Page 5 - 10-11-1403-1896 Sazandegi
P. 5

‫‪05‬‬  ‫سال هفتم شماره ‪1896‬‬                                                                         ‫پیشنهادهایی برای دیدنتماشا‬
    ‫چهارشنبه ‪ 10‬بهمن ‪1403‬‬

            ‫گزارش مستند‬                                                                             ‫نولان به جزیره بز میرود‬                                    ‫وونگ کار وای سریال میسازد‬                              ‫ریچر دوباره آغاز میشود‬

  ‫هنر اتفاقی فرمایشی نیست‬                                                                        ‫فیلمبرداری بخش سیسیلی «ادیسه» نولان حدود دو ماه آینده‬        ‫وونگ کار وای قصد دارد‪ ،‬فیلمبرداری ســریال درامی‬      ‫با نزدیک شــدن زمان پخش فصل سوم «ریچر»‪ ،‬تحلیلگران‬
                                                                                                 ‫در جزیره فاویانا آغاز خواهد شــد‪ .‬این جزیره که به «جزیره‬     ‫را آغاز کند که شخصیت اصلی آن یک زن قوی است؛‬          ‫تلویزیونی پیشبینی اســتقبال تماشــاگران از آن را میکنند‪.‬‬
 ‫ستارهاسکندری‪،‬تهی ‌هکنندهمجموعهسینماماجرا‬                                                        ‫بز» معروف است به باور بسیاری همان جایی است که هومر‬           ‫موضوعی که در سالهای اخیر طرفدار پیدا کرده است‪.‬‬       ‫اپیزوداول‪ ۲۰‬فوریه(دوماسفند)پخشمیشود‪.‬آلنریچسون‬
         ‫از چگونگی شک ‌لگیری آن گفت‬                                                              ‫تصور کــرده‪ ،‬اولیس و خدم ‌هاش در آنجا بزها را کباب کرده و‬    ‫گزارش شده وونگ کار وای برای فیلمبرداری ‪ ۳‬درام با‬     ‫یک بار دیگر در قالب کاراکتر جک ریچر ظاهر شده و این بار‬
                                                                                                 ‫مواد غذایی ذخیره کرد‌هاند‪ .‬این جزیره آرام و زیبا‪ ،‬بخشــی از‬  ‫یک پلتفرم فیلم و تلویزیون قرارداد امضا کرده و سریال‬  ‫هم به دنیای اسرارآمیز اکشن و پرتنش م ‌یرود‪ .‬فیلمنامه ریچر‬
‫نشســت خبری برنامه «ســینما ماجرا» با حضور ســتاره‬                                               ‫مجم ‌عالجزایر ِاگادی در شمال غربی سیسیل است‪« .‬ادیسه»‬         ‫جدید وی درباره یک زن کارآفرین است که حدود دهه‬        ‫‪ ۳‬بانگاهیبهدنیاوشخصی ‌تهایخلقشدهتوسطلیچایلد‬
  ‫اسکندریروزدوشنبه‪ ۸‬بهمندرخانههنرمانابرگزارشد‪.‬‬
                                                                                                      ‫با فناوری جدید فیلمبرداری آ ‌ی مکس تولید میشود‪.‬‬                          ‫‪ ۱۹۸۰‬یا ‪ ۱۹۹۰‬متولد شده است‪.‬‬                     ‫و نو ‌ل های پر خواننده او نوشته شده است‪.‬‬
‫طی این رویداد دو قســمت از مجموعه «سینما ماجرا» با‬
‫عناوین حاجیآقا آکتور ســینما و گوزنها برای اهالی رسانه به‬                                                                                                                                         ‫اجرای جنگ شادی‬
‫نمایش گذاشته شد‪ .‬ستاره اسکندری با ارائه توضیحاتی درباره‬
‫این مجموعه گفت‪« :‬ســینما ماجرا» برنام ‌های علیه فراموشی‬                                                                                                                                           ‫نگاهی به نمایش داماهی نمایشی از استان یزد‬
