Page 5 - 25-06-1403-1784 Sazandegi
P. 5

‫‪05‬‬  ‫سال هفتم شماره ‪1784‬‬                                                                            ‫پیشنهادهایی برای دیدنتماشا‬
    ‫یکشنبه ‪ 25‬شهریور‪1403‬‬

           ‫گزارش تلویزیون‬                                                                          ‫اکران چهلمین ساخته ایستوود‬                                        ‫اکران صبحانه با زرافه از دوم آبان‬                                    ‫نمایش دو مستند عباس کیارستمی‬

    ‫یک مسابقه بینالمللی‬                                                                            ‫چهلمین ساخته کلینت ایستوود با عنوان «قاضی شماره دو»‬               ‫فیلم ســینمایی «صبحانه با زرافهها» به کارگردانی ســروش‬                ‫مستندهای «دو راهحل برای یک مساله» و «قضیه شکل اول‬
                                                                                                   ‫در جشنواره موسســه فیلم آمریکا اکران میشود‪ .‬این فیلم در‬           ‫صحت که در جشنواره فجر سال قبل رونمایی شد برای اکران‬                   ‫شکل دوم» به کارگردانی عباس کیارستمی با همکاری کانون‬
       ‫قهرمان‌توانسته به یکی از مسابقات‬                                                            ‫طول یک محاکمه قتل اتفاق م ‌یافتد و داســتان یک اعضای‬              ‫آماده شده است‪ .‬طبق پیگیری از دفتر پخش «شایسته فیلم»‬                   ‫پرورش فکری کودکان و نوجوانان توســط موزه سینما نمایش‬
             ‫سرگر ‌مکنندهبدلشود‬                                                                    ‫هیاتمنصفه را دنبال میکند که متوجه میشــود ممکن است‬                ‫این اثر ســینمایی از دوم آبان ماه روی پرده ســینماها خواهد‬            ‫داده میشــود‪ .‬در نشســت شبهای مســتند که روز دوشنبه‬
                                                                                                   ‫باعث مرگ قربانی شــده باشــد‪ .‬او باید تصمیم بگیرد که آیا‬          ‫رفت‪ .‬در دومین فیلم صحت که به تهیهکنندگی سیدمصطفی‬                      ‫‪ ۲۶‬شهریور ســاعت ‪ ۱۷‬برگزار میشــود‪ ،‬روبرت صافاریان‪،‬‬
‫شبکهحتهای ایگمــخرتالز پفیتلگیویرازینوجندنبای بشیرنادمهحتهامًًایدرسـهـمریگرنمکرنونزدههادبرا‬        ‫هیاتمنصفــه را برای نجــات خود تحت تاثیر قــرار دهد یا‬            ‫احمدی ساخته شــده؛ بهرام رادان‪ ،‬پژمان جمشیدی‪ ،‬هوتن‬                    ‫مستندساز و منتقد فیلم سینما درباره فیلم صحبت خواهد کرد‪.‬‬
‫بریدههای وایرال شده از حضور شرکتکنندههای بی ‌نالمللی‬
‫در یک مسابقه تلویزیونی ایرانی مواجه شد‌هاید‪ .‬این بریدهها‬                                                       ‫حقیقت را فاش کند و خود را تحویل دهد‪.‬‬                    ‫شکیبا‪ ،‬هادی حجازیفر و بیژن بنفشهخواه بازی کرد‌هاند‪.‬‬                   ‫ورود برای علاقهمندان سینمای مستند و عموم آزاد است‪.‬‬
‫کــه بازتاب بســیاری هم در شــبکههای اجتماعی داشــته‬
‫اســت‪ ،‬مربوط به فصل تازه برنام ‌های اســت که شاید روی‬                                                                                                                 ‫موجسواری‬
‫کاغذ بهعنوان یکی از برنامههای تولید شــده بر پایه ایدههای‬                                                                                                            ‫استالینیستی‬
‫تکراری مورد قضــاوت قرار بگیرد امــا در فرآیند طراحی و‬
‫تولید موفق شــده‪ ،‬اتفاقات تاز‌های را در مختصات تولید یک‬                                                                                                               ‫مسعود فراست ‌ی چرا در این روزها‬
