رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : مدیر آرمان‌گرا

مدیر آرمان‌گرا

درباره “احمد خرم”

امروز مراسم بزرگداشتی به پاس زحمات احمد خرم، وزیر اسبق راه‌وترابری در دولت اصلاحات و از چهره‌های تاثیرگذار در امور عمرانی و مهندسی کشور برگزار می‌شود. عضویت در کمیته انقلاب اسلامی بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸، عضویت در شورای فرماندهی سپاه پاسداران آذربایجان‌شرقی از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹، دبیر شورای ستاد انقلاب فرهنگی و عضو شورای عالی نظارت بر دانشگاه‌ها از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳، عضو شورای عالی نظارت و ارزیابی دانشگاه‌های کشور از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳، معاون عمرانی و معاون برنامه‌ریزی استانداری هرمزگان و معاون سیاسی استانداری بوشهر از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۵. استاندار هرمزگان، استاندار همدان، استاندار خوزستان، معاون امور عمرانی وزارت کشور، وزیر راه‌وترابری، مشاور رئیس‌جمهور از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ (تا قبل از بازنشستگی) و فعالیت در بخش خصوصی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۹ را ازجمله سوابق مهندس احمد خرم می‌توان عنوان کرد. در این مراسم از کتاب او نیز همزمان با شب تولد ایشان رونمایی شد و چهره‌های برجسته علمی و سیاسی کشور به بیان نظرات‌شان درخصوص او پرداختند.

عاشق وطن

سرمایه‌ای که باید ایرانیان او را بیشتر بشناسند

مهندس احمد خرم. او عاشق این مزروبوم است و سربلندی آن را همیشه در ذهن، روح و روان خود داشته و دارد. وی انجام وظایف در مقام‌های استانداری‌های خوزستان، هرمزگان، همدان و وزرات راه‌وترابری و… را برای خود افتخاری در خدمت به این مزر‌وبوم می‌داند. باید او را پاس داشت، تکریم کرد و به خدمات او تعظیم کرد. احمد خرم، سرمایه‌ای است که باید ایرانیان او را بیشتر شناخته و پاسداشت این سرمایه انسانی گرانبها را به ‌عنوان یک ذخیره سرمایه انسانی برای رشد، توسعه و سربلندی ایران را در سر داشته باشند. براساس این تعامل همه‌جانبه بین وزارت راه و سازمان برنامه بود که اعتبارات بخش وزارت راه‌و‌ترابری طی ۳ سال چند برابر افزایش پیدا کرد. ازجمله اعتبار فرودگاه امام از ۳ میلیارد تومان در سال فقط در نیمه دوم سال ۸۰ به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان و در سال‌های بعد با تزریق چند صد میلیارد تومان و انجام کار عملیاتی همه‌جانبه موجب افتتاح فاز اول آن در سال ۸۳ شد. نقش مهندس خرم در این کار و افتتاح فاز اول و تلاش برای راه‌اندازی فازهای دوم و سوم بسیار ستودنی است.

 

نگاهی به خوزستان

توجه و برنامه‌ریزی برای نیاز مردم

سال ۱۳۸۰ که بنده به‌عنوان فرماندار اهواز انجام وظیفه می‌کردم، برنامه‌های اثربخشی در توسعه و عمران شهرستان اهواز و استان خوزستان در دستور کار بود. جناب آقای مهندس خرم در زمانی که استاندار خوزستان بود، توجه و برنامه‌ریزی برای پاسخگویی به این نیاز مردم یکی از اولویت‌هایش بوده است. مهندس خرم با حضور و بازدیدهای مستمر از پروژه‌ها و طرح‌ها، آنها را به‌روز‌رسانی می‌کرد و همه عوامل اجرایی را از حضور خود غافلگیر می‌کرد. خوزستانی‌ها می‌گفتند، مدت تصدی ایشان در استان کم بود و خوزستان از نعمت حضور ایشان کم‌بهره ماند. یکی از جملات کلیدی ایشان به مدیران استان تسبیحات اجرایی بوده است؛ به این صورت که ۳۳ بار بگویید گمبوعه، گمبوعه (پارک جنگلی) و ۳۳ بار بگویید امامزاده عبدالله (تفرجگاه) و همینطور برای بقیه پروژه‌ها ذکر بگویید!

