Page 7 - 07-06-1403-1774 Sazandegi
P. 7

‫‪07‬‬  ‫سال هفتم شماره ‪1774‬‬                                            ‫بررسی رویدادهای اجتماعیکوچه‬
    ‫چهارشنبه ‪ 7‬شهریور ‪1403‬‬

        ‫دانشگاه‪:‬گزارش اجتماعی‬                                        ‫تعطیلی ایستگاههای مترو‬                                                                         ‫قهرمانان المپیاد جهانی نجوم‬                                                                      ‫برکناری علی انتظاری‬

‫بازگشتاساتید ودانشجویاناخراجی‬                                      ‫ابوالفضل دربانی‌‪ ،‬دبیر شــورای ترافیــک گفت‪ :‬منظور حفظ‬                                           ‫تیم منتخــب دانشآموزی ایران با جهشــی دوپل ‌های نســبت به‬                                    ‫علی انتظاری‪ ،‬رئیس دانشــکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‬
                                                                   ‫سلامت و ایمنی حرکت قطارها‪ ،‬ایستگاههای ترمینال جنوب‪،‬‬                                              ‫دوره قبل‪ ،‬عنوان نخســت هفدهمین المپیاد جهانی نجوم و اختر‬                                     ‫طباطبایی‪ ،‬پس از استفاده از عبارت «نفله شدن» برای اشاره به‬
   ‫وزیر علوم قول بازگشت اساتید اخراجی‬                              ‫شهید بخارایی‪ ،‬علیآباد‪ ،‬جوانمرد قصاب و شهرری در روزهای‬                                            ‫فیزیک را از آن خود کرد‪ .‬در این المپیاد که در شــهر واســوراس‬                                 ‫کشته شــدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد از مقام خود‬
             ‫به دانشگاهها را داد‬                                   ‫جمعه سروی ‌سدهی نخواهند داشت و تعطیل هستند‪ .‬با توجه‬                                              ‫کشــور برزیل برگزار شــد آریا کرداری‪ ،‬آروین رسو ‌لزاده‪ ،‬حنانه‬                                ‫برکنار شــده اســت‪ .‬انتظاری پیش از برکناری برای استفاده از‬
                                                                   ‫به تعطیلات پی ‌شرو طی روزهای دوشنبه‪ ،‬سهشنبه‪ ،‬چهارشنبه‬                                            ‫خر‌مدشتی‪ ،‬محمدمهدی کشــاورزی و علی نادریلردجانی و به‬                                         ‫این عبــارت عذرخواهی کرده بود‪ .‬دلیل برکناری آقای انتظاری‬
 ‫وزیر علوم در دیداری با شــفیعیکدکنی اعلام کرد که «تمامی‬           ‫و جمعه‪ ۱۴،۱۳،۱۲‬و‪ ۱۶‬شــهریورماه و روزهای پن ‌جشــنبه و‬                                            ‫سرپرستی حســین حقی‪ ،‬آرمان وثی ‌قزاده و امیرحسین موسوی‪،‬‬                                       ‫«طرح مباحثی به دور از ادبیات ایرانی و اسلامی و اســتفاده از‬
 ‫اســاتید اخراجی در سه سال گذشــته دوباره به دانشگاه دعوت‬           ‫جمعه ‪ ۲۳ ،۲۲‬و ‪ ۳۰‬شهریورماه خدما ‌تدهی انجام نم ‌یشود‪.‬‬                                            ‫توانستند با کسب ‪ 5‬مدال طلا به مقام اول جهانی دست یابند‪.‬‬                                     ‫تعابیری نادرست در برنامه تلویزیونی شیوه» گزارش شده است‪.‬‬
 ‫خواهند شد»‌‪ .‬همزمان علی شــریف ‌یزارچی‪ ،‬عضو هیاتعلمی‬
 ‫دانشکده مهندســی کامپیوتر دانشگاه شریف در شبکه اجتماعی‬                                                                                                             ‫بازنگری در گزینش‬
