Page 4 - 21-12-1403-1930 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                               ‫سال هشتم شماره ‪1930‬‬  ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫سهشنبه ‪ 21‬اسفند ‪1403‬‬

                                                                                                           ‫نمایشنامهنویس سیاسی‬                                                                                                                                                                                    ‫گفتار‬

          ‫آثول فوگارد نویسنده و نمایشنامهنویس آفریقای جنوبی مخالف آپارتايد درگذشت‬                                                                                                                                                                                                                     ‫دستکاری احساسات‬

‫با جامع ‌های که تحت ظلم بود‪ ،‬همکاری کند‪ ،‬نه اینکه‬                                                                                                                                                                 ‫آثول فوگارد‪ ،‬نو یسنده‪ ،‬نمایشنامهنو یس و کارگردان‬                                  ‫نظر کازوئو ایشیگورو دربارۀ هوش مصنوعی‬
‫در محیطی سفیدپوستنشین داستانهای ضد آپارتاید‬                                                                                                                                                                       ‫مشهور آفریقای جنوبی که ســال ‪ ۲۰۱۱‬جایزۀ تونی را‬
‫بنویســد‪ .‬برای جلوگیری از سوءبرداشتها‪ ،‬او اعتبار‬                                                                                                                                                                  ‫برای یک عمر دســتآورد هنری دریافــت کرد و آثار‬                                 ‫کازوئو ایشیگورو‪ ،‬نویسندۀ برجستۀ ژاپنیتبار و برندۀ نوبل‬
‫نمایشنامههای «جزیره» و «سیزوه بانزی مرده است»‬                                                                                                                                                                     ‫برجســت ‌های مانند نمایشنامۀ «ســ ‌یزوئه بانسی مرده‬                            ‫ادبیات ‪ ۲۰۱۷‬و نشان شوالیه‪ ،‬معتقد است هوش مصنوعی در‬
‫را بهطور مشــترک به جان کانی و وینســتون نتشــونا‪،‬‬                                                                                                                                                                ‫اســت» و رمان «تسوتسی» را در کارنامۀ خود داشت‪،‬‬                                 ‫آینده قادر خواهد بود‪ ،‬احساسات انسانها را بهشکلی بیسابقه‬
‫هــمکاران سیاهپوســتش اختصــاص داد و حق امتیاز‬                                                                                                                                                                    ‫شــنبه‪ ۸‬مارس در‪ ۹۲‬ســالگی درگذشت‪ .‬جان کانی‪،‬‬                                    ‫تحتتأثیر قرار دهد‪ .‬او علاوه بر دریافت نشان شوالیه‪ ،‬جایزه‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫بازیگر یکشــنبه در پیامی در شــبکۀ اجتماعی خود‬                                 ‫نوبل ادبیات را نیز دارد‪ .‬ایشیگورو که با آثاری مانند «بازماندۀ‬
                ‫نمایش را میان آنها تقسیم کرد‪.‬‬                                                                                                                                                                     ‫نوشــت‪« :‬از درگذشت دوست عزیزم بسیار متأسفم‪».‬‬                                   ‫روز» و «تســلیناپذیر» شــناخته میشــود و اکنون ‪ ۷۰‬سال‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫همچنین دفتر شــهردار کیپتاون در بیانیــ ‌های اعلام‬                             ‫دارد در گف ‌توگویی با روزنامــۀ «گاردین» گفته رمان «رهایم‬
          ‫ ‪ W‬مبارزه با سانسور‬                                                                                                                                                                                     ‫کرد‪« :‬آثول فوگارد فقط یک چهرۀ برجســته در دنیای‬                                ‫مکن» از محبوبترین آثار اوســت‪ .‬این رمان که ‪ ۲۰‬سال پس‬
‫در دوران آپارتایــد‪ ،‬نمایشنامههــای فــوگارد در‬                                                                                                                                                                   ‫تئاتر نبود بلکه روایتگر داســتانهای عمیقی از امید و‬                            ‫از انتشار همچنان خوانندگان جدیدی مییابد‪ ،‬اید‌های محوری‬
‫شرایطی اجرا میشــد که امروزه شبیه به داستانهای‬                                                                                                                                                                                                                                                   ‫دارد‪ :‬همه ما میمیریم‪ ،‬امــا باید طوری زندگی کنیم که گویی‬
‫جنوبی‬     ‫مدیرتبستــوًًاپیتامیریینباه نت نظمرایم ‌یشررساـمـودر‪.‬دپبلایزرسسـآـفرییققاراری‬                                                                                                                                         ‫مقاومت در آفریقای جنوبی بود‪».‬‬                                    ‫جاودان ‌هایم‪ .‬داســتان آن در جامع ‌های روایت میشود که در آن‬
‫م ‌یداد‪،‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫کودکان برای اهدای اعضای بدن خود همسانسازی میشوند‬
‫متنها را بررسی میکرد و نام بازیگران را ثبت میکرد‪.‬‬                                                                                                                                                                                                ‫ ‪ W‬پی ‌شرو در نمای ‌شنام ‌هنویسی سیاسی‬          ‫و پس از چند بار اهدا‪ ،‬جان خود را از دســت م ‌یدهند‪ .‬با این‬
‫ببهرناهممهیهان دیلینـمـایل‪،‬ش بیرباخ نیامازشبازخیگصیــرتاهنایمیجبکوهرقببًوادًلنبدازدریپکورسدـهـبتوردهناد‪،‬و‬                                                                                                         ‫فوگارد بیش از ‪ ۳۰‬نمایشنامه نوشــت‪ ،‬از جمله «بیانیههایی‬                         ‫حال‪،‬شایع ‌هایمیانآنهاوجودداردکهدرصورتاثباتعشق‬
                                                                                                                         ‫ ‪ W‬شک ‌لگیریجها ‌نبینیفوگارد‬                                                             ‫پس از بازداشت بر اساس قانون غیراخلاقی» (‪ )۱۹۷۲‬و «استاد‬                         ‫واقعی‪ ،‬ممکن است از این سرنوشت معاف شوند‪ .‬ایشیگورو‬
                                                                                                           ‫آثول فوگارد ‪ ۱۱‬ژوئن ‪ ۱۹۳۲‬در دهکدۀ میدل برگ کیپ شــرقی‬                                                                                                                                 ‫دربارۀ مضمون اصلی این رمان میگوید‪« :‬ما گاهی نمیتوانیم‬
          ‫معرفی شوند تا از فشارهای حکومتی در امان بمانند‪.‬‬                                                  ‫به دنیا آمد و تنها فرزند هارولد و الیزابت فوگارد بود‪ .‬پدرش از یک‬                                       ‫هارولد و پســرها» (‪ .)۱۹۸۲‬هر دوی این آثار بر تجربیات او در‬                     ‫سرنوشــت خود را بپذیریم (البته منطقی نیست) و همیشه به‬
                                                                                                           ‫خانوادۀ مهاجر ایرلندیتبار و مادرش از نســل نخستین مهاجران‬                                              ‫دهۀ ‪ ۱۹۵۰‬استوار بودند‪ ،‬زمانی که تنها شغلی که میتوانست پیدا‬                     ‫دنبال راه فرار هستیم؛ نهفقط به دلیل میل به ادامۀ زندگی بلکه‬
