Page 7 - 10-11-1403-1896 Sazandegi
P. 7
07 سال هفتم شماره 1896 بررسی رویدادهای اجتماعیکوچه
چهارشنبه 10بهمن 1403
گزارش شهر شوک DEEPSEEK
فعالیت نمایشی زاکانی هوش مصنوعی چینی چطور آینده صنعت تکنولوژی آمریکا را به چالش کشید
اتوبوس برقی است نه تراموا!
محسن هاشمیرفسنجانی هوش مصنوعی پیشــرفته قابل دسترستر شود و این میتواند به Wنگران یهاو انتقادات آمریکای یها گــروه اجتماعــی :در ژانویــه ،2025اســتار تآپ چینی
دموکراتیزه شــدن کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف
رئیس سابق شورای شهر تهران منجر شــود .دیپســیک با عرضه مدل خود به صورت متنباز ذینفعان آمریکایــی نگرانیهای مختلفــی در مورد ظهور
به توســع هدهندگان در سراســر جهان این امکان را م یدهد که از دیپســیک ابراز کردهانــد ازجمله ریســکهای امنیت ملی،
این تکنولوژی اســتفاده کرده و آن را اصلاح کنند و به این ترتیب نگرانیهایــی وجــود دارد کــه تواناییهای هــوش مصنوعی دیپسیک دستیار هوش مصنوعی خود را با نام دیپسیک-
نــوآوری و همکاری را تســهیل میکنــد .همزمان دیپســیک میتواند برای نظارت یا جاسوسی سایبری استفاده آر 1معرفی کرد که به ســرعت توجهات زیــادی را به خود
توســعه حم لونقل عمومی در پایتخت ایــران با جمعیت کاهش نیازهای محاسباتی مدل دیپسیک به کاهش جلب کرده اســت .این توسعه نگرانیهای زیادی را در میان
حدود ۱۴تا ۱۵میلیون نفر ضرورتی اســت که نمیتوان از آن اثرات کربنی تکنولوژیهای هوش مصنوعی کمک شــود و منافع امنیت ملــی ایالاتمتحده را به خطــر بیندازد.
چشم پوشید ،زیرا این جمعیت زیاد در تهران برای جابهجایی میکند و نگرانیها در مورد اثرات زیســتمحیطی دوم تاثیرات اقتصادی اســت؛ کارآمدی هزینــ های مدل هوش شــرکتها و مقامــات آمریکایی ایجاد کــرده و بحثهایی
مصنوعی دیپســیک ســوالاتی را در مورد پایداری مدلهای در مــورد تاثیــر آن بر صنعت هــوش مصنوعی
نیازمند اســتفاده از وســایل نقلیه مختلــف همانند اتوبوس، توسعههای هوش مصنوعی را کاهش م یدهد. تجــاری شــرکتهای آمریکایی ایجاد کرده اســت که اغلب به ایالاتمتحده و امنیت ملی به راه انداخته است.
تاکســی و مترو هســتند اما این روز ناوگان حم لونقل تهران ســرمایهگذاریهای وســیع در زیرســاختها و منابع وابسته
ظرفیت لازم برای ارائه خدمات گســترده به پایتختنشــینان Wدلایل علاق همندی آمریکای یها به دی پسیک هستند .همچنین پیشــرفت سریع دیپســیک باعث شده که ظهور دیپسی ک که در سال 2023توسط لیانگ
بحثهاییدر مورد جایگاه ایالاتمتحدهدر رقابت جهانیهوش ونفنگ تاسیس شد ،زیرمجموع های از صندوق
که اکنــون حم لونقل عمومی در تهران اراصنًادًلارود.ضبعاییدتبگخوویبییم آمریکاییها و شرکتهای آنان به دلایل مختلفی مصنوعی ایجاد شــود و برخی آن را بهعنوان «زنگ بیدار باش» پوشش ریسک چینیهای-فلایر است.
ندارد .در شــرایط فعلی باید حداقل ۱۲ به مدل هوش مصنوعی دیپســیک علاقه نشــان یکهکم مستدقلیمزًًابابانپلبتــفزرمرهاگ (ی هMو)LLش شــرکت این
خط مترو و حدود ۲۵۶ایستگاه درونشهری باید در پایتخت دادهاند .شرک تهای آمریکایی درحال بررسی مدل برای تسریع در توسعه هوش مصنوعی داخلی خود بدانند. داده است توسعه
وجود داشته باشد و با این شــرایط حداقل امکان جاب هجایی دیپسیک هســتند تا عملکرد و ساختار هزین های
هفت میلیون مســافر فراهم خواهد شــد ،هرچند در آینده این آن را درک کنند و پیشنهادات هوش مصنوعی خود Wمزایای مدل هوش مصنوعی دی پسیک مصنوعــی establishedماننــد چتجیپیتی
را بهبود بخشــند .آنها درحال بررسی همکاری با رقابــت میکند .نکته قابل توجه این اســت که
رقم به ۱۰میلیون نفر م یرسد .اما درحال حاضر اینطور نیست دیپسیک برای یکپارچهســازی تکنولوژی آن در با وجود نگرانیها ،مدل هوش مصنوعی دیپســیک مزایای مدل دیپسیک عملکرد مشابهی با هزینههای
و وضعیت فعلی حم لونقل عمومــی از برنامههای پیشبینی محصولات و خدمات خود هستند تا از قابلیتهای زیــادی دارد .هزینه کمتــر این مدل باعث شــده که تکنولوژی
شده بســیار عقبتر اســت .با توجه به اینکه اکنون روزانه ۲ آن بــرای به دســت آوردن برتری رقابتی اســتفاده به مراتب کمتــر دارد .ب هعنوان مثــال ،درحالی
کنند .ظهور دیپسیک موجب شده که مقامات ایالاتمتحده که شرکتهای پیشــرو در هوش مصنوعی نیاز
میلیون ســفر با متروی تهران انجام میشــود و این موضوع به استراتژیهای توسعه هوش مصنوعی خود را مورد بازنگری قرار به قدرت محاسباتی وســیعی دارند ،دیپسیک
این معناســت که وضعیت فعلی حم لونقــل عمومی در این دهنــد و به چالشها و فرصتهایی که پیشــرف تهای چین در
کلانشهر بهشــدت با برنام هریزهایی که گذشته پیشبینی شده زمینه هوش مصنوعی به همراه دارد توجه بیشتری داشته باشند. ادعا میکند که مدل خود را با اســتفاده از حدود
در نهایت اینکهورود دیپسیک به دنیای هوش مصنوعی 2000تراشــه اختصاصی H800در مدت 55روز
بود فاصله ز یادی دارد .وضعیت اتوبوسهای موجود در ناوگان پارادایمهای ســنتی را مختل کــرده و همزمــان چالشها و داده اســت کوههتزقیرنیهبًًا 1508ب.را5برمیکلیمتورنادزلاهرزآینمهوهزاشی
حم لونقل عمومی پایتخت خوب نیســت .اکنون باید ناوگان فرصتهای جدیدی ایجاد کرده است .درحالی که این رقابت توسعه هوش
عمومی در بخش اتوبوسها حداقل ۹هزار دســتگاه اتوبوس زیادی برای شرکتهای تکنولوژی آمریکایی به وجود آورده، مصنوعی
مزایای آن ازجمله راهحلهای کارآمد و متنباز هوش مصنوعی متاست.
در تهران داشــته باشد .اما اکنون تعداد اتوبوسها کمتر از پنج میتواند به نوآوری بیشــتر کمک کند .پاسخ ایالاتمتحده به
هزار دســتگاه است و شاید به روایتی تعداد آنها به ۲تا ۳هزار ظهور دی پســیک به احتمال زیاد مســیر توسعه آینده هوش
دستگاه برســد .گفته م یشــود این کمبود اتوبوسها به دلیل مصنوعی در ســطح جهانی و دینامیک اســتراتژیک روابط Wتاثیر بر صنعت تکنولوژی ایالا تمتحده
خرابیهای برخی از اتوبوسهای موجود است و بازسازیهای
درحال انجام است اما معتقدم با وجود بازساز ی اتوبوسهای ایالاتمتحده و چین را شکل خواهد داد. انتشار دی پسیک-آر 1تاثیر زیادی بر صنعت تکنولوژی
خراب باز هم آمار اتوبوسها به حدنصاب نم یرســد و شــاید اانیاولیادیتــمات تحقردیهبًًگاذ8ا1شتدهراصسدتک.اهدرتاشرییافخت27کژهانموعیاهد5ل2ا0ز2د،سـسـهاتم
مجموع آنها به پنج هزار دســتگاه برســد و تعداد بیشتر از این رفتن حدود 593میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت بود.
نیست .هرچند شهرداری تلاش میکند اقداماتی را در راستای سایر غولهای تکنولوژی ازجمله مایکروسافت و آلفابت نیز
توســعه حم لونقل عمومی ،ب هویژه در بخش اتوبوسها انجام با کاهشهای زیادی مواجه شــدند .این آشفتگیهای بازار
دهد اما به نظر م یرســد کــه دولتها علاقهمنــدی کافی به به عملکرد رقابتی و کارآمد دیپسیک و اثربخشی هزین های
حم لونقلعمومینشاننم یدهندواولویتهابیشتربهسمت آن نسبت داده شــده اســت که فرضیات مالی شرکتهای
خودرومحوری است .بهعنوان نمونه ،میلیاردها دلار به خرید
آمریکایی را به چالش کشیده است.
خودرو اختصاص داده میشــود ،اما فقط ۱۰۰میلیون دلار به
حم لونقــل عمومی تخصیص داده میشــود .درحال حاضر
سالیانه حدود یک میلیون و ۳۰۰تا ۴۰۰هزار خودرو در داخل
کشور ساخته میشود اما زمانی که صحبت از واردات خودرو
میشود ،وضعیت متفاوت میشود ،زیرا وضعیت موجود نشان
م یدهد که سالانه تنها ۱۰۰واگن وارد کشور میشود .از سوی
ددایرگدرا،مادرظکرفیشــتوهراماینتوکلیارد آخنانهاههکاامًیا ًلواگخالنیساازسـیـزیتا.دازییفکعالسیــوت
ادعای تولید و عدالتمحوری میکنیم اما حم لونقل عمومی
را فرامــوش کردهایم .در مورد ترامــوا باید بگویم که چیزی که
قصــد دارنــد وارد ناوگان پایتخــت کنند بــه هی چوجه تراموا
نیست .یعنی به جای تراموا قرار است یک اتوبوس برقی چرخ
لاستیکی آکاردئونی به طول ۴۰متر وارد تهران شود که نام آن را
تراموا گذاشت هاند ،تراموا یک وسیل های است که باید روی ریل
حرکت کند .این موضوع بهخصوص با توجه به سابقه تاریخی
تراموا که در گذشته در قالب قطارهای بخار حرکت میکردند،
مطرح است اما این چیزی که اکنون به نام تراموا معرفی میشود
فقط یک اتوبوس برقی است که البته گفته میشود قرار است
۲دستگاه آن از چین به تهران وارد شود .معتقدم این نوع وسیله
جابهجاییمسافرانبیشتربهنوعیفعالیتنمایشیشباهتدارد
تایکطرحجدیحم لونقلیبهنامتراموا.بهتراستمدیریت
شهری راستای توسعه سیستم اتوبوسهای برقی «بیآرتی» در
همان کریدورهای ویژهای که در تهران موجود اســت به طور
جدی فعالیت داشته باشد .باز هم تاکید میکنم این چیزی که
قصد دارند وارد نــاوگان حم لونقل کنند نام آن اتوبوس برقی
اســت ،نه تراموا .البته باید بگویم کــه در صورت بهکارگیری
چنین سیســتمهایی ،باید به دقت به نقاط حساس و تقاطعها
توجه شــود .ب هعنوان نمونه ،اگر در وسط یک چهارراه شلوغ
مانند چهارراه ولیعصر این سیستمها دچار خرابی شود میتواند
مشکلات زیادی از نظر ترافیکی ایجاد کند .باید بررسی شود
که این سیســتمها در مقاطع مختلف به خوبی فعالیت داشته
باشد و در صورت بروز مشــکل اشکالات به سرعت برطرف
شوند .به اضافه اینکه با اجرای پروژه منوریل در تهران مخالف
بودم؛ لذا در آن دوره که در شورا بودیم هیچ تلاشی برای به اجرا
در آمدن آن طرح انجام ندادم.
منبع :ایرنا

