Page 5 - 16-11-1403-1901 Sazandegi
P. 5

‫‪05‬‬  ‫سال هفتم شماره ‪1901‬‬                                                                   ‫پیشنهادهایی برای دیدنتماشا‬
    ‫سهشنبه ‪ 16‬بهمن ‪1403‬‬
                                                                                                     ‫ادای دین به سردار هور‬
    ‫دیدگاه‪ :‬یادداشت سینمایی‬
                                                                                                         ‫دو فیلم اسفند و اشک هور دو بخش از زندگی علی هاشمی را به تصویر کشیدند‬
         ‫دو پارگی‬

          ‫درباره فیلم بچه مردم‬

                                                          ‫مهرزاد دانش‬

                                                                   ‫منتقد‬

‫فیلم بچه مردم با انواع پدیدههای جدی شــوخی میکند؛‬
‫از چگونگی مرگ در زیر آوار زلزله گرفته تا تســخیر سفارت‬
‫آمریکا به دست دانشجویان خط امام‪ ،‬از موضوع حساس سر‬
‫راه گذاشــتن اطفال معصوم و نگهداریشان در مراکز خیریه‬
‫گرفتــه تا مبــارزات گروههای ضدانقلاب در دهــه ‪ ،۱۳۶۰‬از‬
‫عارضه لارنژکتومی و دستگاه صوتی ارتعاشی گرفته تا ماجرای‬
‫شب زفاف‪ ،‬از تفأل به دیوان حافظ گرفته تا التهابات سیاسی‬
‫منتهی به انقلاب‪ .‬شــوخیها هم ک ‌موبیش در یک چارچوب‬
‫مشــخص با زمینههای بصری مناســب و منســجم شکل‬                                                                                                                ‫نمایی از فیلم اسفند‬                                                                                   ‫نمایی از فیلم اشک هور‬
‫گرفت ‌هاند که در روایتی پویا و ترکیب شــده با نریشــن و متن‬
‫پیش م ‌یرود‪ .‬فیلم فرا ‌زونشیبهای خود را هم دارد ولی روال‬                                   ‫و نظامی علی هاشــمی بپردازد‪ ،‬زندگــی خانوادگی و رابطه او با‬    ‫میکشــد‪ .‬از فعالیتهــای اطلاعاتــی او در جنگ‪ ،‬چگونگی‬                    ‫از میــان این ‪ 33‬اثر‪ ،‬دو فیلم ارگانی «اســفند» و «اشــک‬
‫ک ‌موبیشمتعادلیراحفظمیکند‪.‬اماهمهاینهاتاقبلازورود‬                                           ‫مادرش را به تصویر م ‌یکشــد‪ .‬در واقع ایــن فیلم بیش از اینکه‬   ‫نقشــهبرداری از هور و اصرارش بر انجام عملیــات از روی آب‬                ‫هور» راوی یک موضوع مشــترک درباره شــهید علی هاشمی‬
‫ماجراهای فیلم به جبهه جنگ است‪ .‬وقتی شخصیت اصلی‬                                             ‫فیلمــی درباره این ســردار و فعالیتهای او در جنگ باشــد به‬     ‫روایتمیکندودرنهایتنشانم ‌یدهدکهفعالیتهایاطلاعاتی‬                        ‫معروف به «سردار هور» هستند‪ .‬هرچند حضور این دو فیلم در‬
‫داســتان ســر از جبهه جنگ درمیآورد‪ ،‬ابتدا گمان م ‌یرود‬                                     ‫زندگی شخص ‌یاش میپردازد‪ .‬تابســتان ‪ 1402‬خبرهایی درباره‬         ‫او چطور باعث موفقیت عملیات بدر از روی هور میشود‪ .‬سال‬                    ‫جشنواره امسال تصادفی اســت و از قبل برنام ‌هریزی نشده بود‬
‫این فضا هم مثل فضاهای قبلی در پرورشــگاه و آرایشگاه و‬                                      ‫ساخت ســریالی درباره زندگی شهید علی هاشمی منتشر شد‪.‬‬            ‫‪ 1401‬خبرهایی منتشــر شــد درباره اینکه دانش اقباشاوی قرار‬               ‫اما بازی روزگار چنان شــد که برای ســردار شهیدی که سالها‬
‫خانه تیمی و کبابی و‪ ...‬مشــحون از شــوخیهای متناسب‬                                         ‫سریالی که براساس کتاب «قرارگاه سری نصرت» با فیلمنام ‌های‬       ‫است‪ ،‬فیلمی ســینمایی با محوریت زندگی شهید علی هاشمی‬                     ‫مورد ســرزنش و تهمت قرار گرفته و خانواد‌هاش طرد شدند‪ ،‬دو‬
‫بــا حا ‌لوهــوای موقعیت اســت ب ‌هویژه که پیــش از این هم‬                                 ‫از مهدی سجادهچی و کارگردانی مهدی جعفری قرار بود جلوی‬           ‫بسازد‪ .‬حتی خبرها تا جایی پیش رفت که شایعه حضور این فیلم‬                 ‫فیلم در یک جشــنواره به نمایش درآید تا تصویر درست‪ ،‬شفاف‬
‫فیلمساز یک چشمه از شوخی با جبهه جنگ آمده بود؛ آنجا‬                                         ‫دوربین برود‪ .‬این سریال سومین محصول اقتباسی مرکز سریال‬          ‫در میان آثار جشنواره آن سال هم بسیار شنیده م ‌یشد‪ .‬اما ساخت‬             ‫و ماندگاری از او در اذهان تماشــاگران و علاقهمندان به سینما‬
‫رکزهمندردتگاصنوباراشتماهیلر ییکاکماًازًلدمتوفاشوــتخترصسییمت پشسدهربووددندخت‪.‬ارماجزواهن‪،‬ی‬  ‫سوره است‪ .‬مهدی جعفری که با ‪ ۲‬فیلم «‪ ۲۳‬نفر» و «یدو» نام‬         ‫آن بســیار طولانی شــد و حتی در میانه کار‪ ،‬مادر شــهید علی‬              ‫بهجا ماند‪ .‬پیش از این هم در مستند «زیر صفر مرزی» ساخته‬
‫خیــال باطل! فیلم پس از چند شــوخی خیلی رقیق و ب ‌یمزه‬                                     ‫خود را در میان فیلمسازان دفاع مقدس جا داده‪ ،‬حالا با «اشک‬       ‫هاشــمی درگذشت و اقباشاوی بابت اینکه نتوانسته فیلم را پیش‬               ‫مهدی افشــارنیک به زندگی و ماجرای شهادتش پرداخته شده‬
‫سر اســامی و اصطلاحات رمزی مربوط به عملیات جنگی‪،‬‬                                           ‫هور»‪ ،‬ســهگانه خود را به پایان رســاند‪ .‬جعفری غیر از سابقه‬     ‫از مرگ او آماده کند‪ ،‬ابراز تاسف کرد‪ .‬اقباشاوی خود نویسندگی‬              ‫و ســه کتاب به نامهای «هوری»‪« ،‬گمشد‌هی من» و «قرارگاه‬
‫ی ‌کدفعه ژانر عوض میکنــد و از فضای کمدی به فیلمهای‬                                        ‫کارگردانی‪ ،‬مدیر فیلمبرداری و مستندســاز با سابق ‌های است‪.‬‬      ‫این فیلم را بر عهده داشــت و ابتدا با نام «قرارگاه ســری» مجوز‬          ‫سرینصرت»دربارهاینشخصیتومجاهد ‌تهایشبهنگارش‬
‫معناگرایانه در ترکیب با ژانر بومی دفاع مقدس م ‌یرسد و فاز‬                                  ‫او در ســ ‌یونهمین جشنواره فیلم فجر ســیمرغ بلورین بهترین‬      ‫گرفته بود‪ .‬فیلم با سرمایهگذاری و پشتیبانی سازمان فرهنگی اوج‬             ‫درآمده بود‪ .‬اما ســینما حق خود را به این سردار جوان شهید ادا‬
‫و فضا توأمان تغییر مییابد و هر چه هم پیشتر م ‌یرود‪ ،‬دامنه‬                                  ‫کارگردانی را برای فیلم سینمایی «یدو» و سیمرغ بلورین بهترین‬     ‫تولید میشد‪ .‬اما جلیل شعبانی‪ ،‬تهیهکننده فیلم هم پیش از کامل‬              ‫نکــرده بود که حالا با این دو فیلم بخش زیــادی از فعالیتها‪،‬‬
‫این تغییر وســیعتر مییابد و به همان نسبت اوضاع شعاریتر‬                                     ‫فیلم از نگاه ملی را برای فیلم «‪ ۲۳‬نفر» از س ‌یوهفتمین جشنواره‬  ‫شــدن آن فوت کرد و تهی ‌هکنندگی به مهاجر توحیدپرست سپرده‬
‫و گ ‌لدرشتتر میشــود و در نمای واپسین حتی حا ‌لوهوای‬                                       ‫فیلم فجر دریافت کرد و امســال با این فیلم پرتره‪-‬جنگی در این‬                                                                               ‫تاثیرش در جنگ و زندگی شخصی او را به تصویر میکشد‪.‬‬
                                                                                                                                                                        ‫شد‪ .‬نام فیلم هم به «اسفند» تغییر پیدا کرد‪.‬‬                ‫«اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی‪ ،‬حضور او در جبهه‬
                                                                                                                   ‫دوره از جشنواره حضور دارد‪.‬‬             ‫«اشــک هور» اما بیش از اینکه بــه فعالیتهای اطلاعاتی‬                    ‫و نق ‌شاش در اتحاد میان اعــراب ایرانی با فارسها را به تصویر‬

    ‫فیلمهای عاشورایی هم به خود میگیرد‪.‬‬
‫بدیهی اســت این به معنای ناخوشایندی فیلمهای جنگی‬
‫یا آثاری با گفتمانهای دینی نیســت بلکه مشــکل بر ســر به‬                                                                                                                                                                                             ‫نگاهی به فیلم بچ ‌ه مردم‬
‫همخوردگی هارمونی ســبک و اســلوب است‪ .‬فیلم بچه مردم‬
‫گویی دو کارگــردان و فیلمنامهنویــس دارد‪ :‬یک کارگردان‪/‬‬                                                                                                                                                                            ‫یک خلاقیت شیرین‬
‫سناریســت بخش تا قبل از جبهه را نوشته و ساخته و نفر بعد‬
‫بخش دیگر را‪ .‬هر چه در بخش اول ظرافتهای طنازانه بصری‬
‫و موقعیتی و شــخصیتی وجــود دارد‪ ،‬در بخش دوم جدیت و‬
‫عصاقور ‌تدادگی و بهرهگیری از نمادهای مستعمل پرواز و ابر‬                                                                                                                                                                           ‫«بچــ ‌ه مردم» را شــاید بتوان یکی از درخشــانترین‬  ‫یاسمن خلیلیفرد‬
‫و این چیزها‪ .‬این وســط خود داستان اصلی هم به فراموشی و‬                                                                                                                                                                            ‫فیلمهای جشــنوار‌ه امسال به شمار آورد‪ .‬فیلم روایت‬
                                                                                                                                                                                                                                  ‫خود را در قالب فضایی فانتزی ترسیم میکند و موفق‬               ‫منتقد فیلم‬

‫در اصل به دورر یختگی سپرده میشود‪ .‬محور اصلی درام درباره‬                                                                                                                                                                           ‫میشود‪ ،‬فضاســاز ‌یاش را متناســب با داستانش با‬
‫جوانی بزرگ شــده در پرورشگاه اســت که در پی والدین خود‬
‫میگردد و همه ابعاد داســتان از دوستان و نزدیکانش گرفته تا‬                                                                                                                                                                         ‫موفقیتو خلاقیتانجامدهد‪.‬فیلم باتنوعگسترد‌هنماها‪ ،‬بهرهگیریاز رنگهایتن ‌دوتیز‪ ،‬تصاویر‬
                                                                                                                                                                                                                                  ‫فاقد پ ‌سزمینه و فیلمبرداری خلاقان ‌ه میلاد پرتوی موفق میشــود فضایی گرم‪ ،‬شیرین و در عین‬
‫حضورش در لوکیشنهای مختلف‪ ،‬متاثر از همین محور است‪.‬‬                                          ‫پیش م ‌یروند اما از نقط ‌های که این رویکرد تغییر جهت م ‌یدهد و در واقع فیلم دچار تغییر ژانری‬                                           ‫حال صمیمی بســازد که مخاطب را به وجد میآورد‪ .‬فیلمنامه مقاطع گوناگونی از تاریخ را روایت‬
‫امــا با ورود به جنگ‪ ،‬انگار ایــن محوریت هم از بین م ‌یرود و‬
‫با عبوری گذرا از موضوع پیدا شــدن مادر و‪ ...‬دوباره به جبهه‬                                 ‫نیز جای خود را به‬  ‫آن‬  ‫نمالگوهدارنامییممی ‌یشدوهددوکفهضماوقیعیدفاتعهامقیدجسدی پیی‪ ،‬تدال مخیوکبنعد‪،‬ضًًلا تحرانژیو فکضماییسفـاـناتززدیو‬  ‫میکند و ب ‌هرغم پرحجم بودنش روند اصلی داستان دچار افت و سکته نمیشود و ریتم و تمپویش‬
                                                                                           ‫همان بخش به بعد‬    ‫از‬                                                                                                                  ‫را تا پایان حفظ میکند‪ .‬فیلم جدا از موقعیتهای متعددی که هر یک بسیار هوشمندانه طراحی‬
‫جنگ برمیگردیم و شــاهد رزمندگیهای پرحرارت شخصیت‬                                            ‫حدس پایانبندی فیلم نیز برای مخاطب امر دشواری نخواهد بود‪ .‬در واقع این شکل از پایانبندی‬                                                  ‫و اجرا شــد‌هاند‪ ،‬واجد سکانسهای مهم و درخشان بســیاری است که در ذهن مخاطب ثبت و‬
‫اصلی داســتان میشویم که تا اوج و منته ‌یالیه قضیه ادامه پیدا‬
‫میکند‪ .‬البته در سینمای جهان هم بودند فیلمهایی که ناگهان از‬                                 ‫بیشــتر شکلی تحمیلی پیدا کرده که ســنخیت و همخوانی چندانی با آغاز و میان ‌ه فیلم ندارد‪ .‬این‬                                            ‫ماندگار میشوند‪« .‬بچ ‌ه مردم» به لحاظ متن دقیق و منسجم است و عناصر دراماتیک داستان با‬
                                                                                           ‫دولحنی بودن و عدم هماهنگی اسلوبهای ژانری میان آغاز‪ ،‬میانه و پایان فیلم ممکن است توی‬                                                    ‫انسجام و دقت پرورانده شد‌هاند‪ .‬در واقع فرم و زیباییشناسی بصری اثر با محتوای پرمغز و غنی‬
‫ژانری به ژانر دیگر تغییر فضا داد‌هاند که شاید مشهورترینشان‬                                 ‫ذوق تماشاگری بزند که در ذهن خود تصویر متفاوتی را از فیلم ساخته بود‪ .‬انتخاب بازیگران آماتور‬                                             ‫آن درآمیخته و این مجموع ‌ه درســت از درهمآمیختگی نتیجه را به فیلمی تبدیل میکند که نمون ‌ه‬
‫فیلم از گر ‌گومیش تا سحر (در ایران با نام از شام تا بام معروف‬
‫است) ساخته رابرت رودریگز باشد که در آن از اواسط ماجرا‪،‬‬                                     ‫در کنار بازیگران حرف ‌های از دیگر انتخابهای درست محمود کریمی است‪ .‬هر چهار بازیگر جوان‬                                                  ‫مشــابهش را کمتر دید‌هایم و آثاری با موضوع و مضمون مشــترک با آن نیز هی ‌چ یک در ق ‌دوقوار‌ه‬
                                                                                           ‫فیلم بازیهایی بجا و سنجیده دارند و موفق میشوند بدهبستانهای خوبی را با بازیگران حرف ‌های‬                                                ‫مقایسه با آن نیستند‪ .‬تنها اشکال «بچه مردم»‪ ،‬مشکل دوپارگی فیلمنامه است‪ .‬فیلم تا جایی که‬
‫از موقعیت ســرقت و آد‌مربایی به ژانر وحشــت آنهم زیر ژانر‬                                  ‫کار ازجمله گوهر خیراندیش‪ ،‬رضا کیانیان‪ ،‬حسن معجونی‪ ،‬آناهیتا اقبالنژاد و ‪ ...‬داشته باشند‪.‬‬                                                ‫لحن و پرداخت فانتزی خود را حفظ میکند‪ ،‬عالی است و تکتک عناصرش همبافت و منسجم‬
‫خونآشامی و زامبی پرتاب میشویم‪ .‬اما این تغییر ناگهانی ژانر‪،‬‬
‫استدلالهای معرفتی دارد که به تبلور روحیات شخصیتهای‬
‫اصلی داستان از شکل پنهان در نیمه اول به شکل عیان در نیمه‬
‫دوم معطوف است‪ .‬چنین اســتدلالی در فیلم بچه مردم وجود‬
‫ازحاکصجالندیشـگــأـرت می ایزگاییرند؟ت آغییایرواژقانعًًرا‬  ‫ندارد و فیلم جــز دوپارگی‪،‬‬
                                                          ‫ندارد‪ .‬نم ‌یدانم این دوپارگی‬
‫خود فیلمساز دوست داشته با تغییر اساسی فاز داستان‪ ،‬دوسوم‬
‫اول فیلــم را نابود کند و یا اینکه توصیــ ‌های از طرف نهادهای‬
    ‫دلســوز بوده که فیلم با ماجرای دفاع‬
    ‫مقدس و جهاد و شهادت و تشبه به‬
    ‫حضرت عباس و‪ ...‬به اتمام برسد‪.‬‬
    ‫اما هر چه هســت‪ ،‬این دوپارگی به‌‬
    ‫شدت بر اصالت لحن و هماهنگی‬
    ‫عناصر ساختاری لطمه وارد آورده‬
    ‫است و افســوس را برای اثری که‬
    ‫میتوانســت یکــی از فیل ‌مهای‬
    ‫خوب جشــنواره امســال باشد‬
                                                          ‫برانگیختهاست‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8