‫برنامه تلویزیونی رقم بزند‪ .‬از همان سالهایی که رقابتهای‬                                                                                                                  ‫به نقد دولت رئیسی م ‌یپردازد‬
‫«مردان آهنیــن» در کانون توجه مخاطبــان تلویزیونی قرار‬
‫گرفت‪ ،‬مشخص شــد که تمرکز روی رقابتهای پهلوانی و‬                                                    ‫که در همان زمان از فریدون جیرانی هم برای حضور در این جلسه‬         ‫قلمداد میکرد‪ .‬البته وقتی منتقدی با شجاعت اعلام میکند که‬                                                  ‫گلاویژ نادری‬
‫قهرمانی که بر پایه توانمندی جســمانی طراحی شده باشند‪،‬‬                                              ‫دعوت شــده بود اما این کارگردان به بهانه سرماخوردگی از حضور‬       ‫فیل ‌مهاراازرویپوسترودیدنتیزرنقدم ‌یکند‪،‬طبیعیاستکه‬
‫میتواند منجر به تولیــد برنامههایی جذاب در قاب تلویزیون‬                                                                                                              ‫نمیتوان اظهاراتش را درباره فیل ‌مها و کیفیت کار افراد در سینما‬                                                      ‫گروه سینما و تلویزیون‬
‫شود‪.‬ایدهمحوریتولیدچنینبرنام ‌های‪،‬برخاستهازجذابیت‬                                                                       ‫در کمیسیون فرهنگی سر باز زده بود‪.‬‬
‫رقابتهای ورزشــی مرتبط با رشــته بدنســازی و آمادگی‬                                                ‫فراســتی از چنین فعالی ‌تهایی زیاد در گذشته خود دارد‪ .‬او‬                                         ‫خیلی جدی گرفت‪.‬‬                        ‫شــاید از همان روزی که مســعود فراســتی اعلام کرد‪« ،‬با‬
‫جســمانی در دنیا بــود‪ .‬برنامههای متنوع و باســابق ‌های با‬                                         ‫آن زمان که در برنامه هفت ب ‌ه عنوان منتقد ثابت حضور داشــت‬        ‫بــه تبع حالا هم نمیتواند این اظهارات تند سیاســی او که‬              ‫حفظ نگاه نقادانه خود به پزشکیان رای م ‌یدهم» باید پیشبینی‬
‫محوریت رقابت شرکتکنندههایی با بدنها ‌ی آهنین در اقصا‬                                               ‫تا میتوانســت فیلمها را به باد انتقــاد م ‌یگرفت و آنها را مبتذل‬  ‫نســبت به فضای فرهنگی مطرح میکند را واقعی و تاثیرگذار‬                ‫میکردیم‪ ،‬او سیاستهای دولت قبل را به راحتی به باد انتقادات‬
‫نقاط جهان تولید شده و میشــود که بخشی از این برنامهها‬                                              ‫و مســتهجن میخواند‪ .‬او در یکی از برنامههای هفت به انتقاد‬          ‫دانست‪ .‬زنان سینماگر‪ ،‬یعنی همانهایی که او در این موقعیت‬               ‫تند و گ ‌لدرشت بگیرد و به یکباره چرخش آنچنانی نشان دهد‪.‬‬
‫جذابیتهای داخلی هم داشــت و طیفی از مخاطبان ایرانی‬                                                 ‫تند از مسعود کیمیایی پرداخت و با عبارتی ناشایست این منتقد‬         ‫زمانی به دفاع از آنها پرداخته اســت‪ ،‬بارها مورد نیش و کنایه‬          ‫روز گذشــته ویدئویی از این منتقد منتشر شد که سیاستهای‬
‫را هم با خود همــراه میکرد‪ .‬بعد از تجربه تولید برنامه موفق‬                                         ‫و آثــارش را مورد خطاب قــرار داد و عبارتی که او در آن دوران‬      ‫این منتقد قــرار گرفتند و فیلمهایی که در آن حضور داشــتند‬            ‫دولــت قبل را به حکومت اســتالین نســبت داده و در آن اعلام‬