 ‫«ایکس» از بازگشــت خود به تدریس در این دانشگاه از مهرماه‬
 ‫امســال خبر داد‪ .‬با این حال عباس موســوی‪ ،‬رئیس دانشــگاه‬                         ‫معاون اجرایی رئیسجمهور میگوید‪ :‬با پرهیز از تنگنظریها و نگرش سلیق ‌های‬
 ‫صنعتی شــریف نیز در مورد بازگشــت دکتر شــریف ‌یزارچی به‬                                             ‫گزینش داوطلبان آموز ‌شوپرورش را مجددًاً بررسی میکند‬
 ‫دانشگاه به خبرنگار مهر گفت‪ :‬در مورد این موضوع من چیزی را‬
 ‫تایید یا تکذیب نمیکنم‪ .‬هفته آینده صحبت خواهم کرد‪ .‬این استاد‬                      ‫حداکثر مساعدت در حق آنان انجام شود‪.‬‬                                               ‫خبر را منتشر کرد‪« :‬آموز ‌شوپرورش با کمبود ‪ ۲۰۰‬هزار معلم‬                                      ‫گروه اجتماعــی‪ :‬محمدجعفــر قائمپنــاه‌‪ ،‬معــاون اجرایی‬
 ‫دانشگاه شهریورماه سال گذشــته خبر اخراج خود از دانشگاه را‬         ‫او با اشــاره به «تغییر مســئول اداره امور گزینش کشور و‬                                          ‫روب ‌هرو بود‪ .‬برای رفع این کمبود امســال در اقدامی کمسابقه‬                                   ‫رئیسجمهور در گف ‌توگوی خبری سهشــنبه خبر از بازنگری‬
 ‫اعلام کرده بود و ســعید بهزادی‪ ،‬دبیر هیا ‌تاجرایی جذب اساتید‬      ‫رویکــرد مثبت دولت برای فراهم کــردن فرصتهای برابر در‬                                            ‫‪ ۷۰‬هــزار معلم اســتخدام شــد‌هاند‪ .‬از این تعــداد ‪ ۵۸۰۰‬نفر‬                                  ‫فرآیند گزینش معلمــان‪ ،‬ب ‌هویژه اعمال کــد ‪ 19‬داد‪ .‬او گفت‬
 ‫دانشگاه شریف درباره علت اخراج این استاد دانشگاه به روزنامه‬        ‫اســتخدامها» گفت‪ :‬ارتقای کیفیت جذب نیروی انسانی در‬                                               ‫جهاد ‌یاند و ‪ ۱۳۰۰‬نفر معلم قرآن‪ .‬با همکاری حوزه علمیه ‪۲۵‬‬                                     ‫کــ ‌ه ‌«این روزهــا بعد از اینکه مســئولیت گزینش از ســوی‬
 ‫شرق گفته بود‪« :‬دانشــگاه از ایشان تمدید عضویت پیمانی خود‬          ‫آموز ‌شوپــرورش یکی از مهمترین عوامل زمینهســاز تحقق‬                                             ‫هزار نفر طلبه هم با هدف توجه به ابعاد اعتقادی دانشآموزان‬                                     ‫رئیسجمهور به من محول شد‪ ،‬صدها پیامک برای من ارسال‬
 ‫را به همراه مســتندات فعالیتهای علمی ارائه خواســته بود که‬        ‫اهداف آموزشی اســت که باید بدون حب و بغض و براساس‬                                                ‫اســتخدام شــد‌هاند»‪ .‬کمبود معلم بار دیگر راه را برای جذب‬                                    ‫شــد و گفتند‪ ،‬ما مشــمول کد ‪ ۱۹‬برای جذب دبیران شدیم در‬
 ‫متاســفانه ب ‌هرغم این درخواستها و پیگیریهای شفاهی مکرر‪،‬‬          ‫معیارهای علمی و شاخصهای دقیق صورت گیرد‪.‬‬                                                          ‫طلاب به این سیســتم باز کرد؛ در دولت ســیزدهم و ‪ ۲۵‬هزار‬                                      ‫ابلاغ مــن بر بهبــود روشهای گزینش بــرای جذب نیروی‬
 ‫اقدامی از سوی ایشــان صورت نگرفت»‪ .‬دیروز انجمن اسلامی‬             ‫محمدرضا نیکنژاد‪ ،‬کارشناس آموزش و معلم بازنشسته‪،‬‬                                                  ‫طلبه راهی کلاسها درس شــدند‪ .‬طلاب مانند سایر اصناف‬                                           ‫انســانی توانمند و شایسته و متعهد و پرهیز از تنگنظریها و‬
