Page 4 - 31-04-1403-1744 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                                              ‫سال هفتم‌شماره ‪1744‬‬                  ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫ی ‌کشنب ‌ه ‪ 31‬تیر ‪1403‬‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫دریچه‪ :‬تحلیل عادات‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫بازتاب تاریخ‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫اهمیتساختما ‌نهایقدیمی‬

   ‫چهار اثر جدید مشایخی‬                                                                     ‫پا ‌سداشتسیدعلیصالحی‬                                                                          ‫نکوداشت محمود عابدی‬                                                                                                          ‫حسن محرابی‬

‫علیرضا مشــایخی‪ ،‬نخستین آهنگســازی است که به شکل‬                                           ‫سیدعلیصالحییکیاز پایهگذارانجریانشعرنابوبنیانگذار‬                                            ‫دخرواهرزشتمادیم‪،‬یمنحزاقدرق‪،‬وزممصحّّحموحدوعابعدضیو‪،‬پایوستساتدۀپیفرشهکنگسوستاتندانزبشانگاهو‬                                             ‫پژوهش‌گر‬
‫گسترد‌های‪ ،‬پیامآور نوگرایی در موسیقی ایران است و نخستین‬                                    ‫جریانشعرگفتاروشعرفراگفتاردرادبیاتمعاصرایراناستکه‬                                            ‫ادب فارسی‪ ،‬آیینی با عنوان «مقام محمود» روز چهارشنبه سوم‬
‫آهنگساز ایرانی است که موســیقی الکترونیک تصنیف کرده‬                                        ‫اولین شعرهایش سال ‪ ۱۳۵۰‬به اهتمام ابوالقاسم حالت در مجلۀ‬                                     ‫مرداد از ســاعت ‪ ۱۱‬در تالار شهیدی فرهنگستان ادب برگزار‬                                     ‫تهرااگنرودیمـرـکدزا اریین ازشمهنراهطاقدامشتختهلبافشیشدـ‪،‬ـهقرطهعًاًایسبازخرتمگابن‌ههوایژهی‬
‫است‪ .‬آثار او بیش از ‪ ۶۰‬ســال است که در داخل و خارج از‬                                      ‫شرکت نفت منتشر شد و تاکنون دفترهای متعددی از او منتشر‬                                       ‫خواهد شــد‪ .‬در این برنامه غلامعلی حدادعادل‪ ،‬عل ‌یاشرف‬                                      ‫قدیمی را مشــاهده کرد‌هاید که خالی و بدون سکنه درحال‬
‫ایران اجرا میشــوند و به تازگی چهــار مجموعه جدید از این‬                                   ‫شده است‪ .‬هجدهمین نشست عصر آوانگارد در پا ‌سداشت و‬                                           ‫صادقی و مسعود جعفریجزی دربارۀ خدمات علمی محمود‬                                             ‫تخریب و فروریختن اســت‪ .‬این ساختمانها هر یک دارای‬
‫هنرمند روانه بازار موســیقی شــده که عبارتند از‪« :‬تهران‪-‬‬                                   ‫نیز نقد و بررسی آثار این شاعر از سوی مجله ادبی «آوانگارد»‬                                                                                                                              ‫تاریخچ ‌های طولانی بوده و نماد تاریخی شهرها هستند‪ .‬در‬
                                                                                                                                                                                                            ‫عابدی سخنرانی خواهند کرد‪.‬‬                                             ‫هر صورت وجود این ســاختمانها بدین صورت در گوشه و‬
         ‫برلین»‪« ،‬شهرزاد»‪« ،‬نقره سیاه» و «سالومه»‪.‬‬                                                   ‫‪ ۲۹‬تیر ساعت‪ ۱۸‬در کافه تاریخ برگزار میشود‪.‬‬

                                                                                                                                                      ‫در آینه ادبیات‬                                                                                                              ‫کنار شــهرهای بزرگ موجب زشت شدن چهرۀ شهر شده و‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫نیز این ســوال مطرح م ‌یشود که چرا این سرمایههای کشور‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫بدون توجه رها شــد‌هاند‪ .‬امروزه بــدون تردید بهبود چهرۀ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫شــهرها به ارجگذاری نســبت به بناهای قدیمی و تاریخی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫وابسته است‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫حفاظت از بناهــای تاریخی به یــادآوری فرهنگ یک‬
