Page 8 - 22-12-1403-1931 Sazandegi
P. 8

‫بررسی رویدادهای تاریخیحافظه‬                                                                                                                                        ‫سال هشتم شماره ‪1931‬‬                                ‫‪08‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫چهارشنبه ‪ 22‬اسفند ‪1403‬‬

‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‪61933000 :‬‬                                                                         ‫سازندگی‪ :‬روزنام ‌هسیاسیواجتماعی صاحبامتیاز‪:‬حزبکارگزارانسازندگیایران مدیرمسئول‪:‬سیدافضلموسوی سردبیر‪:‬اکبرمنتجبی‬                    ‫عکس‪ :‬رضا معطریان‬                           ‫مدیرهنری‪ :‬رضا دول ‌تزاده‬
                                                                                                           ‫زیرنظرشورایسیاستگذاری‪:‬سیدحسینمرعشی(رئیس)‪ ،‬محمدعطریانفر‪،‬محمدقوچانی‪،‬علیهاشمی‪،‬سیدعلیرضاسیاس ‌یراد‪،‬امیراقتناعی‬

                                                                                        ‫ویراستار‪ :‬سعیده آرینفر حروفچین‪ :‬مجتبی دیدگر نشانی‪ :‬تهران‪ ،‬پاسداران‪ ،‬نگارستان پنجم‪ ،‬پلاک ‪ ، 8‬تلفن‪ 22841262 :‬چاپ‪ :‬امید نشر ایرانیان‪88537168 -9 :‬‬

     ‫تقویم‬                                                                                                         ‫شلیک به اصلاحات‬                                                                                                                                                 ‫کارنامه‪ :‬خاطرات هاشمی ‪1380‬‬

‫خالق ای ایران‬                                                                                                     ‫بیستوپنجمین سالگرد ترور سعید حجاریان‬

‫درباره حسن گلگلاب‬

                                                                                        ‫پس از ترور‪ ،‬تیم پزشکی تشکیل شد و دکتر‬               ‫به دانشــکده فنی رفت‪ ،‬چون معتقد بود که‬
                                                                                        ‫ظفرقندی‪ ،‬وزیر بهداشت کنونی‪ ،‬سرپرست‬                  ‫آنجا وزن و سابقه سیاس ‌یاش در مقایسه با‬
                                                                                        ‫تیم بــود بســیاری از مقامات کشــوری و‬              ‫بقیه دانشکدهها خیلی بیشتر بود‪ .‬جز رشته‬                                                        ‫نیره خادمی‬
                                                                                        ‫لشکری هم به بیمارستان آمدند اما تهدیدها‬             ‫مهندسی مکانیک‪ ،‬درس طلبگی هم خوانده‬
                                                                                        ‫برای جان حجاریان در بیمارستان هم ادامه‬                                                                                                                           ‫گروه تاریخ‬                        ‫افراطدراختلاف ‪228‬‬
                                                                                                                                                                         ‫بود‪.‬‬
                                                                                        ‫داشــت‪ .‬حجاریان معتقد بود که ترورش به‬                                                                                      ‫صبح روز بیس ‌تودومین روز اسفند سال‬                                                        ‫چهارشنبه ‪ 5‬دی‬
                                                                                        ‫دلیل پیگیر ‌ی ماجــرای قتلهای زنجیر‌های‬                                   ‫ ‪W‬ورود به کمیته‬                                  ‫‪ ۱۳۷۸‬جوان ‪ ۲۰‬ســال ‌های سعید حجاریان‪،‬‬
‫حسن گ ‌لگلاب از نظر رو ‌حالله خالقی معجونی از‬                                           ‫اتفاق افتاد‪ .‬او در ســال ‪ ۷۷‬روزنامه صبح‬                                                                                    ‫نظریهپــرداز جبهــه اصلاحــات را مقابل‬                                  ‫دیدار با شهرداران کلانشهرها‬
‫علم‪ ،‬فضل و هنر بــود چراکه در همه علوم اطلاعات‬                                                                                              ‫بعد از انقلاب وارد کمیت ‌ه نازیآباد شــد‬                               ‫ســاختمان شورای شــهر تهران در خیابان‬
‫داشــت‪ .‬هیچکــس تصــور نمیکرد یک مــرد عالم‬                                             ‫ودانقشتشومهظامهیرًًادازر‬  ‫امروز را منتشــر میکــرد‬  ‫و بعــد از یک ماه بــه اداره دوم ارتش رفت‪.‬‬                             ‫بهشت ترور کرد‪ .‬چند ساعت بعد روزنامه‬                             ‫آقــای [اصغــر] غفــاری‪ ،‬مدیرعامــل‬
                                                                                                                  ‫افشای قتلهای زنجیر‌های‬    ‫مدـرـاثًداا ًلرهدردوحم اکرتومشتانفرظاادمییهکاهنبقه کششدتااشرـمـترندمد‬  ‫«امروز» در چــاپ دوم‪ ،‬جریان ترور با تیتر‬                        ‫فروشگاههای رفاه آمد‪ .‬مطالب ناتمام خود درباره‬
‫فیزی ‌کدان‪ ،‬شــیم ‌یدان‪ ،‬ریاض ‌یدان‪ ،‬نباتشــناس و‬                                                                                           ‫را شناســایی و بــه دادگاه معرفی میکرد اما‬                             ‫بزرگ «شــلیک به مغز متفکر اصلاحات»‬                              ‫وضع فروشگاهها و انحرافات اخلاقی در جوانان‬
‫سنگشناس‪ ،‬شــعر هم بگوید اما استعداد فو ‌قالعاده‬                                         ‫قبل هم در این باره تهدید شده بود‪.‬‬                   ‫همزمان با نخســ ‌توزیری شهید رجایی با‬                                  ‫را منتشــر کرد؛ خبری که نهتنها اصلاحات‬
                                                                                        ‫صدیقه وســمقی روز ‪ ۲۱‬اسفند به دفتر‬                  ‫او همــراه شــد و بــه اداره اطلاعات رفت‪.‬‬                              ‫کــه کل ایــران و حتی جهان را تــکان داد‪.‬‬                       ‫و فســاد مالی در نیروی انتظامی را تکمیل کرد‪.‬‬
‫گ ‌لگلاب خوب کار میکرد‪ .‬ادیب و ترانهسرای معاصر‬                                                                                              ‫صبح همان روزی که در دفتر نخس ‌توزیری‬                                   ‫حجاریان که ترور شــد‪ ،‬سیدمحمد خاتمی‬                             ‫آقای [عبدالحمید باقری] بنابی‪ ،‬نماینده سابق‬
‫ایران است که معروفترین سرود وطنی برای همیشه‬                                             ‫حجاریــان رفت و به او گفت کــه تهدیدها‬              ‫بمبگذاری شــد‪ ،‬حجاریــان هم یک ترور‬                                    ‫در شهرســتان میبد بود‪ .‬او خیلــی زود به‬
                                                                                        ‫علیه خود را جدی بگیــرد و با به کارگیری‬             ‫ناموفــق را از ســر گذرانــد‪ .‬او بعدهــا در‬                            ‫تهران بازگشــت و بــرای عیادت مشــاور‬                           ‫تبریز آمد‪ .‬مشکلات مالی مدرسه علمیه بناب را‬
‫با نامش گره خورده است‪ .‬او «ای ایران» را تحت تاثیر‬                                                                                           ‫تشــکیل وزارت اطلاعات نقش داشت؛ به‬                                     ‫سیاســی خود به بیمارستان ســینا رفت و‬                           ‫گفت و اســتمداد کرد‪ .‬نظرم را در مورد برنامهها‬
‫اوضاع روزگار پهلوی نوشت و این سرود همچنان هم‬                                            ‫محافظ موافقت کند امــا ماجرای را جدی‬                                                                                       ‫زمانی که جمله «ســعید مظلــوم بود» را به‬
                                                                                        ‫نگرفت و گفت‪ :‬آهنگر آورد‌هام و برای درها و‬           ‫قول خودش «کشــور خیلی به هم ریخته و‬                                                                                                    ‫و صحبتهــای آقای [ســیدمحمد] خاتمی در‬
‫بر روح هر ایرانی تاثیرگذار است‪ .‬در‪ ۱۲۷۴‬خورشیدی‬                                                                                              ‫هر ‌جومرج زیاد بود‪ ».‬حدود دو ســه سال‬                                       ‫کار برد‪ ،‬بسیاری نگران شدند‪ .‬گلوله‬                                  ‫دانشگاه پرسید؛گفتم مثبت نبود؛ تایید کرد‪.‬‬
‫در تهــران به دنیا آمده بود و ‪ 22‬اســفند ســال ‪1363‬‬                                     ‫پنجرههای خانه حفاظ نصب کرد‌هام که اگر‬               ‫در وزارت کار کــرد و بعد از دوران جنگ به‬                                    ‫شــلیک از اسلحه ماکاروف به گونه‬
                                                                                        ‫اتفاقی افتاد‪ ،‬بتوانم ‪ ۲۰‬دقیقه مقاومت کنم تا‬         ‫دفتر مطالعات استراتژ یک رفت‪ .‬در عملیات‬                                      ‫مهمتریــن نظریهپــرداز اصلاحات‬                             ‫اخوی محمد‪[ ،‬مشاور رئیسجمهور] آمد‪.‬‬
‫از دنیا رفت‪ .‬پدر او از نقاشــان و عکاســان مشــهور‬                                                                                          ‫کودتای نوژه مدیریت بازجوییها را بر عهده‬                                     ‫اصابت کرده و وارد گردن او شده بود‬                          ‫در مــورد کار در مرکــز تحقیقات اســتراتژیک‬
‫در دوره قاجاریــه بود بنابراین پســر هم به هنر علاقه‬                                    ‫از کلانتری نیرو برسد‪.‬‬                                                                                                           ‫بنابراین با چنین اظهارنظری‪ ،‬چنین‬
                                                                                                                                                                       ‫داشت‪.‬‬                                            ‫تصوری به وجــود آمد که حجاریان‬                             ‫صحبت شد‪ .‬ناهارکاری‪ ،‬مطابق معمول بعضی‬
‫پیدا کرد؛ نواختن تار و ســ ‌هتار را نزد آقا حســینقلی و‬                                                                                                                                                                 ‫زنده نمیماند‪ .‬این نخســتین ترور‬                            ‫روزها در هفته با محســن‪[ ،‬مدیرعامل شرکت‬
‫درویشخان فرا آموخت‪ .‬از نخستین شاگردان مدرسه‬                                                  ‫ ‪W‬محاکمه ب ‌یحاصل و طلب‬                                               ‫ ‪W‬ماجرای ترور‬                                        ‫حجاریــان نبــود و او همانطور که‬
‫موســیقی وزیری بود‪ ،‬تحصیلات ابتدایــی خود را در‬                                                                 ‫حلالیت‬                                                                                                  ‫در دهه ‪ 60‬از ترور اعضای ســازمان‬                           ‫مترو و سرپرست دفتر ریاست مجمع تشخیص‬
                                                                                                                                            ‫دوم خرداد ‪ ١٣٧٦‬از راه رسید و به حزب‬                                         ‫مجاهدین خلق جان سالم به در برده‬                            ‫مصلحت نظام] خوردیم و به امور دفتر و مسایل‬
‫مدرســه علمیه گذراند و با پایان تحصیلات مقدماتی‬                                         ‫بیســ ‌تودومین روز اردیبهشت‬                         ‫تازه تشکیل شده مشــاركت پيوست اما در‬                                   ‫بود‪ ،‬این بار هم جان ســالم به در برد‪ .‬واقعه‬                     ‫سیاسی جامعه پرداختیم‪ .‬گفت‪ ،‬اعتبارات برای‬
‫به مدرســه دارالفنون رفت‪ .‬زبانهای فرانسه‪ ،‬روسی‬                                          ‫‪ ۷۹‬دادگســتری کل تهــران درباره‬                     ‫شــهريور ‪ 88‬و پــس از رخدادهای پس از‬                                   ‫اسفند سال ‪ 78‬اما زندگی حجاریان را تغییر‬
‫و انگلیســی را آموخت و پــس از پایان تحصیلات به‬                                         ‫حکم عاملان ترور حجاریان اعلام‬                       ‫انتخابات رياســتجمهوری ضمن نوشتن‬                                       ‫داد و او را با لکنت زبان و قطع نخاع روب ‌هرو‬                    ‫مترو در شورای پول و اعتبار تصویب شده است‪.‬‬
                                                                                        ‫کــرد‪« :‬برابر رای شــعبه ‪ ۳۲‬دادگاه‬                  ‫نام ‌های تئوريك‪ ،‬اســتعفای رســمی خود را‬                               ‫کرد‪ .‬سازندگی به همین مناسبت در گزارشی‬                           ‫عصــر شــهرداران کلانشــهرها آمدند‪ .‬از‬
‫تدریس علوم طبیعی در مدرســه دارالفنون پرداخت‪.‬‬                                           ‫انقلاب اسلامی تهران عاملان ترور‬                     ‫از حزب مشــاركت اعلام كرد‪ .‬بسیاری او‬                                   ‫به زندگی و ماجرای این ترور پرداخته است‪.‬‬                         ‫مشکلات شهرها با توجه به مهاجرت روزافزون‬
‫نخســتین نویســنده کتاب درســی طبیعی در ایران‬                                           ‫حجاریان به زندان محکوم شــدند‪.‬‬                      ‫را واســطه تاثیری کــه در جبهه اصلاحات‬
‫بود از ‪ ۱۳۰۷‬خورشــیدی مســوول تحقیقات علمی‬                                              ‫متهم ردیف اول‪ :‬سعید عسگر دایر بر اقدام‬              ‫داشت‪ ،‬تئوریسین دوم خرداد مینامیدند اگر‬                                          ‫ ‪W‬نخستینجرق ‌ههایسیاسی‬                                 ‫از روستاها و مشکلاتی که شوراها ایجاد میکنند‬
                                                                                        ‫علیه امنیت کشــور از طریق مباشــرت به‬               ‫چه حجاریان ســال ‪ 96‬به خبرنگار روزنامه‬                                                                                                 ‫و بیتوجهی وزارت کشور به شهرداریها بعد از‬
‫گیاهشناسی شــد و از زمان تاسیس دانشگاه تهران تا‬                                         ‫ترور سعید حجاریان و ابوالقاسم شفیعی به‬              ‫اعتمــاد بهنوعــی آن را رد کــرد و گفت که‬                              ‫ســعید حجاریــان در شــرح زندگینامه‬                             ‫تشــکیل شــوراها و مقررات ناقص و نداشتن‬
‫‪ ۱۳۴۵‬خورشیدی به تدریس اشتغال داشت و هیچگاه‬                                              ‫مجازات ‪ ۱۵‬ســال حبس در زندان اصفهان‬                 ‫دوم خرداد حاصــل تلاش و تفکر خیلیها‬                                    ‫سیاســی و فکری خود گفته که در دهه ‪50‬‬
‫به دنبال سیاست و تجارت نرفت‪ .‬گ ‌لگلاب همچنین‬                                            ‫محکومشد‪.‬سیدمحسنمجیدینیزبهاتهام‬                      ‫بود‪« .‬متاســفانه خیلیها قل ‌عوقمع شدند و‬                               ‫باظاهچررًًایآنکزهماادنوهسـمـبهتفبعوادلیاماتهچاریی مکسنلشحدانوه‬  ‫متولی جدی در دولت و مجلس شکایت کردند‬
                                                                                        ‫اقدام علیه امنیت کشور از طریق معاونت در‬             ‫نتوانســتیم خیلی کارها را انجام دهیم»‪ .‬او‬                              ‫علاق ‌های نداشت‪ .‬او پس از انقلاب از ابتدا‬                       ‫و گفتند‪ ،‬دوران طلایی شــهرداریها در دوران‬
‫یکی از اعضای فرهنگستان ایران نیز بهشمار م ‌یرفت‬                                         ‫ترور حجاریان و شــفیعی و کاوه به ‪ ۱۰‬سال‬             ‫اســفند ســال ‪ 78‬بهعنوان یکی از اعضای‬                                  ‫وارد فعالیتهای نظامی‪ -‬امنیتی شد‪ .‬پدر و‬                          ‫سازندگی بوده که امروز شــهرداریها حسرت‬
‫و لغتهای زیادی بهخصوص در رشــته علوم طبیعی‬                                              ‫حبــس در زندان شــیراز محکوم شــدند و‬               ‫شورای شــهر در خیابان بهشت تهران ترور‬                                  ‫مادر او کاشانی هستند اما خود در تهران به‬
‫پیشنهاد کرد‪ .‬واژههایی چون گلبرگ‪ ،‬کاسبرگ‪ ،‬پرچم‪،‬‬                                          ‫محمدعلی مقدمی به اتهام اقدام علیه امنیت‬             ‫شد و احمد حکیمیپور‪ ،‬عضو دیگر شورای‬                                     ‫دنیا آمد و از کودکی تا ‪ 8‬شهریور سال ‪1360‬‬                        ‫آن را دارند‪ .‬خواســتند که در مجمع [تشخیص‬
                                                                                        ‫کشــور از طریق معاونت در ترور حجاریان‬               ‫شهر تهران او را به بیمارستان سینا رساند و‬                              ‫که برای نخســتین بار ترور شــد‪ ،‬در محله‬                         ‫مصلحــت نظــام]‪ ،‬بندهایــی برای رفــع این‬
‫تخ ‌مدان‪ ،‬گلســنگ‪ ،‬قارچ و جلبک از پیشنهادها و‬                                           ‫به ‪ 7‬سال حبس در زندان کرمانشاه محکوم‬                ‫از خطر مرگ حتمی نجات یافت‪ .‬بلافاصله‬                                    ‫نازیآبــاد زندگی کرد‪ .‬در دوران دبیرســتان‬                               ‫مشکلات در سیاستهای کلی بگنجانیم‪.‬‬
‫برابر نهادههای گ ‌لگلاب هستند که امروز ب ‌ه خوبی در‬                                     ‫شــد‪ .‬بقیه متهمان نیز به حبس از چهار تا‬                                                                                    ‫نخســتین جرقههای سیاســی بــا خواندن‬                            ‫ُُتندی‬  ‫در رســانههای جناح راست‪ ،‬اعتراضات‬
‫زبان فارسی جا افتاد‌هاند و همگان آنها را پذیرفت ‌هاند‪.‬‬                                  ‫سه سال محکوم شده و موسی جاننثاری‪،‬‬                                                                                          ‫کتابهای جلال آ ‌لاحمد در او روشــن شد‬
‫گ ‌لگلاب م ‌یگوید‪« :‬در زمان ما پیشــرفت رشتههای‬                                         ‫مهدی روغنی و ســعید گگونانی نیز تبرئه‬                                                                                      ‫و در دانشگاه به کلاسهای سیمین دانشور‬                            ‫به همایش فلســطین در دانشــگاه تربیت مدرس‬
                                                                                        ‫شدند»‪ .‬عسگر که متهم ردیف اول بود حتی‬                                                                                       ‫و هما ناطق م ‌یرفت‪ .‬فرد سیاســی خانواده‬                         ‫میشــود؛ به خاطر اینکــه در اکثر ســخنران ‌یها‬
‫علمی تندتر و بیشــتر بوده و نیازمند بــه واژههای نو‬                                     ‫یک ســال هم در زندان نماند و ب ‌ه ســرعت‬                                                                                   ‫آنها پدرش بــود‪ .‬مرد فرشفروشــی که به‬                           ‫بهخصوص سخنرانی آقای [محمدرضا] تاجیک‪،‬‬
‫بیشتر اســت و ناچاریم بکوشیم تا برابرهای آنها را در‬                                     ‫آزاد شــد‪ .‬حجاریان در این بــاره میگوید‪:‬‬                                                                                   ‫جلسات گروههای گوناگون م ‌یرفت و پای‬
‫فارسی بیابیم و به کار بریم‪ .‬از زمانی که دانشهای نو‬                                      ‫«درست و حسابی محاکم ‌هاش هم نکردند‪.‬‬                                                                                        ‫حرفهایشــان مینشســت قبل از انقلاب‬                              ‫مشاور رئیسجمهور‪ ،‬سیاســت جانبداری ایران‬
                                                                                        ‫همانطور ک ‌ه م ‌یدانید حتی ‪ ١٥‬سال حبسی‬                                                                                     ‫هم به مصدق گرایش داشــت‪ .‬حجاریان در‬                             ‫از فلســطین به صــورت جاری محکوم شــده و‬
‫به کشــور ما راه یافته و آموزش آنها با گشایش مدرسه‬                                      ‫را هم که برایش تعیین کرده بودند به کمتر از‬                                                                                 ‫همان جوان گرایشان سیاسی داشت بنابراین‬                           ‫خواســت ‌هاند که منافع ملی را بر منافع فلسطینیها‬
‫دارالفنون به وسیله استادان بیگانه معمول شده برخی‬                                        ‫یک سال رسید‪ .‬گفته بود حجاریان را خدا‬
‫از دانشــمندان ایرانی که با آنان همکاری داشــت ‌هاند‪،‬‬                                   ‫زد‪ .‬شبیه مارادونا که وقتی توپ را با دست‬                                                                                                                                                    ‫مقدم بداریــم‪ .‬آی ‌تالله خامن ‌های هم دیشــب در‬
                                                                                        ‫وارد دروازه کــرد‪ ،‬گفت دســت خدا بود!»‬                                                                                                                                                     ‫ملاقاتمان گفتند کــه به دکتر [مصطفی] معین‪،‬‬
‫دامان همت بر کمر بســته بر آن شد‌هاند که گفتههای‬                                        ‫نکته جالب اینکه برخی متهمان این پرونده‬                                                                                                                                                     ‫[وزیر علوم] و تاجیک اعتراض شدیدی کرد‌هاند‪.‬‬
‫آنان را به زبان شــاگردان خود برگردانند تا فراگرفتن آن‬                                  ‫بعدها آمدنــد طلب حلالیت کردند و او هم‬
‫آسانتر شود ولی چون بیشتر تحصیلات آنها بر پایههای‬                                                                                                                                                                                                                                   ‫بعضی از حضار مثل خانم زهرا مصطفوی‪ ،‬دختر‬
                                                                                                                ‫حلال کرد‪.‬‬                                                                                                                                                          ‫امام و خانم [مرضیه] دباغ‪[ ،‬نماینده سابق تهران]‪،‬‬
‫زبان عربی بوده‪ ،‬زبان شــیرین فارســی را از نظر دور‬                                                                                                                                                                                                                                         ‫به عنوان اعتراض جلسه را ترک کرده بودند‪.‬‬
‫ببا ُُنیمته‪،‬رنیوابزنهدآگنینگورزیی ‌رسـوبـتم‌هامنودس»ی‪.‬قایز‬  ‫داشته و به چشــم‬
                                                            ‫سوی دیگر آشنایی‬                                                                                                                                                                                                        ‫امــروز در مجلــس‪ ،‬اعترضات زیــادی به‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫بازداشــت آقای [حســین] لقمانیان‪[ ،‬نماینده‬
‫ایرانی‪ ،‬کار گ ‌لگلاب را در ســاختن ترانه روی آهنگ‬                                                                                                                                                                                                                                          ‫همدان] بوده ولی اقدام خاصی نکرد‌هاند‪.‬‬
‫آســان کرده بود و این مایه دلگرمی علینقی وزیری بود‬
‫تا بتواند تصنیفهایی با همکاری ترانهســرایان بنام آن‬                                                                                                                                                                                                                                ‫در یک هواپیمای دیگر آمر یکا‪ ،‬امروز درگیری‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫به وجود آمده و هواپیما مجبور به فرود اضطراری‬
‫روزگار بسازد‪ .‬آنطور که ایرنا نوشته است‪ :‬همکاری‬                                                                                                                                                                                                                                     ‫شده و آمریکا اعلام کرده‪ ،‬مواد منفجر‌های که در‬
‫این دو با «عاشق ســاز» که هدیه گ ‌لگلاب به وزیری‬
‫و در ستایش او بود‪ ،‬آغاز شد و سالها پایدار ماند‪ .‬در‬                                                                                                                                                                                                                                 ‫کفشمسافرانگلیسیچندروزپیشکش ‌فشده‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫بســیار خطرناک بود و به همی ‌ن جهت بار دیگر‬
‫ساختن آهنگ ای ایران هم نشان اثرپذیری از وزیری را‬                                                                                                                                                                                                                                   ‫در فرودگاهها‪،‬کنترلها شدیدتر شده و احساس‬
‫میتوان دید؛ زیرا پیش از خالقی‪ ،‬وزیری از آواز دشتی‬
‫برای ساختن سرود میهنی به نام «ای وطن» بهره برده‬                                                                                                                                                                                                                                                      ‫ناامنی تجدید شده است‪.‬‬

‫بود و خالقی بر پایه آنچه در سرگذشت موسیقی ایرانی‬                                                                                                                                                                                                                                                             ‫پنجشنبه ‪ 6‬دی‬
‫درباره آن آهنگ نوشته به این نکته و نوآوری موسیقایی‬
‫توجه داشــته و گفته است‪« :‬این سرود با اینکه حدود‬                                                                                                                                                                                                                                           ‫نشست علمای سراسر کشور‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫ســاعت ‪ 7‬صبــح از خانه به ســوی قم [به‬
‫‪ 30‬سالاست‪،‬ساختهشدههنوزکهنهنشدهومطلوب‬                                                                                                                                                                                                                                               ‫منظور شرکت در مراسم نشست علمای سراسر‬
‫عموم اســت و شــاید هم علتش این است که در مایه‬
‫ادلبتشته آیناهاسیــی کتهکمه ‌یطگروینفدم‪،‬همرووسـعـلیاققهی امیررادنم اییمراخن اصسوتصًًا‪.‬‬                                                                                                                                                                                             ‫هش ‌تونیم دروازه‬  ‫قحمرکبوتدیکمر‪.‬دیممس‪.‬ــستاقیعمًًات‬  ‫کشور]‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫بــه محل جامعه‬                                       ‫ورودی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫مدرســین [حوزه علمیه قم] رفتیــم و به موقع‬
‫آواز دشتی بسیار محزون و غ ‌مانگیز است شاید توجه‬                                                                                                                                                                                                                                    ‫رسیدیم‪ .‬علمای بلاد جمع بودند و آقای [علی]‬
‫ندارند که این سرودهمدر مایه دشتی است اما حزن آن‬
‫کم و نشاطش بیشتر است»‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                             ‫مشــکینی‪[ ،‬رئیس مجلس خبرگان] خوشامد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫گفتند‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8