                                      ‫ ‪ W‬میراث فوگارد‬                                                      ‫آفریکانر بود‪ .‬خانواد‌هاش ســال ‪ ۱۹۳۵‬به بندر الیزابت‪ ،‬شــهری‬                                            ‫آمنحاسکیامهپهووستـقـرتیابًًنا‬  ‫که در‬  ‫یکی از دادگاههایی بود‬  ‫کند‪ ،‬دفترداری در‬  ‫برای گریز از اندوه و تنهایی ناشی از مرگ‪ ».‬ایشیگورو توضیح‬
                                                                                                           ‫صنعتی که برای بیش از ‪ ۹‬دهه خانه و بستر نمایشنامههای او بود‪،‬‬                                                                           ‫گذر»‬   ‫به دلیل نقض «قوانین‬    ‫آفریقــای جنوبی‬   ‫م ‌یدهد‪ ،‬انتشــار این رمان ه ‌مزمان با افزایش علاقۀ عمومی به‬
‫بــا پایــان آپارتاید و آغاز ریاســت جمهوری نلســون ماندلا در‬                                              ‫نقلمــکان کردند‪ .‬فوگارد دوران کودکی خود را در هتلی خانوادگی‬                                            ‫همیشــه محکوم میشــدند‪ .‬این قوانین برای کنترل رف ‌توآمد‬                        ‫موضوعات علمی‪ -‬تخیلی مانند همسانسازی(کلونســازی)‬
‫ســال ‪ ۱۹۹۴‬نادین گوردیمر‪ ،‬نویســندۀ آفریقای جنوبی‪ ،‬گفت برای‬                                                ‫در بندر الیزابت ســپری کــرد‪ .‬در دوران نوجوانــ ‌یاش اتفاقی رخ‬                                         ‫جمعیت تحت آپارتاید طراحی شــده بودند‪ .‬در این دادگاهها‪ ،‬او‬                      ‫بود‪،‬موضوعیکهدردهۀ‪ ۹۰‬باتولدگوسفنددالیبهاوجرسید‪.‬‬
‫نویسندگان لیبرال سفیدپوســت‪« ،‬تنها موضوع» برای نوشتن از بین‬                                                ‫داد کــه تأثیر عمیقی بــر روان و خلاقیت او گذاشــت‪ .‬فوگارد در‬                                          ‫روزانه شاهد تحقیر افرادی بود که ب ‌هاشتباه در خیابان یا در کنار‬                ‫او همچنین اشــاره میکند‪ ،‬تغییرات در دنیــای ادبیات باعث‬
‫رفته است اما فوگارد به نوشتن ادامه داد و آثارش را در راستای عدالت‬                                          ‫از کارکنان‬  ‫نسویاشهتپهوهاسیتشخانخواصد‌ه‌یااشش‪،‬تو«تنضیهاحودامدههمتکرهیسنادموِِسسِِملتا‪،‬دیورکانی‬                                               ‫افراد «نامناسب» دیده شده بودند‪.‬‬          ‫شده نویسندگان بیشــتری از روشهای داستاننویسی ژانری‬
‫و آشتی ملی قرار داد‪ .‬در نمایشنامۀ «رانندۀ قطار» (‪ )۲۰۱۰‬شخصیت‬                                               ‫کودک ‌یام»‬                                                                                             ‫گاردین نوشت‪ ،‬تأثیر فرهنگی و سیاسی فوگارد را میتوان با آثار‬                     ‫در رمانهای ادبی اســتفاده کنند‪ .‬ایشــیگورو در این زمینه به‬
‫اصلی سفیدپوست به دنبال خانوادۀ زن و کودکی سیاهپوست میگردد‬                                                  ‫بود‪ .‬اما در جریان یک مشــاجره‪ ،‬فوگارد جــوان از برتری نژادی‬                                            ‫واتسلاو هاول در چکســلواکی تحت کنترل شوروی مقایسه کرد‪.‬‬                         ‫همنسلان خود مانند دیوید میچل و الکس گارلند اشاره میکند‬
‫که زیر قطار او جــان باخت ‌هاند‪ .‬در «اندوهها و شــاد ‌یها» (‪)۲۰۰۱‬‬                                          ‫خود سوءاســتفاده کرد و به صورت ســملا تف انداخت‪ .‬او بعدها‬                                              ‫هــاول پس از تحمل زندان‪ ،‬تئاتر را رها کــرد و اولین رئیسجمهور‬                  ‫و میگوید‪ ،‬نســل جدیدتر نویســندگان بدون مرزبندی میان‬
‫خانوادۀ یک نویســنده ضدآپارتاید سفیدپوست دربارۀ حقیقتهای‬                                                   ‫در دفتر خاطراتش نوشت که «هرگز قادر نخواهم بود از شرمی که‬                                               ‫چک شد‪ .‬اما فوگارد با وجود تأسیس دو گروه تئاتری در محلههای‬                      ‫ادبیات داســتانی و علمی‪ -‬تخیلی کار میکنند‪ .‬او این تحول‬
‫ناگفتــۀ زندگی او تأمل م ‌یکننــد‪ .‬فوگارد همیشــه از ای ‌نکه دیگران‬                                        ‫بلافاصله پس از آن بر من چیره شد‪ ،‬رهایی یابم‪ ».‬فوگارد این اشتباه‬                                        ‫سیاهپوســتان و امتناع شــجاعانه از اجرای نمایش برای مخاطبان‬                    ‫را با آزادی نویســندگانی مانند دوریس لســینگ و مارگارت‬
‫را رهبــران واقعی مبارزه بداند‪ ،‬ابایی نداشــت و خــود را «نمون ‌های‬                                        ‫را در نمایشنامۀ «اســتاد هارولد‪ ...‬و پسرها» جبران کرد‪ ،‬جایی‬                                            ‫«فقط سفیدپوســت» که حکومت تعیین کرده بــود‪ ،‬هرگز به زندان‬                      ‫اتوود مقایســه میکند که بــدون نگرانی از دســتهبند ‌یهای‬
‫کلاسیک از یک لیبرال سفیدپوست ناتوان» توصیف میکرد‪ .‬او یکی‬                                                   ‫که همین صحنه‪ ،‬اوج دراماتیک داســتان را رقم م ‌یزند‪ .‬در نسخۀ‬                                            ‫نیفتــاد‪ ،‬زیرا سفیدپوســت بود و هــدف اصلی دولت نژادپرســت‬                     ‫سنتی‪ ،‬تخیل خود را دنبال کردند‪ .‬ایشیگورو که همواره دربارۀ‬
‫از همان آدمهایی بود که اگر اقدام نکنند‪ ،‬شر پیروز م ‌یشود‪ .‬چنانکه‬                                           ‫منتشرشــده این نمایشنامه‪ ،‬فوگارد آن را به «سام» تقدیم کرد و از‬                                         ‫محسوب نمیشد‪ .‬سختترین محدودیتهایی که بر او اعمال شد‪،‬‬                            ‫ماهیت حقیقت و خودفریبی انسان نوشته است‪ ،‬نگران نقش‬
                                                                                                                         ‫او طلب بخشش کرد‪.‬‬                                                                         ‫لغوگذرنام ‌هاشوممنوعیتبرخینمایشهاوسوزاندنکتابهایش‬                              ‫احساسات در شــکلگیری واقعیت در دوران «پساحقیقت»‬
                            ‫هانا آرنت هشدار داده بود‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                            ‫است‪ .‬او اشاره میکند‪ ،‬سیاستمداران و شرکتهای بزرگ از‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫تحریک احساسات برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده‬
          ‫ ‪ W‬آثار فوگارد در ایران‬                                                                                                                                                                                 ‫بود‪ .‬بااینحال‪ ،‬او همیشــه آ گاه بود که از همان نظام غیرعادلان ‌های‬             ‫میکنند و این مســاله با ظهور هوش مصنوعی تشدید خواهد‬
‫محمود کیانوش اولیــن نفری بود که برخــی از نمایشنامههای‬                                                                                                                                                           ‫که در نوشتههایش محکوم میکرد‪ ،‬بهنوعی بهرهمند بوده است‪ .‬البته‬                    ‫شــد و میگوید ‪« :‬هوش مصنوعی در آینده یاد خواهد گرفت‬
                                                                                                                         ‫ ‪ W‬چال ‌شهای سیاسی و اجتماعی‬                                                                                                                                            ‫که چگونه احساسات را چه خشم‪ ،‬چه اندوه و چه خنده کنترل‬
‫آثول فوگارد را به فارســی ترجمه کرد‪ .‬کیانوش نمای ‌شنامۀ «سلام و‬                                            ‫صداقت شــخصی فوگارد در بازگو کردن این خاطره‪ ،‬هم تلاش‬                                                   ‫فوگاد همیشه خود را داستانسرا م ‌یدانست نه بیانی ‌هنویس سیاسی‪.‬‬                  ‫کند‪ .‬ما هنوز بیشتر به قابلیتهای پردازش داده آن توجه داریم‬
‫خداحافظ» را ســال ‪ ۱۳۵۵‬ترجمه و نشر اندیشه آن را منتشر کرد و‬                                                ‫برای پیشگیری از قهرما ‌نســازی بی ‌شازحد از او بود و هم پاسخی‬                                          ‫از نگاه او استیصال انســانی‪ ،‬جوهر واقعی تئاتر است و هنرمندان‬                   ‫اما بــ ‌هزودی این فناوری در ایجاد واکنشهای احساســی در‬
‫پس از آن «آ ‌نها زند‌هاند» و «ســ ‌یزوئه بانسی مرده است» را ترجمه‬                                          ‫به انتقاداتی که بع ‌دها تحت عنوان «منجی سفیدپوســت» به او وارد‬                                         ‫تئاتر از درد و ناامیدی انســان صحبت میکنند‪ .‬او ســال ‪ ۲۰۱۰‬در‬                   ‫افــراد مهارت پیدا خواهد کرد‪ ».‬او همچنین به دولت انگلیس‬
‫کرد که انتشارات قطره هر سه نمایشنامه را در دهۀ ‪ ۸۰‬بازنشر کرد‪.‬‬                                              ‫شد‪ .‬فوگارد و همسرش شیلا‪ ،‬که او نیز نویسنده بود‪ ،‬دو گروه تئاتری‬                                         ‫ســخنرانی دانشــگاه کیپ تاون گفت که موضوع درام همیشه افراد‬                     ‫توصیه کرد از آثار نویسندگان و هنرمندان در برابر سوءاستفاده‬
‫مهلا صالحی هم چند نمایشنامه از فوگارد را ترجمه کرده از جمله‬                                                ‫ـِرپنت را در‬  ‫سچـنـدانژلاهداییبه‪۰‬ن‪۶‬ا‪۹‬م‪۱‬کتاأرسگیاه تئساتکررآدنفردیاقماای دیروشگراریوهطنآپماایرتایشد�س‪،‬‬  ‫ناامید بوده اســت‪ .‬او نوشتن را ناشــی از نوعی فشار روانی بر ذهن‬                ‫شــرکتهای فناوری محافظت کند و این دوران را «لحظ ‌های‬
‫«آواز دهکده» و «ســایۀ مرغ مگسخوار» که انتشارات افراز آنها را‬                                              ‫او مجبور بود‬                                                                                           ‫م ‌یدانســت و میگوید‪« :‬زمانی که رویداد بیرونی با واقعیت درونی‬                  ‫تعیینکننــده» م ‌یداند‪ .‬با وجود تحســین گســترده از توانایی‬
‫منتشر کرده اســت‪ .‬فوگارد در «آواز دهکده» و ديگر نمايشنامههای‬                                               ‫همکاران سیاهپوست خود را بهعنوان «کارکنان خانگی» ثبت کند تا‬                                             ‫منطبق شود آنگاه است که شعر صحنه اتفاق م ‌یافتد» و خود او هم‬                    ‫ایشیگورو در ایجاد احساسات در خوانندگان‪ ،‬او نسبت به این‬
‫پساآپارتايدی بيشتر به مسائل شخصی افراد پرداخته تا مسائل سياسی‪.‬‬                                             ‫بتواند در خان ‌هاش با آنها کار کند‪ .‬بااینحال‪ ،‬فوگارد اصرار داشــت‬                                                                     ‫آنگونه از ساختارهای پیرامونی تأثیر میگرفت‪.‬‬      ‫ویژگی خود مردد است و میگوید‪« :‬همیشه فکر میکردم کار‬
‫صالحی نمایش «لوکوموتیوران» فوگارد را هم شهر یور ‪۱۳۹۵‬‬                                                                                                                                                                                                                                             ‫یک نویسنده ارائۀ حقیقتی احساسی است که در آثار غیرادبی‬
‫در سالن انتظامی خانۀ هنرمندان روی صحنه برد‪ .‬انتشارات‬                                                                                                                                                                                        ‫ ‪ W‬تأثیر ماندلا بر فوگارد‬                            ‫یافت نمیشــود اما حــالا با دیدن اینکه چگونه احساســات‬
‫داود‬   ‫ازفینـلـورازوه«مدرچنسیــنی«اازربََاُُالبسه»ارلراودکهوبپرنســــدرۀهاج»ایرزاۀبامنتترقجدامنۀ‬                                                                                                                                                                                                 ‫میتوانند در سیاســت و تجارت مورد سوءاستفاده قرار گیرند‪،‬‬
‫تئاتر‬                                                                                                                                                                                                             ‫نژاد فــوگارد همچنین او را از تبدیل شــدن به یک رهبر‬                           ‫نسبت به این موضوع محتاطتر شــد‌هام‪ ».‬او همچنین دربارۀ‬
‫نیویورک شــد با ترجمۀ منوچهر خاکســار هرسینی منتشر‬                                                                                                                                                                ‫سیاسی در آفریقای جنوبی پس از پایان آپارتاید بازداشت‪.‬‬                           ‫سبک نویسندگی خود با فروتنی میگوید‪« :‬هرگز نویسند‌های‬
‫منتشــر کرده اســت‪« .‬جاد‌های به ســوی کعبه» را هم مرکز‬                                                                                                                                                            ‫نلســون ماندلا‪ ،‬رئیسجمهــور بعدی و رهبــر مخالفان‬                              ‫نبود‌هام که نثر خار ‌قالعاد‌های داشــته باشد‪ .‬من بیشتر بر خلق‬
‫هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با ترجمۀ افسانه محمدی منتشر‬                                                                                                                                                              ‫آپارتاید‪ ،‬شخصیتی بود که در بسیاری از آثار فوگارد‪ ،‬ب ‌هویژه‬                    ‫فضــا و صداهای منحصربهفــرد در داســتانها تمرکز دارم‪».‬‬
‫کرده است‪« .‬جایی در میان خوکها» هم سال‪ ۱۳۷۹‬با ترجمۀ‬                                                                                                                                                                 ‫«جزیره» (‪ ،)۱۹۷۲‬حضور داشــت‪ .‬ایــن نمایشنامه در‬                               ‫ایشیگورو در حال حاضر روی رمانی کار میکند که داستان آن‬
          ‫هوشنگ حسامی توسط نشر تجربه منتشر شد‪.‬‬                                                                                                                                                                     ‫جزیرۀ روبن‪ ،‬جایی که ماندلا ‪ ۲۷‬سال از عمر خود را در‬                            ‫در کو پۀ قطاری میگذرد‪ .‬او این اثر را در سفرهای تبلیغاتی فیلم‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫«زندگی» (‪ )۲۰۲۲‬که فیلمنامۀ آن را اقتباس کرده بود‪ ،‬نوشت و‬
                                                                                                                                                                                                                                      ‫زندان گذراند‪ ،‬روایت م ‌یشود‪.‬‬                               ‫به همکاری خود با بیل نای‪ ،‬بازیگر نقش اصلی آن فیلم‪ ،‬اشاره‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫میکند و میگوید هنگام پیشــنهاد این نقش به شــوخی قول‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫یک جایزه اســکار را به او داده بود‪ .‬با اینکه ایشیگورو دربارۀ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫نقشداستاننویسیدردنیایامروز نگرانیهاییدارد‪،‬همچنان‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫به تأثیرگــذاری رمانهایش بر خوانندگان باور دارد و م ‌یگوید‪:‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫«کتابهایم مثل فرزندانم هســتند؛ زمانی به من نزدیک بودند‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫اما حالا مسیر خود را پیدا کرد‌هاند‪ .‬با ای ‌ن حال‪ ،‬هنوز احساس‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ‫ارتباط عمیقی با آنها دارم‪».‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8