رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : منتقد درون جناحی

منتقد درون جناحی

گروه اجتماعی

نرجس سلیمانی یکی از تازه‌ترین مخالفان جدی زاکانی در میان اعضای شورای شهر تهران است. منتقدی اثرگذار و مهم که هرچند به زاکانی رای داد اما تاثیرش از منتقدان قدیمی او مثل امانی و تشکری یا منتقدان جدیدتر مثل اقراریان و عباسی هم‌ بیشتر است زیرا او دختر حاج قاسم سلیمانی است و به حرمت پدرش،‌ موافقان زاکانی و شهرداری نمی‌توانند به راحتی با او مخالفت کنند.
او در آخرین تذکرش از وضعیت اسفبار حمل‌ونقل عمومی گفت و به وعده‌های عملیاتی نشده زاکانی و قرارداد روی کاغذ او برای خرید اتوبوس و واگن مترو از چین اشاره کرد. او گفت که‌ «‌بدون ارائه اسناد به شورا، چنین اقداماتی بیشتر شبیه به لالایی‌ خواندن برای کودکی است که با شکم گرسنه نمی‌تواند بخوابد». هر چقدر شما از زیبایی، کیفیت و تکنولوژی اتوبوس‌هایی که هنوز به تهران نرسیده‌اند و در خطوط کار نمی‌کنند با هر زبان شیوایی صحبت کنید، اثر عملی ندارد که هیچ بلکه موجب سلب اعتماد عمومی از مجموعه مدیریت شهری هم خواهد شد».
او اضافه کرد که «وقتی در مورد اتوبوس صحبت می‌کنیم و از گزارش اقدامات روی زمین سخن می‌گوییم، جایی است که هر لحظه مردم آن را می‌بینند و درک مستقیم بدون واسطه‌ای از وضعیت آن نمایان است. وعده شهردار با ما و مردم، بهمن ‌ماه بوده و امیدواریم صادق‌الوعد وارد سال آینده شویم. خوب است به جای هر عملی، ابتدا اتوبوس‌های موجود در تهران بلافاصله خریداری و هرچه سریع‌تر وارد چرخه شوند؛ چراکه اتوبوس در زمره کار فرهنگی نیست که الان انجام شود و اثرات آن سال‌ها بعد نمایان شود. ورود هر اتوبوس به خط توسط مردم ملموس خواهد بود و اینکه هر روز مصاحبه کنیم و اعدادی اعلام کنیم مورد پذیرش نیست». او در نهایت با شعری از حافظ غلام همت آن رند عافیت ‌سوزم/ که در گداصفتی کیمیاگری داند،‌ تذکر خود را پایان داد.
هر بار و بعد از تذکر تندوتیز یکی از اعضای شورای شهر تهران به زاکانی،‌ پرویز سروری،‌ نایب‌رئیس شورا و البته نایب زاکانی در صحن،‌ با تذکردهندگان برخورد جدی می‌کند اما نرجس سلیمانی از آنهایی است که با وجود انتقاد از زاکانی،‌ سروری در صحن شورا به تذکر او واکنشی نشان نداده است. گویی با وجود آنکه به گفته برخی از منابع خبری، او با توصیه حدادعادل در لیست اصولگرایان نشست و حتی به زاکانی هم برای شهردار شدن رای داد‌ اما سروری نمی‌خواهد به صورت علنی او را در جرگه مخالفان زاکانی بنشاند. آن هم وقتی که گفت‌وگوی پنهانی نرجس سلیمانی با چمران حکایت از فشار برای انتخاب زاکانی بود،‌ آنجایی که مهدی چمران که اطلاعی از روشن بودن میکروفن خود نداشت در پاسخ به انتقادات نرجس سلیمانی مبنی بر اینکه کاش رای‌های ما شفاف و آشکار بود و این مساله پیش نمی‌آمد، پاسخ داد: من دیشب یکی از بدترین شب‌‌ها را داشتم حتی از جنگ بدتر بود. آنقدر ناراحت شدم از اینکه اسامی اینگونه منتشر شده است، درحالی که (از قبل) این همه ما اعلام کرده بودیم.
سلیمانی در واکنش به گفته‌های چمران ادامه داد: اگر رای‌گیری به صورت شفاف و در روز یک‌شنبه انجام می‌شد بهتر بود. چمران در واکنش گفت: عده‌ای فشار می‌آورند.
