Page 5 - 31-04-1403-1744 Sazandegi
P. 5
05 سال هفتمشماره 1744 پیشنهادهایی برای دیدنتماشا
یکشنب ه 31تیر 1403
دیدگاه :یادداشت سینمایی حضور مریﻞ استریﭗ در یﮏ مستند آغاز زندگی عیسی اسکورسیزی شریدر رئیس هیات داوران سارایوو
اینچنین شیری خدا هم نافرید فیلم مستند «فرار از انقراض ،بازگشت به طبیعت» که توسط ســاخت فیلم «زندگی عیسی» مارتین اسکورسیزی قطعًًا در پل شریدر ،کارگردان و فیلمنامهنویس آمریکایی رئیس هیات
متیو برادی ،کارگردانی و تهیه شــده با صدای مریل استریپ دست اجراست و تولید آن قرار است پاییز امسال و به احتمال داوران س یامین دوره جشــنواره فیلم سارایوو شد که از ۱۶تا
درباره چال شهای پی شروی وزیر آینده ارشاد روایت خود را به گوش مخاطبانش م یرســاند .این مســتند زیاد در ماه اکتبر (آبان) آغاز شــود .در عین حال گفته شــده ۲۳آ گوست ( ۲۶مرداد تا ۲شــهریور) برگزار میشود .نومی
بررســی خواهــد کرد که «بازگشــت به طبیعت» بــهعنوان اندرو گارفیلد در این پروژه جلــوی دوربین م یرود و حضور راپیس ،بازیگر و تهیهکننده سوئدی ،یوهو کوسمانن کارگردان
مهرزاد دانش رویکردی حفاظتی که هدفش بازگرداندن فرآیندهای طبیعی مایلــز تلر نیز ب هعنوان یکی دیگر از بازیگران محتمل اســت. و نویســنده فنلاندی ،اونا گونجاک کارگردان ،نویســنده و
طریق کاهش تاثیر انسان بر اکوسیستمهاست ،میتواند چقدر داستان این فیلم بیشتر در زمان حال میگذرد و در ایتالیا ،مصر تدوینگر متولد ســارایوو و سباستین کاوازا بازیگر اسلوونیایی
منتقد
تضمینکننده تلاشهای حفاظتی موثر و پایدار باشد. و اسرائیل فیلمبرداری م یشود. اعضای گروه داوران شریدر را تشکیل م یدهند.
در نوبــت قبل ،درباره اینکه وزیــر آینده فرهنگ و
ارشاد اسلامی با چه چال شهای بزرگی مواجه خواهد محترم و استاندارد
بود ،مختصری ذکر شد .در این نوبت ،جنبه دیگری از
در انتهای شب یکی از معدود سریا لهای قابل قبول شبکه خانگی است
این چال شها مطرح خواهد شد.
هر کس کــه وزیــر ایــن وزارتخانه شــود ،اولین البته نمیتوان از کارگردانی درست آیدا پناهنده هم در تمامی این داستانی که تبدیل به کمدی ناخواسته و غیرقابل باوری میشود ســریال «در انتهای شب» به پایان رســید .مجموع های که
و مه متریــن مشــکلش ،تراکــم و انبوهــی وظایف و لحظات غافل شد. کــه هیچ جوره به قصه این زوج نم یچســبد .در ادامه وقتی زن برای اولین با کمترین حشو و زوائد به زندگی زناشویی یک زوج
تول یگر یهای پارهپاره است .شــرح وظایفی که برای میخواهد آســیاب دستی قهوه را که دست هاش گیر کرده ،درست میپرداخت و بسیاری از مشکلات زوجهای جوان را همانطور
این نهاد دولتی نوشته شده است ،بیش از آنکه متناسب او کــه یکی از معــدود زنان کارگردانی اســت که در شــبک ه کند و با واکنش تند همسرش روب هرو میشود که او فقط درحال که هســت به تصویر کشــید .همین عامل هم باعث اســتقبال
با یک وزارتخانه باشد ،گویی برای یک کابینه دولت و خانگی دســت به ساخت ســریال زده ،پیش از این در فیلمهایش صرفهجویی اســت و میخواهد برای همه مادری کند و زن در بخشی از تماشاگران شبکه خانگی از این مجموعه شد .هرچند
بلکه سیستم یک حاکمیت نوشته شده است .از آنجا که ازجمله «تیتی»« ،اسرافیل» و «ناهید» نشان داده که میتواند از اینجا به طور ناگهانی به این نتیجه م یرسد که دیگر نمیتواند این این ســریال در میان تماشــاگران عامی که به تماشای «پوست
در دیار ما فرهنگ تبدیل به متاعی عام شده و اصرار بر بازیگرانش به خوبی بازی بگیرد و آنها را درســت هدایت کند .در زندگی را تحمل کند و باید بــرای طلاق اقدام کنند .طلاقی که شیر» و «همگناه» نشستند به اندازه این مجموعهها مقبولیت پیدا
تول یگری دولتی آن در همه اجزا و شــاخ هها و جزئیات این مجموعه هم این توانایی خود را دوباره به رخ کشــید .او تلاش یک قسمت از ســریال را به خود اختصاص م یدهد و برخی از نکرد و همهگیر نشد اما توانســت نگاه تماشاگران الیت و طبقه
هم مــ یرود ،این وضعیت شل مشــوربایی بر ســاختار کرد که به همراه همسرش ارسلان امیری ،فیلمنام های درباره یکی لحظاتش مثل درد و دل کردن دو زن در آبدارخانه دفتر ازدواج و متوســط به بالا و بهخصوص مخاطبان روشنفکر را به خوبی به
از مهمترین مشــکلات زوجهای جوان بنویســد و این مشکل را طلاق یا دفتردار و بردارش جزو بهترین بخشهای «در انتهای خود جلب کند .چراکه این مجموعه درباره زوج اهل هنری بود
حقوقی و اداری آن سای های سنگین انداخته است. طوری به تصویر بکشد که تعارضی با خطوط قرمز حاکم بر جامعه که با زنان و مردانی که به ســختی برای معاش خانوادهشان کار
عمددترـبـًـًاـبداوهانمررهتاصیوررایمـجـدیررکودشـوـزاورر بتافشرــهند:گس،ــکیانرماش، ما نداشته باشد .این مجموعه از بسیاری از سریالهایی که در این شب» به حساب میآید. م یکنند و مشــکلات زیادی برای گذران زندگی دارند ،ارتباطی
ادبیــات ،نمایش ،هنرهای تجســمی ،موســیقی و از سالها در شبکه خانگی ســاخته شده ،کمتر مورد انتقاد منتقدان نکتــه مهــم در این مجموعه این اســت که نویســندگان و
این قبیل .امــا در وزارتخانه فرهنگی مــا جدا از همه ارزشــی قرار گرفت .چراکه آنها هم بر این مســاله اذعان داشتند کارگردان از ابتدای این ســریال به مشکلات زناشویی این زوج نداشت.
اینها ،انواع و اقســام قوانیــن و آییننامهها و مصوبات که این ســریال درصدد اســت تا تصویری واقعی و ملموس بدون در لحظات مختلف اشاره کرده و یکی از دلایل جدایی عاطفی و مخاطب این مجموعه نیمی از طبقه متوســط بودند که از
درونســازمانی و برونسازمانی و بالادستی وجود دارد نیش و کنایه از وضعیت زندگی زوجهای جوان به تصویر کشــد و بعد طلاق این دو را این مشکل م یدانند و در ادامه خط داستانی خانه و زندگی معمولی و حتی رو به بالایی برخوردارند و برای
که گســترهای پرازدحام را شکل م یدهد :از بحث حج خانواد های معمولی را نشان تماشاگران خوددهد که بسیار آشناست خود ،این ایده را به مرور و با وســواس و حساسیت بالا نسبت پیدا کردن لقمه نانی برای سیر کردن شکم فرزندانشان خود را
و زیــارت و اوقــاف تا بحث حجــاب و عفاف ،از مد و قرابت ز یادی با زندگی آنها دارد .اگر سکانسی مانند حضور بهنام به خطوط قرمز گســترش م یدهند .هرچند در این مسیر گاهی به سختی نم یاندازند .با اینکه در ابتدای سریال اینطور قصه
لباس تا ســردر تابلوی مغازهها ،از چاپ (حتی چاپ در آسایشــگاه در کنار مادرش هم نبود« ،در انتهای شب» یکی از اینطور قصه پیش م یرود که ســنگینی داستان به سمت یکی از تعریف میشود که این خانواده به دلیل مشکلات اقتصادی از
محصولات غیرکتاب ،از نوشــته داخل پوشک نوزاد تا بیحاشیهترین مجموعههای شبکه خانگی میبود که قص هاش را این زوج م یرود -مانند اتفاقاتی که در قســمت سوم در مواجهه تهران به حاشیه شــهر مهاجرت کردند تا در آنجا خانه بخرند
جعبه لنت ترمز تا نوار حفاظ دور فاضلاب) تا مراســم راحت تعریف میکند و معلوم است برای پرداخت درست به ایده و با دوست مرد پیش میآید و ماهی به شوهرش بهنام میگوید که و از پرداخت اجارهخانه خلاص شــوند اما شــکل و شمایل
اقلیتهــای مســیحی و یهودی و زرتشــتی ،از قرآن تم اصلی که مدنظر سازندگان است ،حاضر نیست چیزی را قربانی از روی عمد به او چاقو زده و در جروبحثی که شــکل میگیرد، زندگی ،خانه ،وسایلش و حتی اســباببازیهای فرزندشان
و عترت تا بنــر آ گهی یخچال و فــرش ،از نامگذاری شــوهر به زن میگوید که هیچ یک از آنها بیمار نیســت غیر از چنیــن تصویری به مخاطب القا نمیکند .این دو آنقدر زندگی
برندها و محصولات تا برگزاری جشــنواره و همایش کند یا کل مجموعه را به جنجال و حاشیه بکشاند. او -اما روی همرفته نویســنده و کارگردان تلاش میکنند ،نگاه پروپیمان با تمامی وســایل و خانــه دو اتاق خوابه و خودرو و
و نمایشــگاههای موضوعی و غیرموضوعی ،از تجهیز از ایــن همین حیث میتــوان «در انتهای شــب» را یکی از متعادلی به زن و مرد داستان خود داشته باشند و هیچ یک از آنها ...دارند که نشانی از اینکه با مرارت زندگی را ادامه م یدهند،
کتابخانهها تا بررســی رسانههای دیجیتال ،از تبلیغات مجموعههای قابل قبول این ســالهای شبکه خانگی دانست ندارند .حتــی وقتی برای پدر خانواده تولــد میگیرند هم این
تا نشــریات ،از ترویــج اسلام و انــقلاب در جهان تا که به مدد کارگردانی خوب ،انتخاب درست بازیگران و عوامل، را مقصر کامل ندانند. جشن چیزی کم و کســر ندارد و آنقدر جم عوجور و محدود
ســلیقه بالای سازندگانش ،وسواسی که در تولید سریال داشتند اما برگ برنده این مجموعه بیش از آنکه داســتان و قص هاش نیســت که بتوان آن را در اندازه یک خانواده که دچار مشــکل
خودکفایی فرهنگی در داخل و. ... که آن را میتوان از تیتراژ پایانی متفاوت هر قسمت هم فهمید و و روابط این زوج باشــد ،بازیگران آن هســتند کــه به خوبی و
طبیعی است به قول مولوی این چنین شیری خدا هم از همه مهمتر تعداد قسمتهای محدود و اصرار کارگردانانش بر حتی بیش از آنچه در قصه برایشــان تعریف شــده ،توانســتند معیشتی هستند به حساب آورد.
نافرید؛ اما مولوی در روزگار ما نزیســت تا دریابد این شــخصیتهای را ســاخته و پرداخته کنند .البته عواملی مانند از سوی دیگر در همان قسمت اول قصه طوری پیش م یرود
شیر در سیســتم اداری و سازمانی ما توسط مخلوقات مینیسریال بودن آن به این رتبه دست پیدا کرد. دیالوگهــای پینگپونگی کوتــاه و دکوپاژهــای کارگردان هم که زن و مرد در یک لحظه به این نتیجه م یرســند که باید از هم
هرچند این سریال هم مانند بسیاری از مجموعههای داخلی تــا حدی به این دو بازیگر کمک کــرده اما وقتی لحظاتی مانند جدا شوند .چراکه زن دیگر کم آورده و توان ادامه دادن ندارد .این
خدا آفریده شد! و خارجی ،نق ص و اشکالاتی دارد که هر مجموع های به اشکال گریههای ماهی در محضر هنگامی که خطبه عقد درحال جاری درحالی است که در یکی دو سکانس قبل زن با خوشحالی کیک
یکی از دلایل مه م ایستایی وضعیت فرهنگ و هنر مختلف واجد این مشکلات اســت اما نقاط قوت و امتیازاتش شدن است یا آخرین دیالوگهای این دو قبل از طلاق روب هروی بزرگی را که ســفارش داده با خود از محــل کار به خانه میبرد،
در جامعــه ما در نســبت با دولت ،همین غولآســایی بیشتر از آن است که بتوان این اشکالات را به آنها تعمیم داد و از پنجــره آبدارخانه دفتر ازدواج و طلاق با آن شــعاع نوری و ... درحالی که در خودر واش موسیقی شاد گوش میکند و ما در او
تولیگری است درباره همه چیز و همه جا که درست یا آن ب هعنوان مجموع های ناموفق یاد کرد« .در انتهای شب» حالا را به خاطر بیاورید ،متوجه خواهید شد که این دو بازیگر نقش هیچ نشانی از اینکه به آخر خط رسیده ،نم یبینیم .اما همسرش
نادرست ،نام فرهنگ به خود گرفته است .وزارت ارشاد تبدیل به ســریالی به یاد ماندنی شده که طرفدارانش به آن بسیار زیادی در شــکل دادن شخصیتها و پیشــبرد قصه داشتند که گم میشــود و نمیتواند به جشــن تولدش بیاید آن هم در قالب
به تعبیر توماس هابز ،یک لویاتان درشــتپیکر شــده
اســت که اجزای بدنش بسی بزر گتر از تنفسگاههای علاقهمند و منتقدانش با احترام از آن یاد م یکنند.
فرهنگی جامعه است و این تعارض ،هم به کارایی خود
وزارتخانه لطمه م یزند و هم زیست طبیعی فرهنگی را
در جامعه به اختلال م یکشاند.
شاید اولویت اساســی وزیر آینده فرهنگ و ارشاد
اسلامی ،کاهش حجم این ســاختار اســت .البته کار
دشواری اســت .عاد تزدگی جاری در سیستم ،رواج
روحیه محافظهکارانــه و میل به بقای وضع موجود در
محیطهــای اداری ،قیمپنداری سیســتم کارمندی در
نسبت با ارباب رجوع ب هویژه در مناسبات صدور مجوز
و اعطای سهمیه و ارائه تسهیلات ،تراکم قوانین حافظ
این وضعیت که بسیاریشــان هم در نهادهای دیگری
ازجمله شورایعالی انقلاب فرهنگی یا مجلس تصو یب
شدهاند و تغییرشــان روندی بس زمانبر و فرساینده و
پرمانع است و ...نمونههایی از دشواری وزیر و تیمش
در انجام تغییرات حقوقی و ساختاری حاکم بر وزارت
فرهنگ و ارشــاد اسلامی است .این میدان ،پر از مین
است و عبور از آن ،جانبازی میطلبد.