                                                                                           ‫جشننامۀ حورا یاوری در صدوشص ‌تودومین شمارۀ بخارا‬                                                                                                                                       ‫شهر یا گذشته و تاریخ جالب آن کمک میکند‪ .‬این بناهای‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫قدیمی یادآوری بصری میــراث فرهنگی یک منطقه و مردم‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫و فعالیتهایی هســتند که زمانی نقش کلیدی در ایجاد این‬
                                                                                                                                                                                       ‫صدوشص ‌تودومین شــمارۀ مجلۀ «بخارا» با تصویری‬                                              ‫منطقه و تبدیل آن به امروز را داشتند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                       ‫از دکتــر حورا یــاوری بر روی جلد و جشــ ‌ننام ‌های ‪۱۳۵‬‬                                    ‫مهم این است که از گذشته محافظت کنیم تا بتوانیم از آن‬
                                                                                                                                                                                       ‫صفح ‌های دربارۀ او و مطالب خواندنی دیگر در ‪ ۵۴۴‬صفحه‬                                        ‫درس بگیر یم و آیند ‌های بهتر بسازیم‪ .‬در مورد بناهای تاریخی‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫مصنوعات و ســاختمانها‪ ،‬حفاظت و نگهداری از آنها ما‬
                                                                                                                                                                                                                      ‫منتشر شده است‪.‬‬                                              ‫را با گذشــتۀ خود در ارتباط قرار م ‌یدهد تا اطمینان حاصل‬
                                                                                                                                                                                       ‫دکتر حورا یاوری (فریدی)‪ ،‬دانشآموختۀ دانشگاه تهران‬                                          ‫شود که هرگز ریشــههای خود را به فراموشی نسپرد‌هایم‪ .‬به‬
                                                                                                                                                                                       ‫است؛ لیســانس زبان و ادبیات انگلیســی و فو ‌قلیسانس‬                                        ‫همین جهت حفظ و احیای بناهای قدیمی مهم است ز یرا آن‬
                                                                                                                                                                                       ‫روانشناســی خــود را از ایــن دانشــگاه گرفت‪ .‬ســپس‬                                        ‫بناهایقدیمی بازتاب تاریخ ماهستند‪ .‬بازسازی و نگهداری‬
                                                                                                                                                                                       ‫تحصیلاتــش را در آمریکا ادامــه داد و به آموختن ادبیات و‬                                   ‫آنها به ما کمک میکنند تا مردمی که در دورههای مختلف با‬
                                                                                                                                                                                       ‫نقد ادبی با گرایش به ادبیات داســتانی معاصر ایران مشغول‬                                    ‫عادات و ســنتهای متفاوت زندگی م ‌یکردند را درک کنیم‬
                                                                                                                                                                                       ‫عشمددتوًًادبررایمنحرورشتادهبیداکتتراوگررفوات‌ن‪.‬کاموقالیامتتمورککزتااس‪‌‎‬بـهـاتی‪.‬یاکوتاربی‬   ‫و به آنهــا احترام بگذاریم‪ .‬همچنین وجود آثار قدیمی به ما‬