‫«مردان آهنیــن» علاو‌ه بر فراهم آمدن فرصتی برای کشــف‬                                              ‫اســتفاده کرد‪ ،‬جنجال بســیاری به وجود آورد و اهالی سینما‬          ‫توسط فراستی تخر یب و حتی تقبیح هم شده است‪ .‬پس طبیعی‬                  ‫کرده‪ ،‬سیاست اقتصادی در این سه سال فاجعه بود اما سیاست‬
‫اســتعدادهای ایرانی در حوزه این رشــتههای ورزشی‪ ،‬مسیر‬                                              ‫را علیه خود بســیج کرد‪ .‬این درحالی بود که همیشــه منتقدان‬         ‫است که آنها‌‪ ،‬فراستی را مدافع خود ندانند و چنین اظهاراتی را‬          ‫فرهنگی یک قدم جلوتر‪ ،‬دردناک و ضدانسانی بوده است‪ .‬فارغ‬
‫برنامهسازی در این عرصه هم هموار شد‪ .‬در طول این سالها‬                                               ‫بسیاری‪ ،‬آثار کیمیایی را مورد انتقاد قرار م ‌یدهند و به شکلهای‬                                                                          ‫از اینکه این اظهــارات تا چه اندازه نزدیک به واقعیت اســت‪،‬‬
‫آزمــون و خطاهای مختلفی برای طراحی و تولید برنامههای‬                                               ‫مختلف بــه آن میتازند اما هیچ یــک از این نقدها نه جنجالی‬                      ‫بیهدف و تنها از سر خیرخواهی تلقی کنند‪.‬‬                  ‫اینکه منتقدی مانند فراســتی که چهر‌های قابل اعتماد در میان‬
‫ســرگرمکننده بر پایه رقابت ســنگی ‌نوزنها برای محک زدن‬                                             ‫میآفریند و نه خارج از دایره ادب اظهار و نوشــته میشود‪ .‬اما‬        ‫فراســتی در دور‌ههای مختلف رفتارهای متفاوتی از خود بروز‬              ‫سینماگران نیســت و آنها خاطرات خوبی از او به یاد ندارند‪ ،‬در‬
‫آمادگی جسمانیشان در شبکههای تلویزیونی صورت گرفت‬                                                    ‫فراستی که از جنجا ‌لسازی و حاشیه خوشش میآید و دوست‬                ‫م ‌یدهد‪ .‬حالا که دولت تازه بر سر کار آمده و مدیران قبلی رفت ‌هاند و‬  ‫این روزها تبدیل به مخالف سرسخت دولت قبل شده و به انتقاد‬
‫که برخی از آنها هم با توفیق همراه نبود‪ .‬مســابقه بی ‌نالمللی‬                                       ‫دارد همیشه ولو به شکل منفی در مرکز توجه باشد‪ ،‬این اظهارات‬         ‫البته در این روزها به نفعش است که دولت قبلی را به استالینی بودن‬      ‫از سیاستهای فرهنگی این دولت پرداخته جای سوال و تعجب‬
‫قهرمان‪ ،‬هم از نظر وســعت استودیو و هم از منظر طراحی و‬                                              ‫را دانسته و با علم به اینکه جنجالساز خواهد شد‪ ،‬مطرح میکند‬         ‫متهم کند‪ .‬اما همین منتقد در دور ‌های پس از جشنواره فجر با حضور‬       ‫بازسفییالرمداهاردم‪ .‬اییپرندادرخحتالویباهسسیتاکسه اتوهادریایفرنهنسهگیساولاتنحیهاانًًابهماندیتقراادن‬
‫تامین تجهیزات از پروداکشنی قابل قیاس با نمونههای مشابه‬                                             ‫و مدتی از اینکه نقل محافل سینمایی باشد و در مرکز اخبار قرار‬       ‫در کمیســیون فرهنگی مجلس درباره فیل ‌مها به نمایندگان گزارش‬
‫برخوردار است که به‌واسطه همین امتیاز‪ ،‬تماشای آن‪ ،‬برای‬                                                                                                                ‫م ‌یداد و برخی از فیلمهای جشنواره را در این کمیسیون مستهجن‬                                      ‫سینمایی توجهی نداشت‪.‬‬
‫هر مخاطبــی‪ ،‬جذاب و درگیرکننده اســت‪ .‬حالا فصل تازه‬                                                            ‫گیرد‪ ،‬مشعوف شده و از این فضا لذت میبرد‪.‬‬               ‫و مبتذل خوانده بود به طوری که برخی از نمایندگان مجلس اعلام‬           ‫البته فراموش نکنید که فراســتی در روزی مدافع زنان سینماگر‬
