Page 8 - 26-08-1403-1836 Sazandegi
P. 8

‫بررسی رویدادهای تاریخیحافظه‬                                                                                                                                       ‫سال هفتم شماره ‪1836‬‬       ‫‪08‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                      ‫شنبه ‪ 26‬آبان ‪1403‬‬

        ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‪61933000 :‬‬                                                          ‫سازندگی‪ :‬روزنام ‌هسیاسیواجتماعی صاحبامتیاز‪:‬حزبکارگزارانسازندگیایران مدیرمسئول‪:‬سیدافضلموسوی سردبیر‪:‬اکبرمنتجبی‬                    ‫عکس‪ :‬رضا معطریان‬  ‫مدیرهنری‪ :‬رضا دول ‌تزاده‬
                                                                                                    ‫زیرنظرشورایسیاستگذاری‪:‬سیدحسینمرعشی(رئیس)‪ ،‬محمدعطریانفر‪،‬محمدقوچانی‪،‬علیهاشمی‪،‬سیدعلیرضاسیاس ‌یراد‪،‬امیراقتناعی‬

                                                                                 ‫ویراستار‪ :‬سعیده آرینفر حروفچین‪ :‬مجتبی دیدگر نشانی‪ :‬تهران‪ ،‬پاسداران‪ ،‬نگارستان پنجم‪ ،‬پلاک ‪ ، 8‬تلفن‪ 22841262 :‬چاپ‪ :‬امید نشر ایرانیان‪88537168 -9 :‬‬

        ‫تقویم‬                                                                                                                     ‫یادگار استاد‬                                                                                                      ‫کارنامه‪ :‬خاطرات هاشمی ‪1380‬‬

      ‫فقیهی که‬                                                                   ‫سالگرد درگذشت ابراهیم پورداوود‪ ،‬نخستین اوستاشناس ایرانی‬                                                                                                                  ‫افراطدراختلاف ‪135‬‬
‫به برتراند راسﻞ نامه نوشت‬
                                                                                 ‫خود را نیمه تمام گذاشــت‪ ».‬تنها یک فرزند‬                       ‫ ‪W‬آمیخته با طنز و مهربانی‬                                                                                          ‫ادامه شنبه ‪ 24‬شهریور‬
 ‫یادی از «علامه محمدتقی جعفری»‬                                                   ‫دختر داشــت و به قدری به او علاقه داشــت‬                                                                                                                          ‫لغو قرار ملاقات شیمون پرز با عرفات‬
                                                                                 ‫که یــک کتاب شــعر به نــام «پوراندوخت»‬          ‫او در این مســیر پر فراز و نشیب‪ ،‬ش ‌بها‬                                                                          ‫محافل غربى از مواضــع ایران درخصوص‬
        ‫«علامه محمدتقی جعفری»‬                                                    ‫منتشــر کرد‪ .‬پوراندوخت پــورداوود‪ ،‬پدر را‬        ‫در کتابخانــه خود روى یــک تخت کوچک‬                                    ‫نیره خادمی‬                                ‫همدردى با آســی ‌بدیدگان آمریکایى استقبال‬
        ‫در کودکی مدرسه را به خاطر‬                                                ‫اینگونــه توصیف کرده اســت‪«:‬او بــه عنوان‬        ‫مى‌‌خوابیــد در حالی که همیشــه یک کتاب‬                                                                          ‫کرد‌هانــد و انتظار تغییر در سیاســت آمریکا در‬