                                                                                                                                                                                       ‫«روانکاوی و ادبیــات؛ دو متن‪ ،‬دو انســان‪ ،‬دو جهان‪ :‬از‬                                      ‫کمک میکند تا تغییرات جوامع را برای درک بهتر دلایلی که‬
                                                                                                                                                                                       ‫بهرام گور تا راوی بوف کور»‪« ،‬زندگی در آینه» و «داســتان‬                                    ‫منجر به پیشرفت شهرها و جوامع و حتی سنتها به وضعیت‬
                                                                                                                                                                                       ‫فارســی و سرگذشــت مدرنیته در ایران» از جملــه آثار او‬                                     ‫کنونی میشود‪ ،‬مشاهده کنیم‪ .‬ساختمانهای قدیمی چهرۀ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫شهرها و منعکسکنندۀ تغییراتی هستند که در یک شهر در‬
                                                                                                                                                                                                                              ‫هستند‪.‬‬                                              ‫طولزمانرخدادهاست‪،‬منعکسکنندۀدرگیریها‪ ،‬جنگها‬
                                                                                                                                                                                       ‫علی دهباشــی در ابتدای بخش جشننامۀ حورا یاوری‬                                              ‫و شــکوفایی جامعه هســتند‪ ،‬حتی نشــا ‌ندهندۀ وضعیت‬
                                                                                                                                                                                       ‫ایــن جشــننامه را ادای دینی ناچیز به اســتادی فرهیخته‬                                                                          ‫اقتصادی شهر در طول زمان است‪.‬‬
                                                                                                                                                                                       ‫دانســته اســت‪ .‬نگین یاوری هم در مقالۀ «داســتان یک‬                                        ‫اگرچه ساخت ساختمانهای جدید‪ ،‬سادهتر و ارزانتر از‬
                                                                                                                                                                                       ‫زندگی» دربارۀ مهمترین ویژگی و خصلت مادرش نوشــته‪:‬‬                                          ‫حفظ ساختمانهای قدیمی است اما حفظ و دستنخورده‬
‫مقاله هم از حورا یاوری منتشر شده است‪.‬‬                                                      ‫دوســتان حورا فریدی‪ /‬یاوری بوده و آثار او که در ایران و‬                                     ‫«نکتــۀ مهم در زندگی حورا یاوری آن اســت که او مســیر‬                                      ‫ماندن بناهای تاریخی شــهرهای ما؛ مزایای زیادی دارد‪ .‬با‬
                                                                                           ‫در این دیار غریب نشر میشــود را با اشتیاق خواند‌هاند‪».‬‬                                      ‫دشــوار انتخاب ‌یاش را با تدبیر و تأمل طی کرد‪ .‬دشواریها‬
                         ‫ ‪W‬امر سیاسی در شاهنامه‬                                            ‫ماندانــا زندیان هــم در مقالۀ «پیوســتن به اصل روشــن‬                                      ‫و موانع را با آرامش از سر راه برداشت‪ .‬ویژگی بارز او پرهیز‬                                  ‫توجه به اهمیت گردشگری‪ ،‬حفظ و نگهداری آثار معماری‪،‬‬
                                                                                           ‫خورشید و ریختن به شــعور نور» دربارۀ سبک کار حورا‬                                           ‫از پرخاش و خشــونت است‪ .‬انســانی مصمم و شجاع اما‬                                           ‫گردشگرانرابهخودجذبمیکند‪،‬ب ‌هویژهافرادیکهدوست‬
