Page 7 - 23-02-1404-1967 Sazandegi
P. 7

‫‪07‬‬  ‫سال هشتم شماره ‪1967‬‬                                        ‫بررسی رویدادهای اجتماعیکوچه‬
    ‫سهشنبه ‪ 23‬اردیبهشت ‪1404‬‬

                                                                                                                           ‫اختلاف در بالا‪ ،‬فشار بر پائین‬

                                                                                                                           ‫با تغییر ساعت کار ادارات و مدارس فشار زیادی بر کارمندان و دانشآموزان وارد‬
                                                                                                                          ‫میشود‪ .‬این در حالی است که مجلس حاضر نیست نظر کارشناسی دولت مبنی بر‬

                                                                                                                                                              ‫عقب کشیدن ساعت رسمی کشور را بپذیرد‬

                                                                                                                          ‫این نمونهها نشان م ‌یدهد تغییر ساعت ادارات بدون هماهنگی‬                                       ‫فائزه مومنی‬
                                                                                                                          ‫همزمان با کودکستانها‪ ،‬فشار روانی و هزینه زمانی زیادی بر‬
                                                                                                                          ‫خانوادهها تحمیل کرده است‪ .‬در مقابل‪ ،‬سازمان تعلی ‌موتربیت‬                                          ‫گروه اجتماعی‬
                                                                                                                          ‫در گف ‌توگویی اعلام کرده است که ساعت کاری مهدکودکها‬
‫خورشید میتواند موجب کاهش خواب مفید دانشآموزان شود‬                               ‫مزایا و معایب تغییر ساعت رسمی کشور‬        ‫تغییر نخواهد کرد اما طبق تبصره مصوبه دولت‪ ،‬دستگاههای‬          ‫بــه دنبال مصوبه هیات وزیران در اردیبهشــت ‪ ۱۴۰۴‬برای‬
    ‫و تمرکز و عملکرد تحصیلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد‪.‬‬                                                                   ‫اجرایی موظ ‌فاند در صورت نیاز والدین شاغل با شناور شدن‬        ‫اصلاح ساعت رســمی کشــور‌‪ ،‬زمان آغاز فعالیت ادارات و‬
                                                               ‫بررسی همهجانبه نشان م ‌یدهد تغییر ساعت رسمی کشور‬                                                                         ‫مدارس به بازه ‪ ۶‬صبح تا ‪ ۱۳‬تعیین شد‪ .‬این تصمیم که با هدف‬
‫از منظر پیامدهــای اقتصادی نیز میتــوان مزایا و معایب‬          ‫دارای مزایا و معایبی است‪ .‬از منظر مصرف انرژی‪ ،‬مطالعات‬                    ‫ساعت کاری یکی از والدین موافقت کنند‪.‬‬            ‫مدیریت مصرف انرژی اتخاذ شده است‪ ،‬پیامدهای متعددی‬
‫را برشــمرد‪ .‬کاهش نیاز به برق اوج باعث کاهش هزینههای‬           ‫بی ‌نالمللی حاکی از این است که تغییر یکساعته زمان رسمی‬                                                                   ‫بــرای نظام آموزشــی‪ ،‬خانوادهها و سیاســتگذاران به همراه‬
‫زیرساخت (مانند تاخیر در ســاخت نیروگاه جدید) و امکان‬           ‫میتواند حداکثــر حدود ‪ ۲‬تا ‪ ۳‬درصــد در مصرف برق و گاز‬                                  ‫اختلافنظر دولت و مجلس‬
‫صرفهجویی مالی برای دولت میشود‪ .‬ب ‌هعلاوه‪ ،‬بهبود ترافیک‬         ‫صرفهجویی نماید‪ .‬مطابق گزارش شــرکت مدیریت شــبکه‬                                                                                                           ‫خواهد داشت‪.‬‬
‫و کاهش آلودگی نیــز در بلندمدت منافع اقتصادی و سلامت‬           ‫برق ایران‪ ،‬اجرای تغییر ســاعت رســمی در سالهای گذشته‬       ‫در عرصه سیاســت‪ ،‬دولت و مجلــس در برخورد با موضوع‬             ‫وزارت آموز ‌شوپرورش اعلام کرد‪ :‬ساعت کار همه مدارس‬
‫جامعه را به همراه دارد‪ .‬اما در عین حال‪ ،‬تغییرات سراســری‬       ‫به طور متوســط باعث کاهش حدود ‪ ۹۰۵‬مــگاوات در اوج‬          ‫تغییر ساعت رسمی دیدگاههای متفاوتی داشتند‪ .‬لایحه دوفوریتی‬      ‫(یکنوبته و دونوبتــه) از ‪ ۶‬صبح تا ‪ ۱۳‬خواهد بود‪ .‬در عمل‪،‬‬
‫ســاعت میتواند به موقت مشــکلاتی در تولیــد‪ ،‬توزیع کالا‬        ‫بار و صرفهجویی ‪ ۲۵۱۳‬مگاواتســاعت انرژی در روز شده‬          ‫اختیار بهکارگیری ساعت تابستانی توسط دولت به مجلس ارائه‬        ‫مدارس تکنوبتــه موظ ‌فاند حضور دانشآمــوزان را در این‬
‫و هماهنگی با بازارهای جهانی بیفزایــد و اجرای آن نیازمند‬       ‫است؛ یعنی به اندازه ظرفیت یک نیروگاه ‪ ۱۳۰۰‬مگاواتی‪ .‬این‬     ‫شد اما نمایندگان با دو فوریت و یک فوریت آن مخالفت کردند‪.‬‬      ‫بازه فراهم کنند و زمانبندی کلاسها را مدیر مدرســه تنظیم‬
                                                               ‫کاهش مصرف به بودجه دولت کمک میکند و میتواند از نیاز‬        ‫به بیان برخی نمایندگان‪ ،‬قانون تغییر ساعت رسمی سال‪ ۱۴۰۱‬به‬      ‫کند؛ اما مدارس دو شــیفت مجبورند طبق دســتور‪ ،‬شیفت‬
                     ‫صرف زمان و منابع اداری است‪.‬‬               ‫فــوری به احداث نیروگاه جدید جلوگیــری کند‪ .‬با این حال‪،‬‬    ‫دولت این امکان را داده بود که براســاس شرایط استانی و فصلی‬    ‫صبح را از ســاعت ‪ ۶‬تا ‪ ۹:۳۰‬و شــیفت بعدازظهر را از ‪ ۱۰‬تا‬
‫به طور کلی‪ ،‬تجمیع تحلیلی فوق نشان م ‌یدهد برنام ‌هریزی‬         ‫ساختار ناکارآمد شــبکه و تلفات بالا مانع از بهر‌هوری کامل‬  ‫ســاعات کار دســتگاهها را تغییر دهد‪ ،‬بنابراین «دیگر نیازی به‬  ‫‪ ۱۳:۳۰‬اجرا نمایند‪ .‬همچنین‪ ،‬طبق اطلاعیه آموز ‌شوپرورش‪،‬‬
‫همــگام و هماهنگی میان نهادهای مختلف ضروری اســت‬                                                                          ‫تغییر ساعت رسمی کشور نیست»‪ .‬به گفته محمدباقر قالیباف و‬        ‫تمــام امتحانات نهایی پایههای یازدهم و دوازدهم و امتحانات‬
‫تــا فشــارهای وارده بــر خانوادهها کاهش یابد‪ .‬لازم اســت‬                                   ‫صرفهجو یی میشوند‪.‬‬             ‫دیگر نمایندگان‪ ،‬به هم ریختن کل سیستم کشور به صلاح نیست‬        ‫پایــه دهم و برخــی دروس نهم در نوبت صبح و بین ســاعت‬
‫دستگاههای اجرایی‪ ،‬آموز ‌شوپرورش‪ ،‬مراکز پی ‌شدبستانی و‬          ‫از منظر حم ‌لونقل شــهری‪ ،‬تغییر ساعت رسمی میتواند‬                                                                        ‫‪ ۶‬تا ‪ ۱۳‬برگزار خواهد شــد‪ .‬بهعنوان نمونه‪ ،‬امتحانات نهایی‬
‫مجلس در طراحی و اجرای چنین طرحهایی مشــارکت فعال‬               ‫الگــوی ترافیکی را بهبود دهد‪ .‬دولت اعلام کرده اســت که با‬                   ‫و دولت ه ‌ماکنون اختیارات لازم را دارد‪.‬‬      ‫خرداد ‪ ۱۴۰۴‬در این باز‌هزمانی خواهد بود‪ .‬این تغییرات نیاز به‬
‫داشته باشــند‪ .‬برای نمونه‪ ،‬پیشنهاد شــده است ساعت کار‬          ‫جابهجایی ساعات شــروع و پایان فعالیت ادارات میتوان بار‬     ‫در مقابــل‪ ،‬دولت و موافقان لایحه دلیــل اصلی اصرار خود‬        ‫برنام ‌هریزی دقیق مدارس برای پوشــش ساعتی طولانیتر در‬
‫مهدکودکها با مدارس و ادارات همســو شود و در عین حال‬            ‫اوج ترافیک صبح و عصر را هموار کرد؛ در نتیجه تردد روانتر‬    ‫را صرفهجویــی در مصرف انــرژی و انعطافپذیری مواجهه با‬
