Page 4 - 25-06-1403-1784 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                                                                                                   ‫سال هفتم شماره ‪1784‬‬         ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫یکشنبه ‪ 25‬شهریور‪1403‬‬

                                                                                 ‫سیاحت شرق و غرب‬                                                                                                                                                                                                                              ‫دریچه‪ :‬تحلیل عادات‬

‫ذهن چینی تأملات روا ‌نکاوانۀ کریستوفر بولاس دربار ‌ه تفاو ‌تها و اشتراکات فر ‌مهای فکری شرقی و غربی است‬                                                                                                                                                                                                                    ‫سوگیری وضعیت موجود‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫چرا دوست داریم درجا بزنیم؟‬

                                                                                                                                                                                                  ‫«ذهن چینی» نوشــتۀ کریســتوفر بــولاس‪ ،‬روانکاو برجســتۀ عصر‬                                                                                     ‫حسن محرابی‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫پژوهش‌گر‬

                                                                                                                                                                                                  ‫حاضــر یک بحث جذاب و چالشبرانگیز در حوزۀ روانشناســی فرهنگی‬
                                                                                                                                                                                                  ‫و روانکاوی اســت‪ .‬بولاس با اســتفاده از تجربیات و دانش خود در زمینۀ‬                                               ‫درجا زدن و تمایل شدید برای در یک وضعیت ماندن یکی از‬
                                                                                                                                                                                                  ‫روانکاوی به بررسی تفاوتها و شباهتهای میان شیوههای تفکر و ادراک‬                                                    ‫بدترین شرایط در زندگی هر فردی است‪ .‬این تمایل را «سوگیری‬
                                                                                                                                                                                                  ‫در فرهنگهای شــرقی و غربی میپردازد‪ .‬انتشارات ققنوس این کتاب را با‬                                                 ‫وضعیــت موجود» نام نهاد‌هاند‪ .‬این وضعیت به پدید‌های اشــاره‬
                                                                                                                                                                                                  ‫ترجمۀسحراعلاییمنتشرکردهاست‪.‬‬                                                                                       ‫دارد که ترجیح م ‌یدهد‪ ،‬محیط و موقعیت فرد به همان شــکلی‬
                                                                                                                                                                                                  ‫کریســتوفر بولاس (متولد ‪ )۱۹۴۳‬از چهرههای برجســتۀ روانکاوی‬                                                        ‫که هســت‪ ،‬باقی بماند‪ .‬این پدیده بیشــترین تأثیــر را در حوزۀ‬
                                                                                                                                                                                                  ‫معاصردرواشنگتندیسیمتولدشدودرلاگونابیچکالیفرنیابزرگشد‪.‬او‬                                                           ‫تصمیمگیــریدارد‪:‬وقتــیتصمیممیگیریــم‪،‬ترجیحم ‌یدهیم‬