 

از سربازی تا ژنرالی

مهندس خرم، مدیری هوشمند و مساله حل ‌کن هستند

پاسداشت خدمات و توانایی‌های نیروی انسانی جامعه به ‌ویژه انسان‌های خلاق و تاثیرگذار از ضروریات و مقدمات توسعه کشور است. ازجمله امتیازات جناب مهندس خرم این است که از معدود مدیران کشور هستند که رده‌های مدیریتی را اصطلاحاً از سربازی تا ژنرالی با اتکا به خویش و البته لطف الهی فارغ از رانت و روابط عشیره‌ای قدرت طی کرده‌اند. مهندس خرم مدیری هوشمند، اخلاقی، عملگرا و مساله حل‌کن هستند و نه مساله‌گوی صرف. طی دوره تصدی وزارت راه، ایشان به‌رغم اقدامات مفید و جسارت‌های ارزشمند مدیریتی، بیشترین ناسپاسی را در مجلس هفتم متحمل و کشور از وجود وزیری مقتدر محروم شد. خوشحالیم که کشور می‌تواند کماکان از افکار بلند ایشان بهره‌مند باشد. آرزوی طول عمر با عزت افزون برای مهندس خرم ارجمند دارم.

 

مدیری صادق و با اصول

یکی از دستاوردهای مهم دوره کاری احمد خرم به پایان رساندن پروژه فرودگاه امام خمینی است

دوستی و آشنایی من و مهندس احمد خرم به دهه ۵۰ و دانشگاه تبریز برمی‌گردد. او جزو دانشجویان مبارز و انقلابی در دانشگاه تبریز بود. از مهم‌ترین ویژگی‌های احمد خرم، پایندی به اصولی است که بر آن معتقد است؛ او از اصولش به هر قیمتی دفاع می‌کند و از خواسته‌هایش کوتاه نمی‌آید. او انسانی بسیار صادق است که اصلاً اهل زد‌وبند و دروغ نیست و در کار بسیار جدی است. احمد اگرچه بسیار شوخ‌طبع است و خیلی وقت‌ها مسائل را با طنز بیان می‌کند ولی در کار بسیار جدی است. اگر بخواهم در یک جمله از دوستی و همکاری با مهندس خرم در طول ۴۰ و چند سال گذشته حرف بزنم، می‌گویم که او انسانی بسیار درستکار، وطن‌دوست و از مدیران صادق و پاک‌دست کشور است. یکی از مدیران منحصربه‌فرد جمهوری اسلامی که هم از نظر جسارت و هم پاک‌دستی می‌تواند به‌ عنوان الگو مدنظر قرار گیرد. البته او با توجه به همین ویژگی‌هایش ممکن بود بعضی وقت‌ها تندی‌هایی هم در کار داشته باشد اما همه این به خاطر اعتقادش به راهی بود که فکر می‌کرد برای پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم باید طی کرد. یکی از دستاوردهای مهم دوره کاری احمد خرم به پایان رساندن پروژه فرودگاه امام خمینی است، ساخت این فرودگاه بیش از دو دهه بود که به کندی پیش می‌رفت و از زمانی که احمد خرم مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفت، برنامه‌ریزی دقیق شبانه‌روزی برای پایان دادن به این پروژه انجام داد و حتی برای فاز دوم فرودگاه هم قراردادی با یک شرکت ترکیه‌ای بست که سپاه مخالف آن بود. مهندس خرم در دوره کاری خود این موضوع را با جدیت دنبال کرد و در نهایت فرودگاه را افتتاح کرد؛ کاری که خیلی‌ها فکر نمی‌کردند آن زمان به نتیجه برسد. خاطره‌ای که من از مهندس احمد خرم هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم به سال ۱۳۶۹ و زلزله رودبار و منجیل بر‌می‌گردد. در زمان وقوع زلزله وحشتناک رودبار که هزاران هموطن عزیزمان را از دست دادیم، معاون طرح و برنامه وزارت کشور بودم و مسئولیت مدیریت بحران و بازسازی رودبار را آقای عبدالله نوری، وزیر کشور بر عهده من گذاشت و از همان ساعت‌های اولیه بعد از زلزله در منطقه مستقر شدم. بعد از حدود ۴۸ ساعت که اصلا نخوابیده بودم و دائم از مناطق زلزله‌زده و روستاها بازدید می‌کردم از هوش رفتم و برای مدتی اصلاً متوجه چیزی نشدم تا اینکه صدای آشنایی شنیدم: «مسعود، مسعود، مسعود بلندشو». چشم‌هایم را که باز کردم یک مرتبه احمد را بالای سرم دیدم. او با وجود اینکه هرمزگان یکی از دورترین استان‌های کشور به منطقه زلزله‌زده رودبار بود، خودش را به ‌عنوان اولین استاندار سریع برای کمک به منطقه رسانده بود. در هفته‌های بعد از وقوع زلزله هم که برنامه‌ریزی‌ها برای ستاد بازسازی شکل گرفت و قرار شد هر استانداری، مسئولیت بازسازی یک بخش و دهستان را در رودبار بر عهده بگیرد، مهندس احمد خرم بسیار پایه کار بود. در تمام ماه‌هایی که عملیات بازسازی رودبار انجام شد او تمام‌قد در خدمت مردم زلزله‌زده بود و امکانات استان را هم در جهت بازسازی بخشی که بر عهده او گذاشته شده بود بسیج کرد و بهترین عملکرد را داشت.