        ‫تنگدستی خانواده رها کرده‬                                                 ‫یک ایرا ‌نشناس‪ ،‬همیشــه در کاغذ غوط ‌هور‬         ‫در کنــارش نیمه باز مانده بود‪ .‬در ســا ‌لهای‬                                          ‫گروه تاریخ‬                 ‫مقابل ایــران را مطرح مىکننــد؛ بهخصوص‬
        ‫بود اگرچه بــا مخالفت پدر‬                                                ‫بود و خانه ما مجمعی بــرای دان ‌شپژوهان و‬        ‫پس از جنگ جهانی دوم انجمن ایرانشناســی‬                                                                           ‫بــا توجه به حذف شــعار مرگ بــر آمریکا در‬
        ‫روب ‌هرو شد و درنهایت برای‬                                               ‫دانشجویانی بود که در مکتب او به سوادآموزی‬        ‫را تاســیس و در مدرســه فیروزبهــرام هــم‬       ‫ابراهیــم پــورداوود‪ ،‬نخســتین ایرانی بود‬                        ‫نمازجمعه دیروز و یک دقیقه ســکوت قبل از‬
        ‫تحصــیلات علــوم دینی به‬                                                 ‫مشــغول بودند‪ .‬حتی انجمن ایرا ‌نشناسی در‬         ‫کلا ‌سهایی برای تدریــس زبا ‌نها و فرهنگ‬        ‫که اوســتا را به زبان فارســی برگرداند و برای‬                    ‫مســابقه ایران و بحرین در ورزشــگاه آزادى و‬
‫مدرسه «طالبیه» تبریز رفت اما همچنان برای تامین‬                                   ‫منزلماتشکیلم ‌یشداماگرفتار ‌یهایشغلی‬             ‫باســتانی ایران ایجاد کرد‪ .‬ایرج افشــار که در‬   ‫نخستین بار کرسی ادبیات باستان و زبان اوستا‬                       ‫جمع شــدن جمعى از جوانان در مراسمى براى‬
‫هزینه زندگی‪ ،‬صبحها درس میخواند و بعدازظهرها‬                                      ‫پــدرم باعث دوری از خانواده نم ‌یشــد‪ .‬او به‬     ‫آن زمــان دان ‌شآموز دبیرســتانی بــود درباره‬   ‫در دانشــگاه تهران نیز به او ســپرده شد‪ .‬تنها‬                    ‫آنها در یکــى از میدانهاى تهران‪ ،‬توجه زیادى‬
‫کار میکرد‪ .‬برای ادامه تحصیلات به نجف رفت و در‬                                    ‫محیط خانوادگی خودش دلبســتگی فراوانی‬             ‫او م ‌ینویســد‪« :‬چون دان ‌شآموز ســا ‌لهای‬      ‫‪ 20‬ســال داشــت که با آرزوی «حکیم شدن»‬                           ‫نشــان مى‌دهند‪ .‬دکتــر [عل ‌یاکبــر] ولایتى‪،‬‬
‫آنجا هم دوران سختی را گذراند‪ .‬میگفت‪« :‬گاهی دو‬                                    ‫داشــت‪ ،‬در مقام یــک پدر بســیار مهربان و‬        ‫دبیرستان بودم به ســخنران ‌یهای او م ‌یرفتم و‬   ‫از رشــت عازم تهران شــد‪ .‬در کودکی به رسم‬                        ‫[مشــاور رهبری در امور بی ‌نالملل] هم معتقد‬
‫یا سه ساعت کار دســتی میکردم تا شهریه به دستم‬                                                                                     ‫ســعادتی نصیب شــد که با او آشنایی نزدیک‬        ‫روزگار به مدرســه طلاب رفتــه بود و بعدها از‬                     ‫بود‪ ،‬در این جهت افراط شــده که تفسیرهاى‬
‫برسد که میزان آن هـــم کافی نبود‪ 23 ».‬ساله بود که‬                                                 ‫دوست داشتنی بود‪».‬‬               ‫پیدا کنم‪ .‬آشــنا شــدن با پورداود بسیار ساده‬    ‫آن دوران مشــق و درس عربی با عنوان دوران‬