‫مســابقه بزرگ «قهرمان» با حضور ورزشــکاران رزوم ‌هدار‬                                              ‫او سالهاســت که به همین سبک و سیاق زندگی و فعالیت‬                 ‫کردند ابتدا باید به تماشای این فیلمها بنشینند وگرنه کاری خواهند‬      ‫میشــود که تنها یک روز به سالگرد مهسا امینی باقی مانده است‬
‫خارجی از‪ ۱۵‬کشــور جهان به مرحله پخش رســیده است‪.‬‬                                                   ‫میکنــد‪ ،‬چه آن زمان کــه در حزب توده بود و بــ ‌ه عنوان فعال‬      ‫کرد که مجوز اکران آن صادر نشــود‪ .‬این اتفاق مربوط به جشنواره‬         ‫و او به خوبــی م ‌یداند که اگر در چنین روزی بــه حمایت از زنان‬
‫این ورزشــکاران بی ‌نالمللی با حضور در این میدان ایرانی به‬                                         ‫سیاســی و ســخنگو فعالیت م ‌یکرد‌‪ ،‬چه آن دوره که ب ‌ه عنوان‬       ‫س ‌یوپنجمفیلمفجربودبهگفتهنای ‌برئیسوقتکمیسیونفرهنگی‬                  ‫ســینماگر بپردازد‪ ،‬حرفهایش بیش از زمانهای دیگر شــنیده و‬
‫مصاف رقبای ایرانی خود م ‌یرونــ ‌د‪ .‬از ویژگیهای مهم این‬                                            ‫تواب توانست از زندان رهایی یابد اما به گفته خودش بازجویش‬          ‫مجلس‪ ،‬او در آن دوره در میان اعضای این کمیسیون گفته بود‪« :‬در‬          ‫توسط رسانههای داخلی و خارجی بازتاب خواهد داشت‪ .‬بنابراین‬
‫برنامه تلویزیونی که با شــعار «قهرمان جهان شــو» درحال‬                                             ‫حکم آزادی به او داد و چه بعدها که به ایران بازگشت و ب ‌ه عنوان‬    ‫این دوره کپیبرداری بیش از حدی از فیلم «ابد و یک روز» شــده‬           ‫درست در زمانی دســت به انتشار چنین ویدئویی م ‌یزند که خوب‬
‫پخش از شبکه سه تلویزیون اســت‪ ،‬رقابت ش ‌رکتکنندگان‬                                                 ‫منتقد سینما فعالیت خود را آغاز کرد‌‪ ،‬همیشه از موجسواری بر‬         ‫و این فیلمها‪ ،‬معضلات اجتماعی را نکنتبار و اغراقآمیز نشــان‬           ‫م ‌یداند‪ ،‬میتواند از آب گلآلود‪ ،‬ماهیهای بزرگ شکار کند‪ .‬او در‬
‫ایرانی و خارجی در دکوری به وسعت ‪ ۶‬هزار مترمربع است و‬                                               ‫موضوعات جنجالی لذت برده است‪ .‬حالا این جنجالها را یک‬               ‫داد‌هاند اما با این وجود از سوی مسئولان جشنواره برای حضور در‬         ‫این ویدئو میگوید‪« :‬مســاله حجاب در یک سال و خرد‌های قبل‬
‫همین ابعاد‪ ،‬در طراحی فضای بصری برنامه به یک خروجی‬                                                  ‫روز با انتقاد از فیلم و فیلمساز ایجاد میکند‪ ،‬روز دیگر در جمع‬                                                                           ‫تدااثیشرــهتنولدناوکبعی بضرــسیینامزاآنگهذااوشاقعتـ‪.‬ـًبًاابزایزیگرگاراننزنخیوبکـهـمیربدومدندود‪،‬سحبتشاسن‪،‬‬
‫ســرگرمکننده در قاب تلویزیون منتهی شده است‪ .‬برنام ‌های‬                                             ‫نمایندگان مجلس به تخریب از فیلمها میپردازد‪ ،‬در دور‌های در‬                             ‫بخشهای مختلف انتخاب شدند»‪.‬‬                       ‫ممن ‌و ‌عالکار و خانهنشــین شــدند‪ .‬این من را یــاد دوران حکومت‬
‫که حالا به راحتی م ‌یتوان آن را با نمون ‌ه موفق جهانی (‪ninja‬‬                                       ‫برنامــه هفت هرچه میخواهد فیلمســازان را مورد خطاب قرار‬           ‫در آن دوره این اقدام فراســتی مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت‪.‬‬          ‫استالینم ‌یاندازد‪.‬دردورانحکومتاوبسیاریازهنرمندانهمین‬
‫‪ )warriors‬مقایسه کرد و حتی از منظر بهرهبرداری از ظرفیت‬                                             ‫م ‌یدهد و با هر لحنی و ادبیات خارج از عرف‪ ،‬آنها را ســرزنش‬        ‫دســ ‌تاندرکاران فیلمی که او آن را مستهجن خوانده بود به شدت‬          ‫وضعیت را پیدا کردند یا به ســیبری تبعید شــدند‪ .‬اگر ایرانیهای‬
‫واگذاری ح ‌ق پخش به کشــورهای همسایه‪ ،‬میتواند در رده‬                                               ‫میکنــد و در دور‌های هم مانند این روزها به انتقاد از دولت قبل‬     ‫بــه این منتقد اعتراض کردنــد‪ .‬پرویز پرســتویی در همان دوره با‬
‫ســرمایهگذاریهای بلندمدت تلویزیونی نیز محسوب شود‬                                                   ‫و سیاســتهای او میپردازد و در بزنگاهی سیاسی‪ ،‬حرفهایی‬              ‫انتشار یادداشتی‪ ،‬فراستی و افخمی را ب ‌ه شدت به باد انتقاد گرفت‪.‬‬            ‫میماندند معلوم نبود‪ ،‬تبعیدهایی مثل سیبری نداشتند؟!»‬
‫که در آینده منجر به ارزآوری هم خواهد شــد‪« .‬قهرمان» به‬                                             ‫م ‌یزند که خود را مقبول گروهی از فعالان ســینما کند‪ .‬غافل از‬      ‫ســینماگران در آن زمان‪ ،‬حضور فراســتی در کمیســیون فرهنگی‬            ‫او این اظهارات را درحالی مطرح میکند که در گذشــت ‌های‬
‫دلیل همین ویژگیها‪ ،‬یک برنامه سرگرمکننده موفق است که‬                                                ‫اینکه اهالی سینما به خوبی او را میشناسند و رفتار و من ‌شاش را‬     ‫مجلس و انتقاد از فیلمها را به مثابه خبرچینی و تخریب ســینمای‬         ‫نهچندان دور انتقادات زیادی نســبت به بازیگران و کارگردانان‬
‫نه با نگاهی سرسری و از سر تفنن که با پشتوان ‌های از تعهد و‬                                         ‫باجامعهسینمای ‌یازیادنبرد‌هاند‪.‬آنهام ‌یدانندکهمسعودفراستی‬         ‫ایران قلمداد کردند‪ .‬این منتقد مورد ســرزنش و انتقاد بســیاری از‬      ‫زن داشت و بیشتر وقتها‪ ،‬کار و آثار آنان را سطحی و ب ‌یارزش‬
                                                                                                   ‫امروز هم به دنبال موجی تاز‌ه اســت تا با ســواری کردن بر آن به‬    ‫سینماگرانقرارگرفتودرنهایتروزنام ‌هایمانندکیهانوتعدادی‬
                    ‫تخصص به تولید رسیده است‪.‬‬                                                                                                                         ‫از رســانههای اصولگرا در مقام دفاع از او ظاهر شدند و حضورش‬
‫«قهرمــان» در دو ســال اخیر‪ ،‬تبدیل بــه نمون ‌های قابل‬                                                          ‫اهداف خود دست پیدا کند و از آن لذت ببرد‪.‬‬             ‫را در این کمیسیون امری عادی و معمولی دانستند‪ .‬این درحالی بود‬
‫اعتنا در این زمینه شده که بخشی از خاطرات خوب «مردان‬
‫آهنی ‌ن» را در جذب مخاطبان گســترده‪ ،‬تکرار کرده اســت‪.‬‬
‫استفاده از تجربههای موفق جهانی‪ ،‬پایبندی به استانداردهای‬
‫بی ‌نالمللی و در عین حال تلاش برای ایجاد فضایی باورپذیر‬
‫و منطبق با انتظارات مخاطب ایرانی در مجموع این مســابقه‬
‫تتللووییززییووننیتبرادبیهلیککریداکز بهراناحمتهمهاًااًلیبهم پهمشــستروگانرهمهیمسیازن تیوفدیرققاهبم‬
‫تولید فصلهای بعدی این مسابقه در دستور کار تلویزیون قرار‬
‫گرفته است‪ .‬برنامه «قهرمان» به ظاهر اید‌های پیچیده و دور‬
‫ازدسترسنداردوبرطراحیرقابتیبرپایهمح ‌کزدنتوانایی‬
‫بدنی شرکتکنندگان برای انجام کارهای محیرالعقول استوار‬
‫بوده اما آنچــه همین ایده ب ‌ه ظاهر تکراری را به یک خروجی‬
‫بلندپروازانه منتهی کرده‪ ،‬سنگ تمامی است که گروه طراحی‬

                 ‫و تولید‪ ،‬در فرآیند اجرا گذاشت ‌هاند‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8