Page 5 - 07-06-1403-1774 Sazandegi
P. 5

‫‪05‬‬                     ‫سال هفتم‌شماره ‪1774‬‬                                                       ‫پیشنهادهایی برای دیدنتماشا‬
                       ‫چهارشنب ‌ه ‪ 7‬شهریور‪1403‬‬

            ‫گزارش سینمای ایران‬

    ‫شرحیبرآنچه برسینما‬
     ‫و سینماگران گذشت‬

‫نامهروشنگرانهشورایعالیتهی ‌هکنندگانبهوزیرارشاد‬                                                        ‫پورعرب بستری شد‬                                            ‫کیت وینسلت جراح می‌شود‬                                                               ‫تولید نسخه تازه آناکوندا‬

‫شــورای عالی تهیهکنندگان سینما در نام ‌های به سیدعباس‬                                            ‫ابوالفضل پورعرب‪ ،‬بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون برای‬          ‫ســریال جدید کیت وینسلت با عنوان «نقطه» برای هولو‬                                     ‫شرکت فیلمسازی ســونی با همکاری کلمبیا پیکچرز به دنبال‬
‫صالحی‪( ،‬وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی) نکاتی را درباره‬                                          ‫عمل جراحی پا در بیمارستان بســتری شد‪ .‬این بازیگر مکه‬           ‫ساخته میشــود‪ .‬در این سریال وینســلت در نقش یک‬
‫اوضاع سینما مطرح کردند و همچنین درخواستهایی داشتند‪.‬‬                                              ‫قصد داشــت به زودی نمایش اتللو را در تالار وحدت به روی‬         ‫جراح موفق بازی میکند که با همســرش که معلم مدرسه‌‬                                     ‫نسخه تاز‌های اکشن دلهرهآور «آناکوندا» است‪ .‬این فیلم‬  ‫تدوقلییقًدًا‬
‫شــورای عالی تهیهکنندگان چند پرسش را از وزیر جدید‬                                                ‫صحنه ببرد به دلیل برخی مشکلات جسمی در بیمارستانی در‬            ‫است دچار شک میشوند که شاید او مقصر مرگ کودکی‬                                          ‫بازسازی نسخه اصلی و کلاسیک این اثر پرفروش نیست‪.‬‬
                                                                                                 ‫تهران بستری شد‪ .‬روند درمان این بازیگر درحال انجام و حال‬        ‫باشد‪ .‬جســ ‌توجوی آنها برای یافتن حقیقت به شبک ‌های‬                                   ‫اندرو فورم‪ ،‬تهیهکننده مطرح ســینما که ســه قسمت «مکانی‬
‫فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردند‪ ،‬ازجمله اینکه مدیران‬                                             ‫عمومی وی رو به بهبود اســت‪ .‬پورعرب پی ‌شتر در آذر ‪۱۴۰۱‬‬         ‫از سوءظن و اسرار تاریک تبدیل میشود و احتمال گناه و‬                                    ‫ساکت» را تهیه کرده‪ ،‬خبر ساخت نسخه احیا شده آناکوندا را‬
‫فرهنگی دولت چهاردهم بـــرای رفـــع اثـــرات سـوء ورود‬
‫و دخالـــت غیرقانونی برخی نهادها در حــوزه فعالی ‌تهای‬                                                        ‫نیز برای مداوا در بیمارستان بستری شد‪.‬‬                               ‫خیانت پنهان هم ایجاد میشود‪.‬‬                                         ‫به رسانهها داده است‪ .‬نسخه تازه دوبارهسازی یا احیای نسخه‬
                                                                                                                                                                                                                                                      ‫سال‪ ۱۹۹۷‬نیستوحا ‌لوهوایمتفاوتیخواهدداشت‪.‬‬
‫قانونــی‪ ،‬حرفــ ‌های هنرمندان و ســینماگران چــه تمهیداتی‬
‫اندیشــید‌هاید؟ بهعنوان مثال‪ ،‬آیا با توجه به پاســخ روشــن و‬
‫شفاف ریاستجمهور به سوال خانه سینما در مورد حق یـــا‬                                              ‫مردهمهکاره و روایتنیمهکاره‬
‫امتیـاز اشتغال به حرفه‪ ،‬در کارنامه کارگروهی که با مدیریت‬
‫شخص وزیر دولت سیزدهم و متشـــکل از نماینـدگان قـوه‬
‫قضـــائیه و وزارت کشــور و نهاد امنیتی بعد از وقایع ‪۱۴۰۱‬‬