                                                                                                                                                                                                  ‫سال‪ ۱۹۷۶‬ازدانشگاهبرکلیفار ‌غالتحصیلشدوازدانشگاهبوفالودکترای‬                                                       ‫انتخاب آشــناتر را بر گزینههای کمتر آشــنااما بالقوه سودمندتر‬
                                                                                                                                                                                                  ‫ادبیاتانگلیسیگرفتونزدنورمنهلند‪،‬لسلیفیدلر‪،‬موریشوارتز‪،‬میشل‬                                                          ‫ترجیح دهیم‪ .‬پژوهشگران برای توصیف عینی سوگیری وضعیت‬
                                                                                                                                                                                                  ‫فوکو‪،‬رنهژیراردوروانشناستحلی ‌لگرهایدگریهینزلیخت ‌ناشتاینتحصیل‬                                                     ‫موجــود‪ ،‬نمون ‌ههایی ارائــه کرد‌هاند که به تعدادی از آنها اشــاره‬
                                                                                                                                                                                                  ‫کردوهنگامیکهدرکالجاسمیتبودبااریکاریکسونآشناشد‪.‬بولاساز‬                                                             ‫میشــود‪ .‬در مورد اول یک پروژۀ اســتخراج معادن‪ ،‬شهروندان‬
                                                                                                                                                                                                  ‫سال‪۱۹۶۷‬بهعنوانروا ‌ندرمانگرفعالیتبالینیخودراباکودکاناوتیستیک‬                                                      ‫یکی از شــهرهای آلمان غربی را مجبور کرد به منطق ‌های در آن‬
          ‫کری‪۸‬س‪۰‬تو‪۲‬فارصنبفتوذحلشااهه‪/‬راس‪۰‬ن‪/‬ت‪۳‬ت‪۱‬قرچقجهنیزمونارۀ تسیوسمحارناعلایی‬                                                                                                                   ‫و اسکیزوفرنیک آغاز کرد‪ .‬بولاس با آثار آنا فروید‪ ،‬بتلهایم و ماهلر آشنایی‬                                           ‫نزدیکی منتقل شوند‪ .‬به آنها چندین گزینه برای طرح شهرجدید‬
‫میکند و به شباهتهای آن با بخش غربی ذهن خود (آموزههای روانکاوی)‬                                                                                                                                    ‫ووآبهشنناویشیـبـتههاهواکیمکلکایکنر‪،‬د توایندنییاکاهاتیودتروونستییعن نمییزقًًاعآلشافقت‌ههمنرادبهشتد‪.‬صاوییرن‬  ‫داشت‬   ‫پیشنهاد شد و شهروندان شبیهترین گزینه را به شهر قدیمی خود‬
‫پی میبرد‪ .‬در مرحلۀ اول ســفر فکری خود‪ ،‬پیــش از آنکه عازم ژاپن و کره‬                                                                                                                                                                                                                                         ‫علاقه‬  ‫انتخاب کردند حتی اگر چیدمــان آن طرح ناکارآمد و گیجکننده‬
‫شود‪،‬هنگاممطالعهدربارۀفرهنگهایشرقیپی ‌شانگارههاییپروراندهبود‪.‬‬                                                                                                                                      ‫بکشد‪ .‬او بیشتر بهخاطر نوشــتارهای روانکاوی مشهور است و برخی از‬                                                    ‫بود‪ .‬در موردی دیگر هنگامی که چندین گزینۀ ســاندویچ برای‬
‫در آن زمان نم ‌یدانست که این فرمی از بازخوانی است زیرا عناصر ذهن ‪‎‬یای‬            ‫وحدت اولیه پیوند مجدد دو ذهنیت را مهمتر م ‌یداند‪ .‬او با این نگاه ب ‌هدنبال‬                                       ‫عقایدش‪،‬انتشارگسترد‌هایداشت ‌هاست‪.‬کریستوفربولاسدرواقعیکیاز‬                                                         ‫نکاههاقربًپایًلشخنوهرادد‌هامندی‪.‬شبوهدای‪ ،‬انف پراددیادغۀل«پبشسـاـنیدموانییچایجتراناانتبخا» مبیمگیویکننند؛د‬
‫که در شــرق رشد یافته بودند‪ ،‬بخشی از ذهن او و اذهان مردم سراسر جهان‬              ‫ایجادیکگف ‌توگویجدیمیانروانکاوانغربیوشــرقیاستتاازاین‬                                                            ‫پرخوانندهتریننویسندگاندرزمینۀروانکاویاست‪.‬‬
‫بودند‪.‬بااینهمه‪،‬درمرحلۀدومفکریخودباسفربهژاپنوتجربۀزندۀذهن‬                                                                                                                                          ‫خاستگاهکتاب«ذهنچینی»مجموعهدرسگفتارهاییاستکهبولاس‬                                                                  ‫بدین معنی که برای اجتناب از یک تجربۀ پشــیمانکنندۀ بالقوه‬
‫ژاپنی چیزی را در یافت که تأثیری عمیق بر او نهاد‪ ،‬با اینکه هنوز از آن فهمی‬                      ‫طریقبااقبالمتخصصانبالینیغربیمواجهشود‪.‬‬                                                              ‫پس از برگزاری توری در ژاپن در ســال ‪ ۲۰۰۹‬و سال ‪ ۲۰۱۰‬در کره چنوبی ارائه‬                                            ‫افراد‬  ‫ت(ارنتجیخــــاحمبی‌یدهکندسبــهانودضویعیچتجمدیودجوودد(وسســــاندتنویداچشـیـتکهنقآبًنا ً)ل‬
‫روشــن نداشت‪ .‬سرانجام در واپسین مرحلۀ سفر فکری خویش‪ ،‬پس از آن‬                    ‫کریستوفر بولاس در «ذهن چینی» میکوشد به یاری روانکاوی فروید‪،‬‬                                                      ‫داد‪ .‬بولاس از شــیفتگی و تمایلات خود به اندیشههای استثنایی حکیمان‬                                                 ‫با آن‬
‫که سفر به شرق دور را به اتمام رساند‪ ،‬بار دیگر به متون بنیادین فرهنگهای‬           ‫وینیکات‪ ،‬خان‪ ،‬یونگ و روزنفلد دو تفکر شرقی و غربی که چند هزار سال‬                                                 ‫شــرقی امثال لی پو وانگ ری توفو و شــعرای کره و ژاپن میگوید‪ .‬در واقع‬                                              ‫آشنا هستند) پایبند باشند‪ .‬در نمون ‌های دیگر سال ‪ ۱۹۸۵‬شرکت‬
‫شرقی بازگشت و توانست دریافت خود را مفهومپردازی کند‪ .‬کتاب «ذهن‬                    ‫پیش از هم منشعب شــد‌هاند را دوباره با یکدیگر آشتی دهد‪ .‬بولاس بر این‬                                             ‫هدف او ســیاحت در ذهن شرقی اســت‪ .‬او در این کتاب که از سه بخش و‬                                                   ‫کوکاکولا از «کک جدیــد» رونمایی کرد که فرمول مجدد طعم‬
‫چینی»حاصلتأملاتروانکاویاستکهه ‌مآثاربزرگحکیمانوفرزانگان‬                          ‫تصور است که هرچند تقسی ‌مهای ساد‌هانگارانۀ جهان به شیوههای مختلف‬                                                 ‫‪ ۱۳‬فصلتشکیل‌شدهبهجایاستفادهازعبارتکلی«ذهنشرقی»‪،‬تمرکز‬                                                              ‫اصلی کوکا بود‪ .‬آزمایشهای مربوط به طعم نشانداد بسیاری از‬
‫شــرق دور را خوانده و هم با سفر به شرق دور کوشیده از نزدیک با فرهنگ‬              ‫تفکر دقیق نیســتند و حتی ممکن است رهزن باشــند‪ ،‬شیوههای تفکر در‬                                                  ‫خــودرابر«ذهنچینی»قرارم ‌یدهدودلیلاینانتخابراوجودیکخط‬                                                             ‫مصرفکنندگانککجدیدرابهکوکاکلاسیکترجیحم ‌یدهند‪.‬‬
‫و تمدن شرقی (چینی‪ ،‬ژاپنی‪ ،‬کر‌های و‪ )...‬آشنا شود‪ .‬کریستوفر بولاس در‬               ‫شــرق آســیا و غرب تفاو ‌تهایی با یکدیگر دارند و بر بخشهای متفاوت‬                                                ‫مشترکووحدتفرهنگیدرتاریخچینم ‌یداندکهبراذهانمردمخاوردور‬                                                            ‫با این حال زمانی که به مصر ‌فکنندگان این فرصت داده شــد تا‬
‫پی آن اســت که به کمک روانکاوی شکاف‪ ۲۵۰۰‬سالۀ بین تفکر شرقی و‬                     ‫ذهن تأکید میکنند‪ .‬این دو بخش ذهن زمانی با یکدیگر وحدت داشتند اما‬                                                 ‫حاکمبودهاســت‪.‬بولاسبابررسیتاریخینشانم ‌یدهد‪ ،‬تفکرشرقیبه‬                                                           ‫انتخابکنندکدامکولا رابخرندآنهاکوکاکلاســیکراانتخاب‬
‫غربیراازمیانبردارد‪.‬درای ‌نکتابآثارشــعریخیا ‌لانگیزحکیمانچینی‬                    ‫طیچندهزارســالگذشتهازهمفاصلهگرفت ‌هاند‪.‬بااینهمه‪،‬ایندوشیوۀ‬                                                        ‫فرمهاییازاندیشهگرایشداردکهبرنظممادرانهمبتن ‌یاند‪،‬درحال ‌یکهتفکر‬                                                   ‫کردند‪ .‬کوکای جدید در نهایت سال‪ ۱۹۹۲‬متوقف شد‪ .‬به عنوان‬
‫در کنار مواضع نظری و عملی روانکاوان نشســته است تا فرهنگ شرق و‬                   ‫تفکــر به یمن ظهور روانکاوی در اواخر قرن نوزدهم و تحولات بعدی آن به‬                                              ‫غربی‪،‬فرمهایمبتنیبرنظمپدرانهراانعکاسم ‌یدهد‪.‬او«نظممادرانه»را‬                                                       ‫یک مورد اجتماعی تجربه نشــان داده که در انتخابات سیاســی‬
‫غــربباهدفگف ‌توگوبهیکدیگرنزدیکشــوند‪.‬بــولاسخوانندهرااز‬                         ‫یکدیگر نزدیک میشــوند‪ .‬بولاس چگونه تفکر غربی و شرقی را به آغوش‬                                                   ‫بهفرمهاییازشــناختمرتبطم ‌یداندکهدرمقامجنین‪،‬نوزادوکودکنوپا‬                                                        ‫احتمال پیروزی نامزد فعلی بیشــتر از رقیب است‪ .‬هر چه تعداد‬
‫گذرگاه پی ‌شانگارهها و دریافتهــا و مفهومپردازیهای خودش از فرهنگ‬                 ‫یکدیگر بازم ‌یگرداند؟ او با مقایســۀ مبتنی بر تداعــی آزاد میان روانکاوان‬                                        ‫تا پیش از اکتســاب زبان به خود انتقال داده میشــوند و «نظم پدرانه» را به‬                                          ‫نامزدهای بیشتری در رقابت حضور داشته باشند‪ ،‬مزیت رئیس‬
‫شرقیعبورم ‌یدهدتاذهنشرقیوغربییکدیگررادرآینۀدیگریببینند‪.‬‬                          ‫غربیوفیلســوفانشرقینشانم ‌یدهدچگونهاستفادۀشرقیهاازشعربه‬                                                          ‫مقولاتارتباطیوابستهبهزبانمرتبطم ‌یداند‪ .‬بولاستوضیحم ‌یدهدذهن‬                                                      ‫فعلی بیشتر خواهد بود‪ .‬حتی هنگامی که یک شرکت طرحهای‬
‫در مجموع کتاب «ذهن چینی» اثری است که به خوانندگان امکان م ‌یدهد‬                  ‫دصهودر‪ .‬اتو اجز یمعکی تسکـاـمو الی پینداسنکرتدهراابسهـپـراکت تساــ«یخو ِِسدر»وافرندکایو رایدويرنكخيوایتشوجخااین‬  ‫شرقی‪ ،‬ب ‌هویژه ذهن چینی‪ ،‬فرمهای پیشاکلامی یا غیرکلامی تفکر و ارتباط‬                                               ‫بیمۀ جدید را به لیست گزینههای بیمه اضافه می کرد‪ ،‬مشتریان‬
‫تا با دیدگاههای متفاوتی از تفکر و شــناخت آشــنا شوند و به تأمل د ‌ر مورد‬        ‫ربطم ‌یدهدوآنهارابهواسطۀارجحیتدادنبهانزواوفرمهایغیرکلامی‬                                                         ‫راترجیحم ‌یدهدوبرایخلقتفاسیرممکناستاززبانبرایساختمعنا‬                                                             ‫طرحهای قدیمی را بســیار بیشــتر از طرحهای جدید انتخاب‬
‫تأثیرات فرهنگی بر شیوههای تفکر و ادراک بپردازند‪ .‬این کتاب برای کسانی‬             ‫ارتباطبادائوئیســمپیوندم ‌یزند‪.‬ازسویدیگراینمطلبرابررسیمیکند‬                                                      ‫استفادهکندوبیشترتلویحیاستتاتصریحی‪.‬درمقابل‪،‬ذهنغربیب ‌هدنبال‬                                                        ‫میکردند و فقط مشــتریان جدید‪ ،‬تمایــل به انتخاب طرحهای‬
‫که به روانشناسی فرهنگی‪ ،‬تفاوتهای فرهنگی در تفکر و ادراک و تأثیرات‬                ‫که چگونه یونگ‪ ،‬بیون و روزنفلد اخلاق کنفوسیوســی که جنس ذهن فرد‬                                                   ‫تعاریف روشنی است که صر یح باشند و به تفاسیر مختلف راه ندهند‪ .‬بولاس‬                                                ‫جدید داشتند‪ .‬اصطلاح «سوگیری وضعیت موجود» برای اولین‬
                                                                                 ‫وگــروهراجمعیم ‌یداندجذبخودکرد‌هاند‪،‬درحالیکهبنابهاســتدلال‬                                                       ‫براینباوراستکهتفکرشرقیبرهمبستگیمبتنیاست‪،‬درحالیکهمنطق‬                                                              ‫بار ســال‪ ۱۹۸۸‬توسط ساموئلسون و زکهاوزر معرفی شد‪ .‬آنها‬
   ‫فرهنگبرروانکاویعلاقهمندهستند‪،‬منبعیمهموقابلاعتناست‪.‬‬                            ‫او روانکاوی فرویدی فضایی ناخودآ گاه برای مواجهۀ این دو دیدگاه فراهم‬                                              ‫غربیدارایزمانخطیاست‪.‬بولاسدرکتابشتأکیدم ‌یکنداینتمایزات‬                                                            ‫ســوگیری وضعیت موجود را از طریق مجموع ‌های از آزمایشات‬