‫به درجه اجتهاد رسید و حدود ‪ 4‬سال پس از کودتای‬                                                                                     ‫بود و همه را آســان به خان ‌هاش م ‌یپذیرفت و‬    ‫حسرت یاد م ‌یکرد چراکه معتقد بود؛ صرف و‬                                              ‫اینگونه در پى دارد‪.‬‬
‫ســال ‪ 1332‬به ایران برگشــت‪ .‬علامــه محمدتقی‬                                                      ‫ ‪W‬مرگ در میان کتا ‌بها‬          ‫مهربانی م ‌یکــرد‪ .‬چون کلامــش آمیخته به‬        ‫نحو زبان عربی هیچ خویشاوندی و پیوندی با‬                          ‫خبرى مىگویــد که هواپیماهــاى جنگى‬
‫جعفری‪ ،‬مرداد ســال‪ 1304‬به دنیا آمده بود و‪ 25‬آبان‬                                                                                  ‫طنز و شوخی هم بود‪ ،‬ه ‌مصحبت ‌یاش دلنشین‬         ‫زبان بومی و مادری یک جوان ایرانی نداشت‪.‬‬                          ‫آمریــکا در کنــار گواتر پاکســتان‪ ،‬مشــغول‬
‫سال ‪ 1377‬از دنیا رفت‪ .‬فقیهی بود که در فقه‪ ،‬فلسفه‪،‬‬                                ‫ترجمــه گا ‌تهــا با متــن اوســـتا در دو‬        ‫بود‪ .‬گزارش اوســتا برجست ‌هترین کار و یادگار‬    ‫همزمــان با آغاز نهضت مشــروطیت در ایران‬                         ‫گشــ ‌تزنى هستند؛ اگر درســت باشد‪ ،‬مقدمه‬
‫هنر و زیباییشناسی در اسلام به اشراف رسیده و با نیم‬                               ‫بـــخش‪ ،‬یشــت ‌ها در دو جلد با متن اوستای‪،‬‬       ‫پورداود است‪ .‬تا کنون تفسیر و ترجمه گا ‌تها‪،‬‬     ‫بدون آنکــه رضایت پدر را جلب کرده باشــد‬                         ‫حمله به افغانســتان است‪ .‬امروز اعلام شد که‬
‫قرن فعالیت علمی و پژوهشــی بیش از ‪ ۱۰۰‬کتاب و‬                                     ‫یـــادداش ‌تهای گـــا ‌تها‪ ،‬ایـــرانشاه‬          ‫خرد‌هاوستا‪ ،‬یســنا و یش ‌تها در ‪ 6‬مجلد نشر‬      ‫از غــرب ایران وارد لبنان شــد و در مدرســه‬                      ‫احمدشاه مسعود‪[ ،‬وزیر دفاع دولت مجاهدین]‬
‫رساله نوشت‪ .‬از ‪ ۱۳۴۰‬تا ‪ ۱۳۷۷‬به منظور تبادل آرا و‬                                 ‫(تاریخچــه مهاجــرت زرتشــتیان بـــه‬             ‫شــده و از گا ‌تها ‪ 2‬گزارش انتشار یافته‪ ،‬یکی‬                                                                     ‫درگذشته اســت و ترور او همزمان با عملیات‬
‫اندیشهها با شماری از بزرگان علم و فلسفه کشورهای‬                                  ‫هند) ‪،‬سوشــیانس (موعود زرتشــت)‪،‬‬                 ‫در ‪ 25‬ســال پیش و یکی همین امسال و این‬             ‫لائیک‪-‬غیرمذهبی‪-‬بیــروت به تحصیل‬                               ‫علیــه آمریکا قابل توجه اســت؛ بــا توجه به‬
‫آسیایی‪ ،‬اروپایی و آمریکایی مکاتبه و گف ‌توگوهایی‬                                 ‫گف ‌توشــنود پارسی (کـــتابی بـــرای‬             ‫تفســیر دوم با آن دگرگون ‌یهای بسیار دارد و از‬     ‫پرداخت‪ .‬امــروز ‪ 26‬آبان پنجا‌هوپنجمین‬
‫داشــت‪ .‬از مهمترین افرادی که علامه جعفری با او‬                                   ‫دبیرســتا ‌نهای هند)‪ ،‬مجموعه فرهنگ‬               ‫ســر نو فراهم شده اســت‪ ».‬ایرج پارس ‌ینژاد‪،‬‬        ‫سالروز درگذشت ابراهیم پورداوود است‪.‬‬                                  ‫پیشبینى حمله آمریکا به افغانستان‪.‬‬
‫مکاتباتی داشــت برتراند راسل‪ ،‬فیلسوف و اندیشمند‬                                  ‫ایران بـــاستان (شـــامل گـــفتارهایی‬            ‫منتقــد ادبی و یکی از شــاگردان هم در کتاب‬         ‫سازندگی به همین مناسبت به شرح بخشی‬                            ‫دکتر ولایتىگفت‪ ،‬امکانات فراوان سلفىها‬
‫معاصر انگلیسی بود‪ .‬او شخصیت فکری برتراند راسل‬                                    ‫دربـــاره مـــوضوعات مختلف در ایران‬              ‫«یادها و دیدارها» خاطر‌های درباره اعتراض‬                                                                         ‫از لحــاظ مالى و تعصب و نیروهاى انســانى‬
‫را چنین شــرح م ‌یداد‪« :‬بدون تردید از سرعت انتقال‬                                ‫باستان)‪ ،‬هـــرمزدنامه‪ ،‬آنـاهیتا (شامل‬            ‫پورداوود به حمله نظامیان به دانشــگاه روایت‬            ‫از زندگی و میراث او پرداخته است‪.‬‬                          ‫دارای عقبه حرکات ب ‌نلادنى و چچنىهاست‪.‬‬
‫ذهنی‪ ،‬حافظه‪ ،‬قدرت بیان به خصوص ســاده کردن‬                                       ‫پنجاه گفتــار پورداود)‪ -‬بیــژن و منیژه و‬         ‫کرده است و اینکه در نیمه دوم ‪ 70‬سالگی آرام‬                                                                       ‫اســرائیل‪ ،‬غزه را محاصره کرده و قرار ملاقات‬
‫لمفطایهیفمو نوگمرسایشلعلفلمسیفدِِری دح ّّشدواعرالهیمبرچنخیورنداطرنازنسوـیـست‪.‬ی‬   ‫فریدون (دو داستان منتخب شاهنامه) و‬               ‫و شمرده سخن م ‌یگفت و همچنان از سلامت‬                           ‫ ‪W‬راهی پر فراز و نشیب‬                            ‫شیمون پرز با [یاسر] عرفات با دستور [آریل]‬
‫تفسیری‬  ‫ببدسیوانرشخوکباپزی پرایمشوتنانزاسنبّّیمنتطایقن رشیتاینضدیاربدو‪.‬دبه‪،‬ه‬     ‫پوراندخ ‌تنامه (دیوان اشــعار او) بخشی‬           ‫و سرزندگی بهر‌همند بود‪«.‬در دی ماه ‪ 1341‬در‬
‫طورکلی‬                                                                           ‫از آثار مهم این ایرا ‌نشناس است‪ .‬بامداد‬          ‫پی تظاهرات اعترا ‌ضآمیز دانشجویان‪ ،‬پلیس‬            ‫ســال ‪ 1284‬وقتــی به تهــران آمد به‬                                ‫شارون‪[ ،‬نخس ‌توزیر اسرائیل] لغو شد‪.‬‬
‫بوودیها‪،‬زنمظترفیاکراتنعلدرمجیهوی فلکسمفغیر ابو‏تزامیِحِ ّّنددقوابرالنتموعاجهصری‬  ‫‪ 26‬آبــان ســال ‪ 1347‬تلفــن خانه دکتر‬            ‫همراه با سربازان گارد شاهنشاهی برای حمله‬           ‫مدت دو ســال در مجلــس درس میرزا‬                                               ‫ی ‌کشنبه ‪ 25‬شهریور‬
‫در مشــر ‏ق زمین و جوامع مســلمان نیز مطرح شده‬                                   ‫بهرام فر‌هوشــى از زبا ‌نشناســان معاصر‬          ‫به دانشــجویان معترض به صحن دانشگاه و‬              ‫محمدحسن خان سلطا ‌نالفلاسفه‪ ،‬طب‬
‫است‪ .‬بارق ‏ههای فکری آقای راسل گاه بسیار جالب‬                                    ‫ایرانی زنگ خورد و بــه او خبر دادند که‬           ‫دانشکد‌هها ریختند و گروهی را زدند و بردند‪.‬‬         ‫قدیم را آموخت اما روح جس ‌توجوگرش‬                              ‫مهلت سه روزه برای تحویل ب ‌نلادن‬
‫بوده‪ ،‬میتوان گفت‪ :‬نظریــات موجود در ارزیابی این‬                                  ‫استاد بیمار اســت‪ .‬باران تندی م ‌یبارید‬          ‫فردای آن روز استاد پورداوود در کلاس درس‬            ‫او را در مسیر دیگری انداخت‪ .‬به بیروت‬                          ‫بــا معاونــان مرکــز تحقیقــات [مجمــع‬
‫شخصیت‪ ،‬مختلف است و افراط و تفریطهای فراوان‬                                       ‫اما فر‌هوشــى خود را به خانــه پورداوود‬          ‫خود با دلیری و صراحت به این حمله و حرکت‬            ‫که رفت در آنجا اشــعار وطنی م ‌یگفت و‬                         ‫تشــخیصمصلحت نظام] جلسه داشتم‪ .‬تمام‬
