Page 5 - 10-11-1403-1896 Sazandegi
P. 5
05 سال هفتم شماره 1896 پیشنهادهایی برای دیدنتماشا
چهارشنبه 10بهمن 1403
گزارش مستند نولان به جزیره بز میرود وونگ کار وای سریال میسازد ریچر دوباره آغاز میشود
هنر اتفاقی فرمایشی نیست فیلمبرداری بخش سیسیلی «ادیسه» نولان حدود دو ماه آینده وونگ کار وای قصد دارد ،فیلمبرداری ســریال درامی با نزدیک شــدن زمان پخش فصل سوم «ریچر» ،تحلیلگران
در جزیره فاویانا آغاز خواهد شــد .این جزیره که به «جزیره را آغاز کند که شخصیت اصلی آن یک زن قوی است؛ تلویزیونی پیشبینی اســتقبال تماشــاگران از آن را میکنند.
ستارهاسکندری،تهی هکنندهمجموعهسینماماجرا بز» معروف است به باور بسیاری همان جایی است که هومر موضوعی که در سالهای اخیر طرفدار پیدا کرده است. اپیزوداول ۲۰فوریه(دوماسفند)پخشمیشود.آلنریچسون
از چگونگی شک لگیری آن گفت تصور کــرده ،اولیس و خدم هاش در آنجا بزها را کباب کرده و گزارش شده وونگ کار وای برای فیلمبرداری ۳درام با یک بار دیگر در قالب کاراکتر جک ریچر ظاهر شده و این بار
مواد غذایی ذخیره کردهاند .این جزیره آرام و زیبا ،بخشــی از یک پلتفرم فیلم و تلویزیون قرارداد امضا کرده و سریال هم به دنیای اسرارآمیز اکشن و پرتنش م یرود .فیلمنامه ریچر
نشســت خبری برنامه «ســینما ماجرا» با حضور ســتاره مجم عالجزایر ِاگادی در شمال غربی سیسیل است« .ادیسه» جدید وی درباره یک زن کارآفرین است که حدود دهه ۳بانگاهیبهدنیاوشخصی تهایخلقشدهتوسطلیچایلد
اسکندریروزدوشنبه ۸بهمندرخانههنرمانابرگزارشد.
با فناوری جدید فیلمبرداری آ ی مکس تولید میشود. ۱۹۸۰یا ۱۹۹۰متولد شده است. و نو ل های پر خواننده او نوشته شده است.
طی این رویداد دو قســمت از مجموعه «سینما ماجرا» با
عناوین حاجیآقا آکتور ســینما و گوزنها برای اهالی رسانه به اجرای جنگ شادی
نمایش گذاشته شد .ستاره اسکندری با ارائه توضیحاتی درباره
این مجموعه گفت« :ســینما ماجرا» برنام های علیه فراموشی نگاهی به نمایش داماهی نمایشی از استان یزد
اســت زیرا این روزهای ســینمای ما روزهای دردناکی است و
لازم است که نسل جدید درباره ارزشهای تاریخ سینما بدانند. جشنوارهبی نالمللیتئاترفجردردورهچه لوسومخودپساز نیلوفر ثانی
دوست داریم بیش از ۱۵قسمت این برنامه را بسازیم اما دغدغه فرا زونشی بهایی که طی چند سال اخیر داشته است ،امسال
مالی و نبودن پشــتوانه و نمای شدهنده رسمی ما را محدود کرده تلاش کرده در وضعیت باثباتتــری برنام ههای خود را اجرا منتقد
اســت .ما فقط میخواســتیم یادبودی از فیلمها و کارگردانان
بزرگ ســینما داشته باشیم .اســکندری در همین زمینه افزود: کند .با نگاهی به جدول اجراها م یتوان دریافت که همچنان
«سینماماجرا»همچنین بسترمناسبی برایمعرفی جریانهای نوعی ب یمیلی فعلان تئاتر ،چه در تهران و چه در شهرســتانها برای شرکت در این همایش هنری
اجتماعی اســت .بهخصوص در سالهای اخیر که سینماگران به چشم م یخورد .چراکه کیفیت آثاری که بر صحنه آمدهاند در حد انتظار کارنام ه یک ساله تئاتر
در محدودیتهــای خاصــی فعالیــت میکنند و مــا عناوین ایران نیــست .هرچند طی دو سال گذشته ب ه رغم فعالیت بســیاری از گروههای نمایشی ،آثاری
مختلفی مانند ممنو عالکاری را میشــنویم .بــه نظر من هرگز که در ســالنهای پایتخت و شهرســتانها بر صحنه آمدند نیز در اغلب موارد ،کیفیت مطلوب و
نمیتــوان هیچ هنرمندی را از کار کــردن و فکر کردن منع کرد. راضیکنندهای از رشد و ارتقای مسیر تئاتری نداشت هاند و به تعداد بسیار معدود و اندکی،قابل قبول
این بازیگر و کارگردان که در سالهای اخیر فعالیتهای بسیاری ارزیابی میشدند .به همین دلیل آنچه از این آثار در جشنواره هم میتوانست ارائه شود باید انتخابی
برای آزادی هنرمندان محبوس انجــام داده در بخش دیگری از بازنویسی یا خلاقی تهای متنی و داســتانی ،دیالوگهایی که با بیان تئاتری و زنده بازیگران جان از میان برترینها یا پراقبالترینها توسط تماشاگران و اهالی تئاتر باشد.
صحبتهایشگفت:درسالهایاخیرفشارهاییبهسینماگرانی مییافت ،عمی قتر و لای هدارتر پرداخته شود تا بتواند ذهن مخاطب امروز را نیز به طرح پرس شها یا در جشنواره چه لوسوم ازجمله آثار در بخش رقابتی ،نمایش «داماهی» از شهرستان یزد بود
که نگاه متفاوت دارند ،حاکم شده! اما واقعیت این است که هیچ مواردی در بطن داســتان جلب نماید .اما آنچه در صحنه تالار وحدت اجرا شد از داستانی ساده، که در روز دوم جشنواره و ۴بهمن در تالار وحدت بر صحنه آمد .نمایشی که تلفیقی از پرفورمنس،
هنرمندی را نمیتوان از اندیشیدن باز داشت .مساله فقط سینما کودکانه و همان حکایت همیشــگی نیروهای خیر و شــر برخوردار بود که با تصاویر متحرک بر حرکات فیزیکال و موسیقی و داســتانگویی منظوم توسط یک راوی و از پیش ضبط شده ،اجرا
نیست .آنچه در سا لهای اخیر مورد فشار است پس از اقتصاد، پرده انتهای سن تلاش داشــت ،جلوههای بصری جذابی ایجاد کند؛ اما با وجود روایت به شیوه شد وهیچ دیالوگی توسط بازیگران گفته نمیشــد .روایت از داستانی بومی و محلی جنوب ایران
تبدیل شــدن هنر به اتفاقی فرمایشی اســت .او ادامه داد :تئاتر داســتانگویی و شرح قصه توسط راوی با اشــعار و قطعات نظم ،آنقدر تقلیل یافته بود که بیشتر درباره اسطوره دریای جنوب ،ماهی بزرگ و درخشان ی است که در اعماق دریا م یزیسته و ناجی
محل اندیشیدن است و باید از مردم جلوتر باشد اما موضوع این شباهت به نمایشهای مناسبتی و جنگهای شادی داشت .اجراگران در گروههای پرفورمنس با ماهیگیران در رزق و روزی و هدایت آنان به وقت توفان و سرگردانی در دریا قلمداد م یشده است.
استکههویتهادچارتغییرشدهاند.سینماماجرابهان هایاست تعوی ض لباسها در موقعیتهای داستان و بهره از پارچههای رنگی ،قادر به حفظ هماهنگی لازم پیرمرد ماهیگیری در تور خود داماهی (همان ماهی بزرگ و درخشــان) را صید میکند اما در
تا بگویم چرا هنر را برای زندگی انتخاب کردهایم؟ صورت زشت قبال خواهش و خواســته داماهی ،او را به دریا بازمیگرداند .همسر پیرمرد او را سرزنش کرده که
پولی شدن همه چیز هویت همه آثار را تغییر داده و این رویه چه نبودند و این عدم یکدستی گاه بیش از اندازه به چشم میآمد. چرا چنین ثروتی که زندگی آنان را از فلاکت نجات م یدهد را از دست داده است و خود برای صید
در ســینما ،موسیقی و چهدر تئاتر ودیگرهنرها رخداده است. در نگاه کلی ،نمایش «داماهی» که سیدسهراب منشادی نگارش آن را برعهده داشته و احمد داماهی دست به کار میشود .او حتی در قبال دریافت تاج و ثروت از داماهی باز هم طمع کرده و
اسکندری بیان کرد :من این روزها کمتر خودم را بازیگر م یدانم ندافی و الهه کیانفرد آن را کارگردانی کرده بودند ،نه تنها نتوانســت موفق و قابل قبول ظاهر شود به دنبال صید کامل او توطئه میکند.
و دنبال این هستم که معنای زندگی خودم را تفسیر کنم .همچنین بلکه در حد و اندازه تالاری چون وحدت و جشنواره نیز نبود .بهویژه از نقص بزرگ پخش شرح این روایت جنوبی که به طبع برای مردمان آن خطه حائز اهمیت اســت ،میتوانســت با کمی
در اندازه خودم سعی میکنم ،حرمت استادانم را نگه دارم .مانند
برگزاری ورکشــاپ اســتاد علی رفیعی که به دلیل درخواست داستان و موسیقی ضبط شده ،نمیتوان به راحتی گذشت.
اســتعلام از ایشان برگزار نشد .پویا نبی ،کارگردان این مجموعه
هم درباره آن توضیح داد :طی تلاشهایی که داشتیم در مجموعه
مذکور به 15فیلم مهم تاریخ ســینمای ایــران پرداخت هایم و باید
بگویم این تلاشها با حمایتهای خانم اســکندری به سرانجام
رسیده است .سعیمان این بوده که مقاطع مختلف تاریخ سینما
را مدنظر داشته باشیم و محدود به زمان خاصی نبودهایم .سعی
کردیم فیل مها مربوط به دهه خاصی نباشد و از سال ۱۳۱۲اولین
فیلم موجود بلند سینما یعنی فیلم «حاجیآقا آکتور سینما» در
این لیست هست تا اواسط دهه ۸۰و فیلم «چهارشنبهسوری»
آقای فرهادی .وی درباره بستر پخش «سینما ماجرا» توضیح
داد :باید بپذیریم که امثال این برنامهها در سیاستهای فرهنگی
ما جایی ندارند .پلتفرمی که اکنون م یتوانیم این برنامه را پخش
کنیم ،یوتیوب اســت .من برای پخش ایــن برنامه به پلتفرمهای
داخلی هم مراجعه کردم اما تاکنون جواب مثبتی در یافت نکردم.
پویا نبی درباره معیار انتخــاب فیلمهای این برنامه بیان کرد :ما
ابتدا چیزی حدود ۳۵فیلم را انتخاب کردیم اما به دلیل شرایط
اقتصادی که داشــتیم ،ناگزیر برخی آثــار را حذف کردیم .دلیل
انتخاب این آثار این بود که متاسفانه در کشور ما نسخه مطلوبی
افزیلبرمهخایرافیشلمخهاصًًایازقدیخومدیتهویجهکوندنندداهرهاد.دمریانفحتتیکبرردمخ.یمپعیواسرتبرعهدایو
ما برای انتخابداستان ،شکلگیری فیلمها بود .نکته بعدی این
بود که ما دوست داشتیم از کارگردانان موج نوی سینما ،فیلمی در
این برنامه داشته باشیم .یک بخشی هم مربوط به ملاحظات بود
کهقابلکتماننیست.اسکندریدربارهتوقفور کشاپعلی
رفیعی در اصفهان توضیح داد :در اصفهان شــماره ملی استاد
رفیعی را برای اســتعلام خواســتند و ما تصمیم گرفتیم که این
برنامه برگزار نشود و بعدتر با قوت و شایستگی این ورکشاپ
ادامه پیدا کنــد .تئاتر هرگز محل درآمدی بــرای دکتر رفیعی
نبوده است و چندین ورکشاپ رایگان برگزار کردهاند ما نیز به
عنوان شاگردان ایشان سعی میکنیم این ورکشاپهای رایگان
همچنان ادامه داشته باشند.

