Page 7 - 21-12-1403-1930 Sazandegi
P. 7

‫‪07‬‬  ‫سال هشتم شماره ‪1930‬‬                                                                             ‫بررسی رویدادهای اجتماعیکوچه‬
    ‫سهشنبه ‪ 21‬اسفند ‪1403‬‬

    ‫گزارش شهر‬

    ‫بساط معیشت در پیادهروها‬

        ‫چرا دستفروشی در ایران‬                                                                       ‫ریاست علی منتظری‬                                                            ‫غیربازدارنده‬                                                     ‫چهارشنبهسوری مرگ‬
    ‫تبدیل به شمشیر دو لبه شده است‬

‫در روزهای پایانی سال و با آغاز ماه رمضان‪ ،‬خیابانهای ایران‬                                           ‫علی منتظری در جلسه هیات امنای جهاد دانشگاهی بهعنوان‬                         ‫ســردار رادان‌‪ ،‬فرمانده انتظامی کشــور با انتقاد از هزینه پایین‬  ‫بابک یکتاپرست‪ ،‬سخنگوی ســازمان اورژانس کشور گفت‌‪:‬‬
‫صحن ‌های پرتکاپو از حضور گسترده دستفروشان شد‌هاند؛ پدید‌های‬                                         ‫رئیــس جدید این نهاد انتخاب و برای تایید نهایی به شــورای‬                   ‫جرائم رانندگی در ایران‪ ،‬آن را غیربازدارنده دانست‪ .‬وی با اشاره‬    ‫در حوادث چهارشنب ‌هســوری امسال‪ ،‬تاکنون ‪ ۱۸۶‬نفر مصدوم‬
‫کهزمانیغیررسمیمحسوبمیشدامااکنونب ‌هواسطهفشارهای‬                                                     ‫عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد‪ .‬وی سابقه سه دوره ریاست‬                         ‫به ‪ ۶۹۵‬هزار کیلومتر جاده‪ ۵۳ ،‬میلیون راننده و ‪ ۴۱‬میلیون وسیله‬     ‫و ‪ ۳‬نفــر جان باخت ‌هاند‪ .‬از این تعداد‪ ۲۲ ،‬نفر دچار قطع عضو‪،‬‬
‫اقتصادی‪ ،‬نرخ بالای بیکاری و فقدان فرصتهای شــغلی پایدار‪،‬‬                                            ‫جهاد دانشگاهی و عضویت شــورای عالی انقلاب فرهنگی‬                            ‫نقلیه‪ ،‬بر لزوم افزایش هماهنگی دستگاههای مرتبط برای کاهش‬          ‫‪ ۳۰‬نفر آســیب چشــمی و ‪ ۹۱‬نفر دچار ســوختگی شد‌هاند‪.‬‬
‫به یکی از مهمترین مظاهر معیشــت شهری تبدیل شده است‪ .‬اگر‬                                             ‫را دارد‪ .‬منتظــری دارای دکترای سلامــت همگانی با گرایش‬                      ‫تصادفات تاکیــد کرد‪ ۱۰ .‬درصد رانندگان تخلفات حادث ‌هســاز‬        ‫آذربایجانشــرقی با ‪ ۵۱‬مصدوم و تهران با ‪ ۳۰‬مصدوم در صدر‬
‫روزگاری مقامات و مراکز آماری بر ســر جایگاه دستفروشــان در‬                                          ‫اپیدمیولوژی از دانشــگاه گلاسگو است و از دانشمندان ایرانی‬                   ‫مرتکب میشوند و جرائم آنها باید افزایش یابد تا از تحمیل خطر‬       ‫قرار دارند‪ .‬میانگین سنی مصدومان ‪ ۱۹‬سال بوده و ‪ ۸۵‬درصد‬
‫نظام اشتغال کشــور بحث م ‌یکردند‪ ،‬امروز شــهردار ‌یها نیز این‬
‫شغل را به رسمیت شناخته و در برخی مناطق‪ ،‬اقدام به سازماندهی‬                                                   ‫حاضر در فهرست یک درصد برتر جهان است‪.‬‬                                                   ‫به سایر رانندگان جلوگیری شود‪.‬‬                       ‫آنها تولیدکننده یا استفادهکننده مواد محترقه بود‌هاند‪.‬‬

‫آن کرد‌هاند‪ .‬براســاس آمارهای غیررســمی منتشرشــده در پایان‬                                                                              ‫بحران تلفات جاده‌ای در ایران‬
‫ســال‪ ۱۴۰۲‬تنها در تهران نزدیک به‪ ۳۰‬هــزار نفر به دلیل تعطیلی‬
‫کارخانهها و کســادی بازارهای رســمی‪ ،‬ناچار به روی آوردن به‬