                       ‫تشکیل شد‪ ،‬بازنگری خواهید کرد؟‬
‫و همچنین شــورای عالی تهیهکنندگان خواستار رسیدگی‬                                                                                                                ‫نگاهی به مستند فرزند شهر لاجوردی درباره محمدعلی نجفی‬
‫به سیاستگذاری سه سال گذشته در زمینه سینما شد‌هاند که‬
‫به اعتقاد آنها «اشتباه بوده است و باعث ورشکستگی بخش‬
‫عمد‌های از سینمای بالنده ایران شده است»‪ .‬تهیهکنندگان در‬
    ‫ادامه نگاهی اجمالی به آمار چند ساله اخیر داشت ‌هاند‪:‬‬                                                                                                                                                                                              ‫محمد تقی‌زاده‬

                                                                                                                                                                                                                                                            ‫منتقد سینما‬

‫«بنــا بر گزارش آمار اکران ســال ‪ ،۱۴۰۰‬تعداد ‪ ۴۴‬فیلم در‬
‫این سال اکران شــده که با ‪ ۷‬میلیون نفر تماشاگر در مجموع‬
‫‪۱۵۹‬میلیارد تومان فروش داشت ‌هاند‪ .‬واقعیت تلخ آن است که‬                                                                                                                                                                                                ‫مستند «فرزند شــهر لاجوردی» مســتندی ‪ 45‬دقیق ‌های از‬
‫قر یب به اتفاق این آمار تنهـا بـه فـروش گیشـه ‪ ۴‬فـیلم محدود‬                                                                                                                                                                                           ‫شبکه چهارم ســیما و از مجموعه مستندهای «آینه عمر» است‬
‫میشود که به ژانر کمدی تعلق داشت ‌هاند و ‪ ۴۰‬فیلم بقیه همگی‬
‫متضرر شده تا جایی کـــه برخی حتـــی بخشـــی از سرمایه‬                                                                                                                                                                                                  ‫که پنجشنبه‪ 2 ،‬شهریورماه درباره محمدعلی نجفی پخش شد‪.‬‬
‫اولیهشان را نیز تامین نکرد‌هاند»‪ .‬در سال ‪ ۱۴۰۱‬از بیش از ‪۱۵۰‬‬                                                                                                                                                                                           ‫این مســتند در امتــداد مجموعه مســتندهای «آینه عمر»‬
‫فیلم سینمایی دپو شده‪ ،‬تنها ‪ ۵۰‬فیلم امکان نمـایش عمـومی‬                                                                                                                                                                                                ‫ســاختار مصاحبهمحــور دارد و در طول فیلم بــا گف ‌توگو با‬
‫یهافزاتنرـنفدرکتـمهابـشاــعابگـرورداجشاتنمعدهوازجممععًًاض‪۰‬ل‪۵‬ک‪۴‬رموینلایا‪۴‬ر‪۱‬د تمیولمیاوننفورو‪۰۰‬ش‪۳‬‬                                                                                                                                                       ‫شــخصیت اصلی و اطرافیــان وی‪ ،‬شــناخت و معرفی او به‬
‫ثبت شـــده است‪ ،‬اما در این سال هم تنها ‪ ۹‬فیلم توانستند به‬                                                                                                                                                                                             ‫مخاطب حاصل میشــود‪ .‬تفاوت این مســتند با مستندهای‬
‫سود برســند و ‪ ۴۱‬فیلم متضرر شد‌هاند‪ .‬در سال ‪ ۱۴۰۲‬نیز ‪۵۵‬‬                                                                                                                                                                                               ‫دیگری چون مســتند «آشنای ناآشــنا» که از همین مجموعه‬