‫اســت زیرا این روزهای ســینمای ما روزهای دردناکی است و‬
‫لازم است که نسل جدید درباره ارزشهای تاریخ سینما بدانند‪.‬‬                                                                                                                                           ‫جشنوارهبی ‪‎‬نالمللیتئاترفجردردورهچه ‌لوسومخودپساز‬        ‫نیلوفر ثانی‬
‫دوست داریم بیش از‪ ۱۵‬قسمت این برنامه را بسازیم اما دغدغه‬                                                                                                                                           ‫فرا ‌زونشی ‪‎‬بهایی که طی چند سال اخیر داشته است‪ ،‬امسال‬
‫مالی و نبودن پشــتوانه و نمای ‌شدهنده رسمی ما را محدود کرده‬                                                                                                                                       ‫تلاش کرده در وضعیت باثباتتــری برنام ‪‎‬ههای خود را اجرا‬         ‫منتقد‬
‫اســت‪ .‬ما فقط میخواســتیم یادبودی از فیلمها و کارگردانان‬
‫بزرگ ســینما داشته باشیم‪ .‬اســکندری در همین زمینه افزود‪:‬‬                                                                                                                                          ‫کند‪ .‬با نگاهی به جدول اجراها م ‪‎‬یتوان دریافت که همچنان‬
‫«سینماماجرا»همچنین بسترمناسبی برایمعرفی جریانهای‬                                                                                                                                                  ‫نوعی ب ‪‎‬یمیلی فعلان تئاتر‪ ،‬چه در تهران و چه در شهرســتانها برای شرکت در این همایش هنری‬
‫اجتماعی اســت‪ .‬بهخصوص در سالهای اخیر که سینماگران‬                                                                                                                                                 ‫به چشم م ‪‎‬یخورد‪ .‬چراکه کیفیت آثاری که بر صحنه آمد‪‎‬هاند در حد انتظار کارنام ‪‎‬ه یک ساله تئاتر‬
‫در محدودیتهــای خاصــی فعالیــت میکنند و مــا عناوین‬                                                                                                                                              ‫ایران نیــست‪ .‬هرچند طی دو سال گذشته ب ‪‎‬ه رغم فعالیت بســیاری از گروههای نمایشی‪ ،‬آثاری‬
‫مختلفی مانند ممنو ‌عالکاری را میشــنویم‪ .‬بــه نظر من هرگز‬                                                                                                                                         ‫که در ســالنهای پایتخت و شهرســتانها بر صحنه آمدند نیز در اغلب موارد‪ ،‬کیفیت مطلوب و‬
‫نمیتــوان هیچ هنرمندی را از کار کــردن و فکر کردن منع کرد‪.‬‬                                                                                                                                        ‫راضیکنند‌های از رشد و ارتقای مسیر تئاتری نداشت ‌هاند و به تعداد بسیار معدود و اندکی‪،‬قابل قبول‬
‫این بازیگر و کارگردان که در سالهای اخیر فعالیتهای بسیاری‬                                                                                                                                          ‫ارزیابی میشدند‪ .‬به همین دلیل آنچه از این آثار در جشنواره هم میتوانست ارائه شود باید انتخابی‬
‫برای آزادی هنرمندان محبوس انجــام داده در بخش دیگری از‬                                           ‫بازنویسی یا خلاقی ‪‎‬تهای متنی و داســتانی‪ ،‬دیالوگهایی که با بیان تئاتری و زنده بازیگران جان‬                        ‫از میان برترینها یا پراقبالترینها توسط تماشاگران و اهالی تئاتر باشد‪.‬‬
‫صحبتهایشگفت‪:‬درسالهایاخیرفشارهاییبهسینماگرانی‬                                                     ‫مییافت‪ ،‬عمی ‪‎‬قتر و لای ‪‌‎‬هدارتر پرداخته شود تا بتواند ذهن مخاطب امروز را نیز به طرح پرس ‪‎‬شها یا‬  ‫در جشنواره چه ‌لوسوم ازجمله آثار در بخش رقابتی‪ ،‬نمایش «داماهی» از شهرستان یزد بود‬
‫که نگاه متفاوت دارند‪ ،‬حاکم شده! اما واقعیت این است که هیچ‬                                        ‫مواردی در بطن داســتان جلب نماید‪ .‬اما آنچه در صحنه تالار وحدت اجرا شد از داستانی ساده‪،‬‬           ‫که در روز دوم جشنواره و‪ ۴‬بهمن در تالار وحدت بر صحنه آمد‪ .‬نمایشی که تلفیقی از پرفورمنس‪،‬‬
‫هنرمندی را نمیتوان از اندیشیدن باز داشت‪ .‬مساله فقط سینما‬                                         ‫کودکانه و همان حکایت همیشــگی نیروهای خیر و شــر برخوردار بود که با تصاویر متحرک بر‬              ‫حرکات فیزیکال و موسیقی و داســتانگویی منظوم توسط یک راوی و از پیش ضبط شده‪ ،‬اجرا‬
‫نیست‪ .‬آنچه در سا ‌لهای اخیر مورد فشار است پس از اقتصاد‪،‬‬                                          ‫پرده انتهای سن تلاش داشــت‪ ،‬جلو‪‎‬ههای بصری جذابی ایجاد کند؛ اما با وجود روایت به شیوه‬             ‫شد وهیچ دیالوگی توسط بازیگران گفته نمیشــد‪ .‬روایت از داستانی بومی و محلی جنوب ایران‬
‫تبدیل شــدن هنر به اتفاقی فرمایشی اســت‪ .‬او ادامه داد‪ :‬تئاتر‬                                     ‫داســتانگویی و شرح قصه توسط راوی با اشــعار و قطعات نظم‪ ،‬آنقدر تقلیل یافته بود که بیشتر‬          ‫درباره اسطوره دریای جنوب‪ ،‬ماهی بزرگ و درخشان ‪‎‬ی است که در اعماق دریا م ‪‌‎‬یزیسته و ناجی‬
‫محل اندیشیدن است و باید از مردم جلوتر باشد اما موضوع این‬                                         ‫شباهت به نمایشهای مناسبتی و جنگهای شادی داشت‪ .‬اجراگران در گروههای پرفورمنس با‬                    ‫ماهیگیران در رزق و روزی و هدایت آنان به وقت توفان و سرگردانی در دریا قلمداد م ‪‎‬یشده است‪.‬‬
‫استکههویتهادچارتغییرشد‌هاند‪.‬سینماماجرابهان ‌هایاست‬                                               ‫تعوی ‌ض لباسها در موقعیتهای داستان و بهره از پارچههای رنگی‪ ،‬قادر به حفظ هماهنگی لازم‬             ‫پیرمرد ماهیگیری در تور خود داماهی (همان ماهی بزرگ و درخشــان) را صید میکند اما در‬
‫تا بگویم چرا هنر را برای زندگی انتخاب کرد‌هایم؟ صورت زشت‬                                                                                                                                          ‫قبال خواهش و خواســته داماهی‪ ،‬او را به دریا بازمیگرداند‪ .‬همسر پیرمرد او را سرزنش کرده که‬
‫پولی شدن همه چیز هویت همه آثار را تغییر داده و این رویه چه‬                                                                 ‫نبودند و این عدم یکدستی گاه بیش از اندازه به چشم میآمد‪.‬‬                ‫چرا چنین ثروتی که زندگی آنان را از فلاکت نجات م ‌یدهد را از دست داده است و خود برای صید‬
