Page 4 - 23-02-1404-1967 Sazandegi
P. 4

‫تازههای ادب و هنرکافه‬                                                                                                                                                       ‫سال هشتم شماره ‪1967‬‬  ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                          ‫سهشنبه ‪ 23‬اردیبهشت ‪1404‬‬

     ‫بدرقه آخر‬                                                                                                                                                                                                       ‫ویترین‪:‬تازههایکتاب‬

‫تشییع پیکر شیوا ارسطویی در خانه هنرمندان‬                                                                                               ‫میانجیسنت حوزوی و روششناسی جدید‬

                                                                                                                                         ‫نگاهی به درسهایی درباره ظهور اسلام اثر دکتر عباس زریاب خویی‬

                                        ‫زنی شجاع و جسور‬            ‫مراسم تشییع پیکر شیوا ارسطویی‪ ،‬نویسنده و شاعر معاصر‬                 ‫مستقیم نبوت جلوه دهد‪ .‬این تلقی‪ ،‬اگرچه در دورۀ خود کارکرد‬                                                                                     ‫ط ‌هحسین فراهانی‬
                                                                   ‫به سمت قطعه هنرمندان در محل خانه هنرمندان ایران با حضور‬             ‫سیاسی داشت اما بر درک ما از اسلام نخستین‪ ،‬سایه انداخت‪.‬‬
‫در ادامه این مراســم که با اجرای رسول رخشا همراه بود‪ ،‬ناهید‬        ‫افرادی چــون فرخنده حاج ‌یزاده‪ ،‬حافظ موســوی‪ ،‬حســین‬                ‫از همی ‌نروست که زریاب‪ ،‬نگاهی نقادانه به منابع رسمی تاریخ‬                                                                                                                        ‫روزنامهنگار‬
‫کبیری نیز شــعری خواند‪ .‬آتوسا زرنگار‪ ،‬داستا ‌ننویس با بیان اینکه‬   ‫ســناپور‪ ،‬یغما گلرویی‪ ،‬محمود معتقدی‪ ،‬قبــاد آذرآیین‪ ،‬لیلی‬           ‫اسلام دارد و تلاش میکنــد‪ ،‬صــدای تاریــخ را از زیرلایههای‬
‫شــیوا علاوه بر اینکه نویسنده و شاعر بود‪ ،‬یک زن بود‪ ،‬گفت‪« :‬او‬      ‫فرهادپور‪ ،‬محمدحسن شهســواری‪ ،‬کاوه فولادینسب‪ ،‬بیژن‬                                                                                                                      ‫نامش در میان نسل قدیم دانشگاهیان‪ ،‬وزنی دارد همسنگ‬
‫یک زن بود با تمام دغدغههایی که زنان دارند‪ .‬شــیوا کوتاه نمیآمد‪،‬‬    ‫صفدری‪ ،‬محمد حسینی‪ ،‬علیرضا بهنام‪ ،‬مظاهر شهامت‪ ،‬احمد‬                                      ‫مصلحت و سیاست بیرون بکشد‪.‬‬                                                      ‫دانش و وقار‪ .‬دکتر عباس زریابخویی‪ ،‬تاریخنگار و فیلســوف‬
‫میجنگید و شاید در جایی فکر کرد که جنگیدنش ثمری ندارد‪ .‬او‬           ‫غلامی‪ ،‬ســامان ارسطو‪ ،‬آیت دولتشــاه‪ ،‬کاوه و بهرنگ کیائیان‬           ‫«درسهایی درباره ظهور اسلام» تنها بازگویی تاریخ نیست؛‬                                               ‫برجستۀ ایرانی از معدود چهرههایی است که میان سنت حوزوی‬
‫در کارهای خیریه پیشقدم بود‪ .‬شــیوا ارسطویی انسان بود با همۀ‬                                                                            ‫بلکه تمرینی اســت برای نگریســتن دقیــق‪ ،‬خواندن عمیق و‬                                             ‫و روش علمــی غربی پلی عالمانه زد و در تمام عمر‪ ،‬دل در گرو‬
‫اخلاق خوب و بدش‪ .‬شــیوا یک زن بود و بهترین رمانش «افیون»‬                                                ‫و‪ ...‬برگزار شد‪.‬‬                ‫داوری منصفانــه‪ .‬کتابی اســت برای آنان کــه از تاریخ‪ ،‬چیزی‬                                         ‫کتاب و پژوهش داشــت‪ .‬او که روزگاری در کتابخانه مجلس با‬
‫بود که در ایران مجوز نگرفت‪ .‬نم ‌یدانم تا کی ادامه بدهیم و بنویسیم‬                                                                      ‫فراتر از توالــی حوادث میخواهند البته خود زریابخویی هم با‬                                          ‫سیدحســن تق ‌یزاده دمخور بود و بعدها با بورس بنیاد هومبولت‬
‫و مجوز نگیرد‪ .‬همیشه شاکی بود که کتابهایش در ارشاد میمانند‪.‬‬                                                  ‫مرگآجین شد ‌هایم‬           ‫دشواریهای این نوع پژوهش آشناست‪ .‬او مینویسد‪ ،‬شناخت‬                                                  ‫راهی آلمان شــد‪ ،‬در بازگشت به ایران‪ ،‬از شاخصترین استادان‬
                                                                                                                                       ‫ما از تاریخنگاری صدر اسلام کامل نیست و برخی منابع اصلی‬
                      ‫او زنی شجاع و جسور و خودش بود‪.‬‬               ‫فرخنده حاج ‌یزاده‪ ،‬نویســنده در این مراســم با بیان اینکه شیوا‬      ‫از میان رفت ‌هاند یا طی قرون‪ ،‬دستکاری شد‌هاند‪ .‬او م ‌یداند این‬                                                      ‫تاریخ و فلسفه در دانشگاه تهران شد‪.‬‬
                                                                   ‫خود را نکشــته بلکه واژههای آینده را کشــته است‪ ،‬گفت‪« :‬حیف‬          ‫کاســتیها‪ ،‬کار مورخ را دشــوار میکند اما در عین حال بر این‬                                         ‫از میان آثار پرشــمارش‪ ،‬کتابی هســت کــه ن ‌هفقط بهخاطر‬
                                          ‫شیوا معترض بود‬           ‫واژههایی که نتوانســتند در صفحۀ مانیتور بنشــینند و روی کاغذ به‬     ‫نکته پای م ‌یفشــرد که هنوز هم با تحلیل درست‪ ،‬میتوان از دل‬                                         ‫محتوای تاریخ ‌یاش بلکه ب ‌هدلیل زمان و مکان نگارشش‪ ،‬ارزش‬
                                                                   ‫کتابی تبدیل شوند‪ ».‬او با اشاره به آخرین گف ‌توگویشان‪ ،‬بیان کرد‪:‬‬     ‫همین متون نیمبند به درکی روشــنتر رسید‪ .‬در واقع‪ ،‬دعوت او‬                                           ‫ویژ‌های دارد‪« :‬درسهایی درباره ظهــور اسلام»‪ .‬این کتاب در‬
‫صوفیا محمودی‪ ،‬نویســنده و مترجم نیز گفت‪« :‬شیوا معترض‬               ‫«شــیوا به من گفت همیشه تو را بالای قبر دیدیم‪ ،‬به او گفتم چه کار‬    ‫به تحقیق‪ ،‬دعوت به نوعی تفکر تاریخی اســت که مدام از خود‬                                            ‫واقع مجموع ‌ه ســخنران ‌یهای دکتر زریاب در سالهای ‪۱۳۴۹‬‬
‫بود و اعتراض او در نوشــتن متجلی بــود‪ .‬او با روش مختص خود‬         ‫کنم‪ ،‬مرگآجین شد‌هام‪ .‬مطمئنم او کنار من ایستاده و میخواهم به او‬      ‫میپرسد‪ :‬این روایت چرا به این شکل نقل شده است؟ چه کسی‬                                               ‫و ‪ ۱۳۵۰‬در حســینیۀ ارشاد است‪ .‬زمانی که تب بازخوانی تاریخ‬