‫فیلم اکران شد و با ثبت آمار ‪ ۲۷‬میلیون نفر تماشاگر که از این‬                                                                                                                                                                                           ‫مستندهای «آینه عمر» به تازگی پخش شده‪ ،‬این است که زمان‬
‫همه فقـط ‪ ۱۲‬فـیلم بـــه سود رسیدند و ‪ ۴۲‬فیلم بیثمر باقی‬                                                                                                                                                                                               ‫مصاحبه با ســوژه اصلی فیلم‪ ،‬یعنی شخص محمدعلی نجفی‬
‫ماندند‪ .‬بیش از ‪ ۱۸۰‬فیلم ســینمایی آماده نمایش در انبار بعد‬                                       ‫اصلی جذابیت اثر به شخص محمدعلی نجفی مربوط بوده که‬              ‫مهم این مستند‪ ،‬ارتباط و اعتمادی است که میان نجفی و سران‬                               ‫نسبت به شیخ حسین انصاریان بیشتر است‪ ،‬به عبارتی شناخت‬
                                                                                                 ‫با لحن و بیان جذابش و زندگی پرتلاش و پربار خود میتواند‬         ‫نظام وجود داشته است‪ .‬نجفی از دیدار حضوری و بدون واسطه‬                                 ‫مخاطب از شخصیت و حرفه نجفی بیشتر از زبان خود و کمتر‬
‫از سالهـا از اکران باز ماند‌هاند با این حساب سرمایهگذاران و‬                                                                                                     ‫خود با امام خمینی در حضور بازرگان میگوید‪ ،‬جاییکه بازرگان‪،‬‬
‫تهیهکنندگان یا به ورشکستگی کشیده شدند‪ ،‬یا اینکه از تداوم‬                                                                      ‫مخاطب را همراه کند‪.‬‬                                                                                                                  ‫از سوی اطرافیان به تماشاگر منتقل میشود‪.‬‬
‫کار در حرفه مورد علاقهشان باز ماندند‪.‬همه اینها در شرایطی‬                                         ‫علیرضا تابش مدیر فارابی‪ ،‬عبدالله اســفندیاری تهیهکننده‪،‬‬        ‫نجفی را بهعنوان تنها سینمایی آن زمان به امام معرفی م ‌یکند‪ .‬در‬                        ‫در مســتند «فرزند شــهر لاجوردی»‪ ،‬به طــور ویژه روی‪5‬‬
                                                                                                 ‫فرید صلواتی‪ ،‬فیلمســاز از افرادی هســتند که در این مستند به‬    ‫ادامه مراودات و توصی ‌ههای شهید بهشتی و مطهری برای تداوم‬                              ‫ویژگی محمدعلی نجفی تاکید میشود و میتوان خلاصه معرفی‬
‫است که براساس آمار کسب شده عموم تهیهکنندگان سینمای‬                                               ‫توضیح و تبیین بیشتر شخصیت و حرفه نجفی میپردازند‪ .‬به نظر‬        ‫سینمای ایران بعد از انقلاب از سوی نجفی مطرح میشود‪.‬‬                                    ‫وی را در این ‪ 5‬خصیصه خلاصه کرد‪ :‬نخســت‪ ،‬خانواده مذهبی‬
‫ایران به طور متوســط هر‪ ۵‬سال یک بار موفق به ساخت یک‬                                              ‫م ‌یرسد عدم حضور چهرههای شاخصتر و متنوعتر باعث شده‬                                                                                                   ‫و سنتی نجفی اســت که از خلال کلام و اشارات وی به روشنی‬
‫اثر سینمایی میشوند که این آمار در مورد تهیهکننده کارگردانان‬                                      ‫که وزن مســتند تاحدی افول پیدا کند‪ ،‬چراکه برای چهر‌های ملی‬     ‫مســتند «فرزند شــهر لاجوردی» را باید جزو مستندهای‬                                    ‫قابل دریافت است که او در چه خانواده اصیل مذهبی بزرگ شده‬