‫دستفروشــی شــد‌هاند‪ .‬این آمار در سایر کلانشــهرها نیز روندی‬
‫افزایشی دارد‪ .‬بســیاری از این افراد‪ ،‬نه شغل جایگزینی دارند و نه‬
‫از مزایای بیمه و حمایتهای اجتماعی بهرهمندند‪ .‬اگرچه براساس‬
‫تعاریف وزارت اقتصاد‪ ،‬دستفروشی در زمره کس ‌بوکارهای رسمی‬                                                                                                                         ‫پیوستن رئیسجمهور به پویش «نه به تصادف»‬
‫قرار نمیگیرد‪ ،‬اما برخی مقامهای دولتی و وزارت رفاه‪ ،‬اشتغال در‬
‫این حوزه را‪ ،‬حتی برای چند ساعت در روز‪ ،‬نوعی شغل به حساب‬                                                                                                                                                                                          ‫در روزهای پایانی سال و در آستانه آغاز سفرهای نوروزی‪،‬‬
‫میآورند‪ .‬این درحالی اســت که اصناف و کســبه رسمی‪ ،‬ب ‌هویژه‬                                                                                                                                                                                       ‫رئیسجمهور مســعود پزشکیان با پیوســتن به پویش «نه به‬
‫در صنف پوشــاک‪ ،‬بارها نسبت به افزایش فعالیت دستفروشان در‬                                                                                                                                                                                         ‫تصادف»‪ ،‬بــر لزوم کاهش تلفات جــاد‌های تاکید کرد‪ .‬او در‬
‫معابر عمومی اعتــراض کرد‌هاند و آن را عاملی برای رکود بیشــتر‬                                                                                                                                                                                    ‫نشســت فرماندهان پلیس راهور اظهار داشت‪« :‬آموزش یکی‬
‫بازارهای رســمی دانســت ‌هاند‪ .‬یکی از جنبههای کمتر مورد توجه‬                                                                                                                                                                                     ‫از متغیرهای اصلی برای کاهش تصادفات رانندگی است‪ .‬باید‬
‫درآمدزایی شهرداریها از این پدیده است‪ .‬به گفته برخی مقامهای‬                                                                                                                                                                                       ‫در بیلبوردها و تابلوها آموزش مراعات در رانندگی داده شود»‪.‬‬
‫شهری‪ ،‬دریافت مالیات غیرمســتقیم و عوارض از دستفروشان و‬                                                                                                                                                                                           ‫وی همچنیــن با تاکید بــر اســتفاده از فناوریهای نوین‬
‫ســازما ‌ندهندگان آنها‪ ،‬ب ‌هویژه در کلانشهرها‪ ،‬درآمد قابل توجهی‬                                                                                                                                                                                  ‫نظارتی گفت‪« :‬در کشــورهای پیشــرفته‪ ،‬نیروهای امنیتی و‬
‫را نصیب شهرداریها میکند‪ .‬در نتیجه‪ ،‬رویکرد برخی نهادها‪ ،‬نه‬                                                                                                                                                                                        ‫انتظامی کمتر در خیابان دیده میشــوند‪ ،‬اما کنترلها دقیقتر‬
