Page 7 - 25-06-1403-1784 Sazandegi
P. 7

‫‪07‬‬  ‫سال هفتم شماره ‪1784‬‬                                                                        ‫بررسی رویدادهای اجتماعیکوچه‬
    ‫یکشنبه ‪ 25‬شهریور ‪1403‬‬

              ‫گزارش شهر‬                                                                                                                                       ‫دعوتاز اخراجیها‬

‫نابودی ‪ 70‬درصد پوشش طبیعی تهران‬                                                                                                 ‫وزیر علوم م ‌یگوید؛ طی توافقی با قوه قضائیه‌‬
                                                                                               ‫قرار است در کارگروهی پرونده اساتید و دانشجویان اخراجی مجددًاً مطرح شود‬
 ‫کارزار برکناری زاکانی ‪ 43‬هزار امضا دارد‬
‫بالاترین نرخ ترافیک در کل جهان متعلق به تهران است‪ .‬بعد‬                                         ‫هم باید جوابش را بدهم‪ .‬یا حرفش حق است که باید اطاعت‬            ‫ازجمله اســاتید اخراج شــده دانشــگاه میتــوان به آرش‬           ‫گروه اجتماعی‪ :‬حســین ســیماییصراف‪ ،‬وزیــر علوم دیروز‬
‫از تهران‪ ،‬لسآنجلس است و تهران‪ ۱۱‬برابر آن نرخهدررفت وقت‬                                                      ‫کنم‪ ،‬یا اشتباه میکند که هدایتش میکنم»‪.‬‬            ‫رئیســینژاد‪ ،‬فرزان سجودی‪ ،‬محسن برهانی‪ ،‬صادق زیباکلام‪،‬‬           ‫اعلام کرده که در کارگروهی با حضور قوه قضائیه قرار اســت‬
‫مردمش است‪ .‬تهران وضعیتی به شدت اسفبار دارد‪ .‬تهرانی که‬                                                                                                         ‫علی ســرزعیم‪ ،‬رضــا امیدی‪ ،‬حســین مصباحیان‪ ،‬حســین‬              ‫پروند اساتید و دانشجویان اخراجی دوباره مطرح شود‪ .‬او در‬
‫مرکز رسان ‌های ایران است و مرکز توجه است‪ .‬همه بلندپایگان این‬                                   ‫سه روز قبل از مراســم معارفه وزیر علوم‪ ،‬انجمن اسلامی‬           ‫سرا ‌جزاده‪ ،‬امیر مازیار‪ ،‬حســن باقر ‌ینیا و علی شریف ‌یزارچی‬    ‫واکنش به احکام تعلیق چندین دانشجو در هفت ‌ههای اخیر در‬
‫کشور در تهران هســتند و بزرگترین دانشگاههای ایران را دارد‪.‬‬                                     ‫دانشــجویان دانشــگاه صنعتی شــریف در نام ‌های خطاب به‬         ‫اشاره کرد‪ .‬محمد فاضلی‪ ،‬استاد جامعهشناسی دانشگاه شهید‬            ‫تکر‌هبی‌«ایتمن ادفررادسموجدانددًًشا مکدیتهواعنلنودم اشـجـتمکاایعتی‬  ‫دانشــگاههای تبریز‪،‬‬
                                                                                               ‫حســین ســیماییصراف از وزیر دولت چهاردهم به صراحت‬              ‫بهشــتی‪ ،‬اولین اســتاد اخراجی دولت ســیزدهم بود که در ‪15‬‬                                                                            ‫دانشــگاه تهران گفته‬
 ‫این اظهارات اخیر محمد درویش درباره وضعیت تهران است‪.‬‬                                           ‫خواسته بود که «اساتید اخرا ‌ج شده را بازگرداند» در بخشی از‬                                                                     ‫کننــد‪ .‬اگر کســی محکومیت انتظامی و انضباطــی پیدا کرد‬
‫او با اشــاره به جانمایی تهران با‪ ۱۶‬گســل فعال فو ‌قالعاده‬                                     ‫متن این نامه که با امضای دبیر انجمن در پایگاه خبری جماران‬                                 ‫شهریور ‪ 1400‬اخراج شد‪.‬‬                ‫میتواند شــکایت کند و از فرصتی که رئیسجمهور و معاون‬
‫بحرانی گفت که «تهران ممکن با زلزل ‌های روب ‌هرو شود که تاریخ‬                                   ‫منتشر شــد‪ ،‬خطاب به وزیر علوم آمده بود‪« :‬سال گذشته در‬          ‫آرش اباذری‪ ،‬استاد فلســفه علم دانشگاه شریف‪ ،‬دومین‬               ‫اول در این رابطه ایجاد کرد‌هاند‪ ،‬میتوانند اســتفاده کنند و در‬
‫خاورمیانه را تغییر دهد‪ .‬این مســاله با توجه به اینکه از آخرین‬                                  ‫چنینروزهاییبودکهدکترعلیشریف ‌یزارچی‪،‬استاددانشکده‬               ‫اســتاد بود که در بهمن ‪ 1400‬از تدریس محروم شــد‪ .‬اباذری‬         ‫کمال بیطرفی بررسی خواهد شد»‪.‬‬
‫زلزله اتفا ‌قافتاده بیش از ‪ 150‬ســال میگذرد هیچ بعید نیست‪.‬‬                                     ‫کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف‪ ،‬خبری مبنی بر قطع ارتباط‬           ‫که دانشآموخته دانشگاه جان هاپکینز است الان در دانشگاه‬           ‫سیماییصراف‪ ،‬وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه‬
‫بالاترین میزان آلودگــی هوا در کل ایران و خاورمیانه متعلق به‬                                   ‫علمی خود با دانشگاه را منتشر کردند‪ .‬با توجه به اشتهار ایشان‬    ‫اموری آمریکا مشــغول به پژوهش و تدریس شــده اســت‪.‬‬              ‫آیا اســاتیدی بود‌هاند که در دوره قبل تعلیق یا اخراج شــد‌هاند‬
‫تهران است‪ .‬ما هیچ کلانشهر دیگری نداریم که سالانه ‪ 9‬هزار‬                                        ‫به تعهد و مرجعیت علمی میان دانشجو یان و جامعه دانشگاهی‬         ‫مســئولان وزارت علوم تا پایان دولت سیزدهم ادعا میکردند‬          ‫اما در دولت جدید به دانشگاه بازگشته باشند هم‬
‫نفر تلفات مستقیم آلودگی هوا داشته باشد و این درحالی است‬                                        ‫بر کســی پوشــیده نبود که دلیل این تصمیم جز‬                                                                                    ‫تاکیدکردهک ‌هبله‪،‬ک ‌موبیشبازگشت ‌هانداماحضور‬
‫که قبله آمال بســیاری از هموطنان ما تهران اســت و خود را با‬                                    ‫ادامه همان روند ناصواب مســبوق نبوده است؛‬                      ‫اخراجهــا به دلیــل رکود علمی اســت اما شــواهد و احکام‬         ‫ذه بنهنگدافرتمــکههوزچیهرتععلداــدوهم‪:‬ست«نقدائ‪.‬دتــًًا درخصوص‬
                                                                                               ‫خالصسازی دانشــگاه‪ .‬قطع همکاری با دکتر‬                          ‫نشا ‌ندهنده تخلفات و تعجیل در حذف استادان مستقل بود‪.‬‬           ‫دانشــجویان‪ ،‬یا اساتید بازداشــتی‪ ،‬یا آنهایی که‬
                         ‫تهران مقایسه میکنند»‪.‬‬                                                 ‫شــریف ‌یزارچی تنها نمون ‌های از تصمیمات چند‬                                                                                   ‫پرونده قضایی دارند مــا دخالتی در امور قضایی‬
‫درویش گفتــه ک ‌ه «طبق قانون اساســی ما‪ ،‬حفظ محیط‬                                              ‫ســال اخیر مراجع ذ ‌یربط در راستای این هدف‬                                                  ‫ ‪W‬دانشجو را هدایت کنیم‬             ‫نمیتوانیم داشــته باشــیم ولی یک تفاهم خیلی‬
‫زیســت لازمه حیات اجتماعی و رو به رشد مردم است و جزو‬                                           ‫بوده که اثرات آن را میتوان در اخراجهای ب ‌یدلیل‬                                                                                ‫قو اضعائیضها دایرهییما کتهعدلربماریهکپهراونحدیهانًهًاادری‬           ‫خوبی با قوه‬
‫حقوق اساســی ما برخورداری از هوا‪ ،‬آب و خاک سالم است‪.‬‬                                           ‫اساتید دانشگاههای مختلف کشور به چشم دید‪.‬‬                       ‫رئیسجمهوری روز ‪ ۸‬شــهریور و در مراســم معارفه وزیر‬                                                                                  ‫دانشــجویی‬
‫وظیفه حکومت‪ ،‬دولت و شــهرداریها این است که در حوزه‬                                             ‫روندی که نتیج ‌های جز ناامیدی و ســرخوردگی‬                     ‫علوم از وزیر خواســت که وضعیت تمام اســتادان اخراجی و‬           ‫این قضایا و حوادث گرفتار شدند در کارگروهی‬
‫اســتحفاظی خود اینها را تامین کنند‪ .‬ما الان در مورد شهری‬                                       ‫میان دانشگاهیان به همراه نداشته است‪ .‬بدیهی‬                     ‫لغو قرارداد‪ ،‬بازنگری شــده و دانشــجویان اخراجی دوباره به‬       ‫نظرات ما را هم بشــنوند»‪ .‬او ادامه داد ک ‌ه «من‬
‫ب ‌ه عنوان پایتخت ایران حرف م ‌یزنیم که ســرانه فضای سبزش‬                                      ‫است که حذف این اساتید خبره‪ ،‬دلسردی جامعه‬                       ‫دانشگاه بازگردانده شوند‪ .‬پزشــکیان در ادامه این درخواست‬         ‫مطمئن نیســتم قــوه قضائیه مجــدد پرونده را‬
‫ب ‌هازای هر نفر ‪ 16‬مترمربع اســت‪ .‬در صورتی که استاندارد آن‬                                     ‫دانشــگاهی را به همراه آورده و آنان را از هر گونه‬              ‫از وزیر خود گفت‪« :‬برپایی کرســی آزاداندیشــی یعنی اینکه‬         ‫بررســی کند ولی به ما این قــول را داد‌هاند که در‬
‫‪ 25‬مترمربع است‪ .‬در چنین شــهری نباید اجازه دهیم به هیچ‬                                         ‫بهبود وضعیت خــود ناامید میکند‪ .‬حاصل این‬                       ‫دانشجو بتواند حرف خود را مطرح کند‪ .‬ما باید با منطق جواب‬         ‫یک کارگروهــی پروندهها دوباره مطرح شــود‪.‬‬
‫بهانه و بهایی این اندک ســرانه فضای سبز هم قطع شود؛ حال‬                                        ‫روند تهی شدن کشــور از متخصصان است‪ .‬از‬                         ‫دانشجو را بدهیم‪ .‬دانشجو را میتوان هدایت و توجیه کرد و اگر‬       ‫امیدواریم که با طرح آن پروندهها و شنیدن حر ‌فها و شناخت‬
‫چهم ‌یخواهدمسجدساختهشود‪،‬چههتلیاشهربازی‪.‬مااین‬                                                   ‫جنابعالــی بهعنوان فردی برآمده از دانشــگاه که‬                 ‫هم حق با دانشــجو است من باید خودم را اصلاح کنم نه اینکه‬        ‫و گزارشها و کارشناسیهای ما‪ ،‬تجدیدنظری در آرای آنها هم‬
                                                                                               ‫خود را فرزند نهاد علم م ‌یدانید و بازگشت کرامت به دانشگاه‬      ‫او را محروم کنم‪ .‬اگر دانشجو عیب من را میگوید به جای آنکه‬                                                                            ‫صورت بگیرد»‪.‬‬
         ‫همه فضای خالی و بدون پوشش طبیعی داریم»‪.‬‬                                               ‫را از اهــداف خود تعریف کرد‌هایــد‪ ،‬انتظار م ‌یرود با دعوت از‬  ‫او را بشکنم باید خودم را بشکنم‪ .‬اگر توانستیم این را بپذیریم آن‬  ‫پیــش از این اظهارات‌‪ ،‬عارف‪ ،‬معاون اول رئیسجمهور به‬
‫او میگوید‪«‌ :‬وقتی عک ‌سهای هوایی تهران را از دهه‪1330‬‬                                           ‫اساتید اخرا ‌ج شده به دانشــگاهها و دلجویی از آنان زمینهساز‬    ‫وقت مملکت آباد میشود‪ .‬حق دانشجو است که حرف بزند‪.‬‬                ‫وزیر علوم دستور داده بود که در این رابطه باید جلساتی برگزار‬
‫تا الان نگاه میکنید بیش از ‪ 70‬درصد پوشــش طبیعی در این‬                                                                                                        ‫دانشجو نمیتواند آدم بدی باشد‪ .‬او فردا و آینده کشور است‪.‬‬         ‫یا کارگروهی تشکیل و این مساله بسته شود‪ .‬او گفته بود‪« :‬باید‬
‫مخرو ‌طافکنه‪ 750‬هکتاری را نابود کرد‌هایم‪ .‬یکی از بزرگترین‬                                                                 ‫تحقق این هدف باشید»‪.‬‬                ‫دانشــجو باید بتواند سوال کند‪ .‬دانشجو اعتراض میکند‪ ،‬من‬          ‫مشخص شــود‪ ،‬برخوردی که با دانشجویان شده چند درصد‬
‫موجهــای بیابا ‌نزایی را ما در همین تهــران داریم‪ .‬بخش قابل‬                                    ‫بعد از این نامه شــریف ‌یزارچی‌‪ ،‬اســتاد دانشگاه شریف از‬                                                                       ‫براســاس ضوابط بوده که باید توجیه شوند و مشکلشان حل‬
‫توجهــی از باغهای ما در مناطق یک و دو و ســه از بین رفته‬                                       ‫بازگشت خود به دانشگاه شریف خبر داد‪ .‬وزیر علوم روز پیش‬                                                                          ‫شود‪ .‬همچنین اگر برخورد ســلیق ‌های با دانشجویان صورت‬
‫اســت‪ .‬دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم‪ .‬شهرداری اگر‬                                          ‫از مراســم معارف ‌هاش در توضیح رویــ ‌های که در پیش خواهد‬                                                                      ‫گرفته‪ ،‬مسالهشان باید حل شود»‪.‬‬
‫دلش برای این مردم میسوزد باید نگذارد حتی یک درخت قطع‬                                           ‫گرفت‪ ،‬گفته بود‪« :‬پیشرفت کشور در گرو پیشرفت علم است‬                                                                             ‫پس از اعتراضات مردمی و دانشگاهیان به دنبال جانباختن‬
‫شود و اگر میخواهد مراکز فرهنگی بسازد باید برود در جاهایی‬                                       ‫چون تا عالمان در صدر ننشینند و احترام نشوند‪ ،‬آن پیشرفت‬                                                                         ‫مهســا امینی‪ ،‬تعداد استادان و دانشــجویان اخراجی افزایش‬
‫این کار را انجام دهد که نیاز به قطع حتی یک درخت هم نباشد‪.‬‬                                      ‫صورت نمیگیرد‪ .‬اولویت من این است که نشاط‪ ،‬امید‪ ،‬احترام‬                                                                          ‫یافت‪ .‬وزارت علوم در این باره اظهارنظر روشــنی نداشــت و‬
‫شــهرداری باید به مردم آموزش دهد که بــرای ما درخت مهم‬                                                                                                                                                                        ‫مســئولیت را به رؤسای دانشگاهها ســپرد‪ .‬از شهریور ‪1401‬‬
‫اســت که وقتی یکی در خان ‌هاش درخت قطــع میکند‪ ،‬نرود‬                                                                   ‫و کرامت انسان را برگردانم»‪.‬‬                                                                            ‫صدها استاد دانشگاه به دلیل حمایت از دانشجویان اخراجی‬
‫شــکایت کند‪ .‬بعد خب آنکس میگوید‪ ،‬چرا از من خسارت‬                                               ‫همچنین درحال حاضر‪ ،‬مطالبه تشــکلهای دانشجویی‬                                                                                   ‫و اعتراضــات مردمی با اخراج‪ ،‬تعلیــق‪ ،‬قطع حقوق و حتی‬
                                                                                               ‫تجدیدنظر در آئیننامه انضباطی است که سال‪ 1401‬تغییر کرد؛‬                                                                         ‫بازداشت مواجه شدند‪.‬‬
              ‫میگیری و خودت درخت قطع میکنی؟»‬                                                   ‫چندی پیش انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‬
‫به گفته این کارشــناس محیط‌زیس ‌ت «مردم هم باید مطالبه‬                                         ‫پزشــکی تهران در نام ‌های خطاب به وزرای علوم‪ ،‬تحقیقات و‬
‫کنند‪ .‬با توجه به اسناد بالادستی و همین اصل ‪ 50‬قانون اساسی‬                                      ‫فناوری و بهداشــت‪ ،‬درمان و آموزش پزشــکی خواستار رفع‬
‫و قوانینی که در خود شــهرداری وجــود دارد باید مطالبه کنند‪.‬‬                                    ‫احکام انضباطی و تغییر شیوهنامه انضباطی مصوب ‪ ۱۴۰۱‬شد‪.‬‬
‫‪ Zone G111‬میگوید بیش از ‪ 3‬درصد مســاحت فضاهای سبز‬
‫در بوســتانها نباید تغییر کاربری پیدا کند و سازه شود‪ .‬در پارک‬
‫قیطریه و لاله این رقم عبور کرده اســت‪ .‬خوشبختانه برای پارک‬
‫قیطر یه‪ ،‬جنبش بزرگی راه افتاده با بیش از ‪ 150‬هزار نفر که حمایت‬
‫میکنند‪ .‬مجموع کارزارهایی که در نقد عملکرد شهرداری تهران‬
‫اتفاق افتاده بیش از‪ 210‬هزار امضا کرده و این بیســابقه اســت‪.‬‬
‫این نشان م ‌یدهد مردم همچنان امید خود را برای کنشگری حفظ‬
‫کرد‌هاند‪ .‬همین شده که شهرداری به جای اینکه برود یک سطح‬
‫احشاغلاالعق‪۰۰‬ب‪۸‬نمشتیرنییکرانبدراویسمطسحــاشجغدادلر‪0‬پ‪0‬ار‪ 2‬متکرقییطدرریهجاانیتیخاکهبا کصنًا ًلد‬
‫درخت نــدارد را انتخاب کند‪ .‬مردم باید حضور خود را در صحنه‬
‫تداوم دهند و به این ترتیب به مطالبات خود برسند و شورای شهر‬

             ‫و شهرداری را موظف به پاسخگویی کنند»‪.‬‬
‫او همچنین درباره سرانجام امضای کارزار برکناری زاکانی‬
‫نیز به تجارتنیوز گفته ک ‌ه «من نمیتوانم آینده را پیشبینی کنم‬
‫اما کســانی که این کمپین را امضا کرد‌هاند‪ ،‬کار درســتی انجام‬
‫داد‌هاند‪ .‬ما وظیفه داریم کار درســت را انجام دهیم و در سمت‬
‫درســت تاریخ قرار بگیریــم‪ .‬ما برای پیــروزی نمیجنگیم ما‬
‫میجنگیم چون م ‌یدانیم کار درســت چیست و این بالاخره اثر‬
‫میگذارد و حاکمیت هم پی آن را میگیرد‪ .‬شــک نکنید آنهایی‬
‫که باید بفهمند‪ ،‬فهمیدند‪ .‬الان صداهایی در شورای شهر شنیده‬
‫میشود که خواهان انتخاب آزاد برای شهردار هستند‪ .‬نزدیک‬
‫به‪ 7‬نفر الان درخواست استیضاح شهرداری را مطرح میکنند‪.‬‬
‫در صحن علنی دعوا بود آنچنان که مهدی چمران به گریه افتاد‪.‬‬
‫اینهــا نتیجه همین جنبش بــود؛ کارزار پارک قیطریه و حذف‬
‫زاکانی اســت که همین الان بیش از ‪ 43‬هــزار نفر آن را امضا‬
‫کرد‌هاند‪ .‬ما همچنان باید به کنشگری خود ادامه دهیم و یادمان‬
‫باشد که مهم نفس حرکت است‪ ،‬نه مقصد که چیزی نیست جز‬

                      ‫توهم مسافری در راه مانده»‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8