                                                                                                 ‫و فرهنگی چون محمدعلی نجفی که از پایهگذاران سینمای ایران‬        ‫اتوبیوگرافیک محسوب کرد که در آن شخصیت اصلی به روایت‬                                   ‫و نقش آیین و مذهب در رشد و پرورش او تا چه حد مهم و قابل‬
‫مستقل بـه ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬سال وقفه در تولید هم م ‌یرسد؛ این یعنی‬                                        ‫بعــد از انقلاب بودند‪ ،‬حضور چهر‌ههای بــا اهمیتتر و مطرحتر‬     ‫زندگی و حرفه خود میپردازد‪ .‬اینگونه آثار در امتداد پروژه تاریخ‬                         ‫تامل است‪ .‬محور مهم دیگر‪ ،‬آشنایی با دکتر علی شریعتی است‪.‬‬
                       ‫یک بیکاری مطلق و فراگیر»‪.‬‬                                                 ‫م ‌یتوانست موثرتر باشد‪ .‬ضمن اینکه توضیحاتی برخی مهمانها‬                                                                                              ‫نجفی از تسلط متحیرکننده شر یعتی از هنر میگوید و او را یکی از‬
‫در بخش دیگری از نامه شورای عالی تهیهکنندگان سینما‬                                                ‫آنچنان که بایدوشاید دقیق و مهم نیست و م ‌یتوانست توصیفات‬       ‫شفاهی نیز قابل تحلیل و تفسیر است که شخصیتها و مفاخر‬                                   ‫مشوقین خود برای ورود به سینما و دنیای نمایش عنوان میکند‪.‬‬
                                                                                                 ‫دقیقتر و جامعتری درباره این افتخار ملی سینما ارائه دهند که از‬  ‫فرهنگی و کلی ایران به بیان دغدغهها و احوالات شــخصی و‬                                 ‫وجه ســوم‪ ،‬تاثیر تحصیلات نجفی در حرفه ســینمایی او است‪.‬‬
‫خطاب به وزیر جدید فرهنگ و ارشــاد اسلامی با اشــاره به‬                                           ‫بیان آن قصور به عمل آمده اســت‪ .‬به نظر م ‌یرسد نفس پرداخت‬                                                                 ‫کاری خود میپردازند‪.‬‬        ‫نجفی معماری خوانــده و نقش و اثر این نگاه در جملگی آثار او‬
‫اهمیت جشــنواره فیلم فجر بهعنوان میراث ‪۴۰‬ساله سینمای‬                                             ‫به مفاخر فرهنگی و ملی قابل تقدیر و تحسین است اما پرداخت‬                                                                                              ‫قابل مشاهده است برای نمونه او در این مستند‪ ،‬از معماری خانه‬
‫ایــران که در ســالهای اخیر از جایگاه واقعــی خود به دلیل‬                                        ‫و چگونگی ســاخت آثار نیز به اندازه خود ســوژه در ماندگاری و‬    ‫عرق و علاقه محمدعلی نجفی به سینما از دیگر وجوه جذاب‬                                   ‫شــخصی خود میگوید اما ردپای این رویکرد از زبان اطرافیان‬
                                                                                                 ‫جذابیت آن موثر و با اهمیت اســت اتفاقی کــه در مجموعه آثار‬     ‫فیلم مســتند «فرزند شهر لاجوردی» اســت که از میان سخنان‬                               ‫وی در مجموعه آثارش از سریال «سربداران» تا فیلم «زاگرس»‬
‫سیاستگذاریها نادرست از جایگاه خود فاصله گرفته است‬                                                ‫«آینه عمر» کمتر بدان توجه شده و نفس سوژهگویی کفایت کرده‬        ‫و عملکرد وی قابل دریافت اســت‪ .‬اغراق نیســت اگر نجفی را‬                               ‫تبیین و تحلیل میشود‪ .‬سریال «سربداران» بهعنوان گل سرسبد‬
‫و باعث شده ســینماگران به آن نزدیک نشــوند‪ ،‬این پرسش‬                                             ‫و سازندگان آنچنان که بایدوشــاید به جنبههای روایی و هنری و‬                                                                                           ‫آثار نمایشی نجفی و اثری ماندگار در تاریخ سر یالسازی تلویزیون‬
‫را مطــرح کردند که چــه تمهیداتی برای رفع این خســارت‬                                            ‫همچنین ســاختار آن توجه نداشت ‌هاند‪ .‬شاید یکی از دلایل وایرال‬  ‫مرد همهکاره ســینمای ایران دانست از معاونت سینمایی ارشاد تا‬                           ‫ایران‪ ،‬یکــی دیگر از موضوعات قابل توجه مســتند اســت که‬