‫ببلراکهی نسماومنانه‪،‬دهشـیـآنههراداارزیطتریهراق انیاجخایدربًًااازاقرداهمابهی‬  ‫حذف این مشــاغل‪،‬‬                                                                                                                                                    ‫انجام میشود‪ .‬ما نیز باید از تکنولوژی برای کاهش خطرات و‬
                                                                             ‫روز و فصلی اســت‪.‬‬
‫ایجاد بازارهای موقت برای فروشــندگان کمســرمایه کرده است‪.‬‬                                                                                                                                                                                             ‫بهبود ایمنی رانندگان و نیروهای پلیس استفاده کنیم»‪.‬‬
‫دستفروشــی تنها یک فعالیــت فردی برای امرار معاش نیســت‪،‬‬                                                                                                                                                                                         ‫او در ادامــه با اشــاره به نقش فرهنگســازی در کاهش‬
‫بلکه در برخی موارد‪ ،‬به شــکل یک شبکه ســازمانیافته و دارای‬                                                                                                                                                                                       ‫حوادث گفت‪« :‬نه به تصادف باید به یک فرهنگ تبدیل شود‪.‬‬
‫سرشــاخههای قدرتمند عمل میکند‪ .‬گزارشهای میدانی نشــان‬                                                                                                                                                                                            ‫هــر روز باید از طریق تریبونهای مختلف تکرار کنیم که رفتار‬
‫م ‌یدهند که در مناطق پرتردد تهران‪ ،‬مانند خیابان ‪ ۱۵‬خرداد یا بازار‬
‫علاءالدین‪ ،‬کرایه روزانه هر متر از فضای دستفروشی میتواند به ‪۵‬‬                                                                             ‫ ‪W‬نیازمند اصلاح‬                        ‫و موتورسیکلتســواران چشمگیر است‪ ۲۰« .‬درصد قربانیان‬                 ‫پرخطر در رانندگی‪ ،‬جان خود و دیگران را تهدید میکند»‪.‬‬
                                                                                                    ‫بیشاز‪ 30‬درصدازفوت ‌یهایتصادفاتدرنقاطحادث ‌هخیز‬                              ‫عابــران پیاده هســتند‪ ۲۲ ،‬درصد موتورسیکل ‌تســواران‪۲۵ ،‬‬         ‫ایناقدامدرحالیصورتگرفتکهبیشاز‪ ۲۱۰‬روزنامهنگار‬
‫میلیون تومان نیز برسد‪ .‬براساس اظهارات مدیرعامل پیشین شرکت‬                                           ‫جاد‌های رخ م ‌یدهند‪ .‬همچنین بســیاری از جاد‌ههای کشور‬                                                                                        ‫با ارســال نام ‌های سرگشاده‪ ،‬خواســتار توجه جدی دولت به‬
‫ساماندهی مشــاغل تهران‪ ،‬برخی افراد تا ‪ ۸۰‬بساط دستفروشی را‬                                                                                                                              ‫درصد رانندگان و ‪ ۳۳‬درصد سرنشینان خودروها»‪.‬‬                ‫بحران تصادفات رانندگی شــده بودند‪ .‬این نامــه‪ ،‬با یادآوری‬
‫تحت مدیریت خود دارند و با استخدام کارگران روزمزد‪ ،‬این شبکه‬                                          ‫فاقــد علائــم هشــداردهنده کافــی‪ ،‬نورپردازی مناســب و‬                     ‫معاون وزیر بهداشــت با اشــاره به هزینههــای اقتصادی‬             ‫حادثه اتوبوس خبرنگاران محی ‌ط زیست در تیرماه ‪ ۱۴۰۰‬که به‬
‫را اداره میکنند‪ .‬مافیای دستفروشــی نهتنها دسترسی افراد عادی‬                                         ‫دوربی ‌نهای کنترل ســرعت هســتند‪ .‬احــداث و نگهداری‬                         ‫بالای تصادفات گفت‪« :‬هر فوتی تصادفی برای کشــور بیش‬               ‫جانباختن مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی منجر شد‪ ،‬تاکید‬
‫را بــه این بازار محدود کرده بلکه از طریق شــبکههای اجتماعی‪،‬‬                                        ‫جاد‌هها به‌دلیل تحری ‌مها و کمبود منابع مالی‪ ،‬به‌درستی انجام‬                ‫از ‪ ۲۰‬میلیارد تومان هزینه دارد‪ .‬بسیاری از قربانیان سرپرست‬        ‫داشــت که «ایمنی حم ‌لونقل عمومــی همچنان یک مطالبه‬
‫نیروی کار استخدام میکند و در بسیاری از موارد‪ ،‬کالاهای قاچاق‬                                         ‫تردد ایمن مناسب نیستند‪ .‬وزیر‬  ‫برای‬   ‫نراهشـوـدشههوربسرــخازییجاادخ‌هیهرًاا‬  ‫خانواده هستند و این مســاله نهتنها بعد انسانی‪ ،‬بلکه تبعات‬
‫یا حتی اموال سرقتی را در میان بســاطها توزیع میکند‪ .‬بر همین‬                                         ‫کرده است که بیش از ‪ 70‬درصد‬    ‫اعلام‬                                                                                                                                       ‫بیپاسخ مانده است»‪.‬‬
‫اســاس‪ ،‬برخی کارشناســان اقتصادی معتقدند که برای مقابله با‬                                          ‫جاد‌ههای کشور نیازمند بازسازی اساسی هستند‪.‬‬                                                        ‫اقتصادی جبرانناپذیری دارد»‪.‬‬                ‫یزددورااتیوبنونامسهفهرمزانچگناینن بکهرماحاندثا ‌هشـیـااتروهبوشدسکهسـدـرربآنازهماعملمجامنودعًًرا‬
‫این شــبکههای غیررسمی‪ ،‬لازم اســت فرآیند شناسنام ‌هدار کردن‬                                                                                                                     ‫وی افزود‪ ۵۲« :‬درصد از عوامل موثر بر تصادفات‪ ،‬خطای‬                ‫بیش از ‪ ۱۰‬نفر جان خود را از دســت دادنــد‪ .‬روزنامهنگاران‬
‫دستفروشــان واقعی و کنترل بازار توســط نهادهای قانونی انجام‬                                             ‫ ‪W‬خودروهای غیراستاندارد؛ تابو ‌تهایی بر چهار چرخ‬                        ‫انسانی است‪ ،‬اما نباید فراموش کنیم که‪ ۴۸‬درصد از تصادفات‬           ‫هشــدار دادند که «فرســودگی ناوگان حم ‌لونقل عمومی و‬
‫شــود‪ .‬حدود ‪ ۹۰‬درصد از دستفروشان هیچ شغل دیگری ندارند و‬                                                                                                                         ‫ناشی از مشــکلات جاد‌های و کیفیت پایین خودروهاست‪ .‬تا‬             ‫بیتوجهی به استانداردهای ایمنی‪ ،‬سالانه هزاران نفر را قربانی‬
‫‪ ۹۸‬درصد آنان حتــی یارانه نیز دریافت نمیکنند‪ .‬ب ‌هرغم تلاشها‪،‬‬                                       ‫بســیاری از خودروهای داخلی فاقد سیســتم ترمز ‪،ABS‬‬                           ‫زمانی که این مشــکلات حل نشــود‪ ،‬روند کاهش تصادفات‬
‫درآمد آنها در بسیاری از موارد کفاف هزینههای زندگی را نم ‌یدهد‪.‬‬                                      ‫کنترل پایداری الکترونیکی (‪ )ESP‬و ایربگ کافی هســتند‪.‬‬                                                                                                                               ‫میکند»‪.‬‬
‫بر همین اســاس‪ ،‬برخی اقتصاددانان‪ ،‬گســترش دستفروشــی را‬                                             ‫طبق گزارشهای رسمی‪ ،‬حداقل ‪ 60‬درصد خودروهای تولید‬                                                            ‫دشوار خواهد بود»‪.‬‬                 ‫چندی پیش محمدرضا ظفرقندی‪ ،‬وزیر بهداشت با اشاره‬
‫بیش از آنکه نتیجه ســودجویی مافیایی بدانند‪ ،‬حاصل فقر و رکود‬                                         ‫داخل‪ ،‬استانداردهای ایمنی بی ‌نالمللی را ندارند‪ .‬به گفت ‌ه یکی‬               ‫در یک ســال اخیر‪ ،‬حوادث مرگبــاری در جادههای ایران‬               ‫به این موضــوع‪ ،‬بر لزوم توجه جدی به عوامــل موثر در بروز‬
‫اقتصادی کشور م ‌یدانند‪ .‬حسین راغفر‪ ،‬اقتصاددان‪ ،‬در این زمینه‬                                         ‫از کارشناســان صنعت خودرو‪« :‬خودروهای داخلی حتی در‬                           ‫رخ داده اســت که ازجمله مهمترین آنهــا میتوان به واژگونی‬         ‫ایــن حوادث تاکید کرد‪ .‬او با ابراز نگرانی از افزایش تصادفات‬
‫میگوید‪« :‬دستفروشــی‪ ،‬نتیجه فقر ســاختاری و رکود اقتصادی‬                                                                                                                         ‫اتوبوس حامل دانشآموزان کرمانــی و تیم واترپلوی دختران‬            ‫در کشــور گفت‪« :‬هی ‌چ کدام از ما نباید بیتفاوت باشیم‪ .‬آمار‬
‫اســت‪ .‬وقتی که بخش رسمی اقتصاد توانایی ایجاد اشتغال ندارد‪،‬‬                                              ‫تصادف با سرعت پایین‪ ،‬دچار تخریب شدید میشوند»‪.‬‬                           ‫ارومی ‌های اشاره کرد‪ .‬در تاریخ ‪ ۱۸‬بهمن ‪ ،۱۴۰۳‬اتوبوس حامل‬         ‫مر ‌گومیر تصادفات درحال افزایش است و این شیب صعودی‬
‫مردم ناچارند برای تامین حداقلهای زندگی به خیابانها بیایند»‪.‬‬                                         ‫تحری ‌مهــا و انحصار در خودروســازی ایــران‪ ،‬مانع ورود‬                      ‫‪ ۳۸‬دانشآموز دختر مدرســه فرزانگان کرمان در محور ماهان‬            ‫بسیار مهم است»‪ .‬وی تاکید کرد که باید اقدامات اساسی برای‬
‫با این حال‪ ،‬منتقدان این پدیده معتقدند که گســترش ب ‌یرویه آن در‬                                     ‫خودروهایایم ‌نتروفناور ‌یهاینوینبهصنعتخودروسازی‬                             ‫به کرمان واژگون شــد‪ .‬این حادثه منجر به جانباختن ‪ ۶‬نفر‪،‬‬
‫معابر عمومی‪ ،‬علاوه بر لطمه زدن به چهره شهری‪ ،‬موجب رقابت‬                                             ‫شده است‪ .‬نهادهای نظارتی بارها بر ضرورت افزایش کیفیت‬                         ‫شامل ‪ ۴‬دانشآموز‪ ،‬مربی مدرسه و فرزند ‪۹‬سال ‌هاش شد و ‪۲۷‬‬                                    ‫کاهش این آمار انجام شود»‪.‬‬
‫ناعادلانه با اصناف رسمی و افزایش آسیبهای اجتماعی میشود‪.‬‬                                             ‫ساخت خودروهای داخلی تاکید کرد‌هاند‪ ،‬اما اقدامات جدی‬                         ‫نفر دیگر نیز مصدوم شــدند‪ .‬بررســیها نشان داد که اتوبوس‬          ‫طبــق اعلام وزیــر بهداشــت‪ ،‬بیــش از ‪ ۵۰‬درصــد از‬
                                                                                                                                                                                ‫مدل ولوو ‪ B12‬ســال ‪ ۱۳۸۲‬بوده و دارای نقص فنی مســتمر‪،‬‬            ‫مر ‌گومیرهای ناشــی از تصادفات به خطای انســانی مرتبط‬
                                                                                                                          ‫در این زمینه انجام نشده است‪.‬‬                          ‫ازجمله عدم عملکرد سیستم ترمز در یکی از چرخهای عقب‪،‬‬               ‫اســت‪ .‬وی همچنین به نقــش موتورســواران در تصادفات‬
                                                                                                                                                                                ‫بوده است‪ .‬همچنین‪ ،‬مشخص شد که پروتکلهای مربوط به‬                  ‫درونشــهری اشاره کرد و افزود‪« :‬در مر ‌گومیر درونشهری‪،‬‬
‫با توجه به شــرایط پیچیده اقتصادی و گســترش دستفروشــی در‬                                                  ‫ ‪W‬فرهنگ رانندگی نامناسب؛ یک بحران اجتماعی‬                            ‫اردوهای دانشآموزی به طور کامل رعایت نشــده و قرارداد با‬          ‫بیشتر ین سهم مربوط به موتورسواران بدون کلاه ایمنی است»‪.‬‬
‫کلانشهرها‪ ،‬کارشناســان راهکارهای مختلفی برای مدیریت این‬
                                                                             ‫پدیده ارائه داد‌هاند‪:‬‬  ‫عدم رعایــت قوانیــن رانندگی‪ ،‬ســبق ‌تهای غیرمجاز و‬                                        ‫شرکت حم ‌لونقل معتبر منعقد نشده بود‪.‬‬                  ‫ ‪W‬بحران مرگ در جاد ‌هها‪ :‬آماری که تکا ‌ندهنده است‬
‫شناسنام ‌هدار کردن دستفروشان‪ :‬تخصیص شناسه رسمی به‬                                                   ‫ب ‌یتوجهی به مقررات از مشــکلات اساسی فرهنگ رانندگی‬                         ‫تنها یک روز پس از حادثه کرمان در تاریخ ‪ ۱۹‬بهمن ‪۱۴۰۳‬‬
‫دستفروشان و الزام به اســتفاده از کارتخوان میتواند هم فعالیت‬                                        ‫در ایران است‪ .‬به گفت ‌ه پلیس راهور‪« :‬رانندگی پرخطر در ایران‬                 ‫اتوبوس حامــل اعضای تیم واترپلوی دختــران ارومی ‌های در‬          ‫ایران یکــی از مرگبارترین جادههای جهــان را دارد‪ .‬در‬
‫آنهــا را قانونیتر کند و هم از سوءاســتفاده شــبکههای مافیایی‬                                       ‫نوعی هنجارشــکنی اجتماعی شده است و این مساله نیازمند‬                        ‫محور دلیجان به اصفهان دچار واژگونی شــد‪ .‬در این حادثه‪۲‬‬           ‫ســال ‪ ۱۴۰۲‬بیش از ‪ ۲۰‬هزار نفــر در تصادفات جان خود را‬
‫جلوگیری کند‪ .‬ایجاد بازارهای موقت و فصلی‪ :‬تخصیص فضاهای‬                                                                                                                           ‫نفر از دختران ورزشــکار جان باختنــد و بیش از ‪ ۲۰‬نفر دیگر‬        ‫از دســت دادند و هزاران نفر دیگر مجروح یا دچار معلولیت‬
‫مشخص برای دستفروشان در نقاط مختلف شهر‪ ،‬به جای فعالیت‬                                                                           ‫برخورد جد ‌یتر است»‪.‬‬                                                                                              ‫دائمی شدند‪ .‬این میزان مر ‌گومیر‪ ،‬ایران را در رده کشورهای‬
    ‫پراکنده در خیابانها‪ ،‬میتواند به نظم شهری کمک کند‪.‬‬                                               ‫عــدم آموزش رانندگی ایمن در مــدارس و نبود برنامههای‬                                                          ‫مصدوم شدند‪.‬‬                    ‫دارای بیشترین آمار مرگ ناشی از تصادفات رانندگی قرارداده‬
‫افزایــشحمایتازمشــاغلخــرد‪ :‬ارائه وامهــای کمبهره و‬                                                ‫آموزشــی گسترده در رسانهها‪ ،‬باعث شــده است که بسیاری‬                        ‫در مرداد ‪ ۱۴۰۳‬یک اتوبوس حامل زائران پاکســتانی که به‬
‫کمکهای دولتی برای را‌هاندازی کس ‌بوکارهای کوچک‪ ،‬میتواند‬                                             ‫از راننــدگان بــا اصول ایمنی آشــنا نباشــند‪ .‬پویــش «نه به‬                ‫مقصد کربلا در حرکت بود‪ ،‬در استان یزد واژگون شد‪ .‬در این‬                                                    ‫است‪.‬‬
‫دستفروشان را به تدریج به سمت ایجاد مشاغل پایدار هدایت کند‪.‬‬                                          ‫تصــادف»‪ ،‬اگرچه میتواند آ گاهی عمومــی را افزایش دهد‪،‬‬                       ‫حادثه ‪ ۲۸‬نفر جان باختند و ‪ ۲۳‬نفر دیگر مجروح شدند‪ .‬علت‬            ‫مقایسه آمارها نشــان م ‌یدهد که میزان تلفات جاد‌های در‬
‫نظارت بر فعالیت مافیای دستفروشــی‪ :‬برخــورد قانونی با‬                                               ‫اما بدون اقدامات عملی‪ ،‬تنها یک نمایش رســان ‌های خواهد‬                      ‫حادثه نقص فنی در سیســتم ترمز و خطای راننده اعلام شد‪.‬‬            ‫ایران ‪ ۲۵‬برابر ژاپن‪ 2 ،‬برابر ترکیه و ‪ ۱۰۰‬برابر برخی کشــورهای‬
‫شبکههای سازمانیافته که با ایجاد انحصار در این بازار‪ ،‬بهرهکشی‬                                        ‫بود‪ .‬ایران سالهاســت که شــاهد فاجعههای جاد‌های است‬                         ‫در آذر ‪ ۱۴۰۳‬یک اتوبوس بینشــهری در منطقه پاعلم استان‬             ‫توسعهیافته اســت‪ .‬به گفت ‌ه رئیس پلیس راهور‪« :‬طبق آخرین‬
‫از نیروی کار ضعیف را تشــدید میکنند‪ ،‬یکی از اقدامات ضروری‬                                           ‫و تنها اجرای ســختگیرانه قوانین‪ ،‬نظارت بــر تولید خودرو‪،‬‬                    ‫لرســتان به دره ســقوط کرد که منجر به کشــته شدن ‪ ۹‬نفر و‬         ‫آمار پزشکیقانونی‪ ،‬بیش از‪ ۱۶‬هزار نفر تا پایان دیماه‪ ۱۴۰۲‬در‬
                                                                             ‫در این زمینه است‪.‬‬      ‫بهبود زیرساختهای جاد‌های و فرهنگسازی رانندگی ایمن‬                           ‫مجروح شدن ‪ ۱۴‬نفر دیگر شــد‪ .‬بیشتر مسافران این اتوبوس‬             ‫تصادفات جان باخت ‌هاند‪ .‬اگرچه این رقم نسبت به سال گذشته‬
                                                                                                    ‫میتواند بــه این بحران پایان دهد‪ .‬آیا این بار دولت و نهادهای‬                ‫سرباز بودند‪ .‬علت حادثه ســرعت غیرمجاز و از دست دادن‬
                                                                                                    ‫مسئول‪ ،‬به جای شعار‪ ،‬اقدامی عملی خواهند کرد؟ یا همچنان‬                                                                                          ‫‪ ۴.۵‬درصد کاهش یافته‪ ،‬اما همچنان نگرانکننده است»‪.‬‬
                                                                                                                                                                                              ‫کنترل وسیله نقلیه توسط راننده اعلام شد‪.‬‬            ‫به گزارش وزارت بهداشت ‪ 83‬درصد از فوتیهای تصادفات‬
                                                                                                        ‫باید شاهد «مرگ خاموش» در جادههای کشور باشیم؟‬                                                                                             ‫زیر ‪ ۵۰‬ســال ســن دارند و در بین قربانیان‪ ،‬سهم عابران پیاده‬
   2   3   4   5   6   7   8