‫مقالــۀ «شــاهنامه و امــر سیاســی» ژاله آمــوزگار از‬                                      ‫یاوری مینویسد‪« :‬یاوری پرسشهای تاریخی و فرهنگی‬                                               ‫گریزان از ســتیزهجویی و پرخاشگری‪ .‬او نه با خانواده به‬                                      ‫دارند «روح» شــهر که از طریق معماری به چشم م ‌یخورد‬
‫دیگر مطالب مهم شــمارۀ ‪ ۱۶۲‬بخاراســت کــه در بخش‬                                           ‫رکاــدهرودنریآنم زینکدنگدیومبایپکنردس‪،‬ــبرابشرهماییگگذاذرشدت‪.‬هنووشـحـاتِِلنزبمراان ‌هیاایو‬  ‫ستیز برخاست نه با ما فرزندان‪ .‬مصمم و هدفمند و به‌دور‬
‫«شاهنامهپژوهی» منتشر شــده است‪ .‬آموزگار مینویسد‪:‬‬                                           ‫رودررو نشــاندن جهان فکری خود با ناخــودآ گاه متن و‬                                         ‫از هیاهو زحمت کشــید و به پیش رفت‪ .‬هر چند فمینیست‬                                          ‫قسطــعًًااخشتغمالنهاهاییبیقشدیترمیی‬  ‫را تجربــه کنند‪ .‬همچنین زمانی که‬
‫«شــاهنامۀ ما تنها رزمنامه نیســت‪ .‬ســبک نــگارش آن‬                                        ‫نویسند‌های است که پرسشهایی نزدیک به پرسشهای او‬                                              ‫نیست اما زنی اســت اســتوار‪ ،‬قائم بهخود و خودساخته‪.‬‬                                                                             ‫گردشگران را به خود جذب میکنند‬
                                                                                           ‫را پیش میکشند‪ ».‬کامیار عابدی هم در مقالۀ «گندم اتحاد‬                                        ‫نــه به افتخارات خانوادگی تکیه کــرد و نه به حقوق دیگران‬                                   ‫برای مردم محلی ایجاد میشــود و به بهبود رونق اقتصادی‬
‫ویژگیهای خاص خــود را دارد‪ .‬بــه آرایههای ادبی مزین‬                                        ‫شــوروی‪ ،‬انگلســتان یا ایران؟» به نقد و بررسی نخستین‬                                        ‫چشم داشت‪ .‬وظایف گوناگون همسری و مادری را در کنار‬                                           ‫شهر کمک میکند بنابراین حفظ بناهای تاریخی محل کار‬
‫اســت‪ ،‬توصیفهای غنایــی دارد و بینشهــای حکیمانه‬                                           ‫ترجمۀ حورا یاوری یعنی ترجمۀ کتاب « شــوروی و غرب‬                                            ‫مســئولیت اداری و علمی با خو ‌شرویی به دوش کشید‪ .‬او‬
‫و فلســفی؛ مطالــب میهنی‪ ،‬انــدرزی و اخلاقی در قالب‬                                        ‫در ایران سی ســال رقابت» ژرژ لنچاوفسکی‪ ،‬پژوهشگر‬                                             ‫نوشــتن را در دوران جوانی و با ترجمه آغاز کرد‪ :‬شوروی و‬                                     ‫را برای مردم محلی و کارشناســان سایر شهرستانها فراهم‬
                                                                                           ‫آمریکایی لهســتانیتبار میپردازد‪ .‬ترجمۀ فرزانه قوجلو از‬                                      ‫غرب در ایران ‪ 30‬ســال رقابت (‪ )۱۳۵۱‬اما با نقد و تحقیق‬                                                                           ‫میکند‪.‬‬
‫خطبههــای گوناگــون در آن بــه جلــوه درآمــده اســت‪.‬‬                                      ‫مقالۀ «شــکار مرگ در ضیافت زندگی» و مقالۀ «نگاهی‬                                                                                                                                       ‫از دیگر سو حفاظت از ساختمانهای قدیمی به ما کمک‬
‫مجلسهای لطیف عاشقانه مانند عاشقانههای زال و رودابه‬                                         ‫به گزارشهــای مدارس دخترانه» منصوره اتحادیه از دیگر‬                                                                ‫ادبی به تألیف روی آورد‪»...‬‬
‫در کنــار صحن ‌ههای زندۀ پهلوانــی و رزمی و قهرمانیهای‬                                     ‫مطالب این جشننامه اســت‪ .‬در صفحات جشننامه سه‬                                                ‫حورا یــاوری در گف ‌توگویــی که علی دهباشــی با او‬                                         ‫میکند تا تاریخچ ‌های که قبل از تولد ما رخ داده است را درک‬
                                                                                                                                                                                       ‫داشــته دربارۀ الزامات نقــد ادبی میگوید‪« :‬نوشــتن نقد‬                                     ‫کنیم و احترام به کسانی که در زمانهای گذشته و سنتهای‬