 ‫دانشــجویان دانشــگاه صنعتی شــریف در نامــ ‌های خطاب به‬          ‫معتقد اســت ک ‌ه ‌«ردصلاحیت داوطلبان آزمون اســتخدامی‬                                            ‫و اقشــار جامعه این حق را دارند که با طی مراحل قانونی و با‬                                   ‫نگرشهای سلیق ‌های و غیرحرف ‌های تاکید شده است؛ لذا باید‬
 ‫حسین سیماییصراف‪ ،‬وزیر علوم‪ ،‬تحقیقات و فناوری خواستار‬              ‫آموز ‌شوپــرورش‪ ،‬تحت تاثیر کــد ‪ ،۱۹‬آدم را یاد گزینشهای‬                                          ‫شرط شایستگی مشغول به کار شوند‪ .‬اما نباید برای آنها حق‬                                        ‫شایستگان را اســتخدام کنیم و گزینش را روزآمد کنیم؛ همه‬
 ‫بازگرداندن علی شــریف ‌یزارچی‪ ،‬استاد دانشکده کامپیوتر به این‬      ‫دهههای قبل م ‌یاندازد که با ســختگیریهای بیش از حد‪،‬‬                                              ‫ویژ‌های در نظر گرفته شود و بدون طی دروس معلمی و کسب‬                                          ‫کســانی که در این کشورند‪ ،‬حق دارند و همه تحصیلکردگان‬
 ‫دانشگاه شد‪ .‬در این نامه با اشــاره به انتشار خبر قطع همکاری‬       ‫منجر به سلب انگیزه متقاضیان میشد‪ .‬گز ینش‬                                                                                                                                                            ‫حق دارند استخدام شوند»‪.‬‬
 ‫علمی شریف ‌یزارچی با دانشگاه شریف در سال ‪ ۱۴۰۲‬آمده است‪:‬‬           ‫ادترفاایقًًـاـلنازقمبیاسل آزتماومانبهایادجعزقولباندییهیتاوتااعتسـداـلتدور‬                        ‫توانمندی لازم وارد مدارس شــوند‪ .‬این به ضرر جامعه و آینده‬                                    ‫قائمپنــاه ادامه داد ک ‌ه‌«عــدم گزینش افراد‬
 ‫«دلیل این تصمیم چیزی جز ادامه همان روند ناصواب مســبوق‪،‬‬                                                                                                                                                ‫کشور است‪.‬‬                                                ‫بایــد بــر منطقه حــق و عدالت باشــد؛ وزیر‬
 ‫یعنی خالصســازی دانشگا‌هها نبوده است»‪ .‬این انجمن با تاکید‬         ‫آن رعایت شود؛ زیرا فردی که تمایل به خدمت‬                                                                                                                                                      ‫آموزش‪ ،‬پیگیر رفع این مشکل است‪ .‬از اینجا‬
 ‫بر اینکه قطع همکاری با این اســتاد تنهــا نمون ‌های از تصمیمات‬    ‫در این زمینه دارد‪ ،‬باید از حداقلهای اخلاقی‪،‬‬                                                      ‫در ســالهای اخیر بارها و به طــرق مختلف معلمان حول‬                                           ‫کخهودک ردا ا‪۹‬ع‪۱‬لاخموکرندن‌هادن‪،‬د‪،‬حتممًًیاخهواسهتهم‬  ‫از همه افرادی‬
 ‫چند سال اخیر مراجع ذ ‌یربط حکومت در راستای «اخراجهای‬              ‫رفتاری‪ ،‬پوششــی برخوردار بــوده و مطابق با‬                                                       ‫مطالباتی‪ ،‬چون اجرای کامل قانون رتبهبندی فرهنگیان‪ ،‬قانون‬                                                                                          ‫اعتراض کتبی‬
 ‫ب ‌یدلیل اساتید دانشــگاههای مختلف کشور» بوده‪ ،‬افزود‪« :‬این‬                       ‫ایدهآل اجتماعی باشد»‪.‬‬                                                             ‫همسانســازی حقوق بازنشســتگان‪ ،‬تورم و بهبود وضعیتی‬                                           ‫مرکزی گزینــش آموز ‌شوپرورش رســیدگی‬