‫با انعطافپذیری در نظام اداری از فشــار زمانی والدین کاسته‬      ‫و مصرف سوخت کمتر میشود و آلودگی هوا کاهش مییابد‪.‬‬           ‫بحرانها عنوان کردند‪ .‬علأالدین رفی ‌عزاده‪ ،‬رئیس سازمان اداری‬                                        ‫صبح دارد‪.‬‬
‫شود‪ .‬براســاس تبصره مصوبه دولت‪ ،‬دســتگاههای اجرایی‬             ‫این موضوع میتواند زمان سفرهای درونشهری را کاهش دهد‬         ‫و اســتخدامی‪ ،‬گفت تغییر ساعت رسمی (ساعت تابستانی) در‬
‫موظ ‌فانــد در صورت عدم تغییر ســاعت کودکســتانها‪ ،‬با‬                                                                     ‫بیش از ‪ ۷۰‬کشور اجرا میشود و باعث «صرفهجویی در انرژی‪،‬‬          ‫چالش والدین شاغل با کودکان پی ‌شدبستانی‬
‫درخواست شــناور بودن ساعت کاری یکی از والدین موافقت‬                              ‫و بهر‌هوری اقتصادی را افزایش دهد‪.‬‬        ‫کاهش بار اوج مصرف و هماهنگی با ســبک زندگی اسلامی»‬
‫کنند‪ .‬در نهایت‪ ،‬اتخاذ سیاســتهای زمانبندی هماهنگ و‬             ‫در نظــام آموزشــی‪ ،‬نظر بســیاری از متخصصــان چنین‬         ‫میگردد‪ .‬او افــزود‪ :‬وزارت نیرو پی ‌شبینی کــرده که اگر دولت‬   ‫اجرای طرح فوق به اضافه تغییر ساعت ادارات موجب بروز‬
‫برنام ‌هریزی مشــترک (برای مثال‪ ،‬برگزاری مشترک جلسات‬           ‫اســت که شــروع دیرتر کلاسها (بعد از طلوع آفتاب کامل)‬      ‫بتواند ساعت را جاب ‌هجا کند‪ ،‬روزانه حدود‪ ۱۰۰۰‬تا‪ ۱۵۰۰‬مگاوات‬    ‫مشــکلاتی برای والدین شاغلی شــد که فرزندان مهدکودکی‬
‫هماهنگی میــان وزارتخانههــا و آموز ‌شوپــرورش) از بروز‬        ‫کیفیت یادگیری را بهبود میبخشــد‪ .‬مطالعات نشان م ‌یدهد‬      ‫صرفهجوییدرمصرفبرقحاصلمیشود‪.‬رفی ‌عزادههمچنینبه‬                 ‫دارنــد‪ .‬تجربه برخــی مــادران گویای دشــواری هماهنگی‬
‫تعارضهای بعدی جلوگیری خواهد کرد و منافع اقتصادی و‬              ‫دانشآموزانی که خواب کافیتری دارند‪ ،‬مشارکت فعالانهتری‬       ‫همزمانی اوقات شرعی اشاره کرد و گفت با تغییر ساعت رسمی‬         ‫ساعتهاســت‪ .‬بهعنوان مثال‪« ،‬سوگند» که خبرنگار و مادر‬
                                                               ‫در کلاس دارنــد و نمرات بالاتــری میگیرند‪ .‬در مقابل‪ ،‬آغاز‬  ‫میتوان اذان صبــح را نزدیکتر به زمان فعالیت روزانه قرار داد‪.‬‬  ‫کودکی س ‌هونیم ســاله است‪ ،‬گفته است با تغییر ساعت کاری‬
                      ‫رفاه عمومی را بهبود م ‌یبخشد‪.‬‬            ‫بسیار زودهنگام ساعات مدرسه و بیداری پیش از طلوع کامل‬       ‫یکی از اهداف مطر ‌ح شــده دولت‪ ،‬فراهم کردن ابزاری پویا برای‬   ‫‪ ۴‬ســاعت به مــدت ‪ ۴‬ماه مرخصی‬   ‫سخــــاوعدت‪ ،‬بیایبدگیررومزانکهه«ع‪۳‬مًتا ًال‬
                                                                                                                          ‫مقابله با کمبود انرژی و بلایای طبیعی اســت؛ به طوری که این‬    ‫امکانپذیر نیست»‪ .‬مادر دیگری که‬
                                                                                                                          ‫اختیار مشــروط در شرایط خاص (مثل بحران انرژی یا آلودگی‬        ‫پسر ‪6‬ســاله دارد نیز میگوید‪ ،‬پس از ســاعت ‪ ۱۳‬هیچکس‬
                                                                                                                          ‫هوا) به دولت اجازه تصمیم لحظ ‌های م ‌یدهد بدون آنکه مشمول‬     ‫در مهدکودک مســئولیت نمیپذیرد و «یک روز درمیان من یا‬
                                                                                                                                                                                        ‫همســرم باید مرخصی بگیریم» تا فرزند را تحویل مهد دهیم‪.‬‬
                                                                                                                                                       ‫یک تقویم ثابت باشد‪.‬‬

                                           ‫زنان‬

  ‫برگزاری نخستین رویداد ملی‬
        ‫مشاﻏﻞ خانﮕی ایران‬

‫نخستین رویداد ملی مشاغل خانگی ایران با شعار «از خانه‬
‫برای ایران» با هدف سیاســ ‌تگذاری‪ ،‬توانمندسازی و حمایت‬
‫ســاختاری از فعالان این حوزه‪ ،‬روز گذشته با حضور مقامهای‬
‫ارشــد دولتی و پارلمانی در تهران برگزار شد‪ .‬این رویداد که با‬
‫حضور «احمــد میدری» وزیر تعــاون‪ ،‬کار و رفاه اجتماعی و‬
‫جمعی از مسئولان بلندپایه برگزار شد‪ ،‬تمرکز خود را بر تقویت‬
‫بنیانهــای اقتصاد خانوادگی و احیای نقش کلیدی مشــاغل‬
‫خانگی در رشــد تولیــد ناخالص ملی قرار داد‪« .‬ســیدمالک‬
‫حســینی»‪ ،‬معاون توسعه کارآفرینی و اشــتغال وزارت کار در‬
‫سخنان خود مشاغل خانگی را «نوک پیکان اقتصاد خانواده»‬
‫خواندواعلامکرد‪«:‬بیشاز‪ 2‬میلیوننفربامجوزرسمیدراین‬
‫بخش فعالیت دارند‪ .‬این حوزه زیربنای اقتصاد کشــور است و‬
‫باید بیش از گذشــته مورد حمایت قرار گیرد»‪ .‬در همین زمینه‬
‫«زهرا بهروزآذر»‪ ،‬معاون امور زنان و خانواده ر یاستجمهوری‪،‬‬
‫مشــاغل خانگی را «سرمای ‌ههای اجتماعی و عاطفی جامعه»‬
‫توصیف کرد و افزود‪« :‬بیش از‪ ۷۰‬درصد کســ ‌بوکارهای موثر‬
‫در تولید ناخالص ملــی در جهان‪ ،‬خانگی و خانوادگ ‌یاند‪ .‬این‬
‫کســ ‌بوکارها تنها به سود فردی نم ‌یاندیشــند بلکه به اعتبار‪،‬‬
‫اخلاق حرفــ ‌های و منافع جمعی نیز پایبند هســتند»‪« .‬احمد‬
‫میــدری» وزیر تعاون‪،‬کار و رفاه اجتماعــی نیز با نقد عملکرد‬
‫گذشتهاینوزارتخانهگفت‪«:‬درسا ‌لهایگذشتهاینوزارتخانه‬
‫به اشتباه وارد مدیریت حوزههایی نظیر پتروشیمی و معادن شد‬
‫که در تخصص آن نبود‪ .‬اکنون با بازگشــت به ماموریت اصلی‪،‬‬
‫تمرکز کامل بر مشــاغل خرد و خانگی داریم‪ .‬بررسیها نشان‬
‫م ‌یدهدباحمایتدرست‪،‬ظرفیتاقتصادیاینبخشمیتواند‬

                 ‫از ‪ ۸۰‬میلیون به ‪ ۸۰‬میلیارد برسد»‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8