                                                                                                 ‫نشدناینمستندهاپسازبیس ‌تواندیقسمت‪،‬همینپایینبودن‬                ‫فویتلهمیاهزکبنانزیدگگیر رای‪،‬انطجارامحدایدهصو تحقنرهیبًًوا‬  ‫بخشهای هنریتر ســاخت‬       ‫مراحل مختلف ســاخت و نمایش آن تبیین میشــود اینکه ابتدا‬
                                ‫م ‌یاندیشید؟‬                                                     ‫کیفیت بصری و ساختاری آن و اکتفاکردن صرف به سوژه مشهور‬                                                                     ‫لباس‪ ،‬نویسندگی‪ ،‬کارگردانی‬  ‫تئاتر ســربداران روی صحنه م ‌یرود و پس از ان ســریال ساخته‬
‫و همچنین با نقد وضعیت بی ‌نالمللی ســینمای ایران اذعان‬                                                                                                                                                                                                ‫میشــود و اینکه امین تارخ تا چه اندازه به واســطه این ســریال‬
‫کردند که در چند سال اخیر این حضورها به صفر رسیده است‪.‬‬                                                              ‫و محبوب تاریخی فرهنگی بوده است‪.‬‬              ‫میشود گفت کاری نیست در سینما که نجفی انجام نداده است‪.‬‬                                 ‫شــناخته میشــود از دیگر محورهای بحث درخصوص سریال‬
                                                                                                                                                                ‫حضور در نقش قوا‌مالســلطنه در «معمای شــاه» از محمدرضا‬                                ‫سال ‪ 1362‬محمدعلی نجفی است‪ .‬مورد پنجم و آخرین موضوع‬
‫در بخش پایانی نامه شــورای عالی تهیهکنندگان ســینما‬                                                                                                             ‫ورزی‪ ،‬از نقشآفرینیهای اخیر وی محسوب میشود‪.‬‬
‫خطاب به وزیر ارشــاد با اذعــان بر اینکه بایــد و نبایدهای‬
‫پی ‌شروی شــما و مدیــران آتی محترم تان بســیار اســت و‬                                                                                                         ‫مســتند «فرزند شــهر لاجوردی» آنچنان تصاویر متنوع‪،‬‬
                                                                                                                                                                ‫آرشــیوی ندارد و گفتار متن نیز در مستند استفاده نشده و بار‬
‫چالشها بیشمار‪ ...‬ادامه داد‌هاند‪« :‬اما با توجه به مواضـــع‬
‫خانه سینما‬  ‫به ‪ ۸‬سوال‬  ‫رطوبیشعـتًًانباریئید ب ‌هسعنجوماهنویر مکحدتولرمتدروپفااسق وخ‬
‫شــفافیت‪،‬‬   ‫دوســتی و‬                                                                            ‫‪@saazandeginews‬‬
‫بسیار متفاوت از سیاستهای دوره گذشـــته عمـــل کنید‪.‬‬                                              ‫‪saazandeginews‬‬
‫چه اینکه در اولین گام‪ ،‬رســیدگی عاجــل و ممانعت از اقدام‬                                         ‫‪www.saazandegi.ir‬‬
‫دولتسیزدهمدربارهقانونیکـردنمحـدودیتهـایحرف ‌های‬
‫ســینماگران از طریق شــورای عالی انقلاب فرهنگی تحت‬
‫عنوان «سند سینمای ملی» که بدون مشاوره و حضور اهالی‬
‫دســ ‌تاندرکار ســینما و اهل فن این حرفه تهیه شده‪ ،‬به حق‬
‫مهمترین انتظار اهل سینما از وزیر و مدیریت فرهنگی دولت‬
‫چهـاردهم اسـت»‪ .‬همچنین رســـیدگی بـه ممنو ‌عالکاری‪،‬‬
‫ممنو ‌عالخروجیها‪ ،‬تکریم و برگرداندن شــأنیت هنرمندان و‬
‫ســینماگران‪ ،‬رعایت عدالت در حمایت و تشویق از گونههای‬
‫متنوع سینمایی‪ ،‬عدم دخالت دولت در فیلمهای تولیدی پس‬
‫از طی مراحل قانونی‪ ،‬از مهمترین انتظارات جامعه سینمایی‬
                       ‫در این نامه برشمرده شده است‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8