‫در واژه اعتراض میکرد و زنهــای قصههایش عصیانگیر و درگیر‬            ‫بگویم‪ ،‬شیوا دیدی هنوز از شوک داغ روزبه کیائیان (مدیر پخش نشر‬                                                                                                           ‫صدراسلامبالا گرفتهبودوبسیاریتلاشمیکردندآنتاریخرایا‬
‫سنت و مدرنیته بودند‪ .‬شیوا همانطور که دلش میخواست‪ ،‬زندگی‬            ‫چشمه) خارج نشــده بودیم که به تو رسیدیم‪ .‬تو رفتی و مرگآجین‬                     ‫آن را نوشته؟ برای چه مخاطبی؟ در چه زمانی؟‬                                               ‫قدسی و بیخدشه کنند یا یکسره به زیر بکشند‪ ،‬زریابخویی‪،‬‬
‫کــرد و از خانه و خانواده دور شــد و با نوشــتن زندگی کرد‪ .‬شــیوا‬                                                                      ‫در روزگاری کــه تاریخنویســی گاه در چنبــرۀ هیجانــات‬                                              ‫بیهیاهــو اما با تکیــه بر منابع اصیل‪ ،‬از جای برخاســت و در‬
‫عصیانگری عاصی بود که او را با قصههایش بخوانیم نه چند و چون‬                                            ‫شدنهمی ‌نهاست‪.‬‬                   ‫ایدئولوژیــک گرفتــار میشــود‪ ،‬صــدای آرام و محققان ‌ه دکتر‬
‫رفتنش‪ ».‬ســارا افضلی نیز شعری را از طرف عبدالعلی عظیمی که‬          ‫حاج ‌یزاده با اشاره به موضوع خاکسپاری نویسندگان در قطعۀ‬             ‫زریابخویی بیش از هر زمان دیگری شنیدنی است‪ .‬او ما را به‬                                                      ‫سلسله جلساتی تحلیلی‪ ،‬روایت خود را ارائه کرد‪.‬‬
‫برای شیوا ارسطویی سروده بود‪ ،‬خواند‪ .‬لیلی فرهادپور هم با تشکر‬       ‫هنرمندان بهشــت زهرای تهران گفت‪« :‬برای دفن اجازه نم ‌یدهند‬          ‫تفکری مسئولانه فرامیخواند‪ :‬تفکری که نه سادهباور است‪ ،‬نه‬                                            ‫نگاه او به تاریخ‪ ،‬نگاهی آلمانیمآب است‪ :‬دقیق‪ ،‬منبعمحور‪،‬‬
‫از محمدمهدی عسگر پور‪ ،‬مدیرعامل خانه هنرمندان نسبت به اینکه‬         ‫در حالی که قطعه به نام هنرمندان ثبت شده است‪ .‬این قطعه نیست‬          ‫بدبین‪ .‬تفکری که تاریخ را چونان میدان نقد‪ ،‬تحلیل و گف ‌توگو‬                                         ‫ب ‌یاحساســاتگرایی و ب ‌یجان ‌بداری‪ .‬آنگونه که از خود کتاب‬
                                                                   ‫که به نویسندگان تشــخص م ‌یدهد بلکه خاک اســت که از نامها‬           ‫مینگرد‪ ،‬نــه ابزار اثبات یا انــکار‪ .‬کتــاب «درسهایی درباره‬                                        ‫برمیآید‪ ،‬زریابخویی خوب م ‌یدانســت که نوشــتن از صدر‬
          ‫مدیران با هنرمندان همکاری نمیکنند‪ ،‬اعتراض کرد‪.‬‬           ‫تشــخص میگیرد و مهم نیست هنرمند کجا خاک شود؛ بلکه مهم‬               ‫ظهــور اسلام» را میتوان به نوعی ادامۀ اثر پیشــین دکتر عباس‬                                        ‫اسلام‪ ،‬خاصه جریانات اسلام‪ ،‬بدون فهم زمینههای سیاســی و‬
                                                                   ‫این است چه اثری از خود به جا گذاشته باشد‪ ».‬او با بیان اینکه شیوا‬                                                                                                       ‫عقیدتی دو‪-‬سه ســدۀ پس از آن‪ ،‬کاری خام و خطرناک است‪.‬‬
                           ‫ذهنی ژرف و شگرف با قلبی خسته‬            ‫واژههایش را فنا کرد‪ ،‬افزود‪« :‬ای کاش این اتفاق نم ‌یافتاد‪ .‬شــیوا‬              ‫زریابخویی‪ ،‬یعنی «زندگی رسو ‌لالله» دانست‪.‬‬                                                ‫او در این سخنرانیها نشان م ‌یدهد چگونه بنیعباس‪ ،‬برخلاف‬
                                                                   ‫ما بزرگ شــدیم ولی عاقل نشدیم و هنوز زنگی از جنون در سر همۀ‬         ‫در آن دوران کــه تحریفات تاریخی و دیدگاههای غیرتاریخی‬                                              ‫بن ‌یامیه‪ ،‬تاریخ را ابزار مشروعیت خود قرار دادند و چطور همین‬
‫علی قنبری‪ ،‬شــاعر هم در سخنانی گفت‪« :‬امروز آمدیم تا وداع‬           ‫ما هســت‪ ،‬اگر نبود‪ ،‬قلم را کنار میگذاشتیم‪ .‬تو چرا حیف کردی؟‬         ‫در تلاش بــرای بازنویســی تاریخ اسلام بودنــد‪ ،‬دکتر زریاب با‬
‫کنیم با نویســند‌های که ذهنی ژرف و شگرف با قلبی خسته داشت‪.‬‬                                                                             ‫دقت نظر و براساس منابع معتبر‪ ،‬این سخنرانیها را با اصرار بر‬                                           ‫امر‪ ،‬مسیر تاریخنگاری اسلامی را شکل داد و حتی کج کرد‪.‬‬
‫یک نویســنده از آســمان نیامده اســت؛ فاصلۀ او با پوچی یک تار‬                                     ‫نم ‌یدانم چه باید بگویم‪».‬‬            ‫اهمیت صحت تاریخی ارائه کرد‪ .‬پس از بررسی دقیق این کتاب‪،‬‬                                             ‫اوبیپردههشدارم ‌یدهدکهبدونشناساییمنابعوشناخت‬
‫موســت اما او با نوشــتن به زندگ ‌یاش معنا میبخشد‪ .‬زندگی یک‬                                                                            ‫خوانند ‌های با ذوق علمی و پژوهشی درمییابد که استاد زر یاب با‬                                       ‫مناســبات آن دوره‪ ،‬نتیجــۀ پژوهش چیــزی نخواهد بود جز‬
                                                                                                       ‫گزارشجشنواره‬                    ‫تکیه بر منابع معتبر و با ذهن تحلیلی به تجزیه و تحلیل دادههای‬                                       ‫تحریف؛ محقق باید از وقایع و آرای سیاسی و عقیدتی دو سده‬
                                                                                                                                       ‫تاریخی پرداخته اســت‪ .‬تحلیلهای او از تاریخ اسلام نهتنها دور‬                                        ‫پس از پیامبر آ گاه باشــد تا بتواند دربارۀ نیمسدۀ نخست اسلام‬
                                                                   ‫جشن ستارگان‬                                                         ‫از احساســات و جزئینگری اســت بلکه بهطور واضح بر عقل‬                                               ‫داوری کند‪ .‬چرا؟ چون همانگونه که زریاب نشــان م ‌یدهد‪،‬‬
                                                                                                                                       ‫آلسلمیانم ایاسـسـتتوارع امسدتًًاتب‪.‬راروستناشدپبژهومهناشبعیتااوریکخه میوشتابهحلریولدشقیموقرآخناهان‬  ‫تاریخنــگاری اسلامــی در دورۀ تدوین از آغاز بــا روایتهای‬
‫ایران برای اولین بار دو فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن دارد‬                                                                             ‫تأکید دارد‪ .‬این اثر ارزشمند به همت علی بهرامیان پیادهسازی و‬                                        ‫ایدئولوژیک درآمیخته شد؛ و بسیاری از گزارشهای تاریخی‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                          ‫به ویژه آنچه دربارۀ ســیرۀ پیامبر نوشــته شده‪ ،‬از فیلتر چنین‬
‫تصور میکنیم» اســت‪ .‬هونگ سانگ‪-‬ســو‪ ،‬نام بزرگ سینمای‬                ‫هفتا ‌دوهشتمین دوره جشنواره فیلم کن با تجلیل از چهرههای‬                               ‫فصلبندی شده و منتشر شده است‪.‬‬                                                     ‫جهتگیریهایی گذشته است‪ .‬او ب ‌هروشنی به مرحلۀ عبور از‬
‫کرهجنوبی و ســازنده فیلم بلند «در کشوری دیگر» با بازی ایزابل‬       ‫شاخص سینمایی مانند رابرت دنیرو و در عین حال‪ ،‬نمایش اولین‬                                                                                                               ‫تاریخ شفاهی به تاریخ مکتوب اشاره میکند و تحلیل آن را برای‬
‫هوپر که به ارائه فیلمهایش در جشــنواره کن عــادت دارد‪ ،‬این بار‬     ‫آثار فیلمسازان بااســتعداد از امروز آغاز م ‌یشود‪ .‬این جشنواره که‬                            ‫درسهایی دربارۀ‬                                                             ‫فهم روایتها ضروری م ‌یداند‪ .‬همچنین هشــدار م ‌یدهد که‬
‫نقش داور را بر عهده خواهــد گرفت‪ .‬همین امر در مورد کارلوس‬          ‫از سهشــنبه ‪ ۱۳‬تا شنبه ‪ ۲۴‬می (‪ ۲۳‬اردیبهشت تا ‪ ۳‬خرداد) برگزار‬                                ‫ظهور اسلام‬                                                                 ‫کلمات در طول زمان دچار تطور معنایی شد‌هاند و تاریخنگاران‪،‬‬
‫ریگاداس‪ ،‬فیلمنامهنویــس‪ ،‬تهیهکننده و کارگردان‪ ،‬دریافتکننده‬         ‫میشــود‪ ،‬بار دیگر میزبان فیلمسازان و بازیگرانی از سراسر جهان‬                                                                                                           ‫خواهناخواه‪ ،‬روایتهایی را انتخاب یا حذف کرد‌هاند‪ .‬این کتاب‬
‫جوایز متعدد جشنوار‌های مانند بهترین کارگردان برای فیلم «پست‬        ‫خواهــد بود که برای نمایش آخرین تولیدات خود روی فرش قرمز‬                                        ‫دکتر عباس زریاب‬                                                        ‫بــه ما یادآوری میکند که هیچ متــن تاریخی خنثی و بیطرف‬
‫تندبراس لوس» در ســال ‪ ۲۰۱۲‬نیز صدق میکند‪ .‬دیودو حمادی‬              ‫قدم خواهند گذاشــت‪ .‬امســال برای اولین‌بار دو فیلم ایرانی «زن‬                                   ‫خویی‬                                                                   ‫نیست و حتی طبری‪ ،‬بلاذری و اب ‌ناسحاق نیز با نگاه و سلیقه‌‬
‫مستندساز هم که برای آثار متعهدان ‌هاش در زمینه مسائل اجتماعی‬       ‫و بچه» به کارگردانی ســعید روســتایی و «یک تصادف ســاده»‬                                        ‫به اهتمام علی بهرامیان‬                                                 ‫خود به انتخاب منابع پرداخت ‌هاند‪ .‬به‌همین ســبب اســت که‬
‫در جمهوری دموکراتیک کنگو توســط جشنوارههای متعدد تقدیر‬             ‫ساخته جعفر پناهی در بخش مسابقه این دوره از جشنواره حضور‬                                         ‫نشر نامک‬                                                               ‫زریــاب بارها تأکید میکند‪ ،‬تاریخ صــدر اسلام را باید از چند‬
‫شــده هم در این جمع هســت‪ .‬همچنین لیلا سلیمانی دیگر عضو‬            ‫دارنــد‪ .‬فیلم پناهی با مد ‌تزمان ‪ ۱۰۵‬دقیقــه در روزهای ‪ ۳۰‬و ‪۳۱‬‬                                  ‫‪ ۳۹۸‬صفحه‬                                                               ‫لایــه واکاوی کرد‪ :‬لای ‌ه زبانی‪ ،‬لای ‌ه زمانی‪ ،‬لایه عقیدتی‪ .‬تا این‬
                                                                   ‫اردیبهشت به نمایش گذاشته میشود‪« .‬زن و بچه» ساخته جدید‬                                           ‫‪ ۴۵۰‬هزار تومان‬                                                         ‫وجوه از هم تفکیک نشــوند‪ ،‬هر پژوهش تاریخی در این حوزه‬
       ‫هیات داوران‪ ،‬نماینده ادبیات فرانسه در این هیات است‪.‬‬         ‫سعید روستایی با مد ‌تزمان ‪ ۱۳۱‬دقیقه در نخستین نمایش جهانی‬
                                                                   ‫خود در تاریخ ‪ ۲۳‬م ‌ی (دوم خرداد) و از ســاعت ‪ ۱۵:۳۰‬در ســالن‬                                                                                                                                     ‫در خطر کژفهمی است‪.‬‬
                                                                   ‫اصلی گرند لومیر جشنواره کن به نمایش گذاشته میشود و دومین‬                                                                                                               ‫در نگاه او‪ ،‬تاریخنگاری دورۀ عباسیان‪ ،‬محصول مواجه ‌های‬
                                                                   ‫نمایش این فیلم نیز روز ‪ ۲۴‬م ‌ی (ســوم خرداد) در ساعت ‪ ۱۲‬ظهر‬                                                                                                            ‫عقیدتی با گذشته است؛ جریانی که میکوشد‪ ،‬خلافت را ادامۀ‬
                                                                   ‫برنام ‌هریزی شده است‪ .‬ژولیت بینوش پس از ‪ ۹‬بار حضور در بخش‬
                                                                   ‫رقابتی و کسب یک جایزه بهترین بازیگر زن‪ ،‬امسال ریاست هیات‬
                                                                   ‫داوران هفتا ‌دوهشــتمین بخش رقابتی رسمی جشنواره را بر عهده‬
                                                                   ‫دارد‪ .‬ژولیت بینوش پنجمین زن فرانسوی است که سمت ریاست‬
                                                                   ‫هیات داوران را بر عهده دارد‪ .‬در تاریخ جشــنواره‪ ،‬تنها ‪ ۱۲‬زن این‬
                                                                   ‫جایگاه را بر عهده داشــت ‌هاند‪ .‬در بین اعضای هیات داوران که باید‬
                                                                   ‫بهترینهای بخــش رقابتی را انتخاب کننــد‪ ،‬هالی بری بازیگر و‬
                                                                   ‫کارگردان آمریکایی حضور دارد‪ .‬جرمی اســترانگ بازیگر که برای‬
                                                                   ‫بازی در فیلم «کارآموز» در سال ‪ ۲۰۲۴‬بسیار تحسین و نامزد جوایز‬
                                                                   ‫اســکار‪ ،‬گلدن گلوب و بفتا شــد دیگر عضو هیات داوران است‪.‬‬
                                                                   ‫آلبا رورواچر بازیگــر ایتالیایی که بهتازگی با آنجلینا جولی در فیلم‬
                                                                   ‫«ماریا» دیده شــد و برای بازیگری ب ‌هویــژه زیر دوربین خواهرش‬
                                                                   ‫آلیس رورواچر‪ ،‬شناخته شده نیز در این جمع حضور دارد‪ .‬این تیم‬
                                                                   ‫همچنین شامل کارگردانانی مانند پایال کاپادیا از هند‪ ،‬برنده جایزه‬
                                                                   ‫بزرگ هیات داوران ‪ ۲۰۲۴‬برای فیلمش «همه آنچه ما بهعنوان نور‬
   1   2   3   4   5   6   7   8