رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : رونقی که به جشنواره بازنگشته است

رونقی که به جشنواره بازنگشته است

هنوز جشنواره فیلم فجر به رونق دوره چهلم خود نرسیده است. هنرمندان شاخص از حضور در خانه جشنواره امتناع می‌کنند و حتی به سختی حاضرند در سالن‌های مردمی به تماشای آثار حاضر در جشنواره بنشینند. نشست‌های نقد و بررسی با حداقل عوامل برگزار می‌شود و هنرمندان از آن استقبال نمی‌کنند. عدم حضور آنها وابسته به عوامل مختلفی است. اول اینکه بسیاری از آنها مایل به شرکت در رویدادهای رسمی دولتی نیستند و عده‌ای از واکنش‌هایی که به حضورشان در این رویدادها می‌شوند، ابراز نگرانی می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل غلبه فیلم‌های ارگانی و دولتی به فیلم‌های خصوصی باعث شده که بازیگران شناخته ‌شده در فیلم‌های کمتری حضور پیدا کنند و طبیعتا آثار حاضر در جشنواره هم فاقد حضور بازیگران سرشناس و شناخته ‌شده است.
با همه اینها جواد عزتی به همراه بازیگران اصلی‌اش به تماشای «تمساح خونی» نشست و در نشست نقد و بررسی این فیلم شرکت کرد. این اثر به عنوان اولین فیلم روز دوم جشنواره در برج میلاد روی پرده رفت و رضایت بسیاری از خبرنگاران و منتقدان را جلب کرد. جواد عزتی در این نشست توضیح داد: می‌خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم و علاوه بر آن، سینما بودن فیلم برایم مهم بود تا وقتی فیلم را می‌بینم بین پلان‌های این فیلم و پلان‌های یک سریال تفاوت باشد. موقع شروع فیلم هم به دوستانم گفتم، دوست دارم فیلمی بسازیم که هر بخش آن یک پیشنهاد برای سینما داشته باشد و فکر می‌کنم این اتفاق افتاده است. من ذات سینمای ایران را خیلی دلی دوست دارم. دوست داشتم آشتی‌کنان بین سینمای ایران و تماشاچی را با یک کبریت کوچک گرم نگه دارم. قصدم تفاوت گذاشتن بین این کمدی و دیگر فیلم‌ها نیست و دیدگاه خودم را فقط ساختم.
شامگاه ۱۳ بهمن‌ماه تعدادی از عوامل فیلم «بی‌بدن» بدون حضور بازیگران در سالن نمایش فیلم برج میلاد مقابل خبرنگاران آمدند و پاسخگوی سوالات آنها شدند. کاظم دانشی، نویسنده فیلم«بی‌بدن» در اعتراض به راه نیافتن فیلم شأن به بخش سودای سیمرغ فیلم فجر، انتقاداتی را مطرح کرد. او درباره نادیده گرفته شدن فیلم در بخش سودای سیمرغ گفت: سینمای اجتماعی به مرحله‌ای رسیده که هرچه بخواهید، بگویید به یک جا ربط پیدا می‌کند و اگر دنبال حقیقت باشی، تبدیل به جنجال‌گر و یاغی می‌شوی. من بچه این مملکت هستم و برای فیلم‌هایم می‌جنگم و می‌خواهم به اندازه خودش به آن بها بدهند. من نمی‌گویم که بن‌هور ساخته‌ایم، ادعایی نداریم. شبی که قرار بود فیلم در میان فیلم اولی‌ها باشد، می‌خواستیم فیلم را از جشنواره خارج کنیم ولی گفتند سوار کشتی شده‌ای و نمی‌توانید خارج شوید. او افزود: ما درباره حضور فیلم در جشنواره با شخص آقای امینی (دبیر جشنواره) صحبت کردیم و بعد ۲۳ آذر فیلم را کلید زدیم و در تاریخ مقرر هم شسته و رفته آن را تحویل دادیم. در صورتی که فیلم‌هایی که از سال قبل آماده بود الان ناقص نمایش داده شده است. بهروز افخمی در نخستین سانس روز گذشته ۱۴ بهمن ‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد و در سینمای رسانه به نمایش درآمد و نشست خبری آن تحت تاثیر شروع مسابقه فوتبال ایران و ژاپن با شتاب و پاسخ‌های کوتاه کارگردان برگزار شد. افخمی در این نشست درباره روایت مستندگونه فیلم «صبح اعدام» گفت، این شیوه مستند و روایت به فیلم می‌خورد. وی افزود: نصف بیشتر فیلم‌های من اقتباسی بوده ولی این یکی خیلی اقتباس دقیق به حساب نمی‌آید و بیشتر بر مبنای گزارش یک روزنامه بوده است. از بین دیگر فیلم‌هایم حتی «شوکران» هم منابع اقتباسی داشت و شاید فقط فیلم «تختی» بوده که اصلا چنین شرایطی نداشت. ارسطو خوش‌رزم در پاسخ به سوالی که در ابتدای نشست از افخمی پرسیده شد که چرا از بازیگران شناخته شده استفاده نشده، گفت: من و آقای شریف هر دو سابقه بازیگری داریم و شاید کسی‌ که سوال پرسیده، تئاتر و سریال هم ندیده است. با این حال من به‌گونه‌ای بازی ‌کردم که مطمئنم هیچ کدام از بازیگران شناخته شده سینما نمی‌توانستند بازی کنند! اینکه یک بازیگر تئاتر با بازی در فیلم سینمایی خود را برتر از بازیگران شناخته‌شده سینما بداند، اتفاقی است که در نوع خود بی‌نظیر است و تا به امروز شاهد آن در سینما نبودیم.

sazandegi

پست های مرتبط

شاعری در دست سانسور

به یاد “شاپور جورکش”   شاپور جورکش ۶ مرداد سال گذشته در…

26 جولای 2024

ممنوع‌الکاری سیستماتیک

برنامه وزارت ارشاد برای ممنوع‌الکارها   وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با…

26 جولای 2024

در کنار فردین

“سعید راد” به خاک سپرده شد   مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد سعید…

24 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید