Page 5 - 23-02-1404-1967 Sazandegi
P. 5

‫‪05‬‬  ‫سال هشتم شماره ‪1967‬‬
    ‫سهشنبه ‪ 23‬اردیبهشت ‪1404‬‬

                                                                                                                                                 ‫گزارشسینمایجهان‬

    ‫تمجید تامکروز از نیکول کیدمن‬

    ‫این بازیگر برای اولین بار فاش کرد که کیدمن را به کوبریک‬
                                          ‫معرفیکرده است‬

‫مچییزخیواوهانقدعًًاو آخناهاصهیم بخلدانقنکدنیممن»‪.‬چطور کار میکنم تا با هم‬                  ‫تام کروز در مصاحبه جدید با مجله ســینمایی «سایت‌‬
                                                                                          ‫اند ســاوند» از نیکول کیدمن تمجیــد کرد‪ ،‬به وال کیلمر‬
                                                                                          ‫ادای احترام کرد و بزرگان ســینما مانند جک نیکلسون و‬
    ‫وال کیلمر یک هنرمند واقعی است‬                                                         ‫مارلون براندو را ستود‪ .‬او برای اولی ‌ن بار ماجرای انتخاب‬

‫کروز در این گف ‌توگوی مفصل با احساسی خاص از‬                                               ‫همســر ســابقش را برای بازی در فیلم استنلی کوبریک‬
‫همکاری با وال کیلمر در فیلمهای «تاپ گان» یاد کرده‬                                         ‫شــرح داد و حقایق تاز‌های را فاش کرد‪ .‬او سا ‌لهاســت‬                                      ‫نگه م ‌یداشــت‪ ».‬او با اشاره به مرگ شــیوا ارسطویی‪ ،‬یادآور شد‪:‬‬     ‫نویســنده همیشــه با درو ‌ننگری و تنهایی گره خورده است‪ .‬شیوا‬
‫اســت‪ .‬وال کیلمر به‌تازگی در سن ‪ ۶۵‬سالگی درگذشته‬                                          ‫کــه از کیدمن جدا شــده اما هنوز به تمجیــد از بازی او‬                                    ‫«گزارش پزشکی قانونی برای او نیامده و نم ‌یدانیم چه اتفاقی افتاده‬   ‫نویســند‌های تجربهگرا بود که محصولش‪ ،‬کتا ‌بهایش است‪ .‬او از‬
‫اســت‪« :‬خیلی قدردانش بودم که پذیرفت در فیلم بازی‬                                          ‫میپــردازد و از کیدمــن بهعنوان بازیگــری فو ‌قالعاده و‬                                   ‫بلکهحدسم ‌یزنیمچهاتفاقیافتادهاست‪.‬بسیارمتأسفمکه کلمات‬               ‫نوشتن از لحاظ مادی طرفی نمیبســت‪ ،‬نوشتن برای او به معنای‬
‫کند‪ .‬خیلی تلاش کردیم تا او را در فیلم داشــته باشــیم‪.‬‬                                    ‫جذاب یاد م ‌یکند‪ .‬کروز همچنین از وا ‌ل کیلمر‪ ،‬بازیگری‬                                                                                                        ‫روب ‌هرو شــدن مداوم با تاریکیها یا بیپناهیهــا و زخمهایی بود که‬
‫اولش نم ‌یخواســت بیاد و میگفــت‪ ،‬نمیخواهم نقش‬                                            ‫که نمیخواسته نقش فرعی در «تاپ گان» بازی کند اما به‬                                                                          ‫آینده خود را کشت‪».‬‬               ‫گاهی التیام نمیآورد‪ .‬او مثل همۀ ما شکستنی بود و شکستنش چیز‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫غریبی نبود‪ ،‬او میل به ماندن نداشــت و از میان ما رفت اما اینگونه‬
‫بفاوز ‌قایلعکاندمهوومکایراخکوتاـهـمریسـکـاترایرزهمفایتلیم بکا بشومد‪.‬واودیقیقًًاک‬  ‫مکمل‬    ‫ندارمنقمشیبیردکوکتهاهدقظیاقهـرـًًاشمود‌یبداهنعدنواچنه‬  ‫اصرار او حاضر میشود‬                                                         ‫بسیار تنها بود‬            ‫رفتنش به ما یادآوری میکند که بیایید بیشــتر ببینیم‪ ،‬بیشــتر گوش‬
                                                                                  ‫بازیگر‬                                                         ‫بازیگری کاریزماتیــک‬                                                                                  ‫کنیم و بیشتر درک کنیم‪ .‬زندگی یک نویسنده پر از پایانهای بیشمار‬
‫م ‌یدانســت از چه لحنی اســتفاده کند‪ .‬اگر فیلم «تاپ‬                                                     ‫تاثیری از خود بجا بگذارد‪.‬‬                                                   ‫ماهرخ دبیری‪ ،‬ه ‌مکلاســی دانشگاه شــیوا ارسطویی هم گفت‪:‬‬            ‫است که شیوا بسیاری را تاب آورد‪ ،‬گرچه شیوا نقطۀ پایانی جمل ‌هاش‬
                                                                                                                                                                                    ‫«شیوا بسیار تنها بود و کمتر کسی سراغش میآمد‪ .‬اواخر مشکلات‬          ‫را گذاشت اما باید بدانیم او بارها در زندگ ‌یاش احساس تنهایی کرد‬
‫گان» را نگاه کنید‪ ،‬شــاید نقش او ‪ 10‬دقیقه بیشتر نباشد‬                                     ‫تام کروز ستاره هالیوودی که قرار است از سوی موسسه‬                                          ‫جسمانی داشــت و دلتنگی عمیقی داشت‪ .‬شــیوا در اثر تنهایی به‬         ‫ولی کلمات او را به زندگی بازگرداندند و در پایان شــیوای عزیز‪ ،‬این‬
‫ولی این همــان تاثیریه که یک هنرمند واقعی م ‌یتواند از‬                                    ‫فیلم بریتانیا مورد تقدیر قــرار بگیرد در گف ‌توگو با مجله‬                                 ‫این ســمت رفت‪ ».‬عســل نورایی نیز متنی را از انصاری را خواند‪.‬‬       ‫برای من شــوربختی و تأسفآور اســت که در کنار پیکر تو یادآوری‬
    ‫خودش بگذارد»‪.‬‬                                                                         ‫معروف «سای ‌ت اند ســاوند» متعلق به این نهاد سینمایی‬                                      ‫در بخشــی از این متن آمده بود که شــیوا نه ســفید است نه سیاه‪،‬‬     ‫کنم که برای یک هنرمند‪ ،‬متأســفانه مرگ بهترین تبلیغ است‪ .‬برای‬
                                                                                          ‫نبیراکوی نلخکیسدتیمننبادررففایلمش ک«رچد کشـهـپیماشننهکاادمًداا ًلدبهسهـمـتسهر»ساسباقختهش‬  ‫نویسند‌های بود که اشتباه کم نداشت‪ .‬محسن امیریوسفی‪ ،‬کارگردان‬
            ‫نیکلسون کاریزمایی منحصربهفرد داشت‬                                                                                                                                       ‫سینما هم با اشاره به مرگهایی که در سالهای اخیر در سینما اتفاق‬                            ‫شعرها و قصهها قدردان تو هستیم‪».‬‬
                                                                                          ‫استنلی کوبریک در سال ‪ ۱۹۹۹‬مقابل او نقشآفرینی کند‬                                          ‫افتاده از جمله مرگ کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی و جمله‬
‫تام کروز در بخشهای دیگری از مصاحب ‌هاش درباره‬                                             ‫چراکه معتقد است‪ ،‬کیدمن بازیگر فو ‌قالعاد‌های است‪.‬‬                                         ‫معروف هوشنگ گلشیری‪ ،‬گفت‪« :‬فارغ از مشکلات‪ ،‬بیش از پیش‬                                           ‫خطر میکرد و جانب حقیقت بود‬
‫جک نیکلســون نیز گفت‪« :‬یادم هســت وقتی در فیلم‬                                            ‫اظهــارات او دربــاره کیدمن چندان هم شــگف ‌تآور‬                                                                                   ‫هوای هم را داشته باشیم‪».‬‬
‫«چند مرد خوب» بازی میکردم‪ ،‬چنان تحت تاثیر جک‬                                              ‫نیست‪ .‬در سال ‪ ۱۹۹۸‬زمانی که نیکول کیدمن در تئاتری‬                                          ‫دوست‬  ‫واقعًًا‬  ‫شیوا‬  ‫گفت‪:‬‬  ‫نیز‬  ‫ارسطویی‬  ‫سپهر وکیلی‪ ،‬فرزند شیوا‬    ‫سپس یکی از شــاگردان شیوا ارســطویی‪ ،‬او را یکی از بهترین‬
‫نیکلســون قرار گرفته بودم که میخواستم از هر فرصتی‬                                         ‫در لندن در نمایش «اتاق آبی» که اقتباســی از نمایشنامه‬                                     ‫داشــت بعد از مرگش بخندیم و خوشــحال باشیم چون مطمئن بود‬           ‫معلمانش خواند که میجوشــید و هر آنچه داشت‪ ،‬منتقل میکرد‪.‬‬
‫برای تماشــا و یادگیری از او اســتفاده کنم‪ .‬برای همین‬                                     ‫«چر ‌خوفلک» نوشــته آرتور شنیتسلر و به کارگردانی سم‬                                       ‫خودش خوشحال خواهد بود‪ .‬من فرزند شیوا نه از شیوا که از زیست‬         ‫علیرضا بهنام‪ ،‬شــاعر و مترجم نیز در سخنانی گفت‪«‌:‬خطر کردن‬
‫حتــی وقتی در صحنه نبودم‪ ،‬پشــ ‌ت صحنه م ‌یماندم و‬                                        ‫مندس روی صحنــه رفت‪ ،‬کروز اجرای پی ‌شنمایش را از‬                                          ‫شــیوا چه آموختم؟ از او آموختم نه زندگی را جدی بگیرم و نه مرگ‬      ‫ویژگی اصلی شــیوا ارسطویی بود؛ از امدادگری در جنگ ‪ ۸‬ساله تا‬
‫تماشایش میکردم‪ .‬او کاریزمایی منحصربهفرد داشت‪.‬‬                                             ‫پاجشراتکپانمًجا ًلرهماتجاذقوفربمباازنیصاوحنهش تدهمابوشدا‪.‬کرده بود و پس از آن‬              ‫را‪ .‬مرســی که آمدید‪ .‬در پایان تعدادی از خانمهای حاضر در مراسم‬      ‫حضور در افغانستان و‪ ...‬شیوا ارسطویی خطر میکرد و میخواست‬
‫باز ‌یاش آنقدر دقیق و درخشــان بود که همیشه باعث‬                                                                                                                                    ‫زیر تابوت شیوا ارسطویی را برای بدرقه پیکر این نویسنده و شاعر به‬    ‫واقعیــت را بیپروا بگوید‪ .‬بســیاری از دوســتانش از صراحت و‬
                                                                                          ‫تجربه همکاری‬  ‫فگیفلم‌تو«گچوشیــخموادندکرابامًرا ًهل‬    ‫در‬  ‫تام کــروز‬                                          ‫سمت خانه ابد ‌یاش در قطعۀ هنرمندان گرفتند‪.‬‬    ‫ملاحظــه نکردن او م ‌یرنجیدند‪ .‬خطر میکــرد و جانب حقیقت را‬
                             ‫شگفتیم ‌یشد»‪.‬‬                                                ‫بســته» گفت‪:‬‬                                           ‫در‬  ‫کوبریــک‬

                 ‫براندو قواعد بازیگری را عوض کرد‬                                                                                                                 ‫با‬
                                                                                          ‫«تجربــ ‌های فو ‌قالعاده بود‪ .‬از انجامش هیجا ‌نزده بودم‪.‬‬
‫او بــا تمجید از مارلون براندو نیــز عنوان کرد‪« :‬وقتی‬                                     ‫فیلمهــای اســتنلی را به خوبی میشــناختم و از طریق‬
‫جوانتر بودم‪ ،‬فیلمهای براندو را با وسواس نگاه میکردم‪.‬‬                                      ‫سیدنی پولاک با او آشنا شدم‪ .‬استنلی با سیدنی تماس‬                                                                                 ‫نخل طلا برای دنیرو‬                                     ‫افتتاحیه جشنواره با یک فیلم اولی‬
‫یکی از آرزوهایم همیشــه این بود که روزی با او کار کنم‪.‬‬                                    ‫گرفت چون میخواست با من فیلم بسازد‪ .‬برایم فکسی‬
‫هیچکس مثل براندو نمیتواند آ ‌نچنان حضور ســنگینی‬                                          ‫فرستاد‪ .‬من هم با هلیکوپتر به خان ‌هاش رفتم و در حیاط‬                                      ‫نزدیک به ‪ 60‬ســال حضور در دنیای فیلمسازی چیزی است که‬               ‫جشــنواره ‪ ۲۰۲۵‬برای نمایــش افتتاحیه خــود‪ ،‬فیلم اول یک‬
‫روی پرده داشــته باشد‪ .‬او قواعد بازیگری را عوض کرد‪.‬‬                                       ‫پشت ‌یاش فرود آمدم‪ .‬روز قبل فیلمنامه را خوانده بودم و‬                                     ‫باید قدرش را دانست‪ .‬جشنواره فیلم کن ‪ ۲۰۲۵‬به پاس سهم رابرت‬          ‫کارگردان را انتخاب کرده و فیلم «یک روز ترک کن» ساخته آملی‬
‫تاثیر او روی من عمیق بود؛ نهفقط به عنوان بازیگر بلکه ب ‌ه‬                                 ‫آن روز را صرف صحبت درباره آن کردیم‪ .‬با اسکورسیزی‬                                          ‫دنیرو در ســینما‪ ،‬جایزه نخل طلای افتخاری را به او اهدا میکند‪.‬‬      ‫بونن برای اولین بار در تاریخ این جشــنواره در افتتاحیه به نمایش‬
                                                                                          ‫و ســیدنی دربار‌هاش صحبت کرده بودم و م ‌یدانســتم‪،‬‬                                        ‫در طول این ســالها‪ ،‬این بازیگر در فیلمهــای کالتی مانند «راننده‬    ‫درمیآید‪ .‬این فیلم بلند با الهام از یک فیلم کوتاه تاثیرگذار که برنده‬
          ‫عنوان کسی که سینما را جدی میگرفت»‪.‬‬                                              ‫سبک کارش چیســت‪ .‬بعدش صرف شناختن یکدیگر‬                                                   ‫تاکســی» مارتین اسکورسیزی‪« ،‬تسخیرناپذیران» برایان دی پالما‪،‬‬        ‫جایزه ســزار در بخش فیلمهای کوتاه سال ‪ ۲۰۲۳‬شد‪ ،‬داستانهای‬
‫کروز به جمع چهرههای برجست ‌های خواهد پیوست که‬                                             ‫شــد‪ .‬در آن مرحله‪ ،‬من پیشــنهاد دادم که نیکول نقش‬                                         ‫«پدرخوانده‪ :‬قسمت دوم» فرانسیس فورد کاپولا و «روزی روزگاری‬          ‫زندگی را تصویر میکند‪ .‬در این فیلم سســیل سرآشــپزی با ستاره‬
‫پیش از این جایزه دستاورد موسسه فیلم بریتانیا را دریافت‬                                    ‫«آلیــس» را بازی کند چون واضح بود که او یک بازیگر‬                                         ‫در آمریکا» ســرجیو لئونه بازی کرده است‪ .‬این فهرست ادامه دارد‪.‬‬      ‫میشــلن که مجبور به ترک پاریس و بازگشت به روستایش به دلیل‬
‫کرد‌هانــد؛ افرادی همچون دیوید لین‪ ،‬بت دیویس‪ ،‬آک ‌یرا‬                                                                                            ‫فو ‌قالعاده است»‪.‬‬                  ‫بازیهــای او و برخی از فیلمهایش بهعنوان کارگردان‪ ،‬نامزدیهای‬        ‫مشکلات سلامتی پدرش شده‪ ،‬شخصیت اصلی است‪ .‬کارگردان‬
‫کوروســاوا‪ ،‬اورسن ولز‪ ،‬تلما شــونمیکر‪ ،‬درک جارمن‪،‬‬                                         ‫کــروز در ادامه میگویــد‪« :‬م ‌یدانســتم فیلمبرداری‬                                        ‫متعدد و جوایز متعددی را در اســکار‪ ،‬جشــنواره فیلم ونیز‪ ،‬گلدن‬      ‫برای زنده کردن این داستان‪ ،‬روی بازیگران منتخبی ازجمله ژولیت‬
‫مارتین اسکورســیزی‪ ،‬ســاتیا جی ‌ترای‪ ،‬باربارا بروکلی‪،‬‬                                     ‫طولانــی خواهد بــود‪ .‬کوبریک گفت «نه‪ ،‬نه‪ ،‬نه‪ ،‬ســه‬                                        ‫گلوب و برلیناله برای او به ارمغان آورده است‪ .‬رابرت دنیرو همچنین‬
                                                                                          ‫یــا چهار ماهه تمامش میکنیم‪ ».‬و من گفتم «اســتنلی‪،‬‬                                        ‫حضوری منظم در جشنواره فیلم کن دارد و چندین فیلم وی در بخش‬               ‫آرمانه و باستین بویون در نقشهای اصلی حساب میکند‪.‬‬
  ‫مایکل جی‪ .‬ویلسون‪ ،‬اسپایک لی و کریستوفر نولان‪.‬‬                                           ‫ببین‪ ،‬من برای تو هستم‪ .‬هرچقدر طول بکشه‪ ،‬انجامش‬                                            ‫رقابتی ارائه شــده که آخرین آنها «قاتلان ماه کامل» سال ‪ ۲۰۲۳‬به‬     ‫علاوه بر فیلم افتتاحیــه ‪ ۱۴‬فیلم اول در طول دو هفته در کن به‬
‫فیلــم «ماموریــت‪ :‬غیرممکن – روزشــمار نهایی» با‬                                          ‫م ‌یدم‪ »...‬به نظرم فیلم بســیار جالبی بود و م ‌یخواســتم‬                                                                                                     ‫نمایش درخواهند آمد‪ .‬در میان کارگردانان‪ ،‬دو نام به‌ویژه آشــنا به‬
‫حضور تام کروز روز چهارشنبه این هفته نخستین نمایش‬                                          ‫چنین تجرب ‌های داشــته باشــم‪ .‬وقتــی میخواهم فیلمی‬                                                              ‫کارگردانی مارتین اسکورسیزی بود‪.‬‬             ‫نظر م ‌یرسند؛ اول‪ ،‬کریستن استوارت‪ .‬این بازیگر که با نقش بلا در‬
‫جهانی خود را در جشــنواره کن تجربه م ‌یکند‪ ،‬فیلمی که‬                                      ‫بسازم‪ ،‬قبل از تعهد‪ ،‬تحقیقات دقیق انجام م ‌یدهم و زمان‬                                                                                                        ‫مجموعه فیلمهای «گر ‌گومیش» بر یک نسل تاثیر گذاشت‪ ،‬اولین‬
‫آخرین قســمت از مجموعه فیلمهای اکشــن و هیجانی‬                                            ‫زیادی صرف شــناخت آدمها میکنم تا بفهمم چه چیزی‬                                                                     ‫ماموریت غیرممکن تام کروز در کن‬            ‫فیلم بلند خود‪« ،‬وقایعنگاری آب» را در بخش «نوعی نگاه» ارائه‬
‫«ماموریت غیرممکن» محسوب میشود‪ .‬مجموع ‌های که‬                                                                                                                                                                                                           ‫خواهد کرد‪ .‬در همین بخش‪ ،‬اسکارلت جوهانسون که فیلم «شهر‬
‫نزدیک به ســه دهه پیش توســط برایان دی پالما در سال‬                                                                                                                                 ‫تام کروز‪ ،‬ستاره فیل ‌مهای پرفروش در سال ‪ ۲۰۲۵‬با جدیدترین‬           ‫سیارکی» وس اندرســون را در سال ‪ ۲۰۲۳‬به هیات داوران معرفی‬
                                                                                                                                                                                    ‫قســمت از مجموعه فیل ‌مهای «ماموریت غیرممکن» روی فرش‬
                                ‫‪ ۱۹۹۶‬آغاز شد‬                                                                                                                                        ‫قرمــز کن خواهد رفت‪ .‬این بازیگر که بســیاری از بدلکاریهای‬                 ‫کرده بود‪ ،‬فیلم «النور کبیر» را به نمایش خواهد گذاشت‪.‬‬
                                                                                                                                                                                    ‫فیلم را خودش انجام داده با کارگردان فیلم کریســتوفر مککواری‬
                                                                                                                                                                                    ‫به جشــنواره م ‌یرود‪ .‬درباره فیلم نهایی این مجموعه گفته شــده‪:‬‬

                                                                                                                                                                                                  ‫«زندگی ما حاصل جمع انتخابهای ماست»‪.‬‬

                                                                                                                                                                                                    ‫گف ‌توگویی درباره وسترن با کوئنتین تارانتینو‬

                                                                                                                                                                                    ‫کارگردان آمر یکایی مهمان بخش کلاسیکهای کن است‪ .‬برنده‬
                                                                                                                                                                                    ‫نخل طلای کن در سال ‪ ۱۹۹۴‬برای فیلم «داستان عامهپسند»‪ ،‬دو‬
                                                                                                                                                                                    ‫بحث درباره وســترنهای جورج شرمن را رهبری خواهد کرد‪ .‬این‬
                                                                                                                                                                                    ‫ژانر برای او به هیچ وجه بیگانه نیست و موفقیت فیلمهای «جانگو‪:‬‬

                                                                                                                                                                                              ‫رها شده» و «هشت نفر ‌تانگیز» گواه این امر است‪.‬‬

                                                                                                                                                                                                                   ‫گرامیداشت یاد فاطمه حسونا‬

                                                                                                                                                                                    ‫‪ ۱۵‬آوریل‪ ،‬انجمن سینمای مستقل (‪ )ACID‬از انتخاب مستند‬
                                                                                                                                                                                    ‫«روحت را روی دســتت بگذار و راه برو» سپیده فارسی ب ‌ه عنوان‬
                                                                                                                                                                                    ‫یکــی از فیل ‌مهــای منتخب فیلمســازان برای ایــن بخش موازی‬
                                                                                                                                                                                    ‫جشــنواره فیلم کن خبر داد‪ .‬روز بعد‪ ،‬فاطمه حســونا شخصیت‬
                                                                                                                                                                                    ‫اصلی فیلم و چند نفر از اعضای خانواد‌هاش در اثر اصابت موشک‬
                                                                                                                                                                                    ‫به خانهشان کشته شدند‪ .‬فاطمه حسونا یکی از قربانیان خشونتی‬

                                                                                                                                                                                                   ‫است که ماههاست‪ ،‬منطقه را فرا گرفته است‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8