‫در ســینما‪ ،‬موسیقی و چهدر تئاتر ودیگرهنرها رخداده است‪.‬‬                                           ‫در نگاه کلی‪ ،‬نمایش «داماهی» که سیدسهراب منشادی نگارش آن را برعهده داشته و احمد‬                   ‫داماهی دست به کار میشود‪ .‬او حتی در قبال دریافت تاج و ثروت از داماهی باز هم طمع کرده و‬
‫اسکندری بیان کرد‪ :‬من این روزها کمتر خودم را بازیگر م ‌یدانم‬                                      ‫ندافی و الهه کیانفرد آن را کارگردانی کرده بودند‪ ،‬نه تنها نتوانســت موفق و قابل قبول ظاهر شود‬                      ‫به دنبال صید کامل او توطئه میکند‪.‬‬
‫و دنبال این هستم که معنای زندگی خودم را تفسیر کنم‪ .‬همچنین‬                                        ‫بلکه در حد و اندازه تالاری چون وحدت و جشنواره نیز نبود‪ .‬به‌ویژه از نقص بزرگ پخش شرح‬              ‫این روایت جنوبی که به طبع برای مردمان آن خطه حائز اهمیت اســت‪ ،‬میتوانســت با کمی‬
‫در اندازه خودم سعی میکنم‪ ،‬حرمت استادانم را نگه دارم‪ .‬مانند‬
‫برگزاری ورکشــاپ اســتاد علی رفیعی که به دلیل درخواست‬                                                                        ‫داستان و موسیقی ضبط شده‪ ،‬نمیتوان به راحتی گذشت‪.‬‬
‫اســتعلام از ایشان برگزار نشد‪ .‬پویا نبی‪ ،‬کارگردان این مجموعه‬
‫هم درباره آن توضیح داد‪ :‬طی تلاشهایی که داشتیم در مجموعه‬
‫مذکور به‪ 15‬فیلم مهم تاریخ ســینمای ایــران پرداخت ‌هایم و باید‬
‫بگویم این تلاشها با حمایتهای خانم اســکندری به سرانجام‬
‫رسیده است‪ .‬سعیمان این بوده که مقاطع مختلف تاریخ سینما‬
‫را مدنظر داشته باشیم و محدود به زمان خاصی نبود‌هایم‪ .‬سعی‬
‫کردیم فیل ‌مها مربوط به دهه خاصی نباشد و از سال‪ ۱۳۱۲‬اولین‬
‫فیلم موجود بلند سینما یعنی فیلم «حاجیآقا آکتور سینما» در‬
‫این لیست هست تا اواسط دهه ‪ ۸۰‬و فیلم «چهارشنبهسوری»‬
‫آقای فرهادی‪ .‬وی درباره بستر پخش «سینما ماجرا» توضیح‬
‫داد‪ :‬باید بپذیریم که امثال این برنامهها در سیاستهای فرهنگی‬
‫ما جایی ندارند‪ .‬پلتفرمی که اکنون م ‌یتوانیم این برنامه را پخش‬
‫کنیم‪ ،‬یوتیوب اســت‪ .‬من برای پخش ایــن برنامه به پلتفرمهای‬
‫داخلی هم مراجعه کردم اما تاکنون جواب مثبتی در یافت نکردم‪.‬‬
‫پویا نبی درباره معیار انتخــاب فیلمهای این برنامه بیان کرد‪ :‬ما‬
‫ابتدا چیزی حدود ‪ ۳۵‬فیلم را انتخاب کردیم اما به دلیل شرایط‬
‫اقتصادی که داشــتیم‪ ،‬ناگزیر برخی آثــار را حذف کردیم‪ .‬دلیل‬
‫انتخاب این آثار این بود که متاسفانه در کشور ما نسخه مطلوبی‬
‫افزیلبرمهخایرافیشلمخهاصًًایازقدیخومدیتهویجهکوندنندداهرهاد‪.‬دمریانفحتتیکبرردمخ‪.‬یمپعیواسرتبرعهدایو‬
‫ما برای انتخابداستان‪ ،‬شکلگیری فیلمها بود‪ .‬نکته بعدی این‬
‫بود که ما دوست داشتیم از کارگردانان موج نوی سینما‪ ،‬فیلمی در‬
‫این برنامه داشته باشیم‪ .‬یک بخشی هم مربوط به ملاحظات بود‬
‫کهقابلکتماننیست‪.‬اسکندریدربارهتوقفور ‌کشاپعلی‬
‫رفیعی در اصفهان توضیح داد‪ :‬در اصفهان شــماره ملی استاد‬
‫رفیعی را برای اســتعلام خواســتند و ما تصمیم گرفتیم که این‬
‫برنامه برگزار نشود و بعدتر با قوت و شایستگی این ورکشاپ‬
‫ادامه پیدا کنــد‪ .‬تئاتر هرگز محل درآمدی بــرای دکتر رفیعی‬
‫نبوده است و چندین ورکشاپ رایگان برگزار کرد‌هاند ما نیز به‌‬
‫عنوان شاگردان ایشان سعی میکنیم این ورکشاپهای رایگان‬

                      ‫همچنان ادامه داشته باشند‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8