Page 5 - 31-04-1403-1744 Sazandegi
P. 5

‫‪05‬‬  ‫سال هفتم‌شماره ‪1744‬‬                                                             ‫پیشنهادهایی برای دیدنتماشا‬
    ‫یک‌شنب ‌ه ‪ 31‬تیر ‪1403‬‬

      ‫دیدگاه‪ :‬یادداشت سینمایی‬                                                       ‫حضور مریﻞ استریﭗ در یﮏ مستند‬                                    ‫آغاز زندگی عیسی اسکورسیزی‬                                       ‫شریدر رئیس هیات داوران سارایوو‬

 ‫این‌چنین شیری خدا هم نافرید‬                                                        ‫فیلم مستند «فرار از انقراض‪ ،‬بازگشت به طبیعت» که توسط‬            ‫ســاخت فیلم «زندگی عیسی» مارتین اسکورسیزی قطعًًا در‬             ‫پل شریدر‪ ،‬کارگردان و فیلمنامهنویس آمریکایی رئیس هیات‬
                                                                                    ‫متیو برادی‪ ،‬کارگردانی و تهیه شــده با صدای مریل استریپ‬          ‫دست اجراست و تولید آن قرار است پاییز امسال و به احتمال‬          ‫داوران س ‌یامین دوره جشــنواره فیلم سارایوو شد که از ‪ ۱۶‬تا‬
   ‫درباره چال ‌شهای پی ‌شروی وزیر آینده ارشاد‬                                       ‫روایت خود را به گوش مخاطبانش م ‌یرســاند‪ .‬این مســتند‬           ‫زیاد در ماه اکتبر (آبان) آغاز شــود‪ .‬در عین حال گفته شــده‬      ‫‪ ۲۳‬آ گوست (‪ ۲۶‬مرداد تا ‪ ۲‬شــهریور) برگزار میشود‪ .‬نومی‬
                                                                                    ‫بررســی خواهــد کرد که «بازگشــت به طبیعت» بــهعنوان‬            ‫اندرو گارفیلد در این پروژه جلــوی دوربین م ‌یرود و حضور‬         ‫راپیس‪ ،‬بازیگر و تهیهکننده سوئدی‪ ،‬یوهو کوسمانن کارگردان‬
                               ‫مهرزاد دانش‬                                          ‫رویکردی حفاظتی که هدفش بازگرداندن فرآیندهای طبیعی‬               ‫مایلــز تلر نیز ب ‌هعنوان یکی دیگر از بازیگران محتمل اســت‪.‬‬     ‫و نویســنده فنلاندی‪ ،‬اونا گونجاک کارگردان‪ ،‬نویســنده و‬
                                                                                    ‫طریق کاهش تاثیر انسان بر اکوسیستمهاست‪ ،‬میتواند چقدر‬             ‫داستان این فیلم بیشتر در زمان حال میگذرد و در ایتالیا‪ ،‬مصر‬      ‫تدوینگر متولد ســارایوو و سباستین کاوازا بازیگر اسلوونیایی‬
                                                      ‫منتقد‬
                                                                                         ‫تضمینکننده تلاشهای حفاظتی موثر و پایدار باشد‪.‬‬                                  ‫و اسرائیل فیلمبرداری م ‌یشود‪.‬‬                        ‫اعضای گروه داوران شریدر را تشکیل م ‌یدهند‪.‬‬
‫در نوبــت قبل‪ ،‬درباره اینکه وزیــر آینده فرهنگ و‬
‫ارشاد اسلامی با چه چال ‌شهای بزرگی مواجه خواهد‬                                                                                                      ‫محترم و استاندارد‬
‫بود‪ ،‬مختصری ذکر شد‪ .‬در این نوبت‪ ،‬جنبه دیگری از‬
                                                                                                                                                    ‫در انتهای شب یکی از معدود سریا ‌لهای قابل قبول شبکه خانگی است‬
                ‫این چال ‌شها مطرح خواهد شد‪.‬‬
‫هر کس کــه وزیــر ایــن وزارتخانه شــود‪ ،‬اولین‬                                      ‫البته نمیتوان از کارگردانی درست آیدا پناهنده هم در تمامی این‬    ‫داستانی که تبدیل به کمدی ناخواسته و غیرقابل باوری میشود‬         ‫ســریال «در انتهای شب» به پایان رســید‪ .‬مجموع ‌های که‬
‫و مه ‌متریــن مشــکلش‪ ،‬تراکــم و انبوهــی وظایف و‬                                                                   ‫لحظات غافل شد‪.‬‬                  ‫کــه هیچ جوره به قصه این زوج نم ‌یچســبد‪ .‬در ادامه وقتی زن‬      ‫برای اولین با کمترین حشو و زوائد به زندگی زناشویی یک زوج‬
‫تول ‌یگر ‌یهای پار‌هپاره است‪ .‬شــرح وظایفی که برای‬                                                                                                  ‫میخواهد آســیاب دستی قهوه را که دست ‌هاش گیر کرده‪ ،‬درست‬         ‫میپرداخت و بسیاری از مشکلات زوجهای جوان را همانطور‬
‫این نهاد دولتی نوشته شده است‪ ،‬بیش از آنکه متناسب‬                                    ‫او کــه یکی از معــدود زنان کارگردانی اســت که در شــبک ‌ه‬      ‫کند و با واکنش تند همسرش روب ‌هرو میشود که او فقط درحال‬         ‫که هســت به تصویر کشــید‪ .‬همین عامل هم باعث اســتقبال‬
‫با یک وزارتخانه باشد‪ ،‬گویی برای یک کابینه دولت و‬                                    ‫خانگی دســت به ساخت ســریال زده‪ ،‬پیش از این در فیلمهایش‬         ‫صرفهجویی اســت و میخواهد برای همه مادری کند و زن در‬             ‫بخشی از تماشاگران شبکه خانگی از این مجموعه شد‪ .‬هرچند‬
‫بلکه سیستم یک حاکمیت نوشته شده است‪ .‬از آنجا که‬                                      ‫ازجمله «تیتی»‪« ،‬اسرافیل» و «ناهید» نشان داده که میتواند از‬      ‫اینجا به طور ناگهانی به این نتیجه م ‌یرسد که دیگر نمیتواند این‬  ‫این ســریال در میان تماشــاگران عامی که به تماشای «پوست‬
‫در دیار ما فرهنگ تبدیل به متاعی عام شده و اصرار بر‬                                  ‫بازیگرانش به خوبی بازی بگیرد و آنها را درســت هدایت کند‪ .‬در‬     ‫زندگی را تحمل کند و باید بــرای طلاق اقدام کنند‪ .‬طلاقی که‬       ‫شیر» و «همگناه» نشستند به اندازه این مجموعهها مقبولیت پیدا‬
‫تول ‌یگری دولتی آن در همه اجزا و شــاخ ‌هها و جزئیات‬                                ‫این مجموعه هم این توانایی خود را دوباره به رخ کشــید‪ .‬او تلاش‬   ‫یک قسمت از ســریال را به خود اختصاص م ‌یدهد و برخی از‬           ‫نکرد و همهگیر نشد اما توانســت نگاه تماشاگران الیت و طبقه‬
‫هم مــ ‌یرود‪ ،‬این وضعیت شل ‌مشــوربایی بر ســاختار‬                                  ‫کرد که به همراه همسرش ارسلان امیری‪ ،‬فیلمنام ‌های درباره یکی‬     ‫لحظاتش مثل درد و دل کردن دو زن در آبدارخانه دفتر ازدواج و‬       ‫متوســط به بالا و بهخصوص مخاطبان روشنفکر را به خوبی به‬
                                                                                    ‫از مهمترین مشــکلات زوجهای جوان بنویســد و این مشکل را‬          ‫طلاق یا دفتردار و بردارش جزو بهترین بخشهای «در انتهای‬           ‫خود جلب کند‪ .‬چراکه این مجموعه درباره زوج اهل هنری بود‬
   ‫حقوقی و اداری آن سای ‌های سنگین انداخته است‪.‬‬                                     ‫طوری به تصویر بکشد که تعارضی با خطوط قرمز حاکم بر جامعه‬                                                                         ‫که با زنان و مردانی که به ســختی برای معاش خانوادهشان کار‬
‫عمددترـبـًـًاـبداوهانمررهتاصیوررایمـجـد‌یررکودشـوـزاورر بتافشرــهند‪:‬گس‪،‬ــکیانرماش‪،‬‬  ‫ما نداشته باشد‪ .‬این مجموعه از بسیاری از سریالهایی که در این‬                                 ‫شب» به حساب میآید‪.‬‬                  ‫م ‌یکنند و مشــکلات زیادی برای گذران زندگی دارند‪ ،‬ارتباطی‬
‫ادبیــات‪ ،‬نمایش‪ ،‬هنرهای تجســمی‪ ،‬موســیقی و از‬                                      ‫سالها در شبکه خانگی ســاخته شده‪ ،‬کمتر مورد انتقاد منتقدان‬       ‫نکتــه مهــم در این مجموعه این اســت که نویســندگان و‬
‫این قبیل‪ .‬امــا در وزارتخانه فرهنگی مــا جدا از همه‬                                 ‫ارزشــی قرار گرفت‪ .‬چراکه آنها هم بر این مســاله اذعان داشتند‬    ‫کارگردان از ابتدای این ســریال به مشکلات زناشویی این زوج‬                                               ‫نداشت‪.‬‬
‫اینها‪ ،‬انواع و اقســام قوانیــن و آییننامهها و مصوبات‬                               ‫که این ســریال درصدد اســت تا تصویری واقعی و ملموس بدون‬         ‫در لحظات مختلف اشاره کرده و یکی از دلایل جدایی عاطفی و‬          ‫مخاطب این مجموعه نیمی از طبقه متوســط بودند که از‬
‫درونســازمانی و برونسازمانی و بالادستی وجود دارد‬                                    ‫نیش و کنایه از وضعیت زندگی زوجهای جوان به تصویر کشــد و‬         ‫بعد طلاق این دو را این مشکل م ‌یدانند و در ادامه خط داستانی‬     ‫خانه و زندگی معمولی و حتی رو به بالایی برخوردارند و برای‬
‫که گســتر‌های پرازدحام را شکل م ‌یدهد‪ :‬از بحث حج‬                                    ‫خانواد ‌های معمولی را نشان تماشاگران خود‌دهد که بسیار آشناست‬    ‫خود‪ ،‬این ایده را به مرور و با وســواس و حساسیت بالا نسبت‬        ‫پیدا کردن لقمه نانی برای سیر کردن شکم فرزندانشان خود را‬
‫و زیــارت و اوقــاف تا بحث حجــاب و عفاف‪ ،‬از مد‬                                     ‫و قرابت ز یادی با زندگی آنها دارد‪ .‬اگر سکانسی مانند حضور بهنام‬  ‫به خطوط قرمز گســترش م ‌یدهند‪ .‬هرچند در این مسیر گاهی‬           ‫به سختی نم ‌یاندازند‪ .‬با اینکه در ابتدای سریال اینطور قصه‬
‫لباس تا ســردر تابلوی مغازهها‪ ،‬از چاپ (حتی چاپ‬                                      ‫در آسایشــگاه در کنار مادرش هم نبود‪« ،‬در انتهای شب» یکی از‬      ‫اینطور قصه پیش م ‌یرود که ســنگینی داستان به سمت یکی از‬         ‫تعریف میشود که این خانواده به دلیل مشکلات اقتصادی از‬
‫محصولات غیرکتاب‪ ،‬از نوشــته داخل پوشک نوزاد تا‬                                      ‫بیحاشیهترین مجموعههای شبکه خانگی میبود که قص ‌هاش را‬            ‫این زوج م ‌یرود‪ -‬مانند اتفاقاتی که در قســمت سوم در مواجهه‬      ‫تهران به حاشیه شــهر مهاجرت کردند تا در آنجا خانه بخرند‬
‫جعبه لنت ترمز تا نوار حفاظ دور فاضلاب) تا مراســم‬                                   ‫راحت تعریف میکند و معلوم است برای پرداخت درست به اید‌ه و‬        ‫با دوست مرد پیش میآید و ماهی به شوهرش بهنام میگوید که‬           ‫و از پرداخت اجارهخانه خلاص شــوند اما شــکل و شمایل‬
‫اقلیتهــای مســیحی و یهودی و زرتشــتی‪ ،‬از قرآن‬                                      ‫تم اصلی که مدنظر سازندگان است‪ ،‬حاضر نیست چیزی را قربانی‬         ‫از روی عمد به او چاقو زده و در جروبحثی که شــکل میگیرد‪،‬‬         ‫زندگی‪ ،‬خانه‪ ،‬وسایلش و حتی اســباببازیهای فرزندشان‬
‫و عترت تا بنــر آ گهی یخچال و فــرش‪ ،‬از نامگذاری‬                                                                                                    ‫شــوهر به زن میگوید که هیچ یک از آنها بیمار نیســت غیر از‬       ‫چنیــن تصویری به مخاطب القا نمیکند‪ .‬این دو آنقدر زندگی‬
‫برندها و محصولات تا برگزاری جشــنواره و همایش‬                                                 ‫کند یا کل مجموعه را به جنجال و حاشیه بکشاند‪.‬‬          ‫او‪ -‬اما روی هم‌رفته نویســنده و کارگردان تلاش میکنند‪ ،‬نگاه‬      ‫پروپیمان با تمامی وســایل و خانــه دو اتاق خوابه و خودرو و‬
‫و نمایشــگاههای موضوعی و غیرموضوعی‪ ،‬از تجهیز‬                                        ‫از ایــن همین حیث میتــوان «در انتهای شــب» را یکی از‬           ‫متعادلی به زن و مرد داستان خود داشته باشند و هیچ یک از آنها‬     ‫‪ ...‬دارند که نشانی از اینکه با مرارت زندگی را ادامه م ‌یدهند‪،‬‬
‫کتابخانهها تا بررســی رسانههای دیجیتال‪ ،‬از تبلیغات‬                                  ‫مجموعههای قابل قبول این ســالهای شبکه خانگی دانست‬                                                                               ‫ندارند‪ .‬حتــی وقتی برای پدر خانواده تولــد میگیرند هم این‬
‫تا نشــریات‪ ،‬از ترویــج اسلام و انــقلاب در جهان تا‬                                 ‫که به مدد کارگردانی خوب‪ ،‬انتخاب درست بازیگران و عوامل‪،‬‬                                        ‫را مقصر کامل ندانند‪.‬‬              ‫جشن چیزی کم و کســر ندارد و آنقدر جم ‌عوجور و محدود‬
                                                                                    ‫ســلیقه بالای سازندگانش‪ ،‬وسواسی که در تولید سریال داشتند‬        ‫اما برگ برنده این مجموعه بیش از آنکه داســتان و قص ‌هاش‬         ‫نیســت که بتوان آن را در اندازه یک خانواده که دچار مشــکل‬
              ‫خودکفایی فرهنگی در داخل و‪. ...‬‬                                        ‫که آن را میتوان از تیتراژ پایانی متفاوت هر قسمت هم فهمید و‬      ‫و روابط این زوج باشــد‪ ،‬بازیگران آن هســتند کــه به خوبی و‬
‫طبیعی است به قول مولوی این چنین شیری خدا هم‬                                         ‫از همه مهمتر تعداد قسمتهای محدود و اصرار کارگردانانش بر‬         ‫حتی بیش از آنچه در قصه برایشــان تعریف شــده‪ ،‬توانســتند‬                             ‫معیشتی هستند به حساب آورد‪.‬‬
‫نافرید؛ اما مولوی در روزگار ما نزیســت تا دریابد این‬                                                                                                ‫شــخصیتهای را ســاخته و پرداخته کنند‪ .‬البته عواملی مانند‬        ‫از سوی دیگر در همان قسمت اول قصه طوری پیش م ‌یرود‬
‫شیر در سیســتم اداری و سازمانی ما توسط مخلوقات‬                                                  ‫مینیسریال بودن آن به این رتبه دست پیدا کرد‪.‬‬         ‫دیالوگهــای پینگپونگی کوتــاه و دکوپاژهــای کارگردان هم‬         ‫که زن و مرد در یک لحظه به این نتیجه م ‌یرســند که باید از هم‬
                                                                                    ‫هرچند این سریال هم مانند بسیاری از مجموعههای داخلی‬              ‫تــا حدی به این دو بازیگر کمک کــرده اما وقتی لحظاتی مانند‬      ‫جدا شوند‪ .‬چراکه زن دیگر کم آورده و توان ادامه دادن ندارد‪ .‬این‬
                            ‫خدا آفریده شد!‬                                          ‫و خارجی‪ ،‬نق ‌ص و اشکالاتی دارد که هر مجموع ‌های به اشکال‬        ‫گریههای ماهی در محضر هنگامی که خطبه عقد درحال جاری‬              ‫درحالی است که در یکی دو سکانس قبل زن با خوشحالی کیک‬
‫یکی از دلایل مه ‌م ایستایی وضعیت فرهنگ و هنر‬                                        ‫مختلف واجد این مشکلات اســت اما نقاط قوت و امتیازاتش‬            ‫شدن است یا آخرین دیالوگهای این دو قبل از طلاق روب ‌هروی‬         ‫بزرگی را که ســفارش داده با خود از محــل کار به خانه میبرد‪،‬‬
‫در جامعــه ما در نســبت با دولت‪ ،‬همین غولآســایی‬                                    ‫بیشتر از آن است که بتوان این اشکالات را به آنها تعمیم داد و از‬  ‫پنجــره آبدارخانه دفتر ازدواج و طلاق با آن شــعاع نوری و ‪...‬‬    ‫درحالی که در خودر ‌واش موسیقی شاد گوش میکند و ما در او‬
‫تولیگری است درباره همه چیز و همه جا که درست یا‬                                      ‫آن ب ‌هعنوان مجموع ‌های ناموفق یاد کرد‪« .‬در انتهای شب» حالا‬     ‫را به خاطر بیاورید‪ ،‬متوجه خواهید شد که این دو بازیگر نقش‬        ‫هیچ نشانی از اینکه به آخر خط رسیده‪ ،‬نم ‌یبینیم‪ .‬اما همسرش‬
‫نادرست‪ ،‬نام فرهنگ به خود گرفته است‪ .‬وزارت ارشاد‬                                     ‫تبدیل به ســریالی به یاد ماندنی شده که طرفدارانش به آن بسیار‬    ‫زیادی در شــکل دادن شخصیتها و پیشــبرد قصه داشتند که‬            ‫گم میشــود و نمیتواند به جشــن تولدش بیاید آن هم در قالب‬
‫به تعبیر توماس هابز‪ ،‬یک لویاتان درشــتپیکر شــده‬
‫اســت که اجزای بدنش بسی بزر ‌گتر از تنفسگا‌ههای‬                                               ‫علاقهمند و منتقدانش با احترام از آن یاد م ‌یکنند‪.‬‬
‫فرهنگی جامعه است و این تعارض‪ ،‬هم به کارایی خود‬
‫وزارتخانه لطمه م ‌یزند و هم زیست طبیعی فرهنگی را‬

                 ‫در جامعه به اختلال م ‌یکشاند‪.‬‬
‫شاید اولویت اساســی وزیر آینده فرهنگ و ارشاد‬
‫اسلامی‪ ،‬کاهش حجم این ســاختار اســت‪ .‬البته کار‬
‫دشواری اســت‪ .‬عاد ‌تزدگی جاری در سیستم‪ ،‬رواج‬
‫روحیه محافظهکارانــه و میل به بقای وضع موجود در‬
‫محیطهــای اداری‪ ،‬قیمپنداری سیســتم کارمندی در‬
‫نسبت با ارباب رجوع ب ‌هویژه در مناسبات صدور مجوز‬
‫و اعطای سهمیه و ارائه تسهیلات‪ ،‬تراکم قوانین حافظ‬
‫این وضعیت که بسیاریشــان هم در نهادهای دیگری‬
‫ازجمله شورایعالی انقلاب فرهنگی یا مجلس تصو یب‬
‫شد‌هاند و تغییرشــان روندی بس زمانبر و فرساینده و‬
‫پرمانع است و‪ ...‬نمونههایی از دشواری وزیر و تیمش‬
‫در انجام تغییرات حقوقی و ساختاری حاکم بر وزارت‬
‫فرهنگ و ارشــاد اسلامی است‪ .‬این میدان‪ ،‬پر از مین‬

            ‫است و عبور از آن‪ ،‬جانبازی میطلبد‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8