‫رســتم که در همۀ نبردهایش‪ ،‬پایداری ایران مدنظرش است‬                                                        ‫بخارا ‪۱۶۲‬‬                                                                   ‫خوب مستلزم آشــنا بودن با موازین و پیششر ‌طهای تفکر‬                                        ‫مختلف زندگی میکرد‌هاند را ترویج م ‌یکند‪ .‬از این رو حفظ‬
‫بر ارزش این اثر م ‌یافزاید‪ .‬سراسر آن ایرا ‌ندوستی است‪ .‬نام‬                                                                                                                             ‫انتقادی و ســالهای دراز تمرین درســت اندیشیدن است‪.‬‬
‫ایران بیش از هزار بار به کار رفته اســت‪ .‬اما دیدگاه سیاسی‬                                                 ‫مدیر‪۴‬م‪۵۴‬سئوصخلفرحدواه‪/‬دسرو‪۰‬دت‪۵‬بی‪۲‬یرر‪:‬ه‪۳‬زاع‪۰‬رل‪۴‬تی‪۱‬ودماهبناشی‬                  ‫درست اندیشیدن و درست پرسیدن دشوارترین کارهاست‪.‬‬                                             ‫آثــار قدیمی‪ ،‬نقش فرهنگی مهمی در پرورش غرور‪ ،‬میراث‬
                                                                                                                                                                                       ‫باید بیاموزیم چه بپرســیم و چگونه بپرسیم تا بتوانیم با طرح‬                                 ‫و گذشــته ما دارد زیرا ما را در جهان منحصر به فرد میکند‪.‬‬
‫شــاهنامه را به نظر من کــه هیچ گونه تخصصــی در امور‬                                                                                                                                   ‫پرســشهایی کــه از درون نیازها و ضرورتهــای امروز و‬                                        ‫از نظــر تاریخی حفظ ســاختمانهای قدیمــی به محققان‬
‫حقوقی و سیاســی ندارم شاید بتوان از درون خطبههایی که‬                                                                                                                                   ‫اکنون سر برمیکشد‪ ،‬معناهای تازه و امروزین از متن بیرون‬
‫در موقعیتهای گوناگون در شــاهنامه آمده است به دست‬                                                                                                                                      ‫بکشــیم و متنی را که میتواند به قرنهــا پیش از این تعلق‬                                    ‫اجازه م ‌یدهد تا جوهر خلقت یک ساختمان و فعالیتهای‬
                                                                                                                                                                                       ‫داشــته باشــد در جهت مباحث و مفاهیم امروزی با حفظ‬                                         ‫انســانی گذشــته را مطالعه کنند‪ .‬همچنین ساختمانهای‬
‫آورد‪ .‬این خطبهها یا خطبههایی هستند که چون پادشاهان‬                                                                                                                                     ‫اصول درونی آن متن آماده کنیم‪ .‬مرتبط ساختن نقد به نیازها‬                                    ‫قدیمی‪ ،‬جذابیتی برای خود دارند که ساختمانهای جدیدتر‬
‫بر تخت مینشینند به عنوان خطمشی کشورداری خود ایراد‬                                                                                                                                      ‫و ضرورتها و پرسشهای امروز شــاید بتواند بزرگترین‬
‫میکنند‪ ،‬یا وصایایی هســتند که شــهریاران در پایان عمر‬                                                                                                                                                                                                                             ‫نمیتوانند آن را تکرار کنند‪ .‬با این حال‪ ،‬اگر یک ســاختمان‬
                                                                                                                                                                                                                 ‫مسئولیت هر نقد باشد‪».‬‬                                            ‫قدیمی که از مشــکلات متعــدد و آب و هوای ویرانگر جان‬
‫خود برای حکمرانی بهتر خطاب به جانشینان خود بر زبان‬                                                                                                                                     ‫محمد اســتعلامی در مطلبی با عنوان «دوســتی هفتاد‬                                           ‫سالم به در برده اســت برای ساخت یک مرکز خرید خراب‬
‫میآورنــد و یا مقدم ‌ههایی پرمحتوا و حکیمانه هســتند که‬                                                                                                                                ‫ساله» به خاطرۀ آشنای ‌یاش با حورا یاوری در دانشسرای‬
‫فردوسی خود در آغاز و پایان زما ‌مداری برخی از شهریاران‬                                                                                                                                 ‫عالی و همکاریشان با هم در مجلۀ «سپیدۀ فردا» میپردازد‬                                       ‫شــود‪ ،‬نسل آینده از لذت تماشــای آن محروم میشود زیرا‬
                                                                                                                                                                                       ‫و مینویســد‪« :‬در میان ما دانشــجویی از زبــان و ادبیات‬                                     ‫تخریب آن و تبدیــل آن به ویرانه در حقیقت پاک کردن یک‬
                         ‫میسراید‪».‬‬                                                                                                                                                     ‫انگلیسی بود به نام حورا فریدی که در همان نخستین دیدار‪،‬‬                                                                          ‫قطعه از تاریخ است‪.‬‬
‫محدمردرشـضـاماشرـۀـتفایزعۀی«بکدخکانرای»‪،‬هحمسچننیـانـونرمی‪،‬یتوسانـیـّّدجمادطآایلبدنیل اوز‪،‬‬                                                                                              ‫دانستیم که به زبان انگلیســی کتاب میخواند و مطالعاتی‬
                                                                                                                                                                                       ‫بیش از برنامۀ درس و مدرسه دارد‪ .‬و این برتری او توانست‪،‬‬                                     ‫هما ‌نطورکه برنارد شــارتر (فیلســوف قرن دوازدهمی)‬
                                                                                                                                                                                       ‫آغاز یک دوســتی فرهنگی باشد که نزدیک به ‪ 70‬سال که‬                                          ‫گفته است‪ ،‬ما کوتولههایی هستیم که روی شانههای غولها‬
‫رضــا رضازادهلنگــرودی‪،‬‬  ‫بسهـاـءیالدّّدمیصنطخفّّریم مشـحـاقه‌قدیا‪،‬مآـیـادید‪،‬ن‬                                                                                                          ‫از آن روزگار گذشته‪ ،‬شماری از آن جمع دانشجویی همواره‬                                        ‫ایستاد ‌هایم‪ .‬به همین نحو ما از گذشته خود برای ساختن آینده‬
‫آغداشــلو‪ ،‬میلاد عظیمی‪،‬‬                                                                                                                                                                                                                                                           ‫خود استفاده میکنیم و بخشی از آن گذشته در ساختمانهای‬
‫عبدالحســین آذرنگ‪ ،‬گلنــار گلناریان‪ ،‬هاشــم رج ‌بزاده‪،‬‬
‫همایــون کاتوزیان‪ ،‬محمدحســین دانایی‪ ،‬زینب یونســی‪،‬‬                                                                                                                                                                                                                               ‫تاریخی ما حفظ میشود‪ .‬آنها داستان شهرهای ما را تعریف‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫میکنند و نیز به ما یادآوری میکنند که از کجا آمد‌هایم و به ما‬
‫رسول جعفریان‪ ،‬ســیروس علینژاد‪ ،‬ایرج پارس ‌ینژاد و‪...‬‬                                                                                                                                                                                                                              ‫کمک میکنند تا تصمیمات آینده خود را هدایت کنیم‪.‬‬
                         ‫بخوانید‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8