‫درباره وی مشــاهده میشــود‪ .‬آقای راســل به رغم‬                                   ‫رســاند و او را در کتابخانه‪ ،‬میان کتا ‌بها و در‬  ‫اعتــراض کرد و با قهر و خشــم کلاس درس‬             ‫در همان دوران با کتاب دســـاتیر نوشته‬                         ‫وقت صرف مســائل اخیر آمریکا [= حملات‬
‫داشتن امتیازات یادشده‪ ،‬یک فلسفه سیستماتیک را‬                                     ‫حالی که یک کتاب نیمه بــاز در کنارش بود‪،‬‬                                                            ‫یکی از پارسیان هندی آشنا شد‪ .‬پورداوود‬                         ‫‪ 11‬ســپتامبر] شــد‪ .‬دکتر [حســن] روحانى‪،‬‬
‫که بازگوکننده توصیف و تحلیل همه مسایل ارتباطات‬                                   ‫دید‪ .‬دســتش را گرفت‪ ،‬هنوز گرم بود اما دیگر‬                                                          ‫شیفته زبان پارسی شــده بود بنابراین در‬                        ‫[دبیر شــورای عالی امنیت ملــی] مذاکرات و‬
‫چهارگانه (ارتباط انسان با خویشتن‪ ،‬با خدا‪ ،‬با جهان‬                                ‫جانــی در آن دســ ‌تها نبود‪ .‬اوایــل ‪ 1402‬در‬                                                        ‫جس ‌توجوی لغات جدید پارسی مکاتبه‬                              ‫تصمیمات شوراى عالى امنیت ملی و دبیرخانه‬
‫هســتی و با همنوعان خود‪« ،‬آنچنان که هســتند» و‬                                   ‫فضای مجازی زمزم ‌ههایــی مبنی بر تخریب‬                                                           ‫با زردشــتیان کرمان را آغاز کــرد؛ راهی که تا‬                    ‫را توضیح داد‪ .‬به رسانهها ابلاغ شده که حالت‬
‫«آنچنان که باید باشند») برای بشریت عرضه نکرده‬                                    ‫آرامگاه اســتاد پورداوود در شهر رشت شنیده‬                                                        ‫پایان عمرش ادامه یافت‪ .‬در مدت تحصیل در‬                           ‫اظهار خوشحالى نداشته باشند و مصاحبه آقاى‬
‫است‪ 23 ».‬آ گوســت ‪ 1963‬در یکی از نامهنگاریها‬                                     ‫م ‌یشــد اگرچه آن زمان هم بسیاری از هویت‬                                                         ‫مدرسه لائیک بیروت با زبان و ادبـیات فرانسه‬                       ‫[سیدمحمد] خاتمى‪[ ،‬رئیسجمهور] و آقاى‬
‫برای راسل نوشته بود‪«:‬شما میفرمایید که‪ :‬چیزهای‬                                    ‫و میراث او در حافظه فرهنگی کشور اطلاعی‬                                                           ‫آشناشدودرسا ‌لهایبعدهمتحصیلاتخود‬
‫زیادی هستند که بزرگتر از خود است‪ .‬منظورم مثلا‬                                    ‫نداشتند‪ .‬البته این خبر هم از سوی ادارات کل‬                                                       ‫در رشــته حقوق را در پاریس ادامه داد‪ .‬جنگ‬                                    ‫روحانى نیز توصیه شده است‪.‬‬
‫در درجه اول خانواده شما‪ ،‬ملت شما‪ ،‬نسل بشر‪ ،‬همه‬                                   ‫میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشــاد اسلامی‬                                                            ‫جهانی اول منجر به خروج او از فرانسه شد و‬                         ‫معلوم نیست که هدف آمریکا از انتقام فقط‬