سلیمانی در ادامه افزود: عده‌ای از دوستان از اول رایشان این نبود. رایشان اشتباه رفته و باید از رای خود صیانت کنند و بهتر است موضوع شفافیت را خودمان شروع کنیم. چه اشکالی دارد رای آشکار باشد.
چمران در واکنش تاکید کرد: البته در قانون نوشته شده رای را مخفی بگیرید که این هم دلایلی دارد. یک عده را می‌ترسانند، اصلاً تهدیدشان کردند. همین حالا که رای مخفی هم دادند به آنها گفتند اگر رای ندهید چنین می‌کنیم! و به من گفتند و من چند وقت پیش تذکر دادم که این کارها را نکنید و شما آن موقع تشریف نداشتید.
به اضافه آنکه سروری خود کسی بود که دیگر اجازه نداد اقراریان به ‌عنوان ریاست کمیسیون حقوقی و نظارت شورا بعد از یک سال بماند و نرجس سلیمانی را جایگزین او کرد تا کفه موافقان زاکانی در ریاست کمیسیون‌ها سنگین‌تر از مخالفان او باشد.
با این حال، نرجس سلیمانی جزو اولین سوال‌کنندگان از زاکانی بود، البته که هیچ‌گاه و احتمالاً در راستای همین سیاست،‌ طرح سوال او علنی نشد اما «فعالیت‌های عملیاتی ‌شده در حوزه بهبود و به‌روزرسانی وضعیت حمل‌ونقل عمومی روزمینی به‌ویژه تجهیزات و توسعه ناوگان اتوبوسرانی به تفصیل چه بوده است؟»‌ عنوان سوال او از شهردار انقلابی تهران از سوی یکی از رسانه‌ها اعلام شد.
او بعداً تیرماه امسال در گفت‌وگو با هم‌میهن گفت که «تذکر، سوال و استیضاح، اهرم‌های نظارتی است که شورای شهر در اختیار دارد». او در پاسخ به این سوال که شما از پاسخگویی انجام‌ شده قانع نشدید، آیا شما این مسیر را ادامه خواهید داد؟ گفت: «حتماً مسیر را ادامه می‌دهم تا در بحث سوال به نتیجه برسم».
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که احتمال استیضاح شهردار تهران وجود دارد؟ تاکید کرد: «اگر شهرداری نتواند یک سوال را پاسخ دهد که واویلاست. امیدواریم که بتواند این سوال را جواب بدهد». اما هیچ‌گاه نتایج این طرح سوال اعلام نشد و خبری از استیضاح زاکانی هم نیامد.
او پیش از نیز تذکرات جدی دیگری به زاکانی داده بود. او اواخر سال گذشته انتقاداتی را نسبت به به‌روزرسانی نشدن بعضی از بخش‌های سامانه شفافیت شهرداری تهران مطرح کرده بود. درباره آلودگی هوا نیز باز هم به شعر متصل شده بود و گفت که «موضوع آلودگی از تذکر گذشته است. گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است. آلودگی هوا در شأن تهران نیست. باید مسئولان به وظایف‌شان عمل کنند.
حالا باید دید آیا نرجس سلیمانی بر سر مواضع خود در انتقاد به زاکانی می‌ماند یا نه،‌ با توجه به اینکه کمتر از دو سال تا پایان شورای ششم مانده و شاید اعضای شورا ازجمله نرجس به همین دلیل مواضع تندتری نسبت به عملکرد زاکانی گرفته‌اند یا آنکه در نهایت او نیز در گروه موافقان زاکانی باقی می‌ماند.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

اسب زین‌شده!

افزایش صف در مقابل داروخانه‌های دولتی به دلیل کمبود دارو و انسولین…

26 جولای 2024

داغ و آلوده

گرمای هوا و خطر ماوراءبنفش، ادارات کشور را تعطیل کرد. آیا هفته…

24 جولای 2024

دولت پزشکیان و حقوق شهروندان

حقوقدانان از دولت جدید چه انتظاراتی دارند؟ به قلم؛ صالح نقره‌کار؛ حقوقدان…

24 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید