تامین غذا، آب و موضوعاتی که مستقیما به حیات بشری ربط دارد، چالش‌هایی است که هم‌اکنون جهان با آن روبه‌رو است و باید در مورد آنها پاسخ جهانی داده شود.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

از کابینه چه خبر؟

روایت “ظریف” از شورای راهبری   گمانه‌زنی‌ها درخصوص نفرات کابینه مسعود پزشکیان…

26 جولای 2024

زمینه رشد را فراهم کنیم

دولت آینده اجازه دهد تا زنان در شرایط برابر با مردان رشد…

26 جولای 2024

تیم اوباما-هریس

“باراک اوباما”، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به همراه همسرش، “میشل اوباما” از نامزدی…

26 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید