Page 4 - 26-08-1403-1836 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                                        ‫سال هفتم شماره ‪1836‬‬                                       ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫شنبه ‪ 26‬آبان ‪1403‬‬

                                                                                                         ‫دیدار با پیر تبریز‬                                                                                                                                                                     ‫نکوداشت‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫عاشق ایران‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫دربارۀ خدمات فرهنگی دکتر محمدعلی موحد‬

                                                                                                         ‫رئیسجمهور به دیدار استاد محمدعلی موحد رفت‬

‫و اگر جامع ‌های به چنین اعتقاد و باوری برســد آیا آن‬                                                                                                                                                                      ‫در دومین روز از هفتۀ کتاب و کتا ‌بخوانی‪،‬‬                                                            ‫رضا مختاری اصفهانی‬
‫جامعه دچار عقب ماندگی‪ ،‬فقــر و گرفتاری خواهد‬                                                                                                                                                                              ‫پیش از ظهر جمعه‪ ،‬رئیسجمهور به همراه وزیر‬
‫شد؟» پزشــکیان در ادامه با بیان ای ‌نکه آ ‌ن چیزی که‬                                                                                                                                                                      ‫فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در منزل استاد‬                                                                    ‫پژوهشگر تاریخ‬
‫انسان را مســجود ملائک کرد‪ ،‬علم و آ گاهی بو‌د به‬                                                                                                                                                                          ‫محمدعلی موحد‪ ،‬حقو ‌قدان‪ ،‬ادیب‪ ،‬عرفا ‌نپژوه‬
‫ماجرای گف ‌توگوی ملائکه با خــدای متعال درباره‬                                                                                                                                                                            ‫و از اعضای فرهنگســتان زبان و ادب فارسی با‬            ‫دکتر محمدعلی موحد زادٔٔه تبریز اســت و عاشق ایران‪.‬‬
‫خلقت انسان اشــاره کرد و گفت‪« :‬وقتی ملائکه از‬                                                                                                                                                                             ‫او دیــدار و گفتگو کردند‪ .‬در این دیدار مقصود‬          ‫او ایــن عشــق را با مهمتریــن جلوههای فرهنــگ ایران‪،‬‬
‫خدا پرســیدند که آیا م ‌یخواهی موجودی خلق کنی‬                                                                                                                                                                             ‫فراســتخواه‪ ،‬محســن حاج ‌یمیرزایی و‪ ...‬نیز‬            ‫یداعننــشآیماودبیختأٔهتحوقتوصقـاـوسفتا‪،‬یرانحتیینمواقیتانیدهدارسمـبـاحت‪.‬ثموححقدوقکهی‬
‫که خو ‌نریزی و فساد خواهد کرد؟ خداوند فرمود من‬                                                                                                                                                                                                                                  ‫قلم م ‌یزند‪ ،‬دانش و قلمش از لطافت این دو آبشخور بهره‬
‫چیزی م ‌یدانم که شما نم ‌یدانید و سپس به انسانها‬                                                                                                                                                                                                   ‫حضور داشتند‪.‬‬                 ‫میبرد‪ .‬تفاوت استاد موحد با اسلافش همچون سیداحمد‬
‫همه نامها را آموخت و به ملائکه دستور داد به انسان‬                                                                                                                                                                         ‫استاد موحد در این دیدار برخی از کتابهایش‬              ‫در‬  ‫تجاصنّّلبشی‬  ‫کسروی و سیدحســن تق ‌یزاده در این است که‬
                                                                                                                                                                                                                          ‫از جملــه کتاب «هیاهو بر ســر هیــچ (مبالغه‬           ‫که‬               ‫شعر و تصوف صیقل خورده است‪ .‬از همین رو از‬
                              ‫سجده کنند‪.‬‬                                                                                                                                                                                  ‫مستعار)» به دکتر پزشکیان هدیه داد‪« .‬هیاهو بر‬          ‫امثال آنان داشــتند به دور است‪ .‬روشنفکر است اما دچار‬
‫رئیسجمهور جهل و نادانی را ر یشه و عامل اصلی‬                                                                                                                                                                               ‫سر هیچ» دربارۀ حاکمیت ایران بر جزایر سهگانۀ‬           ‫دگم روشنفکری نیســت‪ .‬در این باره گویی به جلا ‌لالدین‬
‫همه اختلافات و دعواها میان بشر عنوان کرد و گف ‌ت‪« :‬هیچ‬                                                                                                                                                           ‫ابوموســی‪ ،‬تنب کوچک و تنب بزرگ است و دکتر موحد در‬              ‫بلخی تأســی کرده است؛ فقیهی که از پی آشنایی با شمس‬
‫انســان عاقل و آ گاهی نیســت که وقتی راه درست و سخن‬                                                      ‫محمدعلی موحد حضور پیدا کردند‪ .‬دانش گســترده‪ ،‬حضور‬                                                       ‫آن تلاش کــردده بــه دور از هرگونه رفتــار متعصبانه و دارای‬    ‫دذرهادنبخوویـعـرفاشنرااماازمقوواجعدب نهمشگدنهانکهشانپادلیوشدٔٔ‪.‬ه‬  ‫تبریزی جان و‬
‫حق به او عرضه شــود در مقابل آن بایستد بنابراین خواندن و‬                                                 ‫ذهن و مطایبههــای ملیح همراه ادب‪ ،‬فروتنی و مهماننوازی‬                                                   ‫جهتگیری و از مجرای مســتندات و پژوهشی متقن‪ ،‬نوری‬                                                                                 ‫این غوط ‌هوری‬
‫آ گاهی اســت که ما را به زبان و نگاه مشــترک م ‌یرساند و از‬                                              ‫ایشــان چونان همیشــه درسآموز بود‪ .‬ســایۀ مهر استاد بر‬                                                  ‫از حقیقــت بر این موضوع بتابانــد و زمینۀ صل ‌حجویی و رفع‬      ‫موحد دچــار غیرواقعبینی شــود‪ .‬او در بررســی تاریخ و‬
‫اختلاف دور میکند‪ ».‬دکتر پزشکیان ترویج فرهنگ مطالعه و‬                                                     ‫سپهر فرهنگ و ادب ایران مستدام‪ ».‬مسعود پزشکیان صبح‬                                                       ‫ســوءتفاهمات میان طرفین دعوی را فراهم سازد‪ .‬این کتاب‬           ‫فرهنگ پا در زمین دارد و از انسانهایی سخن میگوید که‬
‫کتابخوانی در میان اقشار مختلف جامعه به‌ویژه نسل جوان‬                                                     ‫پنجشنبه هم در آیین ملی بزر ‌گداشت روز کتاب‪ ،‬کتابخوانی‬                                                   ‫به جهت اهمیت اسناد مطرح شده و زمین ‌های که سالها مورد‬          ‫درمخروطقدرتدست به خون رقیبان و حریفانمیآلایند‬
‫را بسیار حائز اهمیت خواند و ضمن تمجید از شعار «بخوانیم‬                                                   ‫و کتا ‌بدار شــرکت کرد و با تقدیر از تلاشها و زحمات همۀ‬                                                 ‫جنجال بوده مورد توجه نهادهای پژوهشی خارج از کشور نیز‬           ‫تا جایگاه خویش را حفظ کنند‪ .‬از همین رو در نقد رسایل‬
‫تا ه ‌مدل شویم» برای مراســم روز کتاب امسال تصریح کرد‪:‬‬                                                   ‫دس ‌تاندرکارانترویجفرهنگمطالعهوکتابخوانیدرکشور‬                                                          ‫قرار گرفته و تا کنون به چندین زبان از جمله ترکی استانبولی و‬    ‫و مکتوباتی که در مشــروعیت قدرت حاکم نوشــته شده‪،‬‬