 ‫روندتاکنوننتیج ‌هایجزناامیدیوسرخوردگیمیاندانشگاهیان‬               ‫این کارشــناس آموزش بر این باور اســت‬                                                            ‫معیشتی‪،‬اخراج‪،‬بازخرید‪،‬بازنشستگیاجباری‪،‬تبعیدمعلمان‬                                                                                                 ‫خواهد کرد»‪.‬‬
 ‫به همراه نداشته‌است»‪ .‬در نامه این انجمن با اشاره به اینکه «علم‬    ‫که اجرای کد ‪ ۱۹‬در یکی دو ســال گذشــته و‬                                                         ‫و ‪ ...‬اعتراض کردند و هیچگاه مطالبات آنها به صورت کامل‬                                        ‫دا ‌غ شــدن بحــث «کــد ‪ »۱۹‬گزینش در‬
 ‫به انحصــار اقلیتی خاص درآمده و دانشــگاه از آن مرجعیتی که‬        ‫ردصلاحیتداوطلبانیکهذیلآنقرارگرفت ‌هاند‪،‬‬                                                          ‫پاســخ داده نشد‪ .‬به یاد داریم که واریز نشدن حقوق اسفندماه‬                                    ‫کارنامه برخی از داوطلبان آزمون اســتخدامی‬
 ‫برای کمک به برو ‌نرفت کشــور از وضــع فعلی نیاز دارد‪ ،‬فاصله‬       ‫یادآورگزینشهایسف ‌توسختسالهایقبل‬                                                                 ‫معلمان و عدم اجرای قانون رتبهبندی در اســفند ســال ‪۱۴۰۱‬‬                                      ‫آموز ‌شوپرورش‪،‬ازآ ‌ندستخبرهاییاستکه‬
 ‫زیادی گرفت ‌ه»‪ ،‬آمده اســت‪« :‬حاصل حذف اساتید خبره‪ ،‬تهی‬            ‫اســت‪ .‬او اضافه میکند‪« :‬البته اگر این مورد‬                                                       ‫منجر به اســتعفای وزیر آموز ‌شوپرورش دولت سیزدهم شد‪.‬‬                                         ‫این روزها با اعلام نتایج نهایی آزمون‪ ،‬در فضای‬
 ‫شــدن کشور از متخصصان است»‪ .‬این نامه درحالی منتشر شده‬             ‫را کنار دیگر رفتارها و ســختگیریهای دولت‬                                                         ‫آموز ‌شوپرورشدولتسیزدهمنهتنهادرپاسخگوییمطالبات‬                                               ‫مجازی دستب ‌هدســت میشود‪ .‬افرادی که در‬
 ‫است رئیس دانشگاه صنعتی شر یف در آن زمان ادعا کرد که «قطع‬          ‫ســیزدهم بگذارید‪ ،‬دیگر جای تعجب نخواهد‬                                                           ‫معلمان و کادر آموزشی خود ناتوان بود که با اقدامات ناصحیح‬                                     ‫کارنامه آنها کد ‪ ۱۹‬درج شده است‪ ،‬صلاحیت‬
 ‫همــکاری» یک عضو هیات علمی این دانشــگاه «قانونی بوده‪،‬‬            ‫ماند؛ چراکه شــما در برخورد با معلمان ما در‬                                                      ‫و غیرشــفاف خود مطالبهگران جدیدی را شــکل م ‌یدهد که‬                                         ‫علمی را کســب کرد‌هاند‪ ،‬امــا صلاحیتهای‬
 ‫هست و خواهد بود»‪ .‬رسول جلیلی‪ ،‬رئیس وقت دانشگاه صنعتی‬              ‫هیچ دولتی پس از انــقلاب ‪-‬صرفنظر از دهه‬                                                                                                                                                       ‫قرار‬  ‫نعگمروفتمهیا(سگزتینو مش)جایددًًنادماوورطدلبگازنینمورشد توایایردز‬
 ‫شر یف در گردهمایی اعضای هیات علمی این دانشگاه‪ ،‬واکنشها‬            ‫‪ -60‬به اندازه دولت قبل چنین سختگیریهایی‬                                                             ‫نم ‌یدانند پاسخ مطالبه خود را به چه طریقی جویا شوند‪.‬‬                                      ‫یابی‬
 ‫به اخراج اســتادان از دانشــگاهها را «غوغاســالاری» و «فشار‬                      ‫را نمیبینید»‪.‬‬                                                                                                                                                                  ‫قــرار خواهند گرفت‪ .‬چند مــورد از مهمترین‬
 ‫رســان ‌های» نامید و گفته بود «نمیترسیم» و این رویه تحت تاثیر‬     ‫به گفته او‪« :‬از دولت آقای رفســنجانی به‬                                                                                      ‫ ‪W‬گزینش مجددداوطلبان‬                                             ‫موارد مربوط به علت درج کــد ‪ ۱۹‬در کارنامه‬
 ‫اعتراضهــا قرار نخواهد گرفت‪ .‬او همچنین با تاکید بر «جدیت‬          ‫بعد‪ ،‬با وجود اینکه ســختگیریها پابرجا بود‪،‬‬                                                                                                                                                    ‫عبارتند از‪ :‬تتو و آرایش نامناســب‪ ،‬پوشــش‬
 ‫بیــش از پیش دانشــگاه در برخورد با مــوارد انضباطی»‪ ،‬درباره‬      ‫اما از شــدت آن کاسته شــد و دولتها در برخورد با معلمان‬                                          ‫در پی این اتفاق محمدمهدی شــهریاری‌‪ ،‬نماینده مردم در‬                                         ‫نامتعارف‪ ،‬عدم مشارکت در مراسم مذهبی و نماز جمعه‪ ،‬عدم‬
 ‫اخراج علی شریف ‌یزارچی‪ ،‬استاد اخراجی دانشگاه شریف‪ ،‬گفته‬           ‫صنفی و معتــرض و حتی در مواجهه با دانشآموزانی که نگاه‬                                            ‫مجلس شــورای اسلامی اعلام کرد ک ‌ه با پیگیریهای صورت‬                                         ‫حضور در مناسبات سیاســی و ملی (انتخابات و تظاهرات)‪.‬‬
 ‫بود‪« :‬برای این موضوع وقت زیادی گذاشتیم»‪ .‬مسعود پزشکیان‬            ‫و پوشش متفاوتی داشتند‪ ،‬رویکردی معقولانهتر و پذیرفتنیتر‬                                           ‫اگفررافتدهیوکبهرادسراگزسینقوشلبما کسـدـا‪۹‬ع‪۱‬دووکزیدر‪۵‬جرددیدشآدم‌هاونزد‪‌ ،‬شموپجردودًًار وشبا‪،‬‬  ‫ایــن افراد با راه انداختن کارزارهــا و گروههای مجازی تلاش‬
 ‫که دو هفته پیش با رای مجلس به وزرای پیشنهاد ‌یاش‪ ،‬دولت را‬         ‫داشــتند‪ .‬ولی امروزه کد ‪ ۱۹‬دارد بهمثابــه همان گزینشهای‬                                                                                                                                       ‫دارند صدای خود را به گوش مسئولان مربوطه برسانند‪.‬‬
 ‫تشــکیل داده‪ ،‬در جریان برنامههای تلویزیونی در روزهای کارزار‬       ‫سخت ســالهای دور عمل میکند؛ که البته این کار از دولت‬                                                             ‫دقت مورد گزینش قرار خواهند گرفت‪.‬‬                                             ‫کمبــود ‪ ۱۷۶‬هــزار معلــم یکــی از مســائل سیســتم‬
 ‫انتخاباتی برای تعیین رئیس دولــت‪ ،‬گفته بود که با برخوردهایی‬       ‫سیزدهم قابل انتظار بود‪ .‬دولتی که در گسترههای مختلف در‬                                            ‫شهریاری گفت که قرار است تمامی کسانی که در گزینش‬                                              ‫آموز ‌شوپرورش ماســت که طرحهای مختلف هنوز نتوانسته‬