 

قاطعیت در مدیریت

مهندس خرم روزانه کارهایشان را ثبت می‌کردند

بعد ازمرحوم مهندس شهرستانی، وزارت راه، وزیری که توان برنامه‌ریزی، قاطعیت در مدیریت، صداقت با مردم، پاک‌دستی، بالابردن بهره وری، نگاه توسعه محور، توانایی، علم، تجربه کاری، داشتن پشتکار و دوری از تنبلی، شایستگی و کفایت و شناخت و باور به مردم سالاری همچون مهندس احمد خرم به خود ندیده است. مولای متقیان حضرت علی‌(ع) می‌فرمایند: «ای مردم سزاوارترین افراد به حکومت، قوی‌ترین آنان در اداره امور و داناترین آنان به فرمان خداوند متعال است» والحق مهندس خرم مصداق این جمله طلایی مولاست. جناب مهندس خرم روزانه یادداشت‌های کاریشان را ثبت می‌کردند. شایسته است که ستاد نکوداشت این یادداشت‌ها را نیز منتشر نمایند. آرزوی اینجانب سلامت و سعادت دوست عزیزم احمد خرم است تا داشته‌ها و تجربیات گران‌سنگ‌شان را در اختیار نسل جدید قرار دهند.

 

ورود به حوزه تخصصی خود

توسعه تعمیرات هواپیماهای پهن‌پیکر

علت اصلی دوستی ما مذهبی بودن این افراد و مقید بودن آنها به آداب شرعی و مخالفت همگی آنان با نظام استبدادی شاهنشاهی بود. در دوره استبداد و اختناق، مخالفت با نظام شاهنشاهی هزینه‌های سنگینی را در پی داشت. بسیاری از دانشجویان هم علاقه‌مند بودند که خوب درس بخوانند تا مهندسین باسوادی بشوند و هم به دنبال نشان دادن نارضایتی‌شان از نظام دیکتاتوری حاکم بر ایران بود که به خواسته‌های مردم توجهی نداشت. با پیروزی انقلاب، احمد خرم هم با همکاری تعدادی دیگر از دوستان دانشجو و افراد انقلابی شهر تبریز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریز را تاسیس کردند و عضو و از مسئولان آن شدند. زمانی هم که در اوایل بهار سال ۱۳۵۹ فرمانده سپاه آذربایجان‌شرقی شدم، احمد خرم، ابوالحسن آل‌اسحاق و حمید سلیمی، عضو شورای فرماندهی بودند. در آن دوره، آنها برای کارآمدی و افزایش توان سپاه بسیار تلاش کردند. اما با گذشت زمان، احمد خرم به همکاری با دولت پرداخت و بیشتر در حوزه تخصصی خود وارد شد و برای چند سالی دیگر کمتر او را می‌دیدم تا اینکه او معاون استاندار بوشهر و استاندار هرمزگان شد. در آن ایام از آنجا که من هم فرمانده نیروی دریایی سپاه بودم، دوباره ارتباط کاری‌ام با ایشان بیشتر شد. در دوره‌ای هم که وزیر راه‌وترابری شد، من رئیس سازمان صنایع هوایی بودم. با همکاری ایشان توانستیم، شرکت فارسکو را جهت تعمیرات سنگین هواپیماهای پهن‌پیکر در مجموعه شرکت صنایع هواپیمایی ایران راه‌اندازی کنیم. در آن زمان احمد خرم از شرکت هما خواست تا هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ خود را به جای اعزام به خارج جهت انجام تعمیرات اساسی در شرکت فارسکو انجام دهد تا کشور در حوزه تعمیرات اساسی هواپیماها توسعه یابد. متاسفانه ایشان که انسانی خوش‌مشرب و لطیفه‌گو و باصفاست چند سالی است که دچار یک نوع بیماری شده ‌است. او این ایام را تبدیل به فرصتی برای افزایش مطالعات قرآنی قرار داده است.