‫«اگر میخواهیم دنیایی بســازیم که برازنــدۀ ما و آیندگانمان‬                                               ‫به ارتباط مســتقیم دانش و آ گاهی با زندگی امروز بشر اشاره‬                                               ‫فرانسوی برگردانده شده است‪ .‬سیدعباس صالحی هم دربارۀ‬             ‫آنهــا را در توجیه و تحکیم قدرتــی میبیند که د ‌لدادگانی‬
‫باشد باید به کتا ‌ب روی بیاوریم و زندگی خود را با کتابخوانی‬                                              ‫کرد و گف ‌ت‪« :‬در حدیثی قدســی خداوند متعال حیات زمین‬                                                    ‫دیدار رئیسجمهور با استاد موحد در شبکۀ ایکس نوشت‪« :‬در‬           ‫جادو شــده دارد؛ د ‌لدادگانی که میخواهند به همان تیغی‬
                                                                                                         ‫به انســان‪ ،‬حیات انسان به علم‪ ،‬حیات علم به عمل و حیات‬                                                   ‫دومین روز هفتۀ کتاب ریاست محترم جمهور در منزل استاد‬            ‫بر ســر کار بیایند که رقیب پیش از آنان آمده است‪ .‬موحد‬
                                    ‫پیوند دهیم‪».‬‬                                                         ‫عمل را به اخلاص پیونده داده که نشــان از اهمیت علم دارد‬                                                                                                                ‫بهره از واقعیت‬   ‫تعسّّیماقس وی تأدامردل کدره‬  ‫نگاهی اینچنین به قدرت‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫زندگی شمس و‬                                   ‫برده اســت‪ .‬مقصود آنکه‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫مولانا‪ ،‬او را از واقعیات جامعه دور نســاخته‪ .‬چه او دانش‬
                                                                                                         ‫جایزهای به یاد خالقی‬                                                                                                                                                   ‫از همین رو به عنوان‬  ‫داحنقوشآقمراوباختتــجٔٔهربیحاقوتقزندسگــیرددررآمگیریخبتاهن‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫خویش نداشــته‪ .‬با‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫پیچیدگیهای این دانش آشنا شده و در مقام وکیل دعاوی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫عدلیه‪ ،‬پروندههای‬  ‫بگراونایگاوحنقاراقدیحدهقمو بوکرلرانســیشددهر‪.‬رارههترووشهـاـٔٔهی‬
                                                                                                         ‫گزارش اختتامیۀ دومین جایزۀ آهنگسازی استاد رو ‌حالله خالقی‬                                                                                                              ‫این تجربه آن شده‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫که علاوه بر حق افراد از مســئولیت و تکالیف آنان ســخن‬
‫تمام ظرفیتهایی است که این خاک دارد که مهمترینش جوانان‬                                                    ‫میکردیامسئولیتیداشت‪،‬ذهنبازوروشنیداشت ‌هباشدوواقعًًا‬                                                     ‫اختتامیۀ دومین جایزۀ آهنگســازی استاد رو ‌حالله خالقی‬          ‫میگوید‪ .‬گویی در پروندههــا و دعاوی حقوقی که بعدها‬
‫هســتند و شــما هســتید که باید برای آینده ایران بدرخشید‪».‬‬                                               ‫فقطیکموسیق ‌یدانوتوجهبهحرفهموسیقینباشد‪،‬پدیدههای‬                                                         ‫ه ‌مزمان با پنجا‌هونهمین ســالگرد درگذشــت ایشان با حضور‬       ‫از افراد به سازمانها و نهادهای دولتی و بی ‌نالمللی رسید‪،‬‬
‫رضایی با اشــاره به ظرفیت جوانان و نگاه مثبت و امیدآفرینی به‬                                             ‫اجتماعی موســیقی و تأثیرگذاری موسیقی در جامعه هم برایش‬                                                  ‫نــادره رضایــی (معاون امور هنــری وزارت فرهنگ و ارشــاد‬       ‫ندسرگایااهخفتعهترف‪.‬اانحلبیقتیبهاـایـهدمناواننندیتصکشولفهییبانهفٔٔه‪،‬اجوزجنتیهازجنهربیٔٔهسسعرتام‪.‬لنسـیگـامره نوزصاحودعفیاحنخا‌هوااصهشلد‬
‫این قشر گفت‪« :‬دوست داشتم در این جمع حضور داشته باشم‬                                                      ‫مهم باشد‪ .‬اســتاد خالقی نقش مهمی در ارکســتر «گلها» و‬                                                   ‫اسلامی)‪ ،‬محمــد اللهیاری (مدیرعامل بنیــاد فرهنگی هنری‬         ‫اما میل به «انزوا و خلوت» ندارد‪ .‬او به تأســی از شمس و‬