 ‫که با اســاتید دانشــگاهها صورت گرفته مخالف است‪ .‬شهریور‬           ‫آموز ‌شوپرورش فشــار وارد کرد و معلمان صنفی را با انواع و‬                                        ‫رد شد‌هاند‪ ،‬به صورت عادلانه مورد بررسی دوباره قرار گیرند تا‬                                  ‫است این بحران را حل کند‪ .‬استفاده از آزمونهای استخدامی‬
 ‫ســال گذشــته‪ ،‬روزنامه «اعتماد» در ادامه خبرهای پراکنده از‬        ‫اقسام روشها‪ ،‬از اخراج گرفته تا کسر رتبه یا حذف رتبهبندی‪،‬‬                                                                                                                                      ‫برای جبــران کمبود معلم یکی از راهحلهایی بود که پیشبینی‬
 ‫حذف اســاتید منتقد‪ ،‬اسامی‪ ۵۲‬اســتاد اخراجی دیگر در دولت‬                          ‫تحت فشار قرار داد»‪.‬‬                                                                                                                                                            ‫شــد‪ ،‬اما «کد ‪ »۱۹‬ســد جدیدی است که بر ســر راه جذب‬
 ‫ســیزدهم در نتیجه یک طرح را جمعآوری و افشا کرد‪ .‬این طرح‬           ‫این معلم بازنشســته خبــر داده که «خبرهایی هســت از‬                                                                                                                                                 ‫معلمان قرار گرفته است‪.‬‬
 ‫که از آن بهعنوان «خالصسازی» دانشگاهها یاد میشود‪ ،‬از دولت‬          ‫اینکه دانشــجو‪-‬معلمان حتی اگر صفح ‌های را دنبال کردند یا‬                                                                                                                                      ‫استخدام و اعزام به کلاس حدود ‪ ۵۰‬هزار نفر در مهر ‪۱۴۰۲‬‬
 ‫دهــم (دوره دوم روی کار آمدن محمود احمدینژاد) آغاز شــد و‬         ‫پســتی را لایک کردند که در تضاد با ارزشهای اســتخدامی‬                                                                                                                                         ‫و برگزاری آزمون برای اســتخدام ‪ ۷۲‬هــزار نفر در مهر ‪۱۴۰۳‬‬
 ‫در ســایه آن بســیاری از وظایف اصلی دانشگاهها از آنها سلب و‬       ‫بوده‪ ،‬آنها را بهشــدت تحت فشار قرار دادند یا در برخی موارد‬                                                                                                                                    ‫نتوانست مشکل کمبود معلم را حل کند و با احتساب پذیرشها‬
 ‫به نهادهای دیگر ازجمله شــورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده‬           ‫تهدید به اخراج کردند‪ .‬به طور نمونه‪ ،‬مثل روز روشــن است‬                                                                                                                                        ‫و استخدامهای انجام شده و درحال انجام‪ ،‬مطابق آمار رسمی‬
 ‫شــد‪ .‬بازنشســتگی اجباری اســاتید و قطع همکاری با اساتید‬          ‫که درخصوص ماجراهای ســال ‪ ۱۴۰۱‬یا پیــش و پس از آن‪،‬‬                                                                                                                                            ‫در مهر‪ ۱۴۰۳‬آموز ‌شوپرورش با کمبود بیش از‪ ۱۷۶‬هزار معلم‬
 ‫ح ‌قالتدریســی منتقد و محدود کردن فعالیتهای دانشــجویی‬            ‫افرادی که در صفحات مجازی خودشــان یا دیگران‪ ،‬واکنش‬                                                                                                                                            ‫روب ‌هرو است‪ .‬برای حل مساله کمبود معلم اقدامات متنوع‪ ،‬اما‬
 ‫در عرصههای مختلــف ازجمله جلوههای این طرح موســوم به‬              ‫ایو انظطهبایرنعتًًظاریسیکارسوـنـدیا دشاتبشاتهناد‪،‬س چتق‪.‬دمر تسئحولاتنفدشرااریقنراگرزگینرفتنشده‪.‬ا‬                                                                                               ‫بینتیج ‌های انجام شده است‪ ،‬ازجمله استفاده از سربازمعلمها‪،‬‬
 ‫«خالصسازی» اســت‪ .‬رضا مل ‌کزاده‪ ،‬وزیر بهداشت پیشین و‬                                                                                                                                                                                                            ‫معلمان بازنشســته‪ ،‬روحانیون و طلاب‪ .‬مساله به قوت بر سر‬
 ‫عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشــکی تهران اوایل فروردین‬            ‫معلم را به لحاظ سیاســی و اعتقادی پایش میکنند‪ ،‬اما ابعاد‬                                                                                                                                      ‫جای خود باقی اســت و مهر امسال حداقل ‪ ۱۷۶‬هزار کلاس‬
 ‫‪ ۱۴۰۳‬گفته بود که دولت سیزدهم در دو سال گذشته حدود‪ ۴۰‬نفر‬           ‫روحی‪-‬روانــی و آمادگی فردی را مدنظــر قرار نم ‌یدهند و به‬                                                                                                                                     ‫درس از معلم محروم ماند‌هاند‪ .‬ایــن آمار بدون در نظر گرفتن‬
 ‫از بهترین اعضای هیات علمی این دانشــگاه را «اخراج یا به زور‬       ‫چه بوده و آیا‬  ‫انگیزه افراد از انتخاب این رشــته و شــغل‬                   ‫ایوانقکعًًاه‬                                                                                                       ‫کمبود کادر مدرسه ازجمله معاونان تربیتی و پرورشی است‪.‬‬
 ‫بازنشســت کرده است»‪ .‬گزارشها حاکی از آن است که در طول‬             ‫روان دارند یا‬  ‫شایستگی معلمشــدن را به لحاظ سلامت‬                                                                                                                                             ‫‪ ۲۳‬آذر ‪ ۱۴۰۲‬خبرگــزاری رســمی دولت به نقــل از وزیر‬
 ‫دو سال گذشته‪ ،‬حدود ‪ ۶۰‬اســتاد از دانشگاههای سراسر کشور‬                           ‫نه‪ ،‬بیتوجه هستند»‪.‬‬                                                                                                                                                             ‫آموز ‌شوپــرورش و از دیدار او با آی ‌تاللــه نوریهمدانی این‬
 ‫برکنار‪ ،‬تعلیق یا مجبور به استعفا شد‌هاند که بیشتر ین تعداد مربوط‬
 ‫به دانشــگاه تهران و دانشــگاه علوم پزشکی تهران است‪ .‬حسین‬
 ‫سیماییصراف که در دولتهای حسن روحانی و ابراهیم رئیسی‪،‬‬
 ‫دبیــر هیات دول ‌تبود‪ ،‬پیشتر در نطق خود در مجلس در جریان‬
 ‫بررســیصلاحیتشگفتماآزاداندیشــیراجــدینگرفت ‌هایمو‬
 ‫نسبتبهگسترشگسستبی ‌ننسلیوبینفرهنگیدرایرانهشدار‬
 ‫داد‪ .‬ســیماییصراف خواســتار احترام و حفظ کرامت استادان و‬
 ‫دانشگاهیان شــد و بر به رسمی ‌ت شناختن «استقلال نهاد علم و‬

                           ‫پرسشگری» تاکید کرد‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8