‫اینها از خود بزرگتر هســتند و ایــن موارد برای آنکه‬                              ‫گیلان تکذیب شــد‪ .‬ولی جهانــی‪ ،‬مدیرکل‬                                                            ‫در نهایت پس از چندین ســفر به آلمان‪ ،‬عراق‬                        ‫افغانستان است یا بنا دارد به کشورهاى اسلامى‬
‫بشر بتواند احساس ناب و پاکی از نیکی و خیراندیشی‬                                  ‫میراث فرهنگی‪ ،‬گردشــگری و صنایع دستی‬                                                             ‫و ایــران و مطالعه درباره ایران باســتان‪ ،‬راهی‬                   ‫دیگر ازجمله ایران به اتهام حمایت از تروریسم‪،‬‬
‫داشته باشد‪ ،‬کافی است‪ .‬بدون شک‪ ،‬انسان احساسی‬                                      ‫گیلان گفته بود‪« :‬این آرامگاه در فهرســت آثار‬                                                     ‫هـندوستان شـد‪ .‬در هندوستان اوستا را تفسیر‬                        ‫آســیب برســاند‪ .‬از اظهارات [جورج دبلیو]‬
‫ناب به خانواده خود‪ ،‬به ملت و بشریت دارد اما به نظر‬                               ‫ملی به شماره ‪ ۸۷۸۱‬در سال ‪ ۱۳۸۲‬ثبت شده‬                                                            ‫کرد و با کمک پارســیان هند چندین کتاب به‬                         ‫بــوش‪[ ،‬رئیسجمهور آمریکا] کــه گفته‪ ،‬این‬
‫من انسان احساس عمیق و با ارزشتری دارد که نباید‬                                   ‫و هی ‌چکس حــق تخریب این آرامگاه را ندارد‪.‬‬                                                       ‫چاپ رساند‪ .‬داســتان زیاد است؛ اینکه مثلا‬                         ‫جنگ طولانى و وســیع است و از مردم آمریکا‬
‫مورد غفلت قرار گیرد‪ .‬این احساس عبارت است از‪:‬‬                                     ‫یگان حفاظت میراث فرهنگی گیلان‪ ،‬حافظ‬                                                              ‫دوباره به آلمان برگشت و چهار سال بعد برای‬                        ‫خواسته صبور باشند و نیز از تصویب‪ 40‬میلیارد‬
‫جســ ‌توجوی کمال و رو به عبادت کامل رفتن‪ .‬به‬                                     ‫ابنیه تاریخی و ثبت شده گیلان است و مقابل‬                                                         ‫انتخاب اســتادی برای تدریس فرهنگ ایران‬                           ‫دلار‪ ،‬کسر نیمى از آن براى ترمیم خرابىها و ‪10‬‬
                                                                                 ‫هرگونــه تخریب غیرمجاز ایســتادگی خواهد‬                                                          ‫در دانشگاه «ویســوبهارتی» عازم هند شد‪.‬‬                           ‫میلیارد دلار براى تقویت اطلاعات و ‪ 10‬میلیارد‬
                                                                                                                                                                                  ‫در نهایت وقتی ســال‪ ۱۳۱۷‬به ایران بازگشت‬                          ‫دلار براى مبارزه با تروریسم است و نیز از اعلام‬
                                                                                                             ‫کرد‪».‬‬                                                                ‫بـــه عنوان استاد در دانشگاه تهران به تدریس‬                      ‫حالت فو ‌قالعــاده و احضار ‪ 50‬هــزار نیروى‬
                                                                                                                                                                                  ‫حـــقوق در ایـران باستان و اوستا و فرهنگ و‬                       ‫ذخیره و نیــز از تلاش زیاد براى جلب حمایت‬
                                                                                                                                                                                  ‫پارسی باستان پرداخت و از آن پس دیگر بیشتر‬                        ‫کشورهاى دیگر برمىآید که برنامه وسیع باشد‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                   ‫پاکســتان اعلام کرده‪،‬کلیات خواستههاى‬
                                                                                                                                                                                                  ‫اوقاتش را در ایران بود‪.‬‬                          ‫آمصررییکحاــرًاًاپگذفیترـفـتهه‪،‬ایاسبــــات‪.‬طاآلمبارین بکاا بشهــپادکوسـهـزتیانهن‬
                                                                                                                                                                                                                                                   ‫همکارى با آنها را بپردازد‪ ،‬یا با آمریکا باشــد؛‬
‫نظر من‪ ،‬یکی از اصول اساســی مذاهب بزرگ‪ ،‬تاکید‬                                                                                                                                                                                                      ‫در این صورت باید همــکارى همهجانبه براى‬
‫بر این نوع احســاس و دریافت است‪ .‬البته احساس‬                                                                                                                                                                                                       ‫شکســت طالبان و ب ‌نلادن داشته باشد؛ گویا‬
‫خیراندیشی به طرف خانواده یا ملت و بشریت را نفی‬                                                                                                                                                                                                     ‫دوم را پذیرفتــه و امروز دیپلماتهاى خود را از‬
‫نمیکند‪ ».‬فیلسوف و اندیشمند معاصر انگلیسی در‬                                                                                                                                                                                                        ‫افغانستان خواسته اســت و به طالبان سه روز‬
‫پاسخ نوشته بود‪«:‬جس ‌توجوی کمال(موجود کامل)‬
‫نســبتا مبهم اســت و انگیزههای با عظمت به عنوان‬                                                                                                                                                                                                         ‫مهلت داده که بنلادن را تحویل بدهند‪.‬‬
‫جســ ‌توجوی کمال با آن عمومیتی که شما پیشنهاد‬
‫میکنید‪ ،‬نیست‪ ».‬پروفسور فرانتس روزنتال از آلمان؛‬
‫پروفسور یانگ از آمریکا متخصص در ادبیات شرق؛‬
‫بدفورد از آلمان در حوزه مقایسه عل ‏‌مالنفس اسلامی‬
‫و روانشناســی معاصــر؛‏پروفســور روژه گارودی‪،‬‏‬
‫پروفســور پیتر فراســت‏از کانادا و پروفسور هیسائه‬
‫ناکانیشــی‏از ژاپن از جمله دیگر اندیشمندانی بودند‬
‫که علامه جعفــری درباره موضوعات مختلفی با آنها‬
               ‫مکاتبه کرده بود‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8