‫و اجرای جوانان را ببینم‪ .‬شــنیدم چند نفری از نوازندگان گروه‬                                              ‫رادیو داشــت و سرمشــق خوبی بود‪ ».‬در ادامه ویدیویی از پیام‬                                              ‫رودکی)‪ ،‬محمدعلی مراتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)‪،‬‬           ‫ممچوهولماننااس«رـاـجهم«اتف‪.‬علتااتحآ»نودرجراسانتکهدگیادرشرٔٔهیماق»وابرامللدار«ا«کعلاجامسمایٔٔعهت‪،‬تجته»کاانملیییفجحاوقفیورادقد‪.‬‬
‫موسیقی که در این آیین اجرا دارند‪ ،‬قرار است طی هفتههای آینده‬                                              ‫دیگر اساتید نیز پخش شــد که در آن هنرمندانی نظر خود را در‬                                               ‫سیدمحســن حســینی (رئیس مجموعۀ فرهنگــی هنری برج‬               ‫بشر» از تنظیم اعلامی ‌های مشتمل بر «تکالیف و وظایف»‬
‫ترک وطن کنند‪ .‬من دهۀ شــصتی هستم‪ ،‬برای نسل من ب ‌هرغم‬                                                    ‫مورد رو ‌حالله خالقی بیان کــرده بودند‪ .‬پس از آن کیوان فرزین‬                                                                                                           ‫سخن میگوید‪ .‬انسان تکلیفمدار به حقوق دیگران احترام‬
‫همۀ آنچه دیده‪ ،‬ریشــههایش در وطن است و با تمام سختیها‬                                                    ‫به عنــوان نماینده هیــأت داوران روی صحنه آمــد و بیانیه این‬                                                              ‫آزادی) و‪ ...‬در برج آزادی برگزار شد‪.‬‬          ‫میگذارد و تعهد و شــفقت و حرمت نســبت به دیگران را‬
‫و تلخیها‪ ،‬این ریشــهها نمیگذارد که فکــر رفتن بکنیم‪ ،‬برای‬                                                ‫هیــأت را خواند‪ .‬در بیانیۀ هیأت داوران از حضور ک ‌مرنگ بانوان‬                                           ‫در ابتدای این برنامه کلیپی از «کنســرت خالقی» با صدای‬          ‫جایگزین «آزار و اضرار» همنوعان میسازد‪ .‬این وضعیت‬
‫نســل بعد نمیگویم نروید اما از عمــق وجود آرزو میکنم که با‬                                               ‫آهنگساز شکایت شــده بود همچنین ابراز امیداری شد که در‬                                                   ‫وحید تاج و رهبری محمدرضا عزیزی پخش شــد که به همراه‬            ‫از فرد آغاز میشود‪ .‬آنگاه که دیگران از دست و زبانش در‬
‫دستان پرتوانتر و اندیشــه ورزیدهتر به ایران برگردید‪ .‬امیدواریم‬                                           ‫دورههای بعدی این جایزه آهنگســازان زن حضور پررنگتری‬                                                     ‫ارکســتر به اجرای ســرود خاطر‌هانگیز «ای ایــران» پرداخته‬      ‫امان میمانند و در فرجام به صلح عمومی م ‌یرسد‪ .‬به نوعی‬
‫آنهایی که در وطن هســتند‪ ،‬بستر بهتری برای شکوفایی داشته‬                                                  ‫داشته باشند‪ .‬در ادامه گروه «پرگار» به سرپرستی پویا محمدی و‬                                              ‫بودند‪ .‬پس از آن محمدرضا عزیزی‪ ،‬دبیر اجرایی جشــنواره با‬        ‫معمیتلواانسگفت‪.‬تا‪،‬وننگگااههاصستوافدیانمٔٔهحشممدعلسیومموولحانداتلرافبیاقتیجارزبنههظاریو‬
‫باشــند و آنهایی که ترک وطن میکنند‪ ،‬آنقدر بستر بسازیم که‬                                                 ‫با صدای پوریا عابدینی تصنیف «پیمان شکن» را از استاد خالقی‬                                               ‫اشاره به مشــکلات برگزاری این جشنواره گفت‪« :‬در روزهایی‬
‫با امید و خوشحالی بازگردند‪ ».‬پس از سخنرانی نادره رضایی‪،‬‬                                                  ‫با شعری از رهی اجرا کردند‪ .‬بابک خضرایی‪ ،‬ریاست دانشکدۀ‬                                                   ‫هستیم که نیاز بیشتری هست به هویت ملی بیندیشیم‪ .‬برگزاری‬
‫مراسم تقدیر از محمدرضا فیاض انجام شد در ادامه برندگان این‬                                                ‫موسیقی دانشگاه هنر نیز به صحنه دعوت شد و متنی قرائت کرد‬                                                 ‫یک مراســم فرهنگی در کشور ما بسیار دشوار است‪ ،‬از صدور‬
                                                                                                         ‫که مقایسۀ خواندنی نوشتۀ بیهقی برای استادش بونصر مشرکان‬                                                  ‫مجوزها تا مســائل و موانع مادی و‪ ...‬که در شــأن هنرمندان‬
                             ‫جشنواره اعلام شدند‪.‬‬                                                         ‫و متن خالقی دربارۀ اســتادش علینقی وزیری بود‪ .‬محمدرضا‬                                                   ‫ایران نیســت‪ .‬ما و گروه ما با دست خالی تلاش کردیم که قدم‬
                                                                                                         ‫فیخاالقضی‪،‬بپهژتاورهیخشمگورسوینقوایزندادرۀد‪،‬سیــنتکوررویهـکـرمدگکفامًات ًل‪:‬ه«‌مردولیانکهرادسی کت‪.‬ه‬       ‫برداریــم‪ .‬نام رو ‌حالله خالقی برای ما موهبت و تکیهگاهی بود‪.‬‬
      ‫ ‪ W‬برگزیدگان‬                                                                                       ‫عنوانی که خالقی به نوشــتههای خود مــی دهد آنقدر فروتنانه‬                                               ‫ما به این اســم بزرگ‪ ،‬به کسی که روح موسیقی و فرهنگ ایران‬       ‫گوناگون زندگ ‌یاش درآمیخته و «جان عاشق» شده است‪.‬‬
                                                                                                         ‫ارسویــکرتدکهه‌مبدهلانجاه می تیاترویانــد اخمبرهوآزنوعتناواهِِنمیسشرهگ اذلهشاـ‌مـبخت مش‌یبداهشدد‪..‬ای»ن‬  ‫بسیار به ایشان مدیون است‪ ،‬میبالیم‪ .‬جایزۀ استاد خالقی دورۀ‬      ‫او به عنوان یکی از مشاوران و مدیران شرکت ملی نفت ایران‬
      ‫آثار ملهم از اساطیر ایرانی‬                                                                                                                                                                                 ‫گذشته در سطح دانشجویی برگزار شد اما امسال با تفکر هیأت‬         ‫تجربیات جهانی بیشــماری دارد‪ .‬در هیأتهای گوناگون‬
                                                                                                                                                                                                                 ‫داوران توانستیم‪ ،‬جزییات بیشتری به این فراخوان بدهیم و یک‬
‫شایستۀ تقدیر‪ :‬ســیدمتین ولایی برای اثر رجز برای ارکستر زهی‪،‬‬                                                                                                                                                                                                                     ‫مدیپخلتلمـاتـیــف حکّّ‪،‬صت‌هاجریبپهرهباــرابارنگدرفوتخهتاهسـوـازتد‪.‬عنــگااوهی بشیج‌ناهلانمللییو‬
      ‫برگزیده‪ :‬محمد موقر شریفآباد برای اثر آرش کمانگیر‪.‬‬                                                                                                                                                            ‫بخشبندی منسجمی از لحاظ کیفی و تفکری انجام شود‪».‬‬
      ‫بخش آثار با کلام‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫وچانهن اهزادهج‪.‬انبا آب ‌ن«کههم«تسـجـاایؤٔهز‬  ‫اما وط ‌ندوستی را نیز‬  ‫انسانی شده‬
‫شایستۀ تقدیر‪ :‬عارف شــاهدنواز برای تران ‌ۀ بزرگترین آرزو‪ ،‬مقام‬                                                                                                                                                                                                                                                                ‫از جانب «بیگانه» و‬     ‫غیر» را چه‬
‫سوم‪ :‬پوریا عابدینی برای اثر افسونهای خاموشی‪ ،‬مقام دوم‪ :‬علی‬                                                                                    ‫ ‪ W‬ریشه در وطن‬                                                                                       ‫ ‪ W‬خالقی روش ‌نفکر‬
      ‫کیانی برای اثر سوزان‪ .‬این بخش مقام اول نداشت‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                             ‫عزیز و خویشــاوند» باشد‪ ،‬امری ناپسند م ‌یداند اما آلودن‬
                                                                                                         ‫در ادامــه از دکتر نادره رضایی‪ ،‬معاونــت امور هنری وزارت‬                                                ‫پس از سخنان دبیر جشنواره‪ ،‬پیام تصویری حسین علیزاده‪،‬‬            ‫ســخن حق به «رنگ قومیت و تعصب» را برنمیتابد‪ .‬بر‬
      ‫بخش آثار ب ‌یکلام‬                                                                                  ‫فرهنگ و ارشاد برای سخنرانی دعوت شد‪ .‬رضایی گفت‪« :‬بنا‬                                                     ‫آهنگساز‪ ،‬پژوه ‌شگر و نوازندۀ پیشکسوت تار و سهتار پخش‬           ‫این مبنا میتوان گفت‪ ،‬وط ‌ندوستی استاد موحد به تصوف‬
                                                                                                         ‫نبود در این آیین سخنرانی داشته باشم فقط سعی کردم خودم را به‬                                             ‫شــد‪ .‬علیزاده با یادی از رو ‌حالله خالقی و مقام هنری و انسانی‬
‫شایستۀ تقدیر‪ :‬علی کیانی برای اثر آهیانه‪ ،‬مقام سوم‪ :‬بهراد آقارفیعی‬                                        ‫این برنامه برسانم چون احساس میکنم اگر قرار است برای ایران‬                                               ‫او از دختــرش گلنوش خالقی نیز یاد کرد که همواره در ادامه راه‬   ‫ایران در‬  ‫ادنریساــاینمگازرانیادنراه آنراوستجهزاایرســســته‪.‬گاانوهدبرادافدلأٔهع احزقوحققویقو‬
‫پیش‬   ‫بدرراآمیداثرسِِـزـابهرگاسهـ‪،‬ـمیاقها‪،‬م اموقالمودودیمپ‪:‬لمساهفیتلخارس‪:‬ی مفهردییحادنریویبرا ‌شیوانثرد‬  ‫اتفاقی بیفتد و برو ‌نرفتی از این شرایط باشد‪ ،‬راهش استفاده از‬                                            ‫پدر کوشــید و گفت‪« :‬در شرایطی که موسیقی در ایران در فشار‬       ‫تاریخی‬
‫برای‬  ‫اثر خوان هشتم‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                            ‫فراوان به معارضه با مدعیان برمیخیزد اما ایرا ‌ندوست ‌یاش‬
                                                                                                                                                                                                                         ‫است و در وضعیت مطلوب خودش نیست‪ ،‬همیشه‬
‫تقدیر ویژۀ دبیر جایزه برای عرفان رضایی برای اثر‬                                                                                                                                                                          ‫دلسوزانی هســتند که درکی از این موضوع دارند و‬                                                        ‫نسنجیدهنیست‪.‬‬
‫فصریداادقوت بجاریازۀی اوثیرژ ُهُطهریفاه؛تمدعاوشراــنوبقراۀیخوسرــشیــدیمدح‪.‬مپدرس اضاز‬                                                                                                                                    ‫میتوانند شرایطی را به وجود بیاورند که این نامهای‬
‫تقدیر از داوران و برگزیــدگان‪ ،‬اختتامیه دومین جایزۀ‬                                                                                                                                                                      ‫جاودان‪ ،‬جــاودان بمانند‪ .‬این ابتــکاری که جایزۀ‬
‫آهنگسازی رو ‌حالله خالقی با اجرای قطعاتی توسط‬                                                                                                                                                                            ‫رو ‌حالله خالقی ترتیب داده شده‪ ،‬رویداد بسیار مهمی‬
‫گروه ارکستر جوانان به رهبری آروین صداقت کیش با‬                                                                                                                                                                           ‫است چون شاید کمتر به این مسأله توجه شده باشد؛‬
‫اجرای آثاری از رو ‌حالله خالقی (با چندصدایی فرامرز‬                                                                                                                                                                       ‫خالقی‪ ،‬شخصیت بســیار بزرگی بوده و حیف است‬
‫پایور)‪ ،‬حســین دهلوی‪ ،‬پرویز مشــکاتیان و ســجاد‬                                                                                                                                                                          ‫وقتی از بزرگان موســیقی یاد میشود از او یاد نشود‪.‬‬
      ‫پورقناد در برج آزادی تهران به پایان رسید‪.‬‬                                                                                                                                                                          ‫اســتاد خالقی یک روشــنفکر بود‪ .‬آن موقع خیلی‬
                                                                                                                                                                                                                         ‫دوران مهمی بود که اگر کســی در موسیقی فعالیت‬
   1   2   3   4   5   6   7   8