                                                                                 ‫کرده است‪ .‬بولاس در ســفری فکری و سهمرحل ‌های‪ ،‬که با سفر واقعی او‬                                                 ‫بهمعنای تفاوت کلی بین شــرق و غرب نیست بلکه هر دو از بعضی جهات‬                                                    ‫تصمیمگیری نشان دادند‪ .‬بر اســاس آزمایشهای انجام گرفته‪،‬‬
                                                                                 ‫به ژاپن و کرۀ جنوبی همراه اســت‪ ،‬آرامآرام بخش شرقی ذهن خود را کشف‬                                                ‫اشتراکاتفراوانیدارند‪.‬اومعتقداستهردومنشعبازذهنیواحدندواین‬                                                          ‫دلیل روانشناسی پشت سوگیری وضع موجود از طریق چندین‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫اصل مختلــف از جمله ادراک نادرســت شــناختی و تعهدات‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫روانشناختی توضیح داده شده است‪ .‬نکتۀ مهم این است که همۀ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫ایــن توضیحات‪ ،‬دلایل غیرمنطقی برای ترجیح وضعیت موجود‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫تلقی میشوند‪ .‬مطالعات نشان داده وقتی افراد تصمیم میگیرند‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫احتمال ضرر را بیشــتر از پتانســیل سود میســنجند بنابراین‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫هنگامی که به مجموع ‌های از انتخابها نگاه م ‌یکنند بیشــتر بر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫آنچه میتوانند با کنار گذاشتن وضعیت موجود از دست بدهند‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫تمرکز میکنند تا آنچه میتوانند با امتحان کردن چیزی جدید به‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫دست آورند‪ .‬دلیل دیگر ناهماهنگی شناختی است‪ .‬هنگامی که‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫افراد با افکار ناســازگار مواجه میشوند‪ ،‬ناهماهنگی شناختی را‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫تجربه میکنند؛ احساس ناخوشایندی که اکثر مردم مایلند آن را‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫به حداقل برسانند‪ .‬گاهی اوقات افراد برای حفظ قوام شناختی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫ازافکاریکهباعثناراحتیشــانمیشــود‪،‬اجتنابم ‌یکنند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫افــراد در تصمیمگیری تمایل دارند یک گزینــه را زمانی که آن را‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫انتخاب کردند‪ ،‬ارزشــمندتر ببینند حتی به سادگی در نظر گرفتن‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫یک جایگزین برای وضعیت موجود میتواند باعث ناهماهنگی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫شناختی شود ز یرا ارزش دو گز ینه بالقوه را در تضاد با یکدیگر قرار‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫م ‌یدهد‪ .‬در نتیجه افراد ممکن است برای کاهش آن ناهماهنگی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫به وضعیت موجود پایبند باشند‪ .‬مورددیگر «اثر نوردهیصرف»‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫دارند‬  ‫اچسیزت‪.‬یاثکرهنقوبرًادًلهدیر(ممعوراجهض آه)ن قصررارفگ‪،‬ربفیتا‌هاننمدیراکتنرداجفیراحدتدمهنایدل‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫طبق‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫این تعریف افراد بیشــتر در معرض وضعیت موجود هستند تا در‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫معــرض هر چیزی که وضعیت موجود نیســت‪ .‬این قرار گرفتن‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫ترجیحی در وضعیت موجود در نهایت منجر به ایجاد عدم تمایل‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫به تحول میشود‪ .‬متاسفانه تکرار و پایبندی به سوگیری وضعیت‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫موجود موجب میشــود این مکانیسم در وجود فرد تثبیت شود‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫بنابراین وقتی از افراد پرســیده میشود چرا وضعیت خود را تغییر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫نداد‌هانــد‪ ،‬اغلب افراد نمیتوانند دلیل ترجیح خود را توجیه کنند‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫ز یرا وضعیت موجود بخشی فراگیر از رفتار انسان است‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8