Page 8 - 10-11-1403-1896 Sazandegi
P. 8

‫بررسی رویدادهای تاریخیحافظه‬                                                                                                                                                                        ‫سال هفتم شماره ‪1896‬‬                                                            ‫‪08‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                         ‫چهارشنبه ‪ 10‬بهمن ‪1403‬‬

‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‪61933000 :‬‬                                        ‫سازندگی‪ :‬روزنام ‌هسیاسیواجتماعی صاحبامتیاز‪:‬حزبکارگزارانسازندگیایران مدیرمسئول‪:‬سیدافضلموسوی سردبیر‪:‬اکبرمنتجبی‬                                                          ‫عکس‪ :‬رضا معطریان‬  ‫مدیرهنری‪ :‬رضا دول ‌تزاده‬
                                                                          ‫زیرنظرشورایسیاستگذاری‪:‬سیدحسینمرعشی(رئیس)‪ ،‬محمدعطریانفر‪،‬محمدقوچانی‪،‬علیهاشمی‪،‬سیدعلیرضاسیاس ‌یراد‪،‬امیراقتناعی‬

                                                       ‫ویراستار‪ :‬سعیده آرینفر حروفچین‪ :‬مجتبی دیدگر نشانی‪ :‬تهران‪ ،‬پاسداران‪ ،‬نگارستان پنجم‪ ،‬پلاک ‪ ، 8‬تلفن‪ 22841262 :‬چاپ‪ :‬امید نشر ایرانیان‪88537168 -9 :‬‬

               ‫تقویم‬                                        ‫فاتح مصر‬                                                                                                                                                                                           ‫کارنامه‪ :‬خاطرات هاشمی ‪1380‬‬

    ‫جشن باستانی ممنوعه‬                                 ‫به بهانه شوخی با کمبوجیه و حاشیههای آن‬

‫برگزاری سده به صورت نیمهخصوصی و محدود‬                                                                                                                                           ‫نیره خادمی‬

                 ‫با وجود اینکه سده ب ‌ه عنوان‬                                                                                                                                      ‫گروه تاریخ‬
                 ‫جشــن پیدایش آتش از آذر‬
                 ‫سال پیش در فهرست میراث‬                                                                                                                                         ‫شوخی رضا شفیعیجم با پادشاه کمبوجیه‬                                             ‫افراطدراختلاف ‪194‬‬
                 ‫جهانی ثبت شد اما همچنان‬                                                                                                                                        ‫و نامهای تاریخی دیگر هخامنشی در برنامه‬
                 ‫برگزاری این جشن باستانی‬               ‫کشور» و این نوشته موید این است که فرعون‬                                   ‫منابع مصری از کمبوجیه با عنوان فرعونی که‬       ‫جوکــر ‪ 2‬طی چند روز گذشــته باعث انتقاد‬                                                           ‫ادامه جمعه ‪ 25‬آبان‬
                 ‫در ایران بــا ب ‌یمهری روب ‌هرو‬       ‫مزبور کمبوجیه است‪ .‬مقدسی براساس این‬                                       ‫به آیین مصر احترام میگذاشت‪ ،‬یاد کرد‌هاند‪.‬‬      ‫کاربران فضای مجازی به این بازیگر شــد و‬                                                   ‫خرابكارىهایى در تهران‬
 ‫است و امسال در اســتا ‌نهایی چون تهران‪ ،‬کرمان‪،‬‬        ‫تصویر مینویسد که کمبوجیه از نظر شمایل‬                                     ‫تحقیقات باستانشناســی نیز نشان م ‌یدهد‬         ‫البته او نیز طی ویدئویی در پاسخ به این افراد‬                                   ‫یك مهندس اسپانیایى‌ گفته‪ ،‬اول انقلاب در صنایع‬
 ‫یزد و خراسان به صورت نیمهخصوص ‌ی و با حضور‬            ‫به صورت یک فرعون مصری تصویر شده که‬                                        ‫که او ه ‌مراســتای اقدامات پــدر در احترام‬     ‫ابراز گلایه کرد‪ .‬او در برابر این هجمهها گفت‬                                    ‫نظامى ایران كار مكىرده ســپس بــه خاطر آزارى كه‬
 ‫جامعه زرتشتیان برگزار م ‌یشود‪ .‬فردوسی در اشعار‬        ‫باز نشــان از تبعیت او از آیینهای این کشور‬                                ‫به ادیان‪ ،‬نهتنها گاو مقدس آپیس را نکشــته‬      ‫که چنین برنام ‌های تنها یک ســرگرمی بود‪:‬‬                                       ‫در ایران دیده به عراق رفته و موشــكهاى اســكاد را‬
 ‫خود بــه این موضوع اشــاره میکند که هوشــنگ‬           ‫دارد اما از نظر دیرینه پزشکی مهمترین نکته‬                                 ‫اســت که بنا بر همین شــواهد‪ ،‬او با شرایع‬      ‫«منفقطکلم ‌هایبهنامکمبوجیهگفتم‪.‬حالا‬                                            ‫بهینهسازىكرده و موشك «الحسین» را ساخته است‪.‬‬
 ‫(پادشاه پیشــدادی) با همراهانش به کوه م ‌یرود و‬       ‫در حالت نشستن اوست؛ مشخص است که‬                                           ‫کامل مصری به ستایش گاو مزبور دست زده‬           ‫بــ ‌ه خاطر یک کلمه‪ ،‬من را متهم به توهین به‬                                    ‫ســازمان ملل بــا آمــدن [برها ‌نالدیــن] ربانى‪،‬‬
 ‫ماری ترسناک میبیند‪ .‬او در تلاش برای دور کردن‬          ‫در این نشستن از رسومی خاص تبعیت شده‬                                       ‫است‪ .‬در کتیب ‌های که در کنار قبر گاو مقدس‬      ‫تمارنی دخاراییراد‪.‬ن مخویدکنکیمدب؟وجشیایهداگمر بشوکدلحتدیمًًاگ برایم بان‬        ‫[رئیسجمهــور دولت مجاهدین] بــه كابل موافقت‬
 ‫مار‪ ،‬ســنگی پرتاب م ‌یکند و پــس از گریختن مار‪،‬‬       ‫که نشــان از عقلی سالم دارد که م ‌یداند باید‬                              ‫آپیــس وجود دارد‪ ،‬آمده اســت‪« :‬در ســال‬        ‫رفیق میشد و میخندیدیم‪ .‬تاریخ ایران تاریخ‬                                       ‫كرده اما آمریكا گویا مخالف اســت‪ .‬ملاعمر‪[ ،‬رهبر‬
 ‫از برخورد ســنگ به صخره جرق ‌های ایجاد و آتشی‬         ‫چکار کند اما مهمترین یافته دیرینه پزشکی‬                                   ‫ششم‪ ،‬سومین ماه از فصل شمسو‪ ،‬روز دهم‬            ‫صلح‪ ،‬دوســتی‪ ،‬عشــق و مهرورزی است‪.‬‬                                             ‫طالبان] به نیروهایش دســتور داده است‪ ،‬قندهار را‬
 ‫درست میشود بنابراین هوشنگ از این رویداد روش‬           ‫امینصجرا نییکسهاتتف‪.‬اقمًًاهپمزتشرینکینایفزتهه راس یتکدیراازخبتزیراگرامنا‬  ‫در دوران پادشــاهی شاهنشاه دو مصر بالا و‬       ‫زشت است که چنین برخوردهایی میکنید‪.‬‬                                             ‫تُُكنخلدیوهزكهننم آدموابدهه كخواهربجزننشددو‌نطهالسبتانِِندم‪.‬حاصره شــده در‬
 ‫ایجاد آتش با اســتفاده از ســنگ چخماق را کشف‬          ‫میگذارد‪ .‬از اوجاهورسنت یا اوجاهوررسنه‬                                     ‫پایین و ازبس‪ ،‬پروردگار بزرگ که او را زندگی‬     ‫من مردم کشورم را دوست دارم و نم ‌یدانم چرا‬                                     ‫دیشــب در نقاطى از تهران و شهرســتانها‪ ،‬بعد‬
 ‫میکند‪ .‬او به شــادی این کشف‪ ،‬شب آتشی بزرگ‬             ‫خدمتگزار نیث‪ ،‬ایزدبانوی سائیس در دلتای‬                                    ‫جاودانی باد‪ .‬خداوند آپیس با آرامشی تمام به‬     ‫عد ‌های به دنبال ایجاد فتنه هستند‪ .‬من عاشق‬                                     ‫از مســابقه [تیمهای ملــی فوتبال ایــران و ایرلند]‪،‬‬
 ‫برم ‌یافروزد و با همراهان جشــن میگیرد و سالگرد‬       ‫غربی‪ ،‬تندیسی همراه با یک کتیبه یافت شده‬                                   ‫سوی باختر زیبایش [آرامگاهش] راهنمایی‬           ‫شما هستم‪ ،‬این کارها را نکنید»‪ .‬سازندگی به‬
 ‫آن روز را جشــن ســده م ‌ینامد‪ .‬زهره زرشــناس‪،‬‬        ‫اســت که اکنون در موز‌ه واتیکان نگهداری‬                                   ‫شــد؛ و او را در گورســتان و در جایــی که‬      ‫همین مناسبت به گوش ‌های از تاریخ پادشاهی‬                                                        ‫خرابكارىهایى شده است‪.‬‬
 ‫زبانشناس‪ ،‬ایرانشناس و باستانشناس در نشستی‬             ‫میشود‪ .‬مقدسی مینویسد‪ :‬این پزشک پس‬                                         ‫فرعون برای او ساخته بود‪ ،‬جای دادند‪ .‬پس‬         ‫هخامنشی‪ ،‬کمبوجیه و جزئیاتی از زندگی او‬
 ‫که با حضور پژوهشگران و متخصصان حوزه میراث‬             ‫از فتح مصر توســط کمبوجیه به همکاری با‬                                    ‫از انجام همه مراســم که برای مومیایی کردن‬                                                                                                               ‫شنبه ‪ 26‬آبان‬
 ‫فرهنگی برگزار شــد از افسانههای گوناگونی سخن‬          ‫هخامنشیان پرداخت و از نفوذ خود برای آشنا‬                                  ‫آن لازم بود‪ ،‬جام ‌های گرانبها بر او پوشانیدند‬                       ‫پرداخته است‪.‬‬
 ‫گفت که در توجیه این جشــن نقل شده است‪« :‬از‬            ‫کردن شاهان هخامنشــی‪ ،‬یعنی کمبوجیه و‬                                      ‫و همه آرایشها و گوهرهــای گرانبهایش را‬                                                                                        ‫دیدار با سفیر جدیدمان دركره شمالى‬
 ‫میان این افســانهها تنها یکی به پیدایش آتش اشاره‬      ‫داریوش کبیر با فرهنگ مصری استفاده کرد‪.‬‬                                    ‫با وی در آرامــگاه جاودان ‌یاش جای دادند‪.‬‬                                                                                     ‫در جلســه مجمع [تشــخیص مصلحــت نظام]‬
 ‫دارد و جشن سده را جشن پدید آمدن آتش م ‌یداند‪.‬‬         ‫اوجاهورسنت یا اوجاهوررسنه در این کتیبه‬                                    ‫اینها همه به همان روش انجام شد که فرعون‬                                                                                       ‫بودجه ســتاد مبــارزه با مــواد مخدر مطــرح بود‪.‬‬
 ‫در کتاب آثارالباقیه ابوریحان نیز سخن از افروختن‬       ‫از کمبوجیه با عناوینی چون «آورنده نظم»‪،‬‬                                   ‫کمبوجیه که جاویدان بــاد‪ ،‬فرموده بودند»‪.‬‬                                                                                      ‫پیشنهادش از شوراى عالى امنیت ملى آمد‪ .‬مقرر شد‬
 ‫آتش بر بامهاست که به دستور فریدون در همان روز‬         ‫«پاسدار آیینهای مردمی و دینی» و «بری از‬                                   ‫براساس نوشتههای رســمی در داخل مقبره‬           ‫ ‪W‬روایت هرودوت از کمبوجیه‬                                                      ‫كه درآمدها به حســاب خزانه برود و دولت در بودجه‬
 ‫که بر ضحاک چیره شد‪ ،‬انجام گرفت‪ .‬در نوروزنامه‬          ‫خشــونت» یاد میکند که موید صحت عقل‬                                        ‫آپیــس‪ ،‬گاو مزبور در زمان کمبوجیه م ‌یمیرد‬     ‫کمبوجیــه دوم‪ ،‬پســر کــوروش بزرگ و‬
 ‫آمده اســت کــه «آفریدون همــان روز که ضحاک‬                                                                                     ‫اماکمبوجیهدستورم ‌یدهدکهبامراسمکامل‬            ‫دومین شاه هخامنشی بود که از ‪ ۵۳۰‬تا ‪۵۲۲‬‬                                         ‫سالانه ببیند و ستاد بر هزینه آن نظارت كند‪ .‬یك بند‬
 ‫بگرفت‪ ،‬جشن ســده بر نهاد و مردمان که از جور و‬                          ‫کمبوجیه بوده است‪.‬‬                                        ‫به خاک سپرده شود‪ .‬بنابراین به نظر م ‌یرسد‬                                                                                     ‫از سیاستهاكىلى امنیت ملى در خصوص جلوگیرى‬
 ‫ستم ضحاک رسته بودند‪ ،‬پسندیدند و از جهت فال‬                                                                                      ‫که داســتان هرودوت درباره جنون کمبوجیه‬         ‫پیش از مــیلاد ب ‌ه عنوان یکی از پادشــاهان‬                                    ‫از تنازعها و تنشها و نیز هماهنگى قوا تصویب شد‪.‬‬
 ‫نیک‪ ،‬آن روز را جشن کردندی و هر سال تا به امروز‬        ‫ ‪W‬پادشاهی هخامنشی و بردیای دروغین‬                                         ‫هم ساختگی باشــد‪ ،‬اینکه او بردیا را به قتل‬     ‫برجسته ایران باســتان مطرح بود؛ کسی که‬
 ‫آیین آن پادشــاهان نیک عهد را در ایران و دور آن به‬                                                                                                                             ‫پس از مرگ کوروش‪ ،‬جانشــین او شد و به‬                                           ‫بخشــى از وقت‪ ،‬صرف بحث دربارۀ شــرایط حال و‬
                                                       ‫با وجــود این یوزف ویســهوفر در کتاب‬                                         ‫رسانده نیز به طور کلی زیر سوال است‪.‬‬                                                                                        ‫آینده افغانســتان و اختلاف جبهــه متحد با غربىها‬
                         ‫جای میآورند»‪.‬‬                 ‫قیام گئوماتــه به قتل بردیا از ترس محبوبیت‬                                                                               ‫گسترش سلسله هخامنشی پرداخت‪ .‬نام او‬                                             ‫بر سر دولت آینده شــد و تداوم دولت [برها ‌نالدین]‬
 ‫اگر قول ابوریحان بیرونی را در آثارالباقیه بپذیر یم‪،‬‬   ‫او اشــاره دارد‪ .‬آنطور که حســن پیرنیا در‬                                                        ‫ ‪W‬درباره جنون‬           ‫از نام پدربزرگش کمبوجیه یکم از بنیانگذاران‬
 ‫این جشــن از دوره اردشیر بابکان (پایکان) یعنی از‬      ‫کتاب ایران باستان نوشته است‪ :‬کتیبه بیستون‬                                                                                ‫پایههــای قدرت هخامنشــیان گرفته شــده‬                                                                   ‫ربانى‪ ،‬مرجح داشته شد‪.‬‬
 ‫سده ســوم میلادی جزو اعیاد رســمی شده است‪،‬‬            ‫و گــزارش داریــوش‪ ،‬قتل بردیــا را پیش از‬                                 ‫عبدالرضا ناصرمقدســی‪ ،‬متخصص مغز‬                                                                                               ‫بعــد از جلســه‪ ،‬بــا آقــاى [محمــد] خاتمى‪،‬‬
 ‫آنگاه به تدریج با آیین زرتشــتی درآمیخته و به همت‬     ‫لشکرکشی به مصر ذکر کرده اما هرودوت آن‬                                     ‫و اعصاب در یادداشتی به طرح مساله جنون‬          ‫اســت و از همان دوران کودکی برای کسب‬                                           ‫[رئیسجمهور] دربارۀ سفرش به نیویورك و مذاكره با‬
 ‫ایرانیان نومسلمانی که در پی حفظ هویت فرهنگی و‬         ‫را در خلال حضــور کمبوجیه به مصر آورده‬                                    ‫کمبوجیه و رد آن براســاس تصاویری که از‬         ‫تجربههای نظامی و اداری و جانشینی پدرش‬
 ‫یادگارهای پیشینیان خود بود‌هاند به صورت جشنی‬          ‫اســت‪ .‬زرینکوب هم در کتاب تاریخ مردم‬                                      ‫کمبوجیه در مصر باســتان و روی تابوت گاو‬        ‫آموزش دیده بــود‪ .‬کمبوجیــه دوم به دنبال‬                                       ‫رهبرى صحبت كردیم‪ .‬گفت‪ ،‬در مورد اظهاراتشكه‬
 ‫ملی و نمادی از دوران پرشــکوه گذشته درآمده و تا‬       ‫ایران در این باره مینویســد‪« :‬شاید حقیقت‬                                  ‫مقدس آپیس بر جا مانده‪ ،‬پرداخته اســت‪.‬‬                                                                                         ‫گفته بود‪ ،‬اگر فلسطینىها رسمیت اسراییل را بپذیرد‪،‬‬
 ‫امروز تداومیافتهاست»‪ .‬به نوشتهمورخانیهمچون‬            ‫بعضی جزئیــات این طغیان برای همیشــه‬                                      ‫در بــالای این تابوت چنین عباراتی نوشــته‬      ‫مرگ کوروش به مصر لشکرکشــی کرد و با‬                                            ‫ایران هم مىپذیرد‪ ،‬پرسیدند و گویا موافق نبودند‪.‬‬
 ‫بیرونی‪ ،‬بیهقی و گردیزی‪ ،‬جشــن سده یکی از سه‬           ‫جزو اســرار تاریخ بماند»‪ .‬او در جای دیگر‬                                  ‫شده اســت‪«:‬نماد هوروس‪ ،‬پروردگار آفتاب‬          ‫یک نیروی نظامی قدرتمند و با کمک قبایل‬
 ‫جشن بزرگ ایرانیان اســت که در دوران اسلامی تا‬         ‫این کتاب اشاره دارد‪« :‬کمبوجیه در بین تمام‬                                 ‫درخشان‪ ،‬فرعون مصر بالا و پایین‪ .‬پروردگار‬       ‫محلی مانند عربهای صحرایی‪ ،‬این کشور‬                                             ‫عصــر [آقــای جلال نمینى‌میانجى]‪ ،‬ســفیر‬
 ‫اواخر دوران خوارزمشــاهیان و حملــه مغول دوام‬         ‫فاتحان آســیایی که پیش از او به ســرزمین‬                                  ‫رع‪ ،‬کمبوجیه خداوندگار مهربان و سرور دو‬                                                                                        ‫جدیدمان در كره شــمالى آمد و گفــت‪ ،‬در پرونده‬
 ‫آورد و هــم سلاطین و هم امیــران و هم مردم عادی‬       ‫فراعنه آمدند تنها کسی بود که توانست تمام‬                                                                                 ‫را فتح کرد و امپراتوری ایران را گسترش داد‪.‬‬                                     ‫روابط با كره شــمالى بنیا ‌نگذار و پشــتیبان روابط‬
 ‫این جشن را به پا م ‌یداشتند‪ .‬این ایرانشناس معتقد‬      ‫دره نیل را تســخیر کند»‪ .‬کمبوجیه که بنا بر‬                                   ‫تندیس اوجاهورسنت که در واتیکان‬              ‫او نیز مانند پدرش کوروش به دنبال سیاست‬
 ‫است که پرداختن به اساس و منشأ جشنهای ایرانی‬           ‫گزارش کتیبه بیستون وقتی به مصر رفته بود‬                                                           ‫نگهداری می شود‪.‬‬        ‫تســاهل فرهنگی بود و اگرچــه تلاش کرد‪،‬‬                                         ‫شــما بود‌هاید و خواســت كه در حمایت از توسعه‬
 ‫هنوز راهی ناهموار است و هیچ یک از این جشنها‬           ‫«دل مردم از او برگشــته بود» شنید که فردی‬                                                                                                                                                               ‫روابط ادامه بدهم و گفت‪ ،‬اكنون روابط در غیر امور‬
 ‫به یکباره ســر از میان مردم در نیاورد‌هاند‪ ،‬اینگونه‬   ‫خود را بردیا (بردیای دروغین تاریخ) خوانده‬                                                                                ‫نظم و آرامش را در مصر حفظ کند اما برخی‬                                         ‫نظامى راكد است و علت آن بدهى چند صد میلیون‬
 ‫آیینهــا قدمتی بســیار دارند و در خــود عناصری‬        ‫اســت و چون از قتل برادر آ گاهی داشت به‬                                                                                  ‫منابع یونانی او را پادشاهی سختگیر و ب ‌یرحم‬
 ‫از اعتقــادات و باورهــای جادویی کهــن را پنهان‬       ‫شــتاب از مصر به ســوی ایران بازگشت اما‬                                                                                  ‫توصیف کرد‌هانــد‪ .‬از نظر هرودوت او فردی‬                                        ‫دلاری كره به ایران اســت كه گویا نمى‌خواهد پس‬
 ‫کرد‌هاند که اغلب بر ما نیز پوشــیده و پنهان اســت‪.‬‬    ‫مرگ مبهم او در بیــن راه این ماجرا را ناتمام‬                                                                                                                                                            ‫بدهد‪ .‬كره به امید نزدیك شدن به آمریكا و ایران به‬
 ‫پدرام سروشپور‪ ،‬موبد و سردبیر ماهنامه فروهر هم‬         ‫باقی گذاشت‪ ،‬درحالی که بردیای دروغین در‬                                                                                   ‫خشن و دیوانه است که برای کشتن اعضای‬                                            ‫خاطر نداشتن نیازهاى اوایل انقلاب و دوران دفاع‪،‬‬
 ‫میگوید‪« :‬جشن سده متعلق به همه ایرانیان است و‬          ‫این مدت به بخشیدن مالیاتها و مهربانی با‬                                                                                  ‫خانواده خود اقداماتی انجام داده است‪ .‬این‬
 ‫ارتباطی با مذهب خاصی ندارد‪ .‬این جشن بهنوعی‬            ‫مردم تابعه مشغول شده بود و تخت پادشاهی‬                                                                                   ‫مورخ یونانی از قول مصر یان عنوان میکند که‬                                      ‫انگیزههاى سابق را ندارند‪.‬‬
 ‫نشا ‌ندهنده هویت ملی ماســت‪ .‬وظیفه ماست که‬            ‫را ایــران از آن خود کــرد‪ .‬داریوش بزرگ در‬                                                                                                                                                              ‫برها ‌نالدیــن ربانــى‪[ ،‬رئیسجمهــور دولت‬
 ‫بــه این آیینها‪ ،‬بها بدهیم و آنهــا را به فرصتی برای‬  ‫نهایــت بردیای دروغین را به قتل رســاند و‬                                                                                ‫کمبوجیه به آدا ‌بورسوم آنها بیحرمتی کرده‬                                       ‫مجاهدین] امروز وارد كابل شــد و در وزارت امور‬
 ‫همبســتگی و آیند‌های روشــ ‌نتر تبدیل کنیم‪ .‬ثبت‬       ‫تا ‌جوتخت را از او پس گرفت و به همین دلیل‬                                                                                ‫و گاو مقدس آپیس که از نظر مصریان تجلی‬
 ‫جهانی جشن سده یک گام مهم بوده است اما کافی‬            ‫برخی معتقدند که ماجرای قتل بردیا توسط‬                                                                                    ‫خداوند بود را با خنجر میکشــد‪ .‬هرودوت‬                                          ‫رخیایرجسهد‪،‬وملصتاایحنبهجامسطـبـوعتات‪ .‬قىبًدااًل اشعلتاومگشفدهتببوهدعكنهوابنه‬
 ‫نیست‪ .‬باید برنامههای فرهنگی و پژوهشی بیشتری‬           ‫کمبوجیه همچنان در هالــ ‌های از ابهام باقی‬                                                                               ‫در ادامه میگوید کــه کمبوجیه به کفاره این‬
 ‫در این زمینه برگزار شــود»‪ .‬او به برگزاری باشــکوه‬                                                                                                                             ‫گناه دچار جنون م ‌یشــود و البته ذکر م ‌یکند‬                                   ‫كابــل نمىآید و آمریكا هم مخالف آمدن اوســت‪.‬‬
 ‫جشن سده در سال ‪ 1394‬در روستای چملی اشاره‬                                     ‫مانده است‪.‬‬                                                                                                                                                                       ‫با آمدن نیروهــاى نظامى خارجى به افغانســتان‬
 ‫کرد که البته از سال بعد‪ ،‬محدود به محلههای بسته‬                                                                                                                                 ‫که قبل از آن نیز نشــان ‌ههای جنون را داشته‬                                    ‫مخالفت كرده است‪ .‬دیروز ‪ 100‬نظامى انگلیسى به‬
 ‫و زرتشتیان شد‪ .‬حالا هم سیروس نیکبخت‪ ،‬رئیس‬                                                                                                                                      ‫ایهنرکوهد بوراتدارحتخومادًباًلربدیـاـهراماکجشتراه ایسمیات‪.‬ن‬  ‫ازجمله‬
 ‫انجمن زرتشــتیان کرمان در پاســخ به این سوال که‬                                                                                                                                                                                             ‫اشــاره‬           ‫بهانه تأمین امنیت نیروهاى امدادرسان در فرودگاه‬
 ‫آیا مردم میتوانند خارج از محدوده مراســم‪ ،‬حضور‬                                                                                                                                                                                                                ‫بگراممستقرشدند‪.‬اعلامشده‪ 60‬نظامىفرانسوى‬
 ‫داشــته و نظارهگر باشند؟ گفته است‪ :‬خیر‪ .‬باید این‬                                                                                                                               ‫کمبوجیه و برادرش بردیا و روایاتی است که‬                                                                  ‫هم به مزارشریف مى‌روند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                ‫دربــاره احتمال شــورش و در نهایت صدور‬
       ‫موضوع کنترل شود که مشکلی پیش نیاید‪.‬‬                                                                                                                                      ‫حکم قتل او وجود دارد‪ .‬هرودوت همچنین‬                                            ‫اظهــارات ضد و نقیض دربــارۀ خروج طالبان‬
                                                                                                                                                                                                                                                               ‫اكداهم[ُهُا دساـرـداموهن]مباـینـد‌نهلاطدالنب‪،‬ا[نردهرب پرااكلقساـعـتداهن]‬  ‫از قندهار‬
                                                                                                                                                                                ‫از قول مصریان عنوان م ‌یکند که او خواهرش‬                                                                                                                 ‫اعلام كرد‬
                                                                                                                                                                                ‫که با او در مصر همســفر بود را هم میکشد‬
                                                                                                                                                                                ‫و اعمال جنونآمیز و وحشیانه دیگری را نیز‬                                        ‫از افغانســتان بیرون رفته است؛ آمریكا این را باور‬
                                                                                                                                                                                                                                                               ‫ندارد‪ .‬مشــكل مدیریت شرق افغانســتان‪ ،‬بعد از‬
                                                                                                                                                                                ‫نسبت به کمبوجیه مطرح میکند‪.‬‬                                                    ‫طالبــان‪ ،‬با انتخاب عبدالقدیر حل شــده اســت‪.‬‬

                                                                                                                                                                                ‫ ‪W‬کشتن گاو مقدس؛ افسانه یا واقعیت؟‬                                             ‫روســیه اعلام كرد كه دولت ربانى‪ ،‬قانونی است و‬
                                                                                                                                                                                                                                                               ‫باعث رنجش آمریكا شده‪ .‬گفته شد كه در جریان‬
                                                                                                                                                                                ‫تحقیقات جدید اما نقلقولهای هرودوت‬                                              ‫سفر [پرو یز] مشرف به آمر یكا‪،‬كودتایى نظامى علیه‬
                                                                                                                                                                                ‫را قبول ندارد و آنها را ساخته کاهنان مصری‬                                      ‫او در پاكستان‪ ،‬خنثى شده است‪.‬‬
                                                                                                                                                                                ‫م ‌یداننــد چراکه اقدامــات کمبوجیه باعث‬
                                                                                                                                                                                ‫کاهش قدرت و ثروت آنها شده است‪ .‬برخی‬
   3   4   5   6   7   8