 

الگوی مدیریت

پیروی جوانان از سبک خرم

حدوداً ۴۰ سال است که مهندس احمد خرم را می‌شناسم. ایشان نزدیک به ۱۵ سال از این دوره را به‌ عنوان استاندار در استان‌های هرمزگان، همدان و خوزستان سپس معاون عمرانی وزیر کشور خدمت کرده است. مهندس خرم به مدت ۳ سال نیز در دولت دوم جناب آقای سیدمحمد خاتمی، وزیر راه‌وترابری بوده و مابقی را در مدیریت‌های حرفه‌ای اعم از سازمان نظام مهندسی ساختمان یا شرکت‌های بخش خصوصی یا انجمن‌های تخصصی فعال در حوزه عمران و آبادانی کشور فعالیت کرده است.
مهندس احمد خرم ازجمله مدیرانی است که در تمام مناصب و موقعیت‌های شغلی با تعهد، تخصص، صداقت، دانایی و تدبیر توأم با شهامت در تصمیم‌گیری‌ها و سخت‌کوشی خدمت کرده است.
مهندس خرم به‌‌ رغم بی‌مهری‌هایی که در مجلس دوره هفتم در قضیه استیضاح از وزارت راه متحمل شد، هیچ‌گاه در اراده و انگیزه‌اش برای خدمت بی‌منت به کشورش خللی وارد نشد. با وجود بیماری و مشکلات جسمی همواره مانند یک مدیر بانشاط، پرکار و خستگی‌ناپذیر کمر همت را برای توسعه و پیشرفت ایران عزیز بسته و مفتخر به انجام خدمات موثر و ماندگار در پهنه سرزمین ایران شده است.
اینجانب بر این عقیده هستم که مهندس احمد خرم یک سرمایه ملی و الگوی مناسبی برای مدیران جوان کشور بوده و آنان می‌توانند با شناخت توانمندی‌ها و شایستگی‌های این مدیر خدوم از آرمان‌ها و ویژگی‌های مدیریتی او پیروی کرده و موفق شوند که بیش‌ازپیش در توسعه و پیشرفت کشور سهیم باشند. از خداوند منان سلامتی و توفیقات الهی را برای آقای مهندس خرم آرزو کرده و از دست‌اندرکاران برگزاری مراسم نکوداشت ایشان نیز تشکر و قدردانی می‌نمایم.‌

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

سال خشونت

تحولات جهان در سالی که گذشت سال ۱۴۰۳ بدون‌شک در عرصه بین‌المللی…

۲۵ اسفند ۱۴۰۳

سال وفاق!

مهمترین رویدادهای سیاسی ایران ۱۴۰۳ سال ۱۴۰۳ سالی پرفرازونشیب برای ایران بود.…

۲۵ اسفند ۱۴۰۳

سال سرنوشت

وضعیت کنونی ایران و ضرورت تغییر راهبردها به قلم؛ سیدحسین مرعشی؛ دبیرکل